چرا حالت تهوع دارم


چرا همش حالت تهوع دارم (آیا دلایل حالت تهوع و استفراغ را می دانید؟)

چرا حالت تهوع دارم؟ حالت تهوع و استفراغ یک بیماری نیست، بلکه هشدار دهنده برخی بیماری های بدن است. هر دوی این عوارض در بزرگسالان و کودکان به دلایل مختلفی مانند بارداری، ضربه به سر و عفونت های ویروسی دستگاه گوارش رخ می دهد. صدمات سر یا ضربه مغزی، آپاندیسیت، میگرن و غیره. گاهی اوقات نشانه مشکلات جدی تری مانند حمله قلبی، بیماری کلیوی و کبدی، بیماری های سیستم عصبی مرکزی، تومورهای مغزی و انواع خاصی از سرطان هستند. در ادامه این مقاله می توانید پاسخ این سوال که چرا حالت تهوع دارم را بخوانید.

دلیل اینکه حالت تهوع دارم

حالت تهوع چیست؟

حالت تهوع احساس ناراحتی در معده است که معمولاً با احساس استفراغ همراه است اما لزوماً به استفراغ ختم نمی شود. استفراغ تخلیه ارادی یا غیرارادی محتویات معده از طریق دهان است. شایان ذکر است که حالت تهوع و استفراغ دو عارضه متفاوت هستند.

حالت تهوع احساس ناراحتی در معده است که معمولاً با احساس عقب افتادگی همراه است که لزوماً منجر به استفراغ نمی شود.

استفراغ تخلیه ارادی یا غیرارادی محتویات معده از طریق دهان است.

عواملی که باعث استفراغ می شوند عبارتند از عفونت ها، جراحات و آلرژی های غذایی ناشی از معده و روده، گیجی و بیماری حرکتی ناشی از ضربه به گوش داخلی و سر، التهاب مغز، تومور، میگرن و سردردهای ناشی از مشکلات مغزی. که برای ما شناخته شده است; بارداری، ترافیک، مسمومیت غذایی، مشکلات گوارشی و شیمی درمانی.

آیا دلایل تهوع و استفراغ را می دانید؟

اما در برخی موارد، حالت تهوع به دلایل غیرمنتظره رخ می دهد:

مگ تک

فهرست

خلاصه این مقاله را در این پادکست بشنوید

لب

حالت تهوع و استفراغ مشکل ناخوشایندی است که بسیاری از ما در طول زندگی خود با آن مواجه شده ایم. گاهی اوقات در اصطلاح عامیانه به این کار «بالا بردن» نیز گفته می شود. اگر استفراغ مکرر دارید و نمی دانید علت آن چیست، در این مقاله با ما همراه باشید تا به شما توضیح دهیم که علت این مشکل چیست؟ چه علائمی معمولا با حالت تهوع همراه است؟ چگونه می توان این عارضه را در خانه درمان کرد؟ آیا قرص های ضد تهوع بدون نسخه وجود دارد؟

حالت تهوع و استفراغ در یک نگاه

تهوع و استفراغ یکی از علائم مهم بسیاری از بیماری ها و اختلالات در بدن است. علاوه بر حالت تهوع و استفراغ، ممکن است حالت تهوع، اسهال، تعریق بیش از حد، تب، سرگیجه، درد قفسه سینه و غیره را نیز تجربه کنید. این علامت علل مختلفی دارد که بسته به سن بیمار تا حدودی قابل طبقه بندی است.

حالت تهوع و استفراغ در کودکان و نوزادان معمولاً به دلیل سرفه های شدید، حرکات سریع مانند رانندگی، تب، پرخوری یا انسداد روده ایجاد می شود. در بزرگسالان، تهوع و استفراغ ممکن است نشانه ای از بیماری های گوارشی مانند مشکلات مزمن معده، بیماری های روده ای مانند IBS، بیماری کرون یا برخی اختلالات تغذیه ای باشد.

اگر تهوع و استفراغ مدت کوتاهی پس از خوردن غذا ظاهر شود، ممکن است ناشی از مسمومیت غذایی، گاستریت (التهاب معده)، زخم، یا پرخوری عصبی باشد.

استفراغ مکرر می تواند یکی از علائم سندرم استفراغ دوره ای باشد که در آن فرد برای چند روز متوالی از این وضعیت رنج می برد. قرص دمترون یا آمپول متوکلوپرامید معمولاً برای درمان دارویی تهوع و استفراغ استفاده می شود. بهترین درمان خانگی برای این علائم، نوشیدن مایعات فراوان است.

استفراغ معمولاً بی ضرر است، اما می تواند نشانه بیماری جدی تری باشد، بنابراین در صورت تداوم حتماً به متخصص گوارش مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه کرده و در صورت داشتن هر گونه سوال با پزشکان و متخصصان پزشک خود آن را حل کنید.

معمولا استفراغ بی‌خطر است، اما می‌تواند نشانه‌ای از بیماری جدی‌تر باشد.

حالت تهوع و استفراغ چیست؟

تهوع و استفراغ شایع ترین علائم بیماری های گوارشی (و بسیاری از بیماری ها و عوارض مرتبط با آن) هستند. حالت تهوع ناراحتی و ناراحتی در معده است که اغلب قبل از استفراغ است.

استفراغ نیز با تخلیه محتویات معده با فشار از طریق دهان رخ می دهد که به طور غیرارادی رخ می دهد. در واقع، استفراغ یک رفلاکس غیرقابل کنترل است که محتویات معده را از طریق دهان دفع می کند.

حالت تهوع زمانی است که احساس می کنید ممکن است سرتان بیرون بیاید، اما در واقعیت ممکن است نه! اما فقط حس آن را احساس کنید. حالت تهوع و استفراغ علائم بسیار شایعی هستند و می توانند در اثر طیف وسیعی از عوامل ایجاد شوند. در کودکان و بزرگسالان شایع است، اگرچه احتمال بروز آن در زنان باردار و افرادی که تحت درمان‌های سرطان مانند شیمی‌درمانی هستند، بیشتر است.

علائم همراه با تهوع و استفراغ چیست؟

معمولا این عارضه در اثر عفونت های مختلف در انسان ایجاد می شود. هنگامی که فردی دچار عفونت می شود، متوجه علائم زیر می شود.

معده درد

اسهال

تب

سرگیجه

سرگیجه

نبض سریع

تعرق مفرط

دهان خشک

کاهش ادرار

درد قفسه سینه

غش کردن

گیجی

خواب آلودگی بیش از حد.

علت تجمع آب در دهان و حالت تهوع چیست؟

قبل از استفراغ و زمانی که حالت تهوع داریم، معمولاً احساس می‌کنیم که دهانمان آب می‌آید. در واقع، غدد بزاقی ما زمانی تحریک می شوند که دستگاه گوارش ما فعال است. تجمع مایعات در دهان یا تجمع بزاق در دهان به دلیل تحریک دستگاه گوارش است.

هنگامی که معده شما تحریک می شود، بزاق شما برای هضم غذا افزایش می یابد. زیرا در بزاق دهان آنزیمی وجود دارد که با فعال شدن دستگاه گوارش باید ترشح شود. از آنجایی که هضم در دهان شروع می شود، بزاق باید افزایش یابد. هنگامی که حالت تهوع و استفراغ رخ می دهد، جهت حرکت غذا از طریق دستگاه گوارش برعکس می شود.

علت تهوع و استفراغ چیست؟

حالت تهوع و استفراغ می تواند با هم یا جداگانه رخ دهد. زمان تهوع یا استفراغ می تواند دلیل آن را نشان دهد. هنگامی که بلافاصله پس از خوردن غذا ظاهر می شوند، ممکن است به دلیل مسمومیت غذایی، شوک آنافیلاکتیک، گاستریت (التهاب معده)، بیماری زخم معده یا پرخوری عصبی باشد.

تهوع یا استفراغ تقریباً یک تا نه ساعت پس از صرف غذا می تواند نشان دهنده مسمومیت جدی دستگاه گوارش باشد. برخی از باکتری‌های مضر موجود در مواد غذایی، مانند سالمونلا، ممکن است برای ایجاد علائم بیشتر طول بکشد.

اگر تهوع یا استفراغ مکرر دارید و می خواهید به متخصص داخلی مراجعه کنید، می توانید از طریق وب سایت پزشک خود این کار را انجام دهید. دکترتو علاوه بر سامانه نوبت دهی حضوری، مشاوره آنلاین و تلفنی را نیز ارائه می دهد.

تهوع و استفراغ بیماری نیستند، اما علائم بسیاری از بیماری ها هستند. علل استفراغ بسته به سن متفاوت است.
تهوع و استفراغ بیماری نیستند، اما از علائم بیماری هستند. علت استفراغ بسته به سن متفاوت است.

به نقل از webmd

1. شایع ترین علت استفراغ در کودکان چیست؟

شایع ترین علت استفراغ در کودکان عفونت ویروسی و مسمومیت غذایی است. با این حال، استفراغ در کودکان می تواند به دلایل زیر باشد:

استفراغ به دلیل حرکت در ماشین (بیماری حرکت یا توالی حرکات)

سرفه

تب شدید

شکم پرستی

در نوزادان جوان، انسداد روده می تواند باعث استفراغ مکرر شود. انسداد روده به دلیل افزایش غیرطبیعی ضخامت عضلات، فتق، سنگ کیسه صفرا، بیماری کرون یا تومورها ایجاد می شود. اگر استفراغ غیرقابل توضیحی در نوزاد رخ دهد، باید بررسی شود.

2. شایع ترین علت استفراغ در بزرگسالان چیست؟

بیشتر بزرگسالان به ندرت استفراغ می کنند و در صورت استفراغ، عفونت باکتریایی یا ویروسی یا نوعی مسمومیت غذایی معمولاً علت آن است. دلایل دیگر عبارتند از:

مشکلات مزمن معده: مشکلات مزمن یا طولانی مدت معده اغلب می تواند باعث تهوع و استفراغ شود. این وضعیت ممکن است با علائم دیگری مانند اسهال، یبوست و درد معده همراه باشد. مشکلات مزمن معده شامل بیماری های عدم تحمل غذایی مانند بیماری سلیاک، عدم تحمل پروتئین شیر و عدم تحمل لاکتوز است.

سندرم روده تحریک پذیر (IBS): شایع ترین مشکل التهاب روده است که باعث نفخ، حالت تهوع، استفراغ، سوزش سر دل، خستگی و سوزش سر دل می شود. این بیماری زمانی رخ می دهد که قسمت هایی از روده بیش از حد فعال شود. پزشکان معمولا IBS را با شناسایی علائم و رد سایر مشکلات معده و روده تشخیص می دهند.

بیماری کرون: بیماری کرون روده ای نوعی بیماری التهابی روده است که می تواند در هر جایی از دستگاه گوارش رخ دهد. اما معمولا بر روده تاثیر می گذارد. بیماری کرون یک بیماری خود ایمنی است که در آن بدن به بافت های سالم روده حمله می کند و باعث التهاب بافت، حالت تهوع، استفراغ و درد می شود. پزشکان بیماری کرون را با کولونوسکوپی تشخیص می دهند. گاهی اوقات پزشک برای تشخیص بیماری نیاز به نمونه مدفوع دارد.

سبک زندگی: انتخاب های خاص سبک زندگی می تواند خطر تهوع و استفراغ را افزایش دهد. مصرف زیاد الکل می تواند به روده ها آسیب برساند و اسید معده را افزایش دهد و باعث تهوع و استفراغ شود. در برخی موارد، مصرف بیش از حد الکل می تواند باعث خونریزی از دستگاه گوارش شود.

اختلالات خوردن: اختلالات خوردن زمانی رخ می دهد که فرد عادات و رفتارهای غذایی خود را بر اساس تصویر بدنی ناسالم تنظیم می کند که می تواند باعث تهوع و استفراغ شود.

اختلال پرخوری: این یک اختلال در خوردن است که در آن فرد عمدا استفراغ می کند تا معده غذای مصرف شده را خالی کند.

بی اشتهایی عصبی: افراد مبتلا به بی اشتهایی ممکن است به دلیل گرسنگی و اسید زیاد معده احساس تهوع کنند.

شایع‌ترین علت حالت تهوع و استفراغ در بزرگسالان مسمومیت غذایی است، اما این تنها دلیل آن نیست.

3. چه بیماری هایی باعث تهوع و استفراغ می شوند؟

استفراغ گاهی اوقات می تواند نشانه ای از یک بیماری جدی تر باشد. شایع ترین موارد عبارتند از:

بیماری مغز و اعصاب

مننژیت

تومور مغزی

میگرن یا سردرد عصبی

نارسایی یا آسیب مغزی

هماتوم هموراژیک و داخل جمجمه

سرت را نگه دار

بیماری گوارشی

برخی عفونت ها (مانند عفونت معده)

زخم معده و ورم معده

فلج معده یا تخلیه آهسته معده (بیماری که در افراد دیابتی دیده می شود)

تنگی دریچه پیلور (در نوزادان و کودکان)

بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD)

سرطان پانکراس

پانکراتیت (التهاب پانکراس)

فتق هیاتال

ضمیمه

ایسکمی روده

ایلئوس

پیچ خوردگی روده (در کودکان)

مشکلات کیسه صفرا

عوارض عدم رعایت رژیم سلیاک

اندازه طحال

نارسایی حاد کبد

هپاتیت

عوارض دارو و درمان بیماری ها

استفراغ ناشی از داروها (از جمله آسپرین، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، داروهای ضد بارداری خوراکی، دیژیتال، مواد مخدر و آنتی بیوتیک ها)

اولین علائم کرونا

رادیوتراپی

شیمی درمانی

بیهوشی عمومی

آیا مدام احساس تهوع می کنید و نمی دانید چرا؟

برای تشخیص علت با یک متخصص مشورت کنید.

حالت تهوع بعد از شیمی درمانی چند روز طول میکشد؟

همانطور که گفتیم، ممکن است بعد از شیمی درمانی احساس تهوع داشته باشید. اما حالت تهوع بعد از شیمی درمانی چند روز طول می کشد؟ یا چرا حالت تهوع بعد از شیمی درمانی ایجاد می شود؟ علت این امر فعال شدن گیرنده شیمیایی CTZ در خون است و این گیرنده باعث ایجاد حالت تهوع در فرد می شود.

هنگامی که درمان از طریق داروهای خوراکی یا تزریقی به فرد داده شود، حالت تهوع افزایش می یابد. حالت تهوع معمولاً در عرض بیست و چهار ساعت پس از شروع درمان شروع می شود و تا چند روز پس از پایان دوره درمان ادامه می یابد. البته شیوع این آسیب شناسی به نوع داروی مورد استفاده در شیمی درمانی بستگی دارد.

بیماری های عصبی و اختلالات روانی

برخی از بیماری ها و مشکلات روانی مانند:

استرس زیاد (مانند ترس)

اختلال اضطراب فراگیر

افسردگی (اختلال افسردگی اساسی)

بیماری قلبی

برخی از مشکلات سیستم قلبی عروقی:

حمله قلبی

نارسایی قلبی

بیماری غدد و اختلالات درون ریز

بیماری ها و اختلالات غدد درون ریز مانند:

مرتبط:  چطور باید فروشگاه پلی را درست کنیم

هیدروسفالی

پرکاری پاراتیروئید

کم کاری پاراتیروئید

پرکاری تیروئید

کتواسیدوز دیابتی

بیماری گوش و حلق و بینی

برخی از مشکلات و بیماری های گوش مانند:

مریضی منیر

عفونت گوش (گوش میانی)

سایر بیماری ها

سایر بیماری ها و مشکلاتی که می توانند باعث استفراغ شوند عبارتند از:

برای تشخیص علت تهوع و استفراغ بهتر است با متخصص گوارش مشورت کنید. شما می توانید این کار را از طریق وب سایت پزشک خود انجام دهید. دکترتو علاوه بر سامانه نوبت دهی حضوری، مشاوره آنلاین و تلفنی را نیز ارائه می دهد.

4. علت استفراغ مکرر چیست؟

علاوه بر تمام دلایل ذکر شده، استفراغ مکرر می تواند از علائم سندرم استفراغ دوره ای باشد. در این شرایط فرد ممکن است بیش از 10 روز استفراغ کند. معمولاً این بیماری با حالت تهوع و کمبود شدید انرژی همراه است.

این سندرم بیشتر در کودکان دیده می شود و معمولا کودکان 3 تا 7 ساله را درگیر می کند. طبق مطالعات، تقریباً از هر 100000 کودک 3 کودک به این سندرم مبتلا هستند.

5. علت استفراغ بینی در بزرگسالان چیست؟

گاهی اوقات این عارضه می تواند آنقدر شدید باشد که محتویات معده از بینی خارج شود. معمولا در بزرگسالان این عارضه نشانه عفونت ویروسی یا مسمومیت غذایی است. در بسیاری از موارد جای نگرانی وجود ندارد و با درمان های خانگی ساده می توان این مشکل را برطرف کرد.

6. علت تهوع و بی اشتهایی چیست؟

این دو عارضه می تواند نشانه بیماری های مختلف باشد. یکی از مشکلاتی که باعث تهوع و بی اشتهایی می شود، ضعف بدن، استرس و اضطراب است. اضطراب شدید باعث می شود که فرد اشتهای خود را از دست بدهد. گاهی این دو عارضه همراه با درد نشان دهنده زخم اثنی عشر است. سوء هاضمه و سندرم روده تحریک پذیر نیز باعث این عارضه می شود. این عارضه می تواند به دلیل کم آبی نیز رخ دهد.

7. علت سرگیجه و حالت تهوع ناگهانی چیست؟

سرگیجه معمولاً با این عارضه رخ می دهد و جای نگرانی نیست. اما اگر این دو علامت را به طور مکرر تجربه می کنید، باید با پزشک مشورت کنید. بیماری حرکت هنگام سفر با ماشین، قطار یا قایق باعث بروز چنین علائمی می شود.

اگر از حالت تهوع بارداری رنج می برید، سرگیجه نیز در این دوران طبیعی است. موارد دیگر عبارتند از اضطراب، هیپوگلیسمی، میگرن، حمله قلبی و تومور مغزی.

انواع مختلف استفراغ

انواع مختلفی از استفراغ یا حالت تهوع وجود دارد.

انواع حالت تهوععلائم آن‌هاحالت تهوع در پریودییکی از دغدغه‌های مهم این است که دل درد و حالت تهوع در زنان نشانه چیست. بسیاری از زنان در دوران قاعدگی دچار حالت تهوع می شوند. این مورد شایع است و می‌تواند به دلیل تغییرات هورمونی در طول چرخه قاعدگی رخ دهد. بسیاری از زنان علائم دیگری مانند دردهای قاعدگی، سردرد و علائم دیگری را تجربه می‌کنند که می‌تواند حالت تهوع را بدتر کند.استفراغ غیرمولد گاهی ممکن است شخص فقط حالت تهوع داشته باشد، اما چیزی از معده او خارج نشود. به این عارضه، استفراغ غیرمولد هم می‌گوینداستفراغ با خوناگر هنگام بالا آوردن در محتویات استفراغ ردی از خون مشاهده کنید، بالا آوردن خون معمولا نشانه بریدگی یا خراش در مری یا معده است و باید حتما بررسی شود. این مورد می‌تواند علت سوزش معده و حالت تهوع باشد.استفراغ قهوه‌ایگاهی اوقات استفراغ شبیه به تفاله قهوه است. این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که اسید معده و خون ترکیب شوند. همچنین می‌تواند نشانه زخم، رفلاکس معده، سرطان معده یا کبد و سایر بیماری‌های شکمی باشد. استفراغ زرد رنگاگر محتویات زردرنگ باشد، نشانه وجود صفرا است. معمولا بعد از غذا خوردن این حالت به وجود می‌آید. در شرایط بسیار نادر ممکن است شخص غذا یا مدفوع نیمه هضم شده را بالا بیاورد. این حالت به دلیل عملکرد غیرطبیعی روده اتفاق میفتد.حالات مختلف تهوع در افراد مختلف

تهوع و استفراغ مکرر چه عوارضی دارد؟

استفراغ معمولا بی ضرر است، اما می تواند نشانه یک بیماری جدی تر باشد. برخی از مشکلات جدی که می توانند باعث تهوع یا استفراغ شوند عبارتند از:

استفراغ مکرر می تواند باعث مشکلات زیر شود:

کم آبی بدن

سوء تغذیه

ضعف

مو و ناخن شکننده

پوسیدگی مینای دندان

باعث بالا آمدن خون شود

بزرگسالان در خطر کم آبی کمتری قرار دارند زیرا به طور کلی می توانند علائم کم آبی (مانند تشنگی و خشکی لب ها یا دهان) را تشخیص دهند. اما کودکان خردسال بیشتر در معرض خطر کم آبی هستند، به خصوص اگر از اسهال نیز رنج ببرند. زیرا اغلب نمی توانند علائم کم آبی را تشخیص دهند و اعلام کنند.

علائم کم آبی در کودکان عبارتند از:

خشکی لب و دهان

گودی زیر چشم

تنفس سریع یا توقف تنفس

در نوزادان، علائم عبارتند از:

کاهش ادرار

فونتانل فرو رفته (نقطه نرم بالای سر نوزاد)

استفراغ یکی از اولین علائم بارداری است و استفراغ مکرر در دوران بارداری می تواند باعث اختلالات مایعات و مواد معدنی در مادر شود. این موضوع بسیار حساس است و متأسفانه می تواند جان او و نوزاد را به خطر بیندازد.

در موارد نادر، استفراغ بیش از حد می تواند باعث پارگی در دیواره مری به نام پارگی Mallory-Weiss شود که یک اورژانس پزشکی است. استفراغ مکرر معمولاً به دلیل سندرم استفراغ دوره ای است و می تواند باعث کم آبی و سوء تغذیه شود. برخی از افراد ممکن است از سنگ کیسه صفرا رنج ببرند و بخواهند بدانند که علائم دفع سنگ کیسه صفرا چیست. باید گفت که استفراغ و حالت تهوع نیز می تواند یکی از دلایل دفع سنگ کیسه صفرا باشد.

استفراغ مکرر در دوران بارداری ممکن است باعث شود مادر دچار اختلال مایعات و مواد معدنی شود.

چگونه می توان از بدتر شدن حالت تهوع و استفراغ جلوگیری کرد؟

برای جلوگیری از حالت تهوع و استفراغ در کودکان و درمان بیماری ماشین، صندلی ماشین کودک خود را طوری قرار دهید که بتواند شیشه جلو را ببیند (مشاهده ترافیک سریع از طریق پنجره ها می تواند بیماری حرکت را بدتر کند). خواندن یا تماشای بازی های ویدئویی در ماشین نیز می تواند باعث تهوع شود. اجازه ندهید کودکان همزمان غذا بخورند و بازی کنند.

چندین راه برای جلوگیری از ایجاد حالت تهوع وجود دارد:

غذاهای ساده مانند نان و کراکر بخورید

از هر نوع غذای حاوی غذاهای قوی، شیرین، چرب یا سرخ شده خودداری کنید

مایعات سرد بنوشید

چای زنجبیل بنوشید

مصرف قرص لوپرامید برای حالت تهوع

تنقلات را به آرامی بخورید

از غذاهایی که هضم آنها مشکل است خودداری کنید

اگر با غذاهای گرم دچار حالت تهوع و استفراغ شدید، از غذاهای سرد استفاده کنید.

بعد از غذا استراحت کنید و سر خود را حدود 30 سانتی متر بالاتر از پاهای خود قرار دهید.

مصرف مایعات بین وعده های غذایی را در اولویت قرار دهید. نه در طول وعده های غذایی

سعی کنید زمانی که حالت تهوع ندارید غذا بخورید.

درمان تهوع و استفراغ چیست؟

حتما از خود می پرسید که چگونه از شر حالت تهوع خلاص شوید! اولین قدم در درمان این عارضه تغییر رژیم غذایی است. پزشک ابتدا از شما می خواهد که وعده های غذایی سبک بخورید و مصرف مایعات خود را افزایش دهید.

داروهای ضد تهوع نیز ممکن است تجویز شود. می توانید از داروهای بدون نسخه مانند پپتو بیسمول و کائوپکتات استفاده کنید. اگر علت استفراغ بیماری حرکت (مانند رانندگی با ماشین) باشد، از آنتی هیستامین هایی مانند درامامین استفاده می شود.

1. آمپول ضد تهوع و استفراغ

گاهی اوقات پزشک ممکن است برای درمان این مشکل تزریقی تجویز کند. آمپول متوکلوپرامید یکی از داروهای ضد انتشار است که تاثیر خوبی در کنترل این عارضه دارد.

2. قرص های ضد تهوع

مصرف قرص های تهوع و معده درد و برخی داروها می تواند حالت تهوع را کنترل کند. برخی از داروها را می توان در دوران بارداری استفاده کرد و عوارض جانبی ندارد. این داروها شامل پرومتازین، متوکلوپرامید، دیفن هیدرامین، تری متو بنزامید، دمترون و اندانسترون هستند.

3. قرص ضد استفراغ دمترون

قرص ضد تهوع دمترون معمولا برای جلوگیری از این عارضه بعد از جراحی تجویز می شود. همچنین ممکن است پزشک این دارو را برای افرادی که به دلیل شیمی درمانی یا رادیوتراپی دچار حالت تهوع هستند تجویز کند.

4. درمان استفراغ در کودکان

قبل از درمان این عارضه و جست و جوی علت تهوع مداوم در کودکان، پزشک سوالاتی در مورد شروع حالت تهوع و زمان تشدید آن می پرسد. همچنین اطلاعاتی در مورد عادات غذایی و سابقه پزشکی شما می خواهد.

اگر علت این عارضه بیماری جدی نباشد، معمولاً با درمان های خانگی و تغییر رژیم غذایی کودک درمان می شود. پزشک همچنین ممکن است برای حالت تهوع دارو تجویز کند. اما اگر این عارضه علامت بیماری خاصی باشد، باید آزمایشات لازم برای تشخیص بیماری انجام شود.

5. سرم از حالت تهوع

گاهی اوقات حالت تهوع به دلیل فشار خون پایین فرد رخ می دهد. هنگامی که فشار خون شما خیلی پایین می آید، ممکن است حالت تهوع همراه با سرگیجه و سردی داشته باشید.

در این موارد، حالت تهوع را می توان با درمان های معمول فشار خون پایین برطرف کرد. اگر فشار خون با نوشیدن آب و الکترولیت ها به اندازه کافی بالا نرود، می توان اقدامات لازم را با سرم برای کاهش تهوع انجام داد. معمولا سرم شکر نمکی با حجم 500 میلی لیتر برای این حالت مناسب است.

درمان های خانگی برای تهوع و استفراغ

در بسیاری از موارد می توان این عارضه را با درمان های خانگی کنترل کرد. برخی از اقدامات موثر عبارتند از:

به تدریج مایعات زیادی مانند نوشابه یا آب میوه بنوشید (به جز آب پرتقال و گریپ فروت که خیلی اسیدی هستند)

در حالت نشسته یا خوابیده استراحت کنید. فعالیت می تواند حالت تهوع را بدتر کرده و منجر به استفراغ شود.

تا پایان دوره استفراغ از خوردن غذاهای جامد خودداری کنید.

به جای سه وعده غذایی بزرگ، چندین وعده غذایی کوچک بخورید

اگر استفراغ و اسهال بیش از 24 ساعت طول کشید، از محلول ORS برای پیشگیری و درمان کم آبی بدن استفاده کنید.

از مصرف داروهایی که معده را ناراحت می کنند، مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی یا کورتیکواستروئیدها خودداری کنید.

زنان باردار مبتلا به تهوع صبحگاهی می توانند قبل از بیدار شدن از خواب نان یا غلات بخورند یا قبل از خواب یک وعده غذایی غنی از پروتئین (گوشت بدون چربی یا پنیر) مصرف کنند.

درمان سریع استفراغ

استفراغ مرتبط با درمان سرطان اغلب با درمان دارویی بهبود می یابد. داروهایی که می توان برای درمان حالت تهوع و استفراغ استفاده کرد. آنها عبارتند از: پرومتازین، دیفن هیدرامین، تریمیتو بنزامید و اندانسترون. قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

نوشیدن مایعات زیاد، خوردن وعده های غذایی کوچکتر، غذاهای مایع و سبک، نخوردن غذاهای سنگین و خوشمزه می تواند به درمان حالت تهوع و استفراغ کمک کند.

زنجبیل دارای خواص ضد تهوع است که می تواند به فرد کمک کند احساس بهتری داشته باشد.

به نقل از سایت medicalnewstoday

درمان گرمازدگی و حالت تهوع چیست؟

گرمازدگی وضعیتی است که در آن دمای بدن شما بالا می رود و نمی تواند تعادل داشته باشد. در این صورت علائمی از جمله حالت تهوع را تجربه خواهید کرد. گرمازدگی معمولاً به دنبال فعالیت بدنی در هوای گرم رخ می دهد.

علائم دیگری که ممکن است همراه با حالت تهوع باشد شامل سرگیجه و گیجی است. یکی از راه های درمان گرمازدگی و حالت تهوع ناشی از گرمازدگی، قرار گرفتن در هوای تازه همراه با آب آشامیدنی است. هنگامی که آب می نوشید از کم آبی بدن جلوگیری می کنید و زمانی که در هوای خنک هستید به بدن خود کمک می کنید تا دمای خود را متعادل کند.

گرمازدگی حالتی است که در آن بدن شما دمایش بالا می‌رود و نمی‌تواند خود را متعادل کند.

چگونه از استفراغ جلوگیری کنیم؟

برای پیشگیری از این عارضه به ویژه در کودکان راهکارهایی وجود دارد که می تواند موثر باشد.

در طول روز به جای سه وعده غذایی بزرگ، وعده های غذایی کوچکتر بخورید.

غذاهای دیر هضم نخورید.

مرتبط:  چرا از انار به عنوان میوه بهشتی یاد شده

اگر غذاهای گرم یا بوی آنها باعث تهوع می شود، از غذاهای سرد استفاده کنید.

بعد از غذا استراحت کنید اما دراز نکشید.

بین وعده های غذایی مایعات بنوشید.

سعی کنید زمانی که حالت تهوع شما برطرف شد غذا بخورید.

به دنبال یک درمان سریع برای تهوع و استفراغ هستید؟ برای مصرف دارو با پزشک مشورت کنید.

چه زمانی برای درمان حالت تهوع و استفراغ باید به پزشک مراجعه کرد؟

اکثر موارد استفراغ ظرف 6 تا 24 ساعت ناپدید می شوند. اگر تهوع و استفراغ بیش از یک هفته طول بکشد، احتمالاً دو حالت کلی وجود دارد: یا احتمال بارداری وجود دارد یا درمان خانگی مؤثر نبوده و علائم کم آبی ایجاد شده است.

همچنین ممکن است مشکل شناخته شده ای (مانند ضربه به سر یا عفونت) وجود داشته باشد که باعث استفراغ شود. در این موارد بهترین راه مراجعه به متخصص داخلی است.

کودکان زیر شش سال در موارد زیر باید با پزشک مشورت کنند:

همراه با استفراغ و اسهال

استفراغ پرتابه

علائم کم آبی مانند چین و چروک پوست، بی قراری، نبض ضعیف یا کاهش سطح هوشیاری.

استفراغ طولانی مدت که بیش از دو یا سه ساعت طول بکشد

تب بالاتر از 100 درجه فارنهایت (38 درجه سانتیگراد)

کودک بیش از شش ساعت ادرار نکرده است

در کودکان بالای شش سال در موارد زیر با پزشک مشورت کنید:

استفراغ بیش از 24 ساعت طول می کشد

علائم کم آبی بدن

کودک بیش از شش ساعت ادرار نکرده است.

کودک گیج یا بی حال به نظر می رسد

تب بالای 102 درجه فارنهایت (39 درجه سانتیگراد)

در بزرگسالان در موارد زیر با پزشک مشورت کنید:

سردردهای شدید

سفتی گردن

بی حالی

گیجی

خون در استفراغ

نبض سریع

تنفس سریع و مداوم

تب بالاتر از 102 درجه فارنهایت (39 درجه سانتیگراد)

کاهش پاسخ به محرک ها و محیط

درد شدید یا مداوم شکم

اگر هر یک از علائم زیر در هنگام استفراغ رخ داد، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید:

خون در استفراغ (قرمز روشن یا قهوه ای)

سردردهای شدید یا سفتی گردن

بی حالی، گیجی، از دست دادن هوشیاری

درد شدید شکم

اسهال

تنفس سریع یا توقف تنفس

علامت تهوع و استفراغ چیست؟

حالت تهوع و استفراغ علائم بسیاری از بیماری ها و مشکلات مختلف است. این علامت ممکن است همراه با علائم دیگری مانند درد شکم، درد معده و غیره مشاهده شود. اگر نمی دانید نشانه استفراغ مکرر چیست؟ علت تهوع و استفراغ همراه با تب چیست؟ یا تهوع و استفراغ همراه با درد معده چه علامتی دارد؟ اگر شما نیز به دنبال پاسخ این سوالات هستید، این بخش را از دست ندهید.

استفراغ مکرر نشانه چیست؟

معمولاً این عارضه علامت بیماری مانند عفونت یا آنفولانزای معده است. مسمومیت غذایی، پرخوری و انسداد روده از دیگر علل استفراغ مکرر است.

علت حالت تهوع دائمی بدون استفراغ چیست؟

گاهی اوقات ممکن است حالت تهوع مداوم بدون استفراغ داشته باشید. ممکن است بارها پیش آمده باشد که برای مدت طولانی احساس تهوع داشته باشید اما استفراغ نکرده باشید. دلیل این مشکل چیست؟
یکی از دلایل اصلی تهوع در دوران بارداری طولانی است. معمولاً برخی از زنان باردار برای مدت طولانی دچار حالت تهوع می شوند اما استفراغ نمی کنند. این افراد می توانند از روش هایی برای کاهش حالت تهوع در دوران بارداری استفاده کنند. گاستروپارزی مشکلی است که در آن حرکت غذا در معده کندتر از حد طبیعی است و معده برای مدت طولانی سیر می ماند. معمولا این افراد به مدت طولانی دچار حالت تهوع می شوند و احساس سنگینی دائمی می کنند. برای رفع حالت تهوع در این مورد، باید به فکر درمان یبوست خود باشید.

استفراغ بدون تب نشانه چیست؟

اغلب اوقات، این عارضه بدون تب نشانه بیماری هایی مانند آنفولانزای معده، آلرژی غذایی، مسمومیت غذایی، انسداد روده یا عوارض جانبی برخی داروها است.

آیا سندروم روده تحریک پذیر باعث استفراغ می شود؟

سندرم روده تحریک پذیر یک اختلال شایع معده است که می تواند باعث این عارضه شود. علائم دیگر عبارتند از نفخ شکم، سوزش سر دل، خستگی و گرفتگی عضلات. هنگامی که بخشی از روده بیش از حد فعال می شود، فرد از این سندرم رنج می برد.

آیا حالت تهوع و استفراغ نشانه بیماری های التهابی روده است؟

بیماری های التهابی روده بر این اندام تأثیر می گذارد. این بیماری ها می توانند در هر قسمتی از دستگاه گوارش ایجاد شوند. حالت تهوع می تواند از علائم این بیماری ها از جمله بیماری کرون باشد. بیماری کرون یک بیماری خود ایمنی است که باعث می شود سیستم ایمنی بدن به بافت های سالم بدن حمله کند. در نتیجه باعث التهاب و درد می شود.

حالت تهوع نشانه چیست؟

این عارضه یک بیماری نیست و می تواند از علائم بیماری های مختلف باشد. بیماری هایی مانند آنفولانزای معده، مسمومیت غذایی، حساسیت به حرکت خودرو، پرخوری، انسداد روده، سکته قلبی، آپاندیسیت و میگرن این علامت را نشان می دهند. گاهی اوقات می تواند نشانه یک بیماری جدی تر مانند حملات قلبی، مشکلات کلیوی و کبدی، اختلالات سیستم عصبی مرکزی یا برخی سرطان ها باشد.

حالت تهوع در نوجوانان نشانه چیست؟

حالت تهوع در بین نوجوانان بسیار شایع است. معمولا در این سنین علت این عارضه استرس و اضطراب، آنفولانزای معده و بیماری های مربوط به اختلالات تغذیه ای است. در این سنین پایین احتمال تهوع دیگر نیز وجود دارد.

آیا حالت تهوع نشانه کرونا است؟

یکی از اولین علائم کرونا در برخی افراد معده درد و مشکلات دستگاه گوارش است. طبق یک مطالعه، از هر پنج نفری که به ویروس کرونا مبتلا می شوند، یک نفر از مشکلات گوارشی رنج می برد. در این وضعیت علائمی مانند بی اشتهایی، حالت تهوع و اسهال شایع است.

استفراغ خونی نشانه چیست؟

اگر هنگام بلند کردن بدن، خون در محتویات معده مشاهده کردید، احتمالاً مربوط به خراش یا زخم در مری یا معده است. این حالت هماتمزیس نامیده می شود. اگر هنگام استفراغ خون زیادی دیدید یا هنگام تف و سرفه خون سیاه از دهانتان خارج شد، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. استفراغ خون می تواند نشانه زخم، پارگی رگ خونی یا خونریزی معده باشد.

معده درد و حالت تهوع نشانه چیست؟

درد معده و حالت تهوع ممکن است به طور همزمان رخ دهد. بیماری ها و مشکلات مختلفی مانند پرخوری، عفونت های روده ای، استرس و اضطراب و همچنین اختلالات مزمن دستگاه گوارش باعث ترکیب این دو عارضه می شود. اگر درد معده شدید است و به طور ناگهانی رخ می دهد، باید با متخصص گوارش مشورت کنید.

برای تشخیص علت تهوع و استفراغ بهتر است با متخصص گوارش مشورت کنید. در مطب دکتر خود می توانید با بهترین متخصص گوارش ملاقات کنید، از طریق تلفن یا آنلاین با او مشورت کنید یا حضوری وقت بگیرید.

برای درمان تهوع و استفراغ به کدام پزشک مراجعه کنید؟

اگر تهوع و استفراغ مکرر دارید که بعد از چند روز برطرف نمی شود یا اگر این وضعیت با علائم دیگری مانند اسهال همراه است، باید با متخصص گوارش یا داخلی مشورت کنید. بسته به علائم دیگر شما مانند اسهال، تب و سرگیجه، متخصص آزمایش هایی را برای تشخیص این بیماری تجویز کرده است. پس از تشخیص بیماری، اقدامات لازم برای درمان انجام می شود.

برای یافتن بهترین متخصص گوارش، می توانید با وب سایت پزشک خود مشورت کنید. علاوه بر سامانه نوبت دهی حضوری، امکان مشاوره آنلاین و مشاوره تلفنی با پزشک عمومی وجود دارد.

پزشک شما مراقب سلامتی شماست!

حالت تهوع علامتی است که همه از آن می ترسند. تقریباً همه شما این حس ناخوشایند را تجربه کرده اید. شاید هنگام مسافرت یا خواندن کتاب در وسیله نقلیه در حال حرکت، یا شاید بعد از خوردن چیزی که برای شما مناسب نبود!

علت هرچه که باشد، “تهوع” اصطلاحی است که احساس ناراحتی در معده شما را توصیف می کند که باعث استفراغ شما می شود. این اصطلاح اولین بار در رابطه با دریازدگی توصیف شد و از کلمه یونانی “naus” به معنای کشتی گرفته شده است.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ به طور مفصل به حالت تهوع و علل این احساس و همچنین راه های درمان آن می پردازیم. حتما تا آخر با ما همراه باشید.

حالت تهوع چیست؟

حالت تهوع در واقع از مغز شروع می شود، جایی که محرک های احساسی، شناختی یا شیمیایی می توانند سیستم عصبی شما را تحریک کرده و باعث اختلال در عملکرد عضلات معده و ایجاد حالت تهوع در شما شوند.

استفراغ عبارت است از تخلیه اجباری یا غیرارادی محتویات معده از طریق دهان. برخی از محرک هایی که می توانند باعث استفراغ شوند می توانند از معده و روده (عفونت، آسیب و تحریک غذا)، گوش داخلی (سرگیجه و بیماری حرکت) و مغز (ترومای سر، عفونت های مغزی، تومورها و میگرن) باشند. . ). سردرد).

حالت تهوع و استفراغ می تواند هم در کودکان و هم در بزرگسالان رخ دهد. افرادی که تحت درمان های سرطان مانند پرتودرمانی یا شیمی درمانی قرار می گیرند، در معرض خطر تهوع و استفراغ هستند.

زنان باردار همچنین ممکن است در سه ماهه اول بارداری خود حالت تهوع و استفراغ را تجربه کنند که معمولاً به آن “بیماری صبحگاهی” می گویند.

تخمین زده می شود که 50 تا 90 درصد زنان باردار حالت تهوع را تجربه می کنند، در حالی که 25 تا 55 درصد استفراغ را تجربه می کنند.

چه چیزی باعث تهوع یا استفراغ می شود؟

محرک های زیادی برای حالت تهوع وجود دارد. برخی از دلایل رایج عبارتند از:

استرس یا اضطراب

دریازدگی یا بیماری حرکت

بارداری

فوبیاها

میگرن

مسمومیت غذایی

ویروس هایی مانند آنفولانزا یا نوروویروس (آنفولانزای معده)

اختلالات گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

برخی داروها، مانند داروهای ضد بارداری هورمونی یا مسدود کننده های بتا

مشکلات گوش داخلی، مانند لابیرنتیت یا نوریت دهلیزی

اختلالات تیروئید

اختلالات اشتها

در اینجا نگاهی دقیق تر به برخی از شایع ترین علل تهوع می اندازیم.

عفونت ها

بسیاری از انواع عفونت ها می توانند باعث تهوع شوند، از جمله مسمومیت غذایی یا آنفولانزای معده، و عفونت های دستگاه گوارش، مانند عفونت های ناشی از مسمومیت غذایی یا ویروس ها، شایع ترین علل تهوع هستند.

علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

حالت تهوع داشتن

درد یا گرفتگی معده

بالا آوردن

اسهال

مسمومیت غذایی زمانی اتفاق می افتد که فرد غذا یا نوشیدنی های حاوی ویروس، سموم یا باکتری هایی مانند سالمونلا و اشریشیا کلی مصرف کند. سایر ویروس های گوارشی مانند نوروویروس یا روتاویروس در اثر تماس نزدیک با فرد آلوده ایجاد می شوند.

این عفونت ها معمولاً خود به خود در خانه از بین می روند. نوشیدن مایعات و الکترولیت های کافی برای جلوگیری از کم آبی بدن به خصوص در کودکان خردسال مهم است.

آنفولانزا و COVID-19

سایر انواع عفونت های ویروسی نیز می توانند باعث تهوع شوند، مانند آنفولانزا و COVID-19. علائم COVID-19 عبارتند از:

تب یا لرز

از دست دادن چشایی یا بویایی

سرفه

تنگی نفس

خستگی

سردرد

بدن درد

گرفتگی یا آبریزش بینی

گلو درد

بالا آوردن

اسهال

یک نظرسنجی در سال 2021 نشان داد که 79٪ از 6335 نفر مبتلا به ویروس کرونا حالت تهوع را تجربه کرده اند. افراد مبتلا به آنفولانزا نیز ممکن است بسیاری از این علائم را تجربه کنند.

تهوع در کودکان مبتلا به آنفولانزا بیشتر از بزرگسالان است، اما هر دو گروه می توانند آن را تجربه کنند.

اختلالات گوارشی

طیف گسترده ای از اختلالات گوارشی می تواند باعث تهوع شود، از جمله:

گاستریت: اسید یا باکتری به نام هلیکوباکتر پیلوری اغلب باعث التهاب معده می شود که می تواند منجر به زخم شود.

گاستروپارزی: در این حالت، معده بسیار کندتر از آنچه باید تخلیه می شود. برخی داروها یا آسیب عصبی معمولاً علت آن هستند که در افراد مبتلا به دیابت رایج است.

رفلاکس معده به مری: باعث ریفلاکس مزمن اسید و سوء هاضمه می شود.

IBS: باعث گرفتگی معده همراه با اسهال یا یبوست می شود.

بیماری سلیاک: یک بیماری خود ایمنی که در پاسخ به گلوتن علائمی ایجاد می کند.

شرایط کیسه صفرا شامل مشکلاتی مانند سنگ کیسه صفرا است.

بیماری های پانکراس: شامل مواردی مانند پانکراتیت است.

مرتبط:  چرا از پلاستیک برای جلیقه ضد گلوله استفاده میشود

حالت تهوع تنها علامت اختلالات گوارشی نیست. برعکس، عواملی که در زیر به آنها اشاره می کنیم نیز در این بیماری مؤثر است:

نفخ یا پری معده

نفس نفس زدن یا آروغ زدن

سوزش سر دل یا سوء هاضمه

اسهال، یبوست یا هر دو

درد و گرفتگی شکم

عدم تحمل یا واکنش به غذاها یا گروه های غذایی خاص

از آنجایی که اختلالات گوارشی با یکدیگر متفاوت است، روش های تشخیص و درمان آنها نیز با یکدیگر متفاوت است. درمان ممکن است شامل ترکیبی از داروها باشد، یا ممکن است پزشک تغییراتی در سبک زندگی و عادات غذایی شما تجویز کند.

مشکلات روحی و روانی

سلامت روان و سلامت گوارش رابطه ای متقابل دارند. افراد مبتلا به بیماری روانی ممکن است علائم اختلالات گوارشی مانند حالت تهوع را تجربه کنند.

به همین ترتیب، استرس نیز می تواند اختلالات گوارشی را بدتر کند. افرادی که اغلب احساس استرس، اضطراب یا وحشت می کنند ممکن است به اختلال اضطراب مبتلا باشند.

علائم اضطراب عبارتند از:

حالت تهوع

ضربان قلب تند

تنفس سریع یا کم عمق

احساس خفگی در گلو

عرق

سرگیجه

ماهیچه ها منقبض شدند

اضطراب شدید همچنین می تواند باعث حملات پانیک یا در برخی موارد غش شود. برای مثال، افرادی که ترس از سوزن یا خون دارند ممکن است حالت تهوع، سرگیجه و از دست دادن هوشیاری را تجربه کنند.

افراد ممکن است از فوبیای تهوع و استفراغ نیز رنج ببرند. پزشکان به این حالت آمووفوبیا می گویند.

درمان اختلالات اضطرابی معمولاً شامل گفتگو درمانی و دارو برای مدیریت علائم است. البته در موارد حاد از هر دو روش درمانی استفاده می شود.

بیماری های گوش داخلی

سیستم دهلیزی در گوش داخلی قرار دارد و به بدن کمک می کند تا حس تعادل را حفظ کند و بداند نسبت به محیط اطرافش کجاست. مشکلات این سیستم می تواند باعث سرگیجه شود که به نوبه خود باعث حالت تهوع می شود.

شرایط ایجاد حالت تهوع ناشی از این بیماری ها عبارتند از:

بیماری حرکت: این وضعیت در پاسخ به سیگنال های حرکتی متناقض ارسال شده به مغز رخ می دهد. این اغلب در ماشین، هواپیما یا قایق اتفاق می افتد.

لابیرنتیت: عفونت گوش داخلی که ممکن است به دنبال سرماخوردگی یا آنفولانزا باشد.

نوریت دهلیزی: این بیماری زمانی رخ می دهد که عصب داخل گوش داخلی ملتهب می شود.

بیماری منیر: باعث بروز دوره های ناگهانی سرگیجه می شود که می تواند شدید باشد.

درمان اختلالات گوش داخلی ممکن است بسته به فرد و علت بروز آنها متفاوت باشد. افراد مبتلا به عفونت گوش ممکن است متوجه شوند که علائم آنها خود به خود در طول زمان بهبود می یابد، در حالی که داروهای مسافرتی بدون نسخه (OTC) ممکن است برای تسکین بیماری سفر کافی باشد.

افرادی که بیماری های مزمن بیشتری دارند ممکن است نیاز به آزمایش داروها، تغییر شیوه زندگی یا تکنیک های مختلف مقابله ای برای مدیریت علائم خود داشته باشند.

تغییرات هورمونی

تغییرات در سطح هورمون ها، مانند تغییرات ناشی از بارداری، کنترل بارداری هورمونی یا اختلالات غدد درون ریز نیز می تواند باعث تهوع شود.

اختلالات تیروئید

غده تیروئید هورمون هایی را کنترل می کند که متابولیسم بدن را تنظیم می کنند. هم پرکاری تیروئید و هم کم کاری تیروئید می توانند باعث تهوع شوند.

علائم پرکاری تیروئید عبارتند از:

عصبی بودن

خستگی یا ضعف عضلانی

تحریک پذیری

عدم تحمل گرما

مشکل خواب

دست بدهید

ضربان قلب تند

حرکات مکرر روده

کاهش وزن خود به خود

علائم کم کاری تیروئید عبارتند از:

خستگی

صورت پف کرده

افزایش وزن و مشکل در کاهش وزن

یبوست

عدم تحمل سرما

خشکی پوست و مو

افسردگی

ضربان قلب آهسته تر

پزشکان اغلب این شرایط را با داروها درمان می کنند که می تواند به عنوان یک عارضه جانبی باعث تهوع شود.

بارداری و حالت تهوع

حالت تهوع یک علامت شایع در دوران بارداری است. ما اغلب در مورد تهوع صبحگاهی صحبت می کنیم، اگرچه ممکن است در هر زمانی رخ دهد. علائم آن حتی می تواند به تدریج یا ناگهانی ظاهر شود.

افراد باردار ممکن است وقتی در نزدیکی غذاها یا بوهای خاصی قرار می گیرند یا وقتی گرسنه هستند احساس تهوع کنند. به طور کلی، تهوع صبحگاهی پس از 14 هفته بهبود می یابد. پزشکان ممکن است ویتامین B6 یا دوکسیلامین را برای تسکین حالت تهوع و استفراغ در دوران بارداری تجویز کنند.

آیا حالت تهوع و استفراغ خطرناک است؟

استفراغ معمولاً یک عارضه بی ضرر است، اما می تواند نشانه یک بیماری جدی تر باشد. نمونه هایی از شرایط جدی که می توانند باعث تهوع یا استفراغ شوند عبارتند از: ضربه مغزی، مننژیت (عفونت غشای پوشاننده مغز)، انسداد روده، آپاندیسیت و تومورهای مغزی.

نگرانی دیگر کم آبی است. بزرگسالان کمتر در معرض خطر کم آبی قرار دارند. زیرا معمولاً می توانند علائم کم آبی بدن (مانند تشنگی بیش از حد و خشکی لب یا دهان) را تشخیص دهند.

اما کودکان خردسال بیشتر در معرض خطر کم آبی بدن هستند، به خصوص اگر اسهال داشته باشند، زیرا اغلب نمی توانند علائم کم آبی را تشخیص دهند.

بزرگسالانی که از کودکان بیمار مراقبت می کنند باید از این علائم قابل مشاهده کم آبی آگاه باشند: لب ها و دهان خشک، چشم های فرورفته، و تنفس یا نبض سریع. در نوزادان نیز باید مراقب کاهش ادرار و فرورفتگی فونتانل (نقطه نرم بالای سر نوزاد) باشید.

استفراغ مکرر در دوران بارداری می تواند منجر به یک بیماری جدی به نام استفراغ بارداری شود که در آن مادر ممکن است دچار عدم تعادل مایعات و مواد معدنی شود که می تواند زندگی او یا فرزند متولد نشده اش را در معرض خطر قرار دهد.

استفراغ بیش از حد به ندرت می تواند پوشش مری را که به نام Mallory-Weiss نیز شناخته می شود، پاره کند. اگر مری پاره شود به آن سندرم بوئرهاو می گویند و یک اورژانس پزشکی است.

در صورت تهوع و استفراغ چه زمانی با پزشک تماس بگیرید؟

در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

اگر حالت تهوع بیش از چند روز طول بکشد یا خطر بارداری وجود داشته باشد

اگر درمان خانگی جواب نداد، کم آبی بدن وجود دارد یا یک آسیب شناخته شده (مانند ضربه به سر یا عفونت) رخ داده است و باعث استفراغ می شود.

در بزرگسالان؛ اگر استفراغ بیش از یک روز طول بکشد، اسهال و استفراغ بیش از 24 ساعت طول بکشد یا علائم کم آبی ظاهر شود، باید با پزشک خود مشورت کنند.

در کودکان و نوزادان کمتر از 6 سال؛ اگر استفراغ بیش از چند ساعت طول بکشد، در صورت وجود اسهال، علائم کم آبی بدن، تب یا اگر کودک 4 تا 6 ساعت ادرار نکرده است، باید او را نزد پزشک ببرید.

در کودکان بالای 6 سال؛ اگر استفراغ یک روز طول بکشد، اگر اسهال همراه با استفراغ بیش از 24 ساعت طول بکشد، اگر علائم کم آبی وجود داشته باشد، اگر تب بالای 101 درجه باشد، یا اگر کودک شش ساعت است ادرار نکرده است، باید او را به بیمارستان ببرید. دکتر.

در صورت بروز هر یک از شرایط زیر همراه با استفراغ باید فوراً به پزشک مراجعه کنید:

در استفراغ خون وجود دارد (قرمز روشن یا شبیه مخاط قهوه ای است)

سردردهای شدید یا سفتی گردن

بی حالی، گیجی یا از دست دادن هوشیاری

درد شدید در ناحیه شکم

اسهال

تنفس یا نبض سریع

روش های درمانی و گزینه های دارویی برای درمان تهوع چیست؟

صرف نظر از سن بیمار و علت استفراغ، با راه حل های زیر قابل درمان است:

به تدریج مقادیر بیشتری از مایعات شفاف بنوشید

تا پایان دوره استفراغ از خوردن غذاهای جامد خودداری کنید

اگر استفراغ و اسهال بیش از 24 ساعت طول بکشد، باید از یک محلول آبرسانی خوراکی مانند Pedialyte برای پیشگیری و درمان کم آبی استفاده شود.

زنان باردار مبتلا به تهوع صبحگاهی می توانند قبل از بیدار شدن کراکر بخورند یا قبل از خواب یک میان وعده غنی از پروتئین (گوشت بدون چربی یا پنیر) بخورند.

استفراغ همراه با درمان های سرطان اغلب می تواند با نوع دیگری از درمان دارویی تسکین یابد. همچنین داروهای تجویزی و بدون نسخه ای وجود دارد که می توانند برای کنترل استفراغ مرتبط با بارداری، بیماری حرکت و برخی از اشکال سرگیجه استفاده شوند. با این حال، قبل از استفاده از هر یک از این درمان ها باید با پزشک مشورت کنید.

راه های پیشگیری از حالت تهوع چیست؟

چندین راه برای جلوگیری از حالت تهوع وجود دارد:

در طول روز به جای سه وعده غذایی بزرگ، وعده های غذایی کوچک بخورید

آهسته غذا بخورید

از خوردن غذاهایی که هضم آنها سخت است خودداری کنید

اگر بوی غذاهای گرم باعث حالت تهوع می شود، از غذاهای سرد یا با دمای اتاق استفاده کنید.

پس از غذا خوردن، استراحت کنید و سر خود را حدود 12 اینچ بالاتر از پاهای خود قرار دهید.

مایعات را بین وعده های غذایی بنوشید، نه در طول وعده های غذایی

سعی کنید زمانی غذا بخورید که حالت تهوع کمتری دارید

راه های پیشگیری از استفراغ بعد از تهوع چیست؟

هنگامی که شما شروع به احساس تهوع می کنید، ممکن است بتوانید از استفراغ با موارد زیر جلوگیری کنید:

مقدار کمی مایعات شفاف و شیرین مانند نوشابه یا آب میوه بنوشید (به جز آب پرتقال و گریپ فروت، زیرا این مایعات خیلی اسیدی هستند)

در حالت نشسته یا دراز کشیده با تکیه گاه استراحت کنید. فعالیت می تواند حالت تهوع را بدتر کرده و باعث استفراغ شود.

راهکارهای پیشگیری از تهوع و استفراغ در کودکان

برای درمان بیماری ماشین، کودک خود را رو به شیشه جلو بنشینید (مشاهده حرکات سریع از طریق شیشه های کناری می تواند بیماری ماشین را بدتر کند). علاوه بر این، خواندن یا انجام بازی های ویدیویی در ماشین می تواند باعث بیماری حرکت شود.

یکی دیگر از عواملی که از حالت تهوع در کودکان جلوگیری می کند، اجازه ندادن غذا خوردن و بازی همزمان آنهاست.

عوارض تهوع

اگر حالت تهوع شما منجر به استفراغ شود یا همراه با آن باشد، ممکن است دچار کم آبی شده باشید. هیدراته نگه داشتن بدن می تواند از کم آبی بدن جلوگیری کند. این شامل نوشیدن جرعه های کوچک و مکرر مایعات شفاف مانند آب یا نوشیدنی الکترولیتی است.

با این حال، کودکان بیشتر در معرض خطر کم آبی بدن هستند، به خصوص زمانی که استفراغ با اسهال همراه است، زیرا ممکن است متوجه نشوند یا نتوانند به بزرگسالان بگویند که علائم کم آبی را تجربه می کنند. اگر از یک کودک بیمار مراقبت می کنید، مراقب علائم کم آبی باشید.

نتیجه

اغلب اوقات، حالت تهوع موقتی است و جدی نیست. درمان‌های خانگی و داروهای بدون نسخه می‌توانند کمک کنند، اما گاهی اوقات حالت تهوع می‌تواند منجر به استفراغ شود. استفراغ اغلب حالت تهوع را کاهش می دهد یا از بین می برد.

با این حال، استفراغ و حالت تهوع می تواند منجر به کم آبی بدن شود. هنگامی که حالت تهوع برای مدت طولانی طول می کشد، مراجعه به پزشک و درمان این وضعیت بسیار مهم است.

سوالات متداول

چه چیزی باعث تهوع یا استفراغ می‌شود؟

محرک‌های زیادی برای تهوع وجود دارد، از جمله: سوزش سر دل یا رفلاکس، عفونت‌ها یا ویروس‌ها، مصرف برخی داروها، بیماری حرکت یا دریازدگی، رژیم غذایی، درد، زخم‌ها، سرگیجه موضعی، عفونت گوش، حملات قلبی، انسداد روده. مننژیت، میگرن و. ..

حالت تهوع چگونه درمان می‌شود؟

درمان حالت تهوع به علت آن بستگی دارد. به عنوان مثال، نشستن در صندلی جلوی اتومبیل می تواند بیماری حرکت را تسکین دهد. مصرف دارو برای درمان علت زمینه ای تهوع نیز می تواند کمک کننده باشد. هیدراته ماندن می تواند به کاهش کم آبی بدن پس از رفع حالت تهوع کمک کند.

شایع‌ترین عارضه حالت تهوع چیست؟

اگر حالت تهوع شما منجر به استفراغ شود یا همراه با آن باشد، ممکن است دچار کم آبی شده باشید. هیدراته نگه داشتن بدن می تواند از کم آبی بدن جلوگیری کند. این شامل نوشیدن جرعه های کوچک و مکرر مایعات شفاف مانند آب یا نوشیدنی الکترولیتی است.

3.7 (3)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا