چرا وقتی انتی بیوتیک باعث اسهال میشود

اسهال ناشی از آنتی بیوتیک وضعیتی است که در آن مدفوع شل و آبکی سه بار یا بیشتر در طول روز پس از استفاده از داروهای مورد استفاده برای درمان عفونت های باکتریایی (آنتی بیوتیک ها) رخ می دهد.

بیشتر اوقات اسهال ناشی از آنتی بیوتیک خفیف است و نیازی به درمان ندارد و معمولاً طی چند روز پس از قطع آنتی بیوتیک برطرف می شود. در صورت اسهال شدیدتر، ممکن است نیاز به قطع یا تعویض آنتی بیوتیک باشد.

علائم اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک

در اکثر افراد، اسهال ناشی از آنتی بیوتیک علائم و نشانه‌های خفیفی ایجاد می‌کند، مانند:

مدفوع شل و آبکی

افزایش مدفوع

اسهال ناشی از آنتی بیوتیک ها معمولا حدود یک هفته پس از شروع مصرف آنتی بیوتیک ها شروع می شود. با این حال، گاهی اوقات اسهال و سایر علائم تا روزها یا حتی هفته ها پس از پایان درمان آنتی بیوتیکی ظاهر نمی شوند.

عفونت کلستریدیوم دیفیسیل

C. difficile نوعی باکتری تولید کننده سم است که به دلیل مصرف آنتی بیوتیک می تواند باعث اسهال شدیدتر شود.

برخی از علائم عفونت کلستریدیوم دیفیسیل، علاوه بر مدفوع شل و افزایش مدفوع، شامل موارد زیر است:

درد و گرفتگی در قسمت پایین شکم

تب درجه پایین

حالت تهوع

بی اشتهایی

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

در صورت مشاهده علائم و نشانه های شدید اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک، فورا به پزشک مراجعه کنید. این علائم و نشانه ها در برخی بیماری های دیگر مشترک است. بنابراین ممکن است پزشک آزمایشاتی را برای تعیین علت اصلی تجویز کند.

علل اسهال مرتبط با آنتی بیوتیک

علت اصلی اسهال ناشی از آنتی بیوتیک ها به طور کامل شناخته نشده است. معمولا تصور می شود که داروهای ضد باکتری (آنتی بیوتیک ها) تعادل باکتری های خوب و بد در دستگاه گوارش را به هم می زند و باعث این عارضه می شود.

آنتی بیوتیک ها بیشتر باعث اسهال می شوند:

تقریباً تمام آنتی بیوتیک ها می توانند باعث اسهال آنتی بیوتیکی شوند. آنتی بیوتیک هایی که بیشتر بیمار را در معرض خطر اسهال قرار می دهند عبارتند از:

سفالوسپورین ها مانند سفدینیر و سفپودوکسیم

پنی سیلین هایی مانند آموکسی سیلین و آمپی سیلین

عفونت کلستریدیوم دیفیسیل

هنگامی که آنتی بیوتیک ها تعادل باکتری ها را در سیستم گوارشی بر هم می زند، رشد باکتری کلستریدیوم دیفیسیل می تواند به سرعت از کنترل خارج شود. این باکتری ها سمومی تولید می کنند که به مخاط روده حمله می کنند.

آنتی بیوتیک هایی که معمولا باعث عفونت کلستریدیوم دیفیسیل می شوند عبارتند از فلوروکینولون ها، سفالوسپورین ها، پنی سیلین ها و کلیندامایسین.

عوامل خطر برای اسهال ناشی از آنتی بیوتیک

اسهال ناشی از آنتی بیوتیک می تواند در هر فردی که آنتی بیوتیک مصرف می کند رخ دهد. اما اگر شرایط زیر را دارید، احتمال عفونت بیشتر است، از جمله:

شما در گذشته اسهال ناشی از آنتی بیوتیک داشته اید

شما برای مدت طولانی از آنتی بیوتیک استفاده می کنید

شما بیش از یک آنتی بیوتیک مصرف می کنید

عوارض اسهال آنتی بیوتیکی

یکی از شایع ترین عوارض جانبی هر نوع اسهال از دست دادن شدید مایعات و الکترولیت ها است. کم آبی شدید می تواند زندگی را تهدید کند. علائم و نشانه‌های کم آبی بدن شامل خشکی دهان، تشنگی شدید، ادرار کم یا نداشتن ادرار و ضعف فیزیکی است.

جلوگیری کردن

برای کمک به جلوگیری از اسهال ناشی از آنتی بیوتیک، موارد زیر را انجام دهید:

فقط در صورت لزوم آنتی بیوتیک مصرف کنید. از آنتی بیوتیک به تنهایی استفاده نکنید، مگر اینکه توسط پزشک تجویز شده باشد. آنتی بیوتیک ها فقط می توانند عفونت های باکتریایی را درمان کنند، اما به درمان عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا کمکی نمی کنند.

از مراقبان و پرستاران بخواهید دست های خود را بشویند. اگر در بیمارستان هستید، از همه بخواهید قبل از تماس با شما دست های خود را بشویند یا از ضدعفونی کننده دست مبتنی بر الکل استفاده کنند.

اگر تا به حال اسهال ناشی از آنتی بیوتیک داشته اید به پزشک خود اطلاع دهید. سابقه اسهال ناشی از آنتی بیوتیک این احتمال را افزایش می دهد که آنتی بیوتیک ها دوباره همان واکنش را ایجاد کنند. با دانستن این موضوع، پزشک ممکن است بتواند آنتی بیوتیک متفاوتی را برای شما انتخاب کند.

تشخیص اسهال ناشی از آنتی بیوتیک

برای تشخیص اسهال ناشی از آنتی بیوتیک، پزشک احتمالاً در مورد سابقه پزشکی شما از جمله اینکه آیا اخیراً درمان آنتی بیوتیکی داشته اید یا خیر، سؤال می کند. اگر پزشک به عفونت C. difficile مشکوک باشد، احتمالاً نمونه مدفوع می گیرد.

رفتار

درمان اسهال ناشی از آنتی بیوتیک به شدت علائم و نشانه های بیمار بستگی دارد.

درمان اسهال خفیف آنتی بیوتیکی

اگر اسهال خفیف دارید، علائم شما چند روز پس از پایان درمان آنتی بیوتیکی ناپدید می شوند. در برخی موارد، پزشک ممکن است قطع دارو را تا زمان فروکش کردن اسهال توصیه کند.

درمان برای مبارزه با باکتری های مضر در عفونت کلستریدیوم دیفیسیل

اگر عفونت C. difficile دارید، احتمالاً پزشک شما را از مصرف آنتی بیوتیک هایی که در حال حاضر مصرف می کنید منع می کند. او همچنین ممکن است آنتی بیوتیک هایی را تجویز کند که به طور خاص باکتری های مسئول اسهال ناشی از آنتی بیوتیک را از بین ببرد. همچنین از شما خواسته می شود که مصرف داروهای ضد اسید خود را متوقف کنید. احتمال بازگشت علائم اسهال در افرادی که در گذشته این بیماری را داشته اند و نیاز به درمان مکرر دارند وجود دارد.

شیوه زندگی و درمان های خانگی

برای مقابله با اسهال:

مایعات کافی بنوشید. برای مقابله با کم آبی خفیف ناشی از اسهال، آب بیشتری بنوشید. اگر کم آب هستید، مایعات حاوی آب، شکر و نمک بنوشید. می توانید از سوپ یا آب میوه ای که قند زیادی ندارد نیز استفاده کنید. مصرف نوشیدنی های حاوی شکر یا حاوی الکل یا کافئین؛ از نوشیدنی هایی مانند قهوه، چای و کولا اجتناب کنید، زیرا می توانند علائم را بدتر کنند.

برای نوزادان و کودکان مبتلا به اسهال، از پزشک خود در مورد استفاده از محلول های خوراکی مانند ORS برای تجویز مایعات و الکترولیت ها سوال کنید.

مرتبط:  چرا مجاز به ثبت مجوز انتخاب واحد نیستم

از غذاهای خاص خودداری کنید. در زمان اسهال بهتر است از مصرف غذاهای چرب و تند خودداری شود. معمولاً می توانید بلافاصله پس از برطرف شدن علائم، رژیم غذایی عادی خود را از سر بگیرید.

در مورد مصرف داروهای ضد اسهال با پزشک خود مشورت کنید. در برخی موارد اسهال خفیف ناشی از آنتی بیوتیک ها، پزشک ممکن است داروهای ضد اسهال خاصی مانند لوپرامید را تجویز کند. اما قبل از مصرف داروهای ضد اسهال با پزشک خود مشورت کنید زیرا این داروها می توانند با توانایی بدن در دفع سموم تداخل داشته باشند و منجر به عوارض جانبی جدی شوند.

افراد ممکن است به پروبیوتیک‌ها روی بیاورند که در غذاهایی مانند ماست نیز یافت می‌شود، به این امید که باکتری‌های سالم روده را تعدیل کنند. اما در مورد اینکه آیا مکمل های پروبیوتیک بدون نسخه می توانند به کاهش علائم اسهال ناشی از آنتی بیوتیک کمک کنند یا خیر، اتفاق نظر وجود ندارد. به طور کلی، پروبیوتیک ها مضر به نظر نمی رسند مگر اینکه سیستم ایمنی بدن به خطر بیفتد.

برای قرار ملاقات خود آماده شوید

پزشک قبلی شما که آنتی بیوتیک فعلی شما را تجویز کرده است. دیدن.

در اینجا اطلاعاتی وجود دارد که به شما کمک می کند تا برای قرار ملاقات با پزشک خود آماده شوید.

آنچه شما می توانید انجام دهید

فهرستی از این موارد تهیه کنید:

فهرستی از علائم، از جمله علائمی که به نظر می رسد با ارائه شما مرتبط نیستند.

اطلاعات شخصی کلیدی، از جمله عوامل استرس زای مهم اخیر یا تغییرات زندگی، از جمله اینکه آیا اخیراً در بیمارستان بستری شده اید یا در خانه سالمندان.

فهرستی از تمام داروها، ویتامین ها، گیاهان دارویی یا سایر مکمل هایی که مصرف می کنید تهیه کنید. همچنین تعداد دفعات مصرف و مقدار مصرف آنها را ذکر کنید.

سوالاتی که باید از پزشک خود بپرسید

وقتی صحبت از اسهال ناشی از آنتی بیوتیک می شود، در اینجا چند سوال اساسی وجود دارد که باید از پزشک خود بپرسید:

به چه آزمایشاتی نیاز دارم؟

آیا این وضعیت موقتی است یا مزمن؟

بهترین درمان چیست؟

جایگزین های روش درمانی اولیه پیشنهادی شما چیست؟

چه محدودیت هایی را باید رعایت کنم؟

از چه غذاها و نوشیدنی هایی اجتناب کنم؟

در صورت تمایل سوالات بیشتری بپرسید.

از پزشک خود چه انتظاری باید داشته باشید؟

پزشک شما احتمالاً تعدادی سوال از شما خواهد پرسید. آماده بودن برای پاسخ دادن به آنها به شما کمک می کند تا زمانی را برای پوشش سایر نکاتی که می خواهید بپرسید آزاد کنید. پزشک ممکن است سوالات زیر را بپرسد:

علائم شما از چه زمانی شروع شد؟

آیا می توانید تعداد دفعات اجابت مزاج خود را توضیح دهید؟ چند بار در روز این اتفاق می افتد؟

آیا سابقه مشکلات روده مانند کولیت اولسراتیو، بیماری کرون یا سایر بیماری های التهابی روده دارید؟

آیا اخیراً با فردی مبتلا به اسهال در تماس بوده اید؟

کارهایی که می توانید قبل از رفتن به پزشک در قاسله انجام دهید

مصرف آنتی بیوتیک های خود را طبق دستور پزشک ادامه دهید.

برای مقابله با اسهال تا زمان ملاقات، می توانید:

برای جایگزینی مایعات از دست رفته در اثر اسهال، آب و مایعات بیشتری بنوشید

غذاهای نرم بخورید و از غذاهای تند یا چرب که اسهال را بدتر می کنند اجتناب کنید.

دلایل زیادی برای تجویز آنتی بیوتیک وجود دارد، مانند درمان گلودرد استرپتوکوکی، عفونت دستگاه ادراری یا حتی عفونت سینوسی. و در حالی که این نوع داروها اغلب همه چیز را برطرف می کنند و به شما کمک می کنند تا به سرعت احساس بهتری داشته باشید، می توانند یک عارضه جانبی بسیار بد را برای شما ایجاد کنند: اسهال.

میلیاردها باکتری در روده شما وجود دارد که به هضم غذا کمک می کند و شما را منظم نگه می دارد. مصرف آنتی بیوتیک ها به مبارزه با عفونت کمک می کند، اما عارضه جانبی آن این است که می توانند برخی از باکتری های خوب را از بین ببرند و تعادل میکروب ها را در روده بر هم بزنند.

چرا آنتی بیوتیک ها باعث اسهال می شوند؟

البته اگر مدفوع شل دارید و دفع مدفوعتان بیشتر از حد معمول است، متوجه خواهید شد که اسهال دارید. پزشکان می گویند که این اغلب هنگام مصرف این نوع داروها اتفاق می افتد. تحقیقات نشان می دهد که حدود 25 تا 30 درصد از افرادی که آنتی بیوتیک مصرف می کنند، بسته به نوع آنتی بیوتیک ممکن است دچار اسهال شوند.

آموکسی سیلین و آزیترومایسین اغلب باعث این عارضه جانبی می شوند. برخی از این داروها همچنین حرکات روده را تسریع می کنند، عامل دیگری که به اسهال کمک می کند. ممکن است ابتدا چند ساعت تا چند روز پس از مصرف آنتی بیوتیک متوجه اسهال شوید. اغلب، مدفوع شل و مکرر در عرض چند روز تا دو هفته از بین می رود، اما طولانی ترین (و شدیدترین) اسهال گزارش شده یک تا دو ماه است.

داروهایی برای بهبود اسهال ناشی از آنتی بیوتیک ها

علاوه بر تغییر رژیم غذایی، اقدامات دیگری نیز وجود دارد که می توانید برای کاهش عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها انجام دهید. در زیر بهترین راه حل ها و نکات برای بهبود علائم کولیت و جلوگیری از کم آبی بدن آورده شده است.

یک رژیم غذایی سالم داشته باشید

تجزیه و تحلیل رژیم غذایی مهم است. وقتی مشکلات معده دارید، به طور طبیعی به سراغ غذاهای نرم تر و سبک تر می روید که معمولا ایده خوبی است. توصیه می شود از مصرف غذاهایی مانند استیک های چرب، غذاهای سرخ شده یا تند و لبنیات که همگی بیشتر باعث تحریک روده می شوند خودداری کنید.

سوپ های بر پایه آبگوشت همیشه انتخاب خوبی برای کنترل اسهال هستند، مانند غذاهای سبک تر مانند نان تست. رژیم براتکه که مخفف موز، برنج، سس سیب و نان تست است، اغلب به عنوان یک درمان ناراحتی معده استفاده می شود، اگرچه جایگزین های مدرن بسیاری وجود دارد. تا زمانی که احساس می کنید می توانید آنها را تحمل کنید، می توانید غذاهای دیگری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. غذاهای حاوی فیبر محلول مانند بلغور جو دوسر و پروتئین بدون چربی را در نظر بگیرید.

مرتبط:  چرا سفرنامه ها از منابع مهم تاریخ نگاری محسوب می شوند

با آب هیدراته کنید

همچنین نوشیدن مایعات کافی برای مقابله با کم آبی احتمالی مهم است. گزینه های مایع خوب شامل آبگوشت، آب یا آب میوه های کم قند است. البته توصیه می شود از الکل، کافئین و نوشیدنی هایی با محتوای قند بالا خودداری کنید. این بدان معناست که باید مصرف قهوه و انواع دیگر نوشیدنی هایی که غیرطبیعی هستند را محدود کنید.

حتی می توانید از طریق غذا آب را در برنامه غذایی خود قرار دهید. به یاد داشته باشید که بسیاری از میوه ها سرشار از H2O هستند، بنابراین سعی کنید غذاهای سالم و دوستدار معده را معرفی کنید.

استفاده از پروبیوتیک ها هنگام مصرف آنتی بیوتیک ها

علاوه بر درمان خود اسهال، شما همچنین می خواهید روی بازگرداندن روده های خود به حالت عادی تمرکز کنید. هنگامی که عفونت از بین رفت، احساس بهتری خواهید داشت و به رژیم غذایی عادی خود باز می گردید، که به طور طبیعی برای اکثر افراد اتفاق می افتد.

به همین دلیل است که اکنون ممکن است زمان خوبی برای در نظر گرفتن یک پروبیوتیک باشد، که می تواند به بازسازی روده شما با سویه های “خوب” باکتری کمک کند. آنها را می توان برای چند هفته و تا دو ماه مصرف کرد تا باکتری ها دوباره پر شوند. با این حال، ابتدا باید از پزشک خود بخواهید که مطمئن شود هیچ چیزی در تاریخچه پزشکی شما وجود ندارد که نشان دهد پروبیوتیک ها می توانند به شما آسیب برسانند.

یکی دیگر از گزینه‌های مفید برای روده، ماست حاوی باکتری لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس است. البته اگر پس از خوردن این نوع لبنیات به لاکتوز حساسیت دارید یا علائمی مانند گرفتگی عضلات را مشاهده کردید، نمی‌خواهید این کار را انجام دهید.

داروی ضد اسهال مصرف کنید

دفعه بعد که آنتی بیوتیک مصرف می کنید، از داروساز خود بپرسید که چگونه آنها را مصرف کنید. برخی از آنها باید با غذا مصرف شوند که می تواند به کاهش خطر اسهال کمک کند. بقیه را برای جذب بهتر نباید با غذا مصرف کرد. دانستن بهترین راه برای مراقبت از خود در حین مصرف آنتی بیوتیک به شما کمک می کند تا سریعتر از عوارض جانبی احتمالی بهبود پیدا کنید.

همچنین می‌توانید از پزشک خود بپرسید که آیا می‌توانید از داروهای ضد اسهال بدون نسخه استفاده کنید، که با کاهش جریان مایع در روده بزرگ و کاهش سرعت حرکات روده، که تعداد دفعات روده را کاهش می‌دهد، عمل می‌کنند. با این حال، استفاده از آن توصیه نمی شود، چه رسد به مصرف بیش از حد. اگر یک بیماری زمینه ای خاص دارید، ممکن است پزشک شما را از مصرف این نوع داروها منع کند، بنابراین همیشه ابتدا با آنها مشورت کنید.

آیا می توان از آن اجتناب کرد؟

برخی اقدامات را می توان برای کاهش خطر اسهال مرتبط با آنتی بیوتیک انجام داد. چند نمونه عبارتند از:

بهداشت را رعایت کنید. شستن مکرر دست ها، به ویژه پس از استفاده از حمام، می تواند به جلوگیری از گسترش باکتری C. diff کمک کند.

دستورالعمل های دارویی را دنبال کنید. برخی از آنتی بیوتیک ها ممکن است نشان دهند که آنها با غذا مصرف می شوند. حتما این کار را برای کمک به جلوگیری از تحریک دستگاه گوارش انجام دهید. برخی حتی نیاز به مصرف داروهای محافظ معده دارند.

فقط در صورت لزوم آنتی بیوتیک مصرف کنید. اگرچه آنتی بیوتیک ها می توانند عفونت های باکتریایی را درمان کنند، اما در برابر عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا موثر نیستند. استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها می تواند بر سلامت گوارش شما تأثیر منفی بگذارد و مشکلات دیگری ایجاد کند.

آنتی بیوتیک ها دسته رایجی از داروهای ضد میکروبی هستند که برای درمان عفونت های باکتریایی سطحی و داخلی استفاده می شوند. آنها به سیستم ایمنی بدن در مبارزه با بیماری کمک می کنند. آنها اساساً مواد شیمیایی هستند که از تکثیر یا بقای باکتری های عفونی جلوگیری می کنند.

برخی از باکتری های ناسالم به طور طبیعی در روده انسان وجود دارند، اما تعداد آنها بسیار کمتر از باکتری های سالم است. این باکتری های خوب و بد در تعادل کامل با یکدیگر وجود دارند و فلور روده را تشکیل می دهند.

هر گونه اختلال در این تعادل می تواند به طور قابل توجهی بر حمل و نقل روده تأثیر بگذارد و باعث اسهال شود. این زمانی است که فرد نیاز به یک دوره آنتی بیوتیک دارد. مصرف آنتی بیوتیک ها می تواند تعداد قابل توجهی از باکتری های سالم روده را از بین ببرد و تعادل را به نفع باکتری های ناسالم تغییر دهد. این زمینه را برای مشکلات گوارشی از جمله اسهال آماده می کند.

آنتی بیوتیک های قوی یا با دوز بالا گاهی اوقات می توانند مقادیر زیادی از باکتری های خوب روده را از بین ببرند و باعث رشد بیش از حد باکتری های بد شوند و به سیستم گوارشی شما آسیب بزنند. در چنین مواردی، اسهال ناشی از درمان ممکن است پایدار یا مشکل ساز باشد.

آیا آنتی بیوتیک ها می توانند باعث اسهال شوند؟

بله، بسیاری از آنتی بیوتیک ها می توانند باعث اسهال شوند که معمولاً آنتی بیوتیک های پنی سیلین هستند. مکانیسم دقیق اسهال به طور کامل شناخته نشده است، اما احتمالاً به دلیل تغییر در تعادل بین باکتری های خوب و بد در روده است.

آیا همه آنتی بیوتیک ها باعث اسهال می شوند؟

نه، همه آنتی بیوتیک ها باعث اسهال نمی شوند. فقط آنتی بیوتیک های خاصی از جمله پنی سیلین و سفالوسپورین ها در این شرایط باعث اسهال می شوند.

چرا آنتی بیوتیک ها باعث اسهال نمی شوند؟

1. آنتی بیوتیک ها فلور و ترکیب باکتری های روده را تغییر می دهند. آنها باکتری های خوب روده را همزمان با باکتری های بد از بین می برند و باعث اختلال در تعادل فلور روده می شوند و منجر به اسهال می شوند. این نوع اسهال معمولاً خود به خود از بین می رود.

2. آنتی بیوتیک ها می توانند باعث از بین رفتن بیشتر باکتری های خوب شوند و منجر به افزایش باکتری های بد و عفونت های روده بزرگ شوند. به این حالت کلستریدیوم دیفیسیل می گویند.

مرتبط:  چرا رفتن به اعماق اب دشوار است علوم نهم

این عفونت در صورت عدم درمان کشنده است. این بیماری به ویژه در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، مانند افراد مسن، افراد مبتلا به دیابت و کسانی که داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می کنند، دیده می شود. این نوع اسهال باید با آنتی بیوتیک های مختلف تحت نظارت دقیق پزشک درمان شود.

چگونه فلور روده توسط آنتی بیوتیک ها اصلاح می شود؟

آنتی بیوتیک ها همه باکتری ها از جمله باکتری های روده بزرگ را از بین می برند، چه برای بدن شما مفید باشند و چه نباشند. هرچه طیف آنتی بیوتیکی بیشتر باشد، مضرتر است. طیف گسترده به این معنی است که آنتی بیوتیک می تواند در برابر بسیاری از انواع عفونت ها استفاده شود.

بیشتر بخوانید: قوی ترین آنتی بیوتیک طبیعی برای درمان انواع عفونت ها

عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها چیست؟

ناراحتی های گوارشی یکی از مهم ترین عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها است. هنگامی که میکروبیوم یا فلور روده تحت تأثیر آنتی بیوتیک ها قرار می گیرد، چند هفته تا چند ماه طول می کشد تا به حالت سالم برگردد. استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها همچنین می تواند باکتری ها را در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم کند. این بدان معناست که باکتری های هدف ساختار ژنتیکی خود را تغییر داده و اثر آنتی بیوتیک ها را خنثی می کنند.

با گذشت زمان، باکتری ها می توانند از اثرات آنتی بیوتیک ها بیشتر شوند. بلکه یک مشکل در سطح جمعیت است. بنابراین استفاده از آنتی بیوتیک تنها در مواقع ضروری توصیه می شود.

معمولا طولانی ترین دوره آنتی بیوتیک چند روز طول می کشد؟

دوره مصرف آنتی بیوتیک به بیماری تحت درمان بستگی دارد. برای عفونت ساده مثانه تا 3 روز و 9 ماه برای سل نهفته. این به خود آنتی بیوتیک ها نیز بستگی دارد، آنتی بیوتیک های قوی درمان کوتاه دارند و آنتی بیوتیک های خفیف تر درمان طولانی تری دارند. یک عفونت ساده سینوسی را می توان با یک دوره 5 روزه پنی سیلین درمان کرد، در حالی که بهبود اکثر عفونت های ساده یک هفته طول می کشد.

عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها چقدر طول می کشد؟

عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها بسته به طیف، قدرت و مدت زمان مصرف آن ها می تواند از چند روز تا چند ماه ادامه داشته باشد.

در طول دوره مصرف آنتی بیوتیک چه اقدامات احتیاطی باید انجام شود؟

همیشه باید قبل از شروع هر گونه درمان آنتی بیوتیکی جدید، در مورد داروهای معمول خود با پزشک خود مشورت کنید، زیرا برخی از آنتی بیوتیک ها می توانند با سایر داروها تداخل داشته باشند. همچنین دستورالعمل هایی را بخوانید، مانند اینکه آیا آنتی بیوتیک ها باید با غذا یا بدون غذا مصرف شوند، زیرا این دستورالعمل ها ممکن است بر جذب و در نتیجه اثربخشی آنها تأثیر بگذارد. اگر پروبیوتیک مصرف می کنید، نباید آنها را همزمان با آنتی بیوتیک مصرف کنید. اگر آنتی بیوتیک ها و پروبیوتیک ها با هم مصرف شوند، اثر پروبیوتیک خنثی می شود.

در صورت اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک چه تغییری در رژیم غذایی ایجاد می شود؟

در صورت ابتلا به اسهال ناشی از آنتی بیوتیک، همیشه باید از پزشک خود کمک بگیرید. اگر به عفونت ثانویه کلستریدیوم مبتلا می شوید (که معمولاً بعد از 1 هفته مصرف آنتی بیوتیک شروع می شود)، بهتر است غذاهای غنی از پروبیوتیک مانند ماست، کیمچی و کلم ترش را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

آیا در طول دوره آنتی بیوتیک باید ماست بخورید؟

بله، ماست حاوی باکتری های مفید (پروبیوتیک) است و توصیه می شود. اگر لاکتوز دوست ندارید، می توانید کیمچی و کلم ترش را جایگزین کنید.

بهترین درمان برای اسهال ناشی از آنتی بیوتیک چیست؟

بهترین راه حل عدم مصرف آن است. اگر نیاز شدید به آنتی بیوتیک ندارید، از مصرف آن خودداری کنید. آنها را صرفاً برای علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا مصرف نکنید. در صورت نیاز به آنتی بیوتیک، همیشه با پزشک خود مشورت کنید.

اگر اسهال سیاه ناشی از آنتی بیوتیک ها دارید، از پروبیوتیک ها به شکل ماست، کیمچی و کلم ترش استفاده کنید. حتی می توانید مکمل های پروبیوتیک را بدون نسخه دریافت کنید.

همچنین، با خوردن غذاهایی مانند جو، میوه ها و عدس مطمئن شوید که فیبر غذایی کافی دریافت می کنید. از غذاهای پرچرب مانند گوشت خودداری کنید. افرادی که به طور موقت لاکتوز را رد می کنند باید به مدت یک تا دو هفته از مصرف لبنیات خودداری کنند. اگر اسهال با تغییر رژیم غذایی بهبود نیابد، ممکن است مشکل عفونت باشد. به عنوان مثال، عفونت کلستریدیوم باید به سرعت با آنتی بیوتیک های خاص تجویز شده توسط پزشک درمان شود.

بیشتر بخوانید: در هنگام اسهال این غذاها را نخورید!

آیا آنتی بیوتیک ها شما را چاق می کنند؟

هیچ مطالعه ای در این زمینه انجام نشده است، اما آنتی بیوتیک ها باعث عدم تعادل در فلور روده می شوند که می تواند منجر به مشکلات دیگری از جمله افزایش وزن شود.

آیا آنتی بیوتیک ها باعث یبوست می شوند؟

آنتی بیوتیک ها معمولا باعث یبوست نمی شوند.

آنتی بیوتیک ها چه مشکلات دیگری ایجاد می کنند؟

آنتی بیوتیک ها می توانند عوارض جانبی دیگری نیز ایجاد کنند، از جمله واکنش های نامطلوب با سایر داروها و آسیب اندام (آسیب کبد)، تغییر طعم دهان، بثورات پوستی، حساسیت به نور، تهوع و استفراغ.

چرا آنتی بیوتیک ها باعث بی اشتهایی می شوند؟

مکانیسم های متعددی می توانند این اثر را ایجاد کنند، از تغییر در حرکت روده تا تغییر در فلور روده.

چه نکات مهمی را در دوره آنتی بیوتیک باید به خاطر بسپارید؟

مهم ترین نکته: از مصرف آنتی بیوتیک ها خودداری کنید مگر اینکه کاملاً به آن نیاز داشته باشید. آنها وقتی به درستی استفاده شوند داروهای عالی هستند. آنتی بیوتیک ها را فقط طبق دستور پزشک مصرف کنید و به دستورات آنها توجه کنید. سعی کنید در طول دوره آنتی بیوتیکی غذاهای غنی از پروبیوتیک را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، اما بین مصرف آنتی بیوتیک و پروبیوتیک چند ساعت فاصله داشته باشید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. خب من هر وقت انتی‌بیوتیک می‌خورم حتما اسهال می‌شم ولی نمی‌دونستم چرا! این مقاله خیلی خوب بود و بهم توضیح داد چرا اینجوری می‌شه. فقط یه کمی توضیحات علمی بیشترشو درک نمی‌کردم. ولی در کل خیلی خوب بود و ممنون از نویسنده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا