چرا سقراط از دموکراسی متنفر بود

ما عموماً دموکراسی و خاستگاه آن را در یونان باستان بسیار ارزشمند و مقدس می دانیم. پارتنون یونان به نماد ارزش های دموکراتیک تبدیل شده است و به همین دلیل است که بسیاری از رهبران دموکرات در سراسر جهان از ویرانه های آن عکس می گیرند.

با این حال، بسیار عجیب به نظر می رسد که یکی از بزرگترین دستاوردهای یونان باستان، فلسفه، با دستاورد بزرگ دیگر آن تمدن، یعنی دموکراسی، در تضاد باشد.

در گفتگوهای افلاطون، پدر فلسفه یونان، سقراط نسبت به دموکراسی به شدت بدبین است. در کتاب ششم جمهوری افلاطون، سقراط با شخصیتی به نام آدامانت مناظره می کند و با مقایسه جامعه به کشتی سعی می کند نقاط ضعف دموکراسی را به او نشان دهد. سقراط می پرسد: «اگر یک سفر دریایی در پیش داشتید، چه کسی بهترین کسی بود که کشتی را هدایت کند؟ کسی یا کسی با ناوبری آشناست؟ » آدامانتوس پاسخ می دهد: واضح است که او باید آشنا باشد، و سقراط پاسخ می دهد: “پس چرا فکر می کنیم کسی صلاحیت قضاوت کردن “بهترین فرمانروای یک کشور” را دارد؟

منظور سقراط این است که رای دادن یک مهارت است نه یک توانایی ذاتی. و مانند هر مهارت دیگری باید به مردم آموزش داده شود. رای دادن به همه شهروندان بدون آموزش لازم به همان اندازه غیرمسئولانه است که انتخاب ناخدای یک کشتی برای کسی که چیزی از دریا نمی داند.

سقراط یکی از اولین افرادی در تاریخ است که از حماقت رای دهندگان بیشترین آسیب را دیده است. در سال 399 قبل از میلاد او به اتهام فساد در جوانان آتن محاکمه شد. 500 شهروند آتنی برای رای دادن جمع شدند و با اختلاف بسیار اندکی بین آرای موافق و مخالف، سقراط مجرم شناخته شد و از سوی دادگاه محکوم به نوشیدن جام شوکران از دست خود شد. این رویداد برای افراد متفکر به همان اندازه غم انگیز است که مصلوب شدن مسیح برای ایمانداران.

توجه به این نکته بسیار مهم است که سقراط به معنای عام کلمه نخبه گرا نبود. او معتقد نیست که فقط تعداد محدودی باید رای دهند. اما او تاکید کرد که تنها افرادی باید به پای صندوق های رای بروند که عمیقاً در مورد موضوع فکر کرده اند و اطلاعات لازم برای قضاوت را دارند.

ما تفاوت بین دموکراسی هوشمند و دموکراسی را به عنوان حق طبیعی همه فراموش کرده ایم. ما به هر کس بدون توجه به وجدانش حق رای دادیم. و سقراط به خوبی می دانست که نتیجه این دموکراسی چه بود. نتیجه سیستمی بود که یونانیان از آن می ترسیدند: عوام فریبی.

یونان باستان به شدت از عوام فریبی رنج می برد. به عنوان مثال، آلکیبیادس، ثروتمند، کاریزماتیک و سخنور، از آزادی های معمول یک جامعه دموکراتیک استفاده کرد و مردم را به تشکیل ارتش و حمله به سیسیل تحریک کرد که نتیجه آن شکست و ویرانی نبود. سقراط می دانست کسانی که می خواهند رای مردم را به دست آورند چگونه می توانند با دادن پاسخ های ساده و گفتن آنچه مردم باید بشنوند، اعتماد عمومی را جلب کنند. او می خواست مردم تصور کنند که باید بین یک پزشک و یک فروشنده خوش صحبت یکی را انتخاب کنند.

فروشنده در مورد رقیب خود می گوید:

“بشنو این آقا به تو خیلی بدی کرده، بدنت را آزار می دهد، محلول های تلخی به تو می دهد و ازت می خواهد که از غذاها و نوشیدنی هایی که دوست داری نخوری، هرگز مهمانی نمی دهد و لذت هایی که من به تو می دهم، نمی دهد. “

دکتر گفت: به بدنت صدمه می زنم، اما بیماری چندین ساله ات را درمان می کنم، عمر طولانی تری به تو می دهم، اما تو باید برای آن سخت تلاش کنی، بر خلاف لذت های تو کار خواهم کرد تا بتوانم کمک کنم. شما.”.

مرتبط:  چرا خزندگان کمتر به اب نیاز دارند

و سقراط از ما می خواهد که واکنش مردم را در نظر بگیریم. به نظر شما مردم به چه کسی رای خواهند داد؟

ما هشدار سقراط را فراموش کرده ایم. ما ترجیح داده‌ایم فرض کنیم که دموکراسی کاملاً منصفانه و بدون ابهام است، در حالی که باید بدانیم که دموکراسی فقط به اندازه سیستم آموزشی جامعه‌ای که در آن جریان دارد مؤثر است. در نتیجه، ما بسیاری از همان فروشندگان چرب زبان و پزشکان بسیار کمتری را انتخاب کردیم.

نظام آموزشی ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟ خودتان را در کجای این سیستم می بینید؟ اگر فکر می کنید آگاهی سیاسی و اجتماعی کافی دارید، آیا خود را موظف به رای می دانید؟ چه تلاشی برای کمک به افزایش آگاهی در میان سایر شهروندان دارید؟

مدرسه زندگی برگرفته از

#دموکراسی #عوامفریبی #انتخابات #مسئولیت اجتماعی

اپ 68. در گفتگو با علی عارفی و بصیرا پیغم

توجه: توجه داشته باشید که اگرچه مقدمه ما به زبان انگلیسی است، اما گفتگوی عمیق ما با علی جان و بصیرا جان به زبان فارسی زیبا است.

به قسمت 68 پادکست جاد میوند خوش آمدید.

من این امتیاز بزرگ را داشتم که با دو شخصیت استثنایی از جامعه جهانی LGBTQI بنشینم. بصیرا پیغم، یک زن دگرباش الهام بخش افغان که در دوبلین، ایرلند زندگی می کند، که یک رهبر برجسته در جامعه دگرباشان جنسی افغان است، به ما پیوست. در کنار بصیرا، ما این فرصت را داشتیم که با علی عارفی، مجری پویا رادیو رنگین کمان (رادیو رنگین کمان)، یک بستر رسانه ای مهم برای جوامع LGBTQI ایرانی، افغان و تاجیک صحبت کنیم.

در طول گفتگوی جذاب خود، طیف وسیعی از موضوعات را پوشش دادیم و همه چیز را از جشن ها و داستان های ماه غرور گرفته تا سفرهای شخصی مهمانان خود برجسته کردیم. ما شرایط منحصربه‌فرد و اغلب دشوار جوامع LGBTQI در افغانستان و ایران را بررسی کردیم و به کسانی که تحت محدودیت‌ها و فشارهای اجتماعی شدید زندگی می‌کنند، صدا دادیم.

یکی از موضوعات اصلی که از بحث ما بیرون آمد، شعار قدرتمند جامعه دگرباشان جنسی افغانستان بود: “ما جهانی می خواهیم که در آن همه بتوانند در آزادی و عدالت زندگی کنند.” این تمایل برای شمول و برابری عمیقاً در من طنین انداز شد و من توانستم در مورد چگونگی تحقق این آرمان ها نه تنها برای جامعه دگرباشان جنسی افغان، بلکه برای جوامع به حاشیه رانده شده در سراسر جهان بحث کنم.

مایلیم از بصیرا و علی که وقت گذاشتند و در این گفتگوی مهم به ما ملحق شدند نهایت تشکر را داریم. شجاعت و مقاومت آنها برای همه ما الهام بخش است.

در پایان، ما می خواهیم از شما، شنوندگان ما، برای بخشی از این سفر به سوی درک و پذیرش تشکر کنیم. تعهد و حمایت شما ارزشمند است. اگر این قسمت به هر نحوی شما را تحت تأثیر قرار داد یا روشن کردید، ما شما را تشویق می کنیم که برنامه را لایک کنید، نظر دهید و به اشتراک بگذارید. با انجام این کار، می‌توانیم به مخاطبان گسترده‌تری دسترسی پیدا کنیم، آگاهی را افزایش دهیم و امیدواریم تفاوتی ملموس ایجاد کنیم. منتظر مکالمات دقیق تر در پادکست ما باشید و به یاد داشته باشید که هر صدا مهم است 🌈

منابع مرتبط با این قسمت:

– دگرباشان جنسی افغان: www.afghanlgbt.com
– رادیو رنگین کمان (رادیو رنگین کمان): https://radioranginkaman.org/?page_id=3234

خلاصه ای از مهمترین مطالب ذکر شده در کتاب معجزه شکرگزاری نوشته راندا برن. اگر وقت ندارید کل کتاب را بخوانید حتما این فایل صوتی را به طور کامل گوش کنید و تمرینات را انجام دهید. بعد از یک ماه نتایج این کتاب را در زندگی واقعی خواهید دید. لایک و سابسکرایب کانالم فراموش نشه تا بتونم به این راه ادامه بدم.

مرتبط:  چطور از بلاکی واتساپ خارج شویم

________

صفحات اجتماعی ما

http://instagram.com/tanineomid

http://t.me/tanineomid

_________

پادکست

__________

برچسب ها: خلاصه کتاب معجزه شکرگزاری پادکست فارسی پادکست خلاصه کتاب معجزه شکرگزاری کتاب صوتی معجزه شکرگزاری کتاب صوتی کتاب تصویری کتاب تصویری معجزه شکرگزاری کتاب معجزه شکرگزاری شکرگزاری کتاب باز کتاب، کتاب ملت عشق، کتابخانه ملی، کتاب بی وجدان، کتاب آثار مختلط، خلاصه کتاب آثار مختلط، خلاصه کتاب شازده کوچولو، خلاصه کتاب سلام بر ابراهیم، خلاصه کتاب بی هوشی خلاصه کتاب کیمیاگر کتاب صوتی فارسی کتاب باز مجتبی شکوری کتاب صوتی معجزه شکرگزاری راندا برن کتاب صوتی موفقیت کتاب صوتی معجزه گر خاموش. خلاصه ای از کتاب معجزه شکرگزاری اثر راندا برن. خلاصه کتاب قانون جذب، آیات شیطانی، راندا برن، مراقبه، معجزه کتاب مقدس، معجزه شکرگزاری، شکرگزاری، دعای شکرگزاری، شکرگزاری، قانون شکرگزاری، قانون فرکانس، قانون ارتعاش، تصدیقات، خلاصه کتاب معراج چهل ساله، کتیبه کتاب درسی خلاصه کتاب تاریخ معجزه قانون جذب نمایشگاه کتاب مجازی تهران سوخته شکرگزاری رنده نمایشگاه کتاب مجازی پادکست کتاب پادکست خلاصه کتاب سایت نمایشگاه کتاب مجازی ضبط دفترچه راهنما 1401 دانلود کتاب معجزه خاموش , کتاب معجزه خاموش, نمایشگاه کتاب تهران, خلاصه کتاب یک کتاب, کتاب جادو, جادوی روندا برن, پادکست فارسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا