چرا رجیستری باز نمی شود

رجیستری ویندوز ابزاری مفید برای ایجاد تغییرات و رفع بسیاری از مشکلات این سیستم عامل است. با این حال، گاهی اوقات این خود رجیستری است که مشکل دارد و کار نمی کند! اینجاست که باید ابتدا مشکل کار نکردن رجیستری را با استفاده از ابزارهای دیگر برطرف کنیم تا بتوانیم از این ابزار مفید برای رفع سایر مشکلات احتمالی کمک بگیریم.

ویرایشگر رجیستری ابزاری قابل اعتماد است که تقریباً همیشه می توانید از آن برای انجام تنظیمات مختلف در سیستم عامل ویندوز خود استفاده کنید. اما وقتی این ابزار به طور ناگهانی از کار می افتد و کار نمی کند چه باید کرد؟ اگر ویرایشگر رجیستری روی دستگاه شما کار نکند، احتمالاً یک پیام خطایی خواهید دید که «ویرایشگر رجیستری کار نمی کند». در برخی موارد، پیام خطا ممکن است به این صورت باشد: “ویرایش رجیستری توسط سرپرست شما غیرفعال شده است.”

در هر صورت اگر در اجرای ویرایشگر رجیستری در ویندوز با مشکل مواجه شدید، این مقاله دیجی را دنبال کنید تا روش های مختلف رفع این مشکل را با هم مرور کنیم.

روش 1: ویرایشگر رجیستری را با استفاده از ویرایشگر خط مشی گروه محلی فعال کنید

مشکل اجرا نشدن ویرایشگر رجیستری می تواند بسیار ساده باشد و این ابزار در تنظیمات سیستم غیرفعال شده است. یکی از بهترین راه ها برای فعال کردن مجدد این ابزار استفاده از Local Group Policy Editor یا به اختصار LGPE است.

البته باید توجه داشته باشید که Local Group Policy Editor فقط در نسخه های Pro و Enterprise ویندوز موجود است و در صورتی که از نسخه Home این سیستم عامل استفاده می کنید، ابتدا باید با مراجعه به این مقاله آن را فعال کرده و سپس مراحل زیر را دنبال کنید. مراحل بعدی

برای فعال کردن مجدد ویرایشگر رجیستری از طریق LGPE، باید موارد زیر را انجام دهید:

برای اجرای کادر محاوره ای Run، باید کلیدهای Win + R را با هم فشار دهید.

gpedit.msc را تایپ کنید و OK را فشار دهید تا پنجره Local Group Policy Editor باز شود.

به پیکربندی کاربر > الگوهای اداری > سیستم بروید.

در پنل سمت راست، روی گزینه Prevent access to registry editing tools دوبار کلیک کنید.

در پنجره بعدی که ظاهر می شود، باید Disabled یا Not Configured را انتخاب کنید. در نهایت روی Apply و سپس OK کلیک کنید و دستگاه خود را دوباره خاموش و روشن کنید تا تغییرات اعمال شوند و دوباره می توانید از ویرایشگر رجیستری استفاده کنید.

روش 2: ویرایشگر رجیستری را به صورت دستی با استفاده از کلید رجیستری فعال کنید

ممکن است در فعال کردن ویرایشگر رجیستری از طریق LGPE مشکل داشته باشید (مخصوصاً اگر خود ابزار LGPE مشکل داشته باشد). در چنین مواردی، می‌توانید با اجرای یک کلید رجیستری ساده، ابزار غیرفعال شده ویرایشگر رجیستری را دوباره قابل استفاده کنید.

برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

برای شروع، کلیدهای Win + R را با هم فشار دهید تا کادر محاوره ای Run باز شود.

CMD را تایپ کنید و کلیدهای Ctrl + Shift + ENTER را با هم فشار دهید تا Command Prompt در حالت elevated باز شود.

دستور زیر را تایپ کرده و Enter را فشار دهید تا ویرایشگر رجیستری دوباره فعال شود:

REG اضافه کردن HKCUSoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionPoliciesSystem/ vDisableRegistryTools /t REG_DWORD /d 0 /f

پس از تکمیل فرآیند، خط فرمان را ببندید و دستگاه خود را خاموش و دوباره روشن کنید.

روش سوم: فایل های سیستم آسیب دیده را تعمیر کنید

اگر رایانه شما در فایل های سیستمی خود خطاهایی دارد، ممکن است ویرایشگر رجیستری به درستی بارگیری نشود. بنابراین، شما همچنین می توانید مشکل ویرایشگر رجیستری را با تعمیر فایل های سیستم برطرف کنید.

یک راه آسان برای انجام این کار استفاده از ابزارهای DISM و SFC است. این ابزارها برخی از مفیدترین ویژگی های ویندوز هستند که به تعمیر یا جایگزینی فایل های سیستمی معیوب کمک می کنند.

ابتدا با ابزار DISM شروع می کنیم:

اول از همه، باید command prompt را در نوار جستجوی منوی Start تایپ کنید.

در نتایج ظاهر شده، روی Command Prompt راست کلیک کرده و Run as administrator را انتخاب کنید.

در Command Prompt دستور زیر را تایپ کرده و Enter را فشار دهید تا فایل های سیستم اسکن شود:

DISM/آنلاین/پاکسازی-تصویر/ScanHealth

صبر کنید تا اسکن کامل شود. سپس دستور زیر را تایپ کرده و Enter را فشار دهید:

DISM / آنلاین / Cleanup-Image / Restorehealth

چند دقیقه صبر کنید تا فرآیند کامل شود. سپس دستگاه خود را یک بار راه اندازی مجدد کنید تا تغییرات اعمال شوند.

اگر با ابزار DISM به نتیجه نمی رسید یا به دلایلی دوست ندارید از آن استفاده کنید، می توانید مراحل کار با SFC را دنبال کنید:

مرتبط:  چرا نباید از گرانیت در نمای ساختمان استفاده کرد

پنجره Command Prompt را به همان روشی که در بالا گفتیم باز کنید.

دستور زیر را تایپ کرده و Enter را فشار دهید تا اسکن فایل های سیستم شروع شود:

sfc/scannow

در نهایت وقتی کار تمام شد خط فرمان را ببندید و دستگاه را یک بار خاموش و روشن کنید.

روش 4: برنامه های شخص ثالث مشکوک را حذف کنید

مشکل اجرا نشدن ویرایشگر رجیستری نیز ممکن است ناشی از برخی برنامه های شخص ثالث مخرب باشد. بنابراین اگر اخیراً برنامه های جدیدی را دانلود و نصب کرده اید، احتمالاً یکی از آنها باعث ایجاد مشکل شده است.

برای رفع مشکل باید تمام برنامه های مشکوک را یکی یکی بررسی کنید و کاری انجام دهید. به عنوان مثال، می توانید برنامه را برای رفع مشکلات آن به روز کنید یا آن را به طور کامل حذف کنید.

اگر تصمیم به حذف برنامه مشکوک دارید، بهتر است این کار را با استفاده از حذف کننده ای که به طور خاص برای حذف برنامه ها از ویندوز طراحی شده است انجام دهید (ما IObit Uninstaller را توصیه می کنیم). زیرا این برنامه ها قادرند تمامی فایل های رجیستری باقیمانده و اطلاعات ناخواسته ای را که برنامه مشکوک بر روی سیستم شما می گذارد حذف کرده و از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کنند.

روش پنجم: دستگاه خود را به حالت قبل برگردانید

گاهی اوقات مشکلات مربوط به ویرایشگر رجیستری به دلیل تنظیماتی است که به طور عمدی یا ناخواسته روی سیستم اعمال کرده اید. در چنین مواقعی با برگرداندن تنظیمات به حالت اولیه مشکل برطرف می شود. اما اگر به طور تصادفی تنظیمات را اعمال کردید، ممکن است برای شما دشوار باشد که بدانید ریشه مشکل در کجا نهفته است. اما نگران نباشید، هنوز راه حلی برای مشکل وجود دارد.

System Restore ابزاری است که دقیقا به همین منظور در ویندوز تعبیه شده است و می تواند سیستم را به حالت قبلی بازگرداند. این قابلیت به شما کمک می کند تا تمامی تنظیمات و تغییراتی که در سیستم عامل ایجاد کرده اید به حالت قبل بازگردانده شده و در نتیجه مشکلات ناشی از این تغییرات برطرف شود.

برای استفاده از ابزار System Restore برای رفع مشکل ویرایشگر رجیستری، باید موارد زیر را انجام دهید:

کلیدهای Win + S را با هم فشار دهید تا نوار جستجوی ویندوز باز شود.

Create restore point را تایپ کنید و روی اولین گزینه در نتایج کلیک کنید تا پنجره System Properties باز شود.

در پنجره ذکر شده و در تب System Protection بر روی دکمه System Restore کلیک کرده و در پنجره بعدی Next را بزنید.

در پنجره بعدی گزینه Show more restore points را انتخاب کنید.

نقطه بازیابی مناسب را انتخاب کنید، سپس روی Next کلیک کنید. در نهایت، روی Finish کلیک کنید و مراحل را دنبال کنید تا فرآیند به پایان برسد تا سیستم خود را به تنظیماتی که انتخاب کرده اید بازگردانید.

روش ششم: ویندوز را به تنظیمات کارخانه بازگردانید

اگر هنوز نتوانسته اید مشکل ویرایشگر رجیستری را با روش های ذکر شده برطرف کنید، وقت آن است که راه حل اساسی تری را انتخاب کنید و ویندوز را به تنظیمات کارخانه بازگردانید.

احتیاط: توجه داشته باشید که قبل از اعمال این روش، ابتدا باید از اطلاعات مهم خود یک نسخه پشتیبان تهیه کنید تا در صورت بروز مشکلات احتمالی آن را از دست ندهید.

برای بازگرداندن ویندوز به تنظیمات کارخانه، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

کلیدهای Win + I را با هم فشار دهید تا صفحه تنظیمات سیستم باز شود.

در صفحه تنظیمات به بخش Update & Security بروید.

از پنل سمت چپ روی گزینه Recovery کلیک کنید.

بخش با عنوان Reset this PC را در پانل سمت راست پیدا کنید، سپس روی دکمه شروع در زیر آن کلیک کنید. در نهایت، مراحل روی صفحه را دنبال کنید تا فرآیند بازسازی کامل شود.

روش 7: آخرین به روز رسانی ویندوز را نصب کنید

به عنوان آخرین راه، اگر آپدیت جدیدی برای ویندوز موجود است، می توانید آن را دانلود و نصب کنید که احتمالاً مشکل ویرایشگر رجیستری را نیز برطرف می کند. نصب به‌روزرسانی‌های ویندوز معمولاً باگ‌های سیستم را برطرف می‌کند. اشکالاتی که ممکن است باعث خرابی ویرایشگر رجیستری شده باشد.

برای اطلاع از به روز رسانی های جدید ویندوز و نصب آنها، باید موارد زیر را انجام دهید:

کلیدهای Win + I را با هم فشار دهید و به صفحه تنظیمات سیستم بروید.

مرتبط:  چطور باید شوکر درست کنیم

در صفحه تنظیمات وارد قسمت Update & Security شوید سپس بر روی گزینه Windows Update در پنل سمت چپ کلیک کنید.

در نهایت، روی دکمه Check for updates در سمت راست کلیک کنید و مراحل روی صفحه را دنبال کنید تا آخرین به‌روزرسانی را پیدا کرده و نصب کنید.

رفع مشکلات اساسی ویندوز با استفاده از ویرایشگر رجیستری

با استفاده از ابزار Registry Editor و اعمال برخی تنظیمات می توانید به راحتی بسیاری از مشکلات ویندوز را برطرف کنید. با این حال، همیشه هنگام ایجاد تغییرات در کلیدهای رجیستری بسیار احتیاط کنید، زیرا حتی کوچکترین سهل انگاری می تواند باعث از کار افتادن برخی از ویژگی های ویندوز یا در بدترین حالت باعث از کار افتادن سیستم شود. اما زمانی که خود ویرایشگر رجیستری مشکل دارد و اجرا نمی شود، می توانید از روش های ذکر شده در این مقاله استفاده کنید و این ابزار قدرتمند را دوباره در دستان خود قرار دهید.

امیدواریم این مقاله برای شما کاربران همیشگی دیجی مفید واقع شود. اگر نظر یا سوالی در مورد روش های پیشنهادی دارید، حتما از طریق قسمت نظرات با ما و سایر خوانندگان در میان بگذارید.

&nbsp&nbsp طراحی و توسعه: قالب سبز&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp ©&nbsp2007 – 2021&nbsp&nbspتمامی حقوق این سایت برای سرزمین دانلود محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.

رجیستری ویندوز تنظیمات نرم افزار را ذخیره می کند. با وارد شدن به رجیستری ویندوز، می توانید تنظیمات بسیاری از نرم افزارهایی را که به طور معمول قابل تغییر نیستند، تغییر دهید. اگر رجیستری ویندوز را به اندازه کافی بشناسید، می توانید بسیاری از مشکلات پیش آمده در ویندوز را حل کنید و نیازی به مراجعه به خدمات فناوری اطلاعات نخواهید داشت. اگر اطلاعات زیادی در مورد رجیستری ویندوز ندارید، آموزش رجیستری ویندوز کجاست؟ 8 راه برای باز کردن رجیستری در ویندوز 10، 8 و 7، با ما همراه باشید.

نحوه دسترسی به رجیستری Regedit یا ویندوز 10، 8.1 و 7

نحوه دسترسی به رجیستری یا Regedit در ویندوز 10، 8.1 و 7

نحوه ورود به رجیستری ویندوز 7 مشابه ورود به رجیستری ویندوز 10، 8.1 و … است. ممکن است هنگام ورود به رجیستری با مشکلاتی مواجه شوید یا هشدارهایی را مشاهده کنید.

برای کارهای ضروری یا مهم بهتر است از رجیستری ویندوز استفاده کنید و برای استفاده عادی بهتر است از روش های دیگر استفاده کنید.

رجیستری ویندوز چیست؟ آشنایی با رجیستری ویندوز

رجیستری ویندوز مانند یک پایگاه داده است که تمام تنظیمات و نرم افزارهای ویندوز در آن ذخیره می شود. با وارد کردن ویرایشگر یا ویرایشگر رجیستری می توانید تمامی نرم افزارها و تنظیمات ویندوز را تغییر دهید.

اگر نمی دانید چگونه از رجیستری ها استفاده کنید، هرگز آنها را تغییر ندهید یا از آنها یک نسخه پشتیبان تهیه نکنید تا از خراب شدن ویندوز جلوگیری کنید.

رجیستری های ویندوز یکی از اساسی ترین فایل های کامپیوتر هستند و در صورت عدم استفاده صحیح می توانند باعث از کار افتادن ویندوز شوند.

5 روش برای اجرای ویرایشگر رجیستری در ویندوز 10

شما می توانید از این 5 روش برای باز کردن ویرایشگر رجیستری در ویندوز 10 استفاده کنید. با استفاده از ویرایشگر رجیستری، می توانید تمام رجیستری های ویندوز خود را ویرایش کنید.

رجیستری را با استفاده از پنجره Run باز کنید

از کلیدهای ترکیبی Win + R برای باز کردن پنجره Run استفاده کنید. یا کلمه Run را در منوی استارت ویندوز جستجو کنید.

سپس در کادر Open کلمه Regedit را تایپ کرده و روی گزینه OK کلیک کنید.

پس از انجام عملیات فوق، پنجره زیر به نام Registry Editor برای شما باز می شود. با این ویرایشگر می توانید رجیستری ویندوز را ویرایش کنید.

رجیستری ویندوز را از طریق Command Prompt اجرا کنید

برای باز کردن پنجره CMD یا Command Prompt، کلمه Command Prompt را در قسمت Start ویندوز جستجو کنید، سپس روی Command Prompt کلیک کنید تا پنجره ای مشابه تصویر زیر باز شود.

در پنجره باز شده کلمه Regedit را تایپ کرده و دکمه Enter را فشار دهید. پنجره ای برای شما باز می شود که از طریق آن می توانید رجیسترها را ویرایش کنید.

با File Explorer به رجیستری ویندوز 10 دسترسی پیدا کنید

برای باز کردن File Explorer می توانید از نوار وظیفه استفاده کنید.

رجیستری ویندوز 10 در کجا قرار دارد؟ در کادر جستجوی File Explorer کلمه Regedit را تایپ کرده و سپس دکمه Enter را فشار دهید. در پنجره باز شده بر روی Yes کلیک کنید، سپس ویرایشگر رجیستری باز می شود.

با استفاده از Windows Explorer به رجیستری ویندوز دسترسی پیدا کنید

همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید بر روی گزینه ذره بین در نوار وظیفه کلیک کرده و کلمه Registry Editor را تایپ کنید.

مرتبط:  چرا حمید حاجی زاده کشته شد

شما باید گزینه ای مشابه تصویر زیر ببینید. با کلیک بر روی آن، ویرایشگر رجیستری باز می شود و می توانید رجیستری های ویندوز را ویرایش کنید.

ایجاد یک میانبر از رجیستری ویندوز

ابتدا روی قسمت خالی دسکتاپ خود راست کلیک کنید تا منوی زیر باز شود. سپس نشانگر ماوس را روی New ببرید و گزینه Shortcut را انتخاب کنید.

وقتی پنجره زیر ظاهر شد، Regedit را در قسمت خالی تایپ کنید و سپس روی Next کلیک کنید.

در این قسمت یک نام برای میانبر انتخاب کنید و روی Finish کلیک کنید.

پس از انجام مراحل بالا باید آیکونی مشابه تصویر زیر برای شما نمایان شود. با کلیک بر روی این نماد می توانید به ویرایشگر رجیستری دسترسی پیدا کنید.

3 راه برای باز کردن رجیستری ویندوز 7 و 8

regedit کجاست؟ رجیستری ویندوز را با استفاده از Run اجرا کنید

برای فعال کردن رجیستری در ویندوز 7، کلمه Run را در کادر جستجوی منوی استارت تایپ کنید. سپس در بالای پنجره راه اندازی، نرم افزاری به نام Run را مشاهده خواهید کرد. برای اجرا روی نرم افزار کلیک کنید.

در قسمت خالی پنجره Run کلمه Regedit را تایپ کرده و دکمه OK را بزنید.

پس از زدن دکمه OK پنجره ای مشابه تصویر زیر برای شما باز می شود که رجیستری های ویندوز شما در آن قرار می گیرند. در قسمت سمت چپ پوشه ها و در قسمت کناری فایل های هر پوشه را می بینید.

با دوبار کلیک بر روی هر یک از فایل های رجیستری، پنجره ای مشابه تصویر زیر برای شما باز می شود که می توانید نام رجیستری را در قسمت Value name و مقدار رجیستری را در قسمت Value Data تغییر دهید.

اگر اطلاعات کافی در این زمینه ندارید، به هیچ وجه مقدار رجیسترها را تغییر ندهید. (توصیه ما این است که قبل از هر تغییری از سوابق پشتیبان تهیه کنید.)

رجیستری ویندوز را از طریق CMD باز کنید

برای باز کردن Command Prompt در ویندوز 7 ابتدا روی منوی Start کلیک کنید و سپس کلمه CMD را تایپ کنید. در منوی Start در قسمت Programs نرم افزاری به نام CMD را مشاهده می کنید که روی آن کلیک کنید تا اجرا شود.

سپس در قسمت مشخص شده در تصویر زیر کلمه Regedit را تایپ کرده و Enter بزنید. اکنون نرم افزار Registry Editor باید برای شما اجرا شود.

رجیستری ویندوز را با جستجو باز کنید

چگونه Regedit را باز کنیم؟ برای باز کردن ویرایشگر رجیستری ویندوز، کلمه Regedit را در کادر جستجوی منوی Start جستجو کنید. شما باید نرم افزاری به نام Regedit را در قسمت Programs ببینید. پس از کلیک بر روی آن پنجره ای برای شما باز می شود که باید روی گزینه Yes کلیک کنید. نرم افزار ویرایشگر رجیستری اکنون باید برای شما کار کند.

دو راه حل برای مشکل باز نشدن رجیستری ویندوز 7

اگر تمام روش های ذکر شده را امتحان کرده اید و نمی توانید نرم افزار ویرایشگر رجیستری را اجرا کنید، حتما ادامه مقاله را بخوانید.

از CMD برای رفع مشکل باز نشدن رجیستری ویندوز استفاده کنید

برای باز کردن CMD کلیدهای ترکیبی Win+R را فشار داده و در کادر Open کلمه CMD را تایپ کرده و OK کنید.

پس از باز شدن پنجره CMD، متن زیر را در آن تایپ کرده و Enter را فشار دهید.

reg delete “HKLMSoftwareMicrosoftWindows NTCurrentVersionImage File Execution Optionsregedit.exe”

رفع باز نشدن ویرایشگر رجیستری با آنتی ویروس

چرا Regedit باز نمی شود؟ مشکل رجیستری ویندوز ممکن است وجود یک ویروس یا بدافزار در رایانه باشد.

با استفاده از یک آنتی ویروس به عنوان مثال NOD 32 می توانید این مشکل را به راحتی حل کنید.

برای رفع باز نشدن Regedit در ویندوز 10 می توانید از این دو روش استفاده کنید.

پس از اعمال دو روش بالا، دوباره رجیستری را باز کنید.

در پایان اگر در استفاده از روش های ذکر شده هنگام اجرای ویرایشگر رجیستری ویندوز با مشکلی مواجه شدید، حتما مقاله رفع ارورها، بک آپ گیری و تعمیر رجیستری را مطالعه نمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

اگر این مقاله امروز است، تشکیل رجیستری ویندوز کجاست؟ و راه هایی برای باز کردن رجیستری در ویندوز 10، 8 و 7 وجود دارد. اگر نظری داشتید یا هنگام باز کردن رجیستری با مشکلی مواجه شدید، حتما نظر خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا