چرا در جلگه ها جمعیت زیاد است

دشت ها زمین های همواری هستند که از رسوب رودخانه ها و شاخه های آنها پدید آمده اند. خاک این زمین ها برای کشت بسیار مناسب است.

جلگه منطقه ای وسیع و مسطح است که معمولاً ارتفاع کمی دارد و در آنجا ارتفاعات زیادی نمی بینید. این لندفرم ها معمولاً در ارتفاع کمتری نسبت به زمین های اطراف قرار دارند و معمولاً در امتداد دشت ها یا سواحل داخلی یافت می شوند. دشت ها در هر قاره ای یافت می شوند و بیش از یک سوم مساحت زمین را در بر می گیرند. این نوع زمین عمدتاً برای مصارف سکونتگاهی و کشاورزی مناسب است. در کشاورزی، دشت ها برای کشاورزی مناسب تر هستند تا فلات ها یا کوه ها.

پیشنهاد ستاره

دشت ها چگونه تشکیل می شوند؟

این سطوح بزرگ به طور مستقیم یا غیرمستقیم محصول فرسایش هستند. با فرسایش کوه ها و تپه ها، نیروی جاذبه و جریان آب و یخ رسوبات را پایین می کشد، لایه ها روی هم می نشینند و دشت ها را تشکیل می دهند. با فرسایش سنگ ها و خاک های موجود در مسیر آنها، آب از رودخانه ها جاری می شود که زمینی را که از آن عبور می کنند صاف می کند. این رسوبات وارد آب رودخانه ها شده و به مرور زمان به صورت لایه ای روی هم جمع شده و دشت های آبرفتی را تشکیل می دهند.

رودخانه ها در نهایت رسوبات خود را به اقیانوس منتقل می کنند. این رسوبات به محض ادغام با دریا به آرامی جمع می شوند و با تجمع پی در پی این لایه ها بر روی هم ارتفاع این پهنه بیش از پیش افزایش می یابد. این رسوبات به همراه رواناب ها، تپه ها و کوه ها دشت های ساحلی را تشکیل می دهند.

چگونگی تشکیل جلگه

تفاوت بین دشت و دلتا

بدیهی‌ترین تفاوت مابین جلگه و دلتا در شکل ظاهری آن‌هاست. محل تشکیل شدن دلتا، در دهانه رودخانه‌ها و دریا‌هاست و از این رو ظاهری مثلث شکل دارد. این نام را یونانی‌ها به دلیل شکل مثلث مانند و شباهت آن به حرف دلتا در الفبای یونانی داده بودند. ارتفاع دلتا از سطح زمین‌های اطراف بالاتر و ارتفاع جلگه عموماً از سطح زمین‌های اطراف پایین‌تر است. تفاوت دیگر آن است که جلگه از انباشته شدن آبرفت رودها در مسیر حرکت خود به وجود می‌آید اما دلتا از انباشته شدن آبرفت‌ها در دهانهٔ رودها و دریاها پدیدار می‌شود.

آیا معنی و مفهوم حوضه را می دانید؟

تفاوت دلتا و جلگه چیست؟

اهمیت دشت

1. کشاورزی

دشت ها در بخش کشاورزی از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. رسوبات تشکیل دهنده انواع مختلف زمین های سیلابی کمک قابل توجهی به افزایش حاصلخیزی خاک کرده و از این رو با افزایش رشد محصولات زراعی و مراتع چراگاه مناسبی را برای دام فراهم می کنند.

2. سکونتگاه های انسانی

جمعیت انسانی و اکثر سکونتگاه ها عموماً در دشت ها متمرکز شده اند. دلیل این امر این است که بیشتر شهرها در زمین های تقریباً هموار در دشت ها قرار دارند. زمین کنار رودخانه می تواند اهمیت اقتصادی زیادی داشته باشد. این نوع اراضی که رودخانه ها از آن عبور می کنند، آبیاری مزارع را در مقایسه با سایر زمین های مورد استفاده برای کشاورزی تسهیل می کند.

3. تمرکز جمعیت را جذب کنید

دشت هایی مانند دشت های آبرفتی به دلیل مزایایی که نسبت به دشت های سیلابی در دره ها دارند، مردم را به خود جذب می کنند. این زمین ها عموماً در معرض سیل سالانه یا دوره ای هستند و دامنه تپه ها بیش از حد شیب دار و صخره ای هستند که قابل کشت نیستند.

4. فعالیت های ورزشی

دشت ها برای فعالیت های ورزشی عالی هستند. زیرا آنها زمین صاف و همواری را برای ورزش و سایر فعالیت های تفریحی فراهم می کنند.

5. کانال ارتباطی مناسب

دشت ها راه های ارتباطی خوبی مانند راه آهن، جاده، فرودگاه و … هستند.

6. منابع معدنی

دشت ها منابع خوبی از منابع طبیعی مانند زغال سنگ، قلع و نفت هستند.

جلگه چگونه تشکیل می‌شود؟

دشت های معروف ایران

در ایران دشت هایی در نواحی شمالی و جنوبی کشور در حاشیه دریاچه خزر، خلیج فارس و چند رودخانه مهم داخلی وجود دارد که از مهم ترین آنها می توان به دشت خوزستان، دشت مازندران، دشت کرمانشاه، دشت اصفهان، دشت شیراز و دشت گرگان، دشت پاسارگاد (شهر پاسارگاد) و دشت هلیل آباد. نمونه های دیگر از دشت های ایران عبارتند از:

مرتبط:  چرا قطر در مقدماتی جام جهانی حضور ندارد

دشت ماجان

جلق موسی آباد

جلگه شاه هاشم

دشت ماروسک

جلگه شبانکاره

جلگه سیرجان

جلگه زوزن

جلگه خوزستان

یکی از شهرهای جلگه‌ای ایران شهر زیبای تنکابن (با نام قدیم شهسوار) واقع در استان مازندران است. پیشنهاد می‌کنیم از این شهر دیدن کرده و حین بازدید، سری به جاذبه های گردشگری شهر تنکابن نیز بزنید. دشت بی‌نظیر و سوییسی ایران یعنی دشت دریاسر در انتهای همین شهرستان و پای کوه سیالان قرار گرفته است.

دشت های مهم جهان

1. سند و دشت گنگ در هند

این دشت در جنوب رشته کوه هیمالیا قرار دارد و از کوه های سلیمان تا تپه های گارگو و لوشایی امتداد دارد و عرض آن 100 تا 300 مایل است. این دشت مسطح و آبرفتی دارای خاک عمیق و حاصلخیز است و یکی از پرجمعیت ترین مناطق جهان به شمار می رود.

2. استپ لیانوس (واقع در آمریکای جنوبی)

این منطقه در فصول خشک بیابانی است. اما در فصل بارندگی، سرسبز و حاصلخیز می شود.

3. دشت لمباردی

این مناطق از حاصلخیزترین مناطق ایتالیا هستند که توسط پو آبیاری می شوند. در این زمین ها ذرت، درختان میوه و درختان توت می رویند که روی آن ها کرم ابریشم می روید.

4. دشت پامپاس (آمریکای جنوبی)

دشت وسیع بدون درخت و علف اطراف رودخانه لاپلاتا یکی از بزرگترین علفزارهای جهان است.

5- راه رفتن

استپ ها دشت های بی درختی هستند که در روسیه قرار دارند و از لبه دریای خزر در شرق امتداد دارند. این مناطق در تابستان بسیار خشک و در زمستان بسیار سرد و بدون باران هستند.

دشت چگونه تشکیل می شود؟

با فرسایش کوه ها و تپه ها، نیروی جاذبه و جریان آب و یخ (رودخانه و برف روی کوه) رسوبات را به سمت پایین می کشد، این لایه ها روی هم می نشینند و دشت ها را تشکیل می دهند.

معروف ترین دشت های ایران کدامند؟

از معروف ترین دشت های ایران می توان به دشت خوزستان، دشت مازندران، دشت کرمانشاه، دشت اصفهان، دشت شیراز و دشت گرگان اشاره کرد.

کسب درآمد؛ شما فقط باید چند قانون را یاد بگیرید که ثروتمندان می دانند. نحوه کسب درآمد و پولدار شدن در جلسه آموزشی به شما آموزش داده شد. پس از بازدید از این جلسه، زندگی شما تغییر خواهد کرد.

آخرین کلمه

جلگه‌ها توسط آبرفت رودها پدید می‌آیند. رودها در دامنه کوه‌ها سرازیر شده و سنگ و صخره‌های آن‌ها را فرسایش می‌دهند؛ سپس مواد فرسایش یافته را با جریان خود همراه ساخته و در اطراف انباشت می‌کنند و به این ترتیب جلگه‌ها را پدید می‌آورند. این اراضی از خاک حاصلخیزی برخوردار بوده و برای کشاورزی و تمرکز جمعیت بسیار مناسب هستند. یکی دیگر از مفاهیم جغرافیایی که به خصوص در سال‌های اخیر بسیار راجع به آن سخن گفته شده، گسل است. به منظور کسب اطلاعات بیشتر، با مفهوم گسل و خطرناک‌ترین گسل‌های تهران آشنا شوید. آیا شما در نواحی جلگه‌ای ایران زندگی می‌کنید؟ مزایا و مشکلات زندگی در این نواحی چیست؟ نظرات خود را با ما و همراهان ستاره به اشتراک بگذارید.
 
برگرفته از: eartheclipse و eschooltoday و sansarlochan

نمونه سوالات امتحانی جغرافیای استان تهران درس پانزدهم

معصومه آقاجانی

سوالات درس هجدهم مطالعات هشتم: در این مقاله در قسمت آموزش ماگرتا پاسخ فعالیت های درس 18 مطالعات اجتماعی ویژگی های انسانی و اقتصادی آسیا از صفحه 113 تا 120 را برای شما دانش آموز گرامی قرار داده ایم.

همچنین بخوانید : پاسخ فعالیت های درس 19 مطالعات اجتماعی هشتم

پاسخ فعالیت صفحه 114 درس 18 پژوهش هشتم

در اولین فعالیت درس هجدهم مطالعات اجتماعی هشتم داریم:

1- نقشه پراکنش جمعیت در آسیا را با نقشه ناهمواری و اقلیم تطبیق و مقایسه کنید:

الف) چرا تراکم جمعیت در شرق و جنوب شرق آسیا زیاد است؟
پاسخ: به دلیل بارندگی های فراوان، آب و هوای گرم و مرطوب، دلتاها و خاک های آبرفتی و پوشش گیاهی سبز، وجود زمین های حاصلخیز و دشت های پست و هموار.

ب) کدام مناطق آسیا بسیار کم یا کم جمعیت است؟ برای چی؟
پاسخ: در ارتفاعات تبت و هیمالیا به دلیل سرمای شدید، کمبود زمین کشاورزی، مشکلات حمل و نقل و نبود شرایط مناسب زندگی، تراکم جمعیت کم است.

پاسخ فعالیت صفحه 118 درس مطالعات اجتماعی پایه هجدهم 8

در پاسخ به فعالیت های درس 18 از درس هشتم، فعالیت را در صفحه 118 داریم:

2-جاذبه های گردشگری آسیایی روی عکس (2) و (4) را حدس بزنید. با این ساختمان ها آشنا شوید.

شکل 2: تاج محل در آگرا، هند یکی از جاذبه های فرهنگی، تاریخی و معماری آسیا است.

مرتبط:  چرا از پلاستیک برای جلیقه ضد گلوله استفاده میشود

3- با مشاوره خانواده حداقل 10 تا 15 محصولی که استفاده می کنید را انتخاب کنید و ببینید ساخت کدام کشور هستند. آیا در نمونه خود با محصولات ساخت چین برخورد کردید؟

بستگی به دانش آموزان عزیز دارد اما می توانید از موارد زیر کمک بگیرید:
یخچال (ساخت چین)، تلویزیون (ساخت چین)، تلفن همراه (ساخت فنلاند)، لوازم آشپزخانه (ساخت چین)، فرش (ساخت چین) ایران) و بیشتر آنها در چین و کشورهای آسیای جنوب شرقی تولید می شوند.

4- یکی از مظاهر دوستی و روابط کشورهای آسیایی بازی های آسیایی است که هر چهار سال یک بار در یک کشور برگزار می شود. از این بازی ها چه می دانید؟ آخرین بازی های آسیایی در چه سالی و کجا برگزار شد؟ بازی بعدی کجا برگزار می شود؟

این مسابقات هر چهار سال یکبار ورزشکارانی را از سراسر آسیا گرد هم می آورد که اولین آن در سال 1950 برگزار شد. آخرین بار این مسابقات در اینچئون کره جنوبی برگزار شد. دوره بعدی در اندونزی است.

پاسخ درس 16 مطالعات اجتماعی هشتم فعالیت

پاسخ فعالیت درس 18 مطالعه هشتم صفحه 119

خب به فعالیت در صفحه 119 خصوصیات انسانی و اقتصادی آسیا رسیدیم:

5- اطلس جهان را باز کنید، ورق بزنید و به این سوالات پاسخ دهید
– در ابتدای اطلس فهرست و نام قاره ها نوشته شده است. نام آنها را بنویسید
قاره آسیا – آفریقا – آمریکا – اروپا – استرالیا – قطب جنوب

– اگر مساحت و جمعیت قاره ها در این قسمت ذکر شده است، آنها را بیابید و بخوانید. اما نقشه های طبیعی شرایط طبیعی جغرافیایی هر کشور مانند ارتفاعات، دشت ها، دریاها و … را نشان می دهد.

– پیدا کردن و مشاهده نقشه های جهان طبیعی و سیاسی در اطلس.
– اطلاعاتی را که در نقشه جهان طبیعی می بینید اما در نقشه جهان سیاسی مشاهده نمی کنید.
کوه ها، رودخانه ها، قله ها و ناهمواری ها را مشخص کنید. چین، متحد و متحد و…

چند نقشه از آسیا در اطلس شما وجود دارد؟
نقشه سیاسی آسیا، آسیای طبیعی، جمعیت آسیا، اقلیم آسیا و …
تفاوت: این نقشه در موضوع مورد نظر می باشد. به عنوان مثال، نقشه جمعیت مناطق کم یا زیاد را با استفاده از رنگ نشان می دهد، اما نقشه آب و هوا 3 نوع آب و هوا را با استفاده از رنگ نشان می دهد: گرم و خشک، سرد، معتدل (یا تقسیم بندی دقیق تر آب و هوا). این نشان می دهد.

– آیا در اطلس شما نقشه های دیگری به جز نقشه های طبیعی و سیاسی وجود دارد؟ چه نوع کارت هایی؟
بله. نقشه جمعیت، نقشه اقلیم، نقشه اقتصادی (صنعتی)، نقشه مذهبی و ….

از صفحه 120 درس 18 مطالعه هشتم استفاده کنیم

یکی از دو مورد پیشنهادی زیر را انتخاب کنید و جستجو کنید:
الف) در مورد هر یک از موضوعات قاره آسیا (مثلاً جمعیت چین و هند، یکی از جاذبه های گردشگری آسیا، کشت برنج، هیمالیا). و اورست، زلزله و سونامی جنوب شرقی آسیا و… ) تحقیق کنید و یک مجله دیواری درست کنید و در مدرسه قرار دهید.

حدس بزنید این شخص کیست؟ درباره زندگی و فعالیت های او تحقیق کنید، یک یا دو صفحه بنویسید و در کلاس بخوانید.

تصویر مهاتما گاندی است.

Mohandas Karamchand Gandhi (به انگلیسی: Mohandas Karamchand Gandhi) (به خط دیواناگری: मोहंदास करमचंड गांधस; कर मचंड गांधी؛ متولد ۲ اکتبر ۱۸۶۹/۱۰ مهر ۱۲۴۸ پس از میلاد – درگذشته ژانویه ۱۹۴۸/۹ بهمن ۱۳۲۶ میلادی) سیاستمدار هندی بود. او بود که ملت هند را در راه رهایی از سلطه استعماری امپراتوری بریتانیا رهبری کرد. او در طول زندگی خود استفاده از هر شکلی از ترور و خشونت را برای رسیدن به اهداف خود رد کرد. فلسفه عدم خشونت گاندی که «ساتیاگراها» (سانسکریت برای تلاش برای حقیقت و به معنای واقعی کلمه: درک حقیقت) نامیده می شود، تا به امروز بر بسیاری از جنبش های مقاومت بدون خشونت در سراسر جهان تأثیر گذاشته است.

گاندی در ویکی پدیا

هشت سوال درس 18 را مطالعه کنید

❓ سوالات متن مطالعاتی هشتم درس هجدهم: ویژگی های انسانی و اقتصادی آسیا در زیر آمده است:

1- نام بزرگترین و پرجمعیت ترین قاره جهان چیست؟
پاسخ » آسیا (60 درصد جمعیت جهان)

2- پراکندگی جمعیت در آسیا چگونه است؟
پاسخ: ارتفاعاتی مانند فلات تبت و هیمالیا و بیابانهای وسیع کم جمعیت یا کم جمعیت است. در حالی که در جنوب و جنوب شرقی آسیا، جمعیت زیادی به صورت متراکم زندگی می کنند.

مرتبط:  چرا باید خدا را شکر کنیم کلاس دوم فارسی

3- پرجمعیت ترین کشورهای جهان را نام ببرید
پاسخ: چین) با حدود 1.3 میلیارد نفر (و هند با حدود 1.2 میلیارد نفر) در این منطقه قرار دارند. این دو کشور تنها کشورهای جهان هستند که هر کدام بیش از یک میلیارد نفر جمعیت دارند.

4- پرجمعیت ترین و متراکم ترین منطقه جهان کجاست؟
پاسخ “جزیره جاوه در اندونزی پرجمعیت ترین منطقه جهان است.” 141 میلیون نفر در این جزیره کوچک به اندازه روسیه زندگی می کنند.

5- ساکنان آسیا از چه نژادهایی هستند؟
A “بیشتر جمعیت آسیا زرد و بقیه سفید هستند.” البته قبایل سیاه و مختلط در آسیای جنوبی وجود دارند که حاصل ازدواج های مختلط هستند.

6- چه دینی در آسیا رواج یافت؟
پاسخ “آسیا مهد ادیان بزرگ جهان است.” سه دین اصلی الهی یهودیت، مسیحیت و اسلام در قاره های دیگر غیر از آسیا گسترش یافته اند.

7- اسلام در کدام مناطق آسیا بیشتر گسترش یافت؟
پاسخ: «حدود 60 درصد از مسلمانان جهان در آسیا زندگی می کنند. آسیای مرکزی و شرقی و به سمت جنوب شرقی گسترش یافت. به همین دلیل از غرب تا شرق آسیا می توان مناظر و مناظری را دید که بازتاب فرهنگ و تمدن اسلامی است. مساجد باشکوهی در آسیا ساخته شده است که از شاهکارهای معماری اسلامی است.

8- کدام ادیان در آسیا پیروان بیشتری نسبت به سایر قاره ها دارند و در سایر قاره ها نفوذ کمتری دارند؟
پاسخ » 1 برهمن در شبه قاره هند
تایلند گسترش یافته است.

9- مهمترین محصول کشاورزی آسیا کدام است؟ و مهمترین کشورهای تولید کننده را نام ببرید.
پاسخ “مهمترین محصول کشاورزی آسیا برنج است که غذای اصلی آسیایی هاست. 90 درصد برنج دنیا
است که به دلیل جمعیت زیاد در آسیا تولید و در همین قاره مصرف می شود.
چین هندوستان هندوستان پاکستان، تایلند، اندونزی، فیلیپین، بنگلادش و ویتنام تولیدکنندگان برنج هستند.

10- مهم ترین کشور صنعتی آسیا و کدام عضو گروه اقتصادی جهان است؟
پاسخ “ژاپن نیز یکی از بزرگترین قدرت های اقتصادی جهان است ژاپن و روسیه اعضای گروه هشت هستند.

11- چین چه تغییرات اقتصادی ایجاد کرده است؟
پاسخ «در دو دهه گذشته چین توانسته است با برنامه های جدید تولید و صادرات خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و بدین ترتیب درآمد اقتصادی و شرایط زندگی مردم خود را بهبود بخشد. امروزه تقریباً انواع محصولات ساخت کشور چین به کشورهای مختلف دنیا صادر می شود و در اکثر بازارهای همه کشورها شاهد فروش محصولات چینی هستید.

12- ببرهای اقتصادی آسیا به کدام کشورها گفته می شود؟ برای چی ؟
A » چهار کشور کره جنوبی، تایوان، هنگ کنگ (بخشی از چین امروزی (و سنگاپور)) توانستند صادرات را برای مقاصد اقتصادی هدف قرار دهند و در نتیجه درآمد زیادی به خصوص در تولید و صادرات لوازم الکترونیکی کسب کنند. و کامپیوترها، لوازم خانگی و خودروها راه درازی را پیموده اند و به این چهار کشور “ببرهای اقتصادی آسیا” لقب داده اند.

13- چه عواملی باعث گسترش شهرنشینی در آسیا شده است و نام پرجمعیت ترین شهر و پایتخت کشورهای آسیایی چیست؟ امروزه تعداد شهرهایی با بیش از ده میلیون نفر در آسیا بیشتر از هر قاره دیگری است. این شهرها مراکز مهم تجارت و بازرگانی در آسیا و سراسر جهان هستند. توکیو، پایتخت ژاپن و خانه بیش از 30 میلیون نفر، پرجمعیت ترین شهر آسیا است.

14- اطلس چیست و برای چیست؟
پاسخ “اطلس کتابی است که در آن مجموعه ای از نقشه ها جمع آوری شده است.” در برخی از اطلس ها نمودارها و تصاویر نیز دیده می شود. با استفاده از انواع مختلف نقشه های اطلس می توانیم اطلاعات دقیق و دقیق تری در مورد کشورها یا مناطق مختلف جهان به دست آوریم.

15- برای هر قاره یا کشور چند نوع نقشه در اطلس می توانیم ببینیم؟
پاسخ » نقشه های طبیعی: در این نقشه ها رشته کوه ها، فلات ها، دریاها، رودخانه ها و …. نمایش داده می شود و اطلاعات شهرها و کشورها بسیار کم است
نقشه های سیاسی: این نقشه ها مرزهای کشورها، ایالت ها و استان ها، پایتخت ها و شهرهای مهم را نشان می دهد.

✅ در این مقاله به فعالیت های درس 18 SSE 8e که شامل سه فعالیت و یک مورد استفاده بود پاسخ داده ایم و همچنین تمامی سوالات متن درس 18 SSE 8e را با پاسخ آورده ایم. اگر مشکلی دارید، از طریق بخش نظرات در انتهای این مقاله با ما تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. این مقاله خیلی عالی بود. واقعا به خوبی توضیح داده شده که چرا در جلگه ها جمعیت زیاد است. من این مقاله رو به دوستانم هم پیشنهاد می‌کنم.

  2. واقعاً مقاله خوبی بود. من که خیلی خوشم اومد. حتماً به دوستامم میگم که بخونن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا