چرا نباید پفک بخوریم

چرا نباید کلم بخوریم؟

پفک با کمی ماست موسیر یک عصرانه خوشمزه برای یک عصر خواب آلود پاییزی است، درست قبل از شروع نوشتن تکالیف بی پایان، اما مصرف این غذای خوشمزه باید محدود شود، می دانید چرا؟ بیشتر بدانید.

کلم و نمک: تمام طعم و مزه کلم نمک آن است که البته ممکن است شما را به دردسر بیاندازد! چگونه نمک فشار خون را افزایش می دهد. جدای از این، نمک زیاد باعث مصرف زیاد آب، نفخ و آسیب معده می شود، اما مهمتر از همه، آسیب کلیه به دلیل مصرف زیاد نمک است.

مصرف بیش از حد نمک منجر به تجمع آب اضافی در بافت ها و تورم اندام ها می شود. یعنی مثل دانه های تپل پافک باد می کنی!

پرس ذرت: هنگام تهیه جوانه ها، پودر ذرت را فشرده و در دمای بسیار بالا قرار می دهند تا حجیم شود. در چنین شرایطی روغن موجود در جوانه ها می سوزد و پراکسید تولید می کند. این ترکیب خطرناک گرما و نور را افزایش می دهد و از این رو مصرف آن سلامت شما را تهدید می کند.

روغن و معده: از روغنی با محتوای ترانس بالا، یعنی چربی اشباع شده که در رگ ها رسوب می کند، برای تهیه جوانه ها استفاده می شود. این مشکل در بزرگسالی منجر به افزایش وزن، چربی خون و در نهایت بیماری های قلبی عروقی می شود. از سوی دیگر، استفاده از روغن هایی که چندین بار برای سرخ کردن استفاده می شود و بوی روغن سوخته و رنگی کدر و کدر به محصول می دهد، یکی از خطرناک ترین مواردی است که می تواند منجر به تورم و سرطان شود.

سیگار کشیدن: گرمای شدیدی که پفک هنگام سرخ کردن تجربه می‌کند، ماده خطرناکی به نام رادیکال‌های آزاد ایجاد می‌کند که عامل اصلی انواع سرطان است. این مواد مضر مشابه مواد شیمیایی موجود در دود سیگار هستند و باعث سرطان ریه، سینه و مثانه می شوند.

آبکشی به نام پوسته پوسته: این ماده غذایی تا 9 برابر وزن خود آب جذب می کند، بنابراین معده شما را پر می کند و باعث از بین رفتن اشتها می شود.

کالری بالا: پفک ها به دلیل کالری بالایی که دارند باعث سیری می شوند و میل به مصرف غذاهای ناسالم را کاهش می دهند. در نتیجه ممکن است با بیماری هایی مانند کم خونی، کوتاهی قد، پوکی استخوان، ریزش مو، شکنندگی و آسیب مواجه شوید! حالا جرات داری کلم بخوری!

به نظر شما نزدیک ترین طعم به شیرینی پفکی چیست؟ درست حدس زدید، ذرت کبابی، که به نام پفیلا نیز شناخته می شود. چرا این غذا بهتر است؟

پفیلا در واقع ذرت برشته شده با کمی نمک یا سرکه و حاوی روغن کمی است. شما می توانید این غذا را به راحتی در خانه تهیه کنید، بنابراین هر زمان که هوس دمیدن کردید، پفیلا یا ذرت کبابی ما را انتخاب کنید.



پفک یک خوراکی مضر است و تقریبا هیچ ترکیب سودمندی در آن یافت نمی‌شود که بخواهیم توصیه به مصرف آن داشته باشیم.

امروزه تنقلات جزء لاینفک رژیم غذایی همه افراد جامعه به ویژه کودکان شده است. در بین این تنقلات، پاف طرفداران بیشتری دارد. در عین حال کارشناسان تغذیه و سلامت مصرف پفک را فقط برای بدن مضر می دانند.

به گزارش «بهپو»، پفک خوراکی مضری است و تقریباً هیچ ترکیب مفیدی در آن یافت نمی شود که مصرف آن را توصیه کند.

پنیر منبع خوبی از پروتئین است، اما زمانی که آمینو اسیدهای تشکیل دهنده پروتئین در پنیر نزدیک دمای پخت بالا قرار می گیرند، مواد خطرناکی تولید می کنند.

یک وعده جوانه (حدود 21 عدد) حاوی 150 کالری، 10 گرم چربی و 250 میلی گرم سدیم است که معادل 10 درصد نیاز روزانه به سدیم و 15 درصد کل چربی است. حال اگر بسته بزرگی از پفک را در نظر بگیریم، این مقادیر به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

مرتبط:  چرا من اصلا انرژی ندارم

اولین ماده تشکیل دهنده پفک، پوسته ذرت غنی شده است که می تواند به معنای پوسته ذرت حاوی سولفات آهن، نیاسین، ریبوفلاوین و اسید فولیک باشد. فروس سولفات برای درمان کم خونی و سایر کمبودهای آهن استفاده می شود، اما معمولاً توسط پزشک تجویز می شود.

نیاسین و ریبوفلاوین خطرناک نیستند، اما ذرت به طور طبیعی در فرآیند تولید پفک استفاده نمی شود. یکی دیگر از اجزای مشکوک پافک، مالتودکسترین است که شیرینی بسیار کمتری نسبت به شکر دارد، اما شاخص گلیسمی آن دو برابر نیشکر است و تأثیری مشابه شکر بر بدن دارد. این بدان معنی است که اگر پفک حاوی 0 گرم قند در هر وعده باشد، توسط بدن به عنوان کربوهیدرات های پیچیده تجزیه می شود.

کلم ها به دو دسته تقسیم می شوند، دسته اول حاوی رنگ طبیعی (بکاراتن) و نسبتاً ضرر کمتری دارند، اما دسته دوم که دارای رنگ مصنوعی (همان رنگ مجاز برای غذا هستند) بسیار مضرتر از نوع اول است. استفاده از این رنگ های مصنوعی می تواند باعث بروز بیماری هایی مانند اختلال روانی به نام اختلال بیش فعالی و کمبود توجه شود. استفاده از این مواد نیز تاثیر زیادی در یادگیری کودکان دارد. استفاده از مواد حاوی قند و نشاسته زیاد و بدون پروتئین باعث خواب آلودگی کودکان و کاهش توجه آن ها به درس می شود که این خود تاثیر منفی بسزایی در تربیت کودکان دارد. بر اساس نتایج مطالعات انجام شده بر روی حیوانات، رنگ آمیزی مصنوعی باعث ایجاد تومور آدرنال در آنها می شود.

استفاده بیش از حد از رنگ های خوراکی غیرمجاز در تهیه مواد غذایی مانند جوانه ها خطر ابتلا به سرطان، بیماری های کبدی و کلیوی را افزایش می دهد.

در حین تولید کلم، ذرت را فشرده و در دمای بسیار بالایی قرار می دهند تا پر شود. در این شرایط روغن موجود در پفک می سوزد و پراکسید تولید می کند. مقدار این ماده با گرما و نور افزایش می یابد، اثرات مضر آن مشابه مواد شیمیایی موجود در دود سیگار است که افراد را به سرطان ریه، سینه و مثانه سوق می دهد. به همین دلیل خوردن پفک سلامت انسان را تهدید می کند.

افزایش خطر ابتلا به بیماری ها

روغن ترانس بالا در تهیه شیرینی پفکی استفاده می شود که باعث افزایش وزن، چربی خون و احتمالاً بیماری های قلبی عروقی می شود. علاوه بر این، استفاده از روغن هایی که چندین بار برای سرخ کردن استفاده می شود، اغلب بوی روغن سوخته و رنگی کدر و کدر در محصول ایجاد می کند که می تواند منجر به مسمومیت و سرطان زایی پفک شود.

افزودن مقدار زیادی نمک برای خوش طعم شدن آن در فرآیند تولید باعث آسیب به کلیه ها، تجمع آب در بدن و در نتیجه تورم بافت ها، افزایش فشار خون و سکته های قلبی و مغزی و نیز تغییر در وضعیت افراد می شود. طعم غذاهای شور .

چربی و سدیم زیاد در خمیر پفکی نیز مشکل ساز است. مصرف زیاد پفک مانند سایر تنقلات مضر و خطرناک است. محتوای چربی فرآوری شده بالای شیرینی پف دار خطر ابتلا به بیماری های قلبی، فشار خون بالا، کلسترول بالا و برخی سرطان ها را افزایش می دهد. اگرچه کلم طعمی شبیه پنیر دارد، اما یک میان وعده ناسالم و غیر طبیعی است.

افزایش پوسیدگی دندان

اکثر مردم فکر می کنند که فقط غذاهای شیرین باعث پوسیدگی دندان می شوند، غافل از اینکه پفک های حاوی یک ماده نمکی می توانند باعث پوسیدگی دندان شوند زیرا هنگام خوردن مقداری از آن به دندان می چسبد. پفک حاوی کربوهیدرات های قابل تخمیر است و تخمیر این مواد توسط باکتری ها در دهان باعث پوسیدگی دندان می شود. بنابراین مسواک زدن بعد از خوردن کلم بسیار مهم است.

مرتبط:  چرا باید در سامانه جامع تجارت ثبت نام کرد

مضرات پفک برای کودکان

مصرف پفک توسط کودکان در سنین رشد اختلال زیادی در رشد آنها ایجاد می کند، از طرفی کالری بالای پفک باعث چاقی و افزایش وزن در کودکان می شود که می تواند منجر به بیماری های متابولیک مختلف مانند دیابت، بیماری های قلبی عروقی شود. بیماری ها، سرطان ها و غیره باشد

در صورت استفاده از رنگ های غیر مجاز در جوانه ها و سایر غذاها، احتمال آسیب کبدی و حتی مرگ کودکان دور از انتظار نیست. به همین دلیل کارشناسان توصیه می کنند در مصرف این نوع محصولات خوراکی با رنگ های مختلف و متنوع موجود در بازار دقت بیشتری داشته باشید.

تحقیقات نشان می دهد که کلم می تواند 9 برابر وزن خود آب جذب کند، بنابراین اگر کودکان کلم مصرف کنند باعث از بین رفتن اشتهای آنها برای وعده های غذایی مهم و اصلی، خستگی دستگاه گوارش و فلج شدن معده می شود. مصرف مداوم آن توسط بزرگسالان منجر به بیماری هایی مانند کم خونی، کوتاهی قد، پوکی استخوان و ریزش و ضعیف شدن مو می شود.

تاثیر پفک این است که کودکان چاق را چاق‌تر و بچه‌های لاغر را لاغرتر می‌کند، به طوری که به دلیل کالری زیاد باعث افزایش وزن بیشتر و بیشتر کودکان چاق می‌شود و با کاهش اشتهای کودکان لاغر، آنها را به سوء تغذیه و سوتغذیه سوق می‌دهد. حتی بیشتر به لاغری یکی دیگر از دلایل بی اشتهایی افراد به ویژه کودکان این است که پفک به آب زیادی نیاز دارد و افراد پس از مصرف پفک آب زیادی می نوشند که معده آنها را پر می کند و باعث می شود نسبت به وعده غذایی اصلی کمتر احساس گرسنگی کنند.

مضرات کیف در دوران بارداری

خوردن پفک در دوران بارداری ماده ای به نام آکریل آمید را در بدن افزایش می دهد. افزایش این ماده می تواند رشد جنین را به خطر بیندازد و احتمالاً منجر به تولد نوزادی با سر کوچکتر از نوزادان سالم شود.

توصیه جدی ما این است که از مصرف بیش از حد این محصول مضر به صورت یکجا یا مداوم و برای مدت طولانی خودداری کنید. مصرف کلم برای کودکان زیر دو سال در هر شرایطی ممنوع است و برای کودکان بزرگتر باید با محدودیت همراه باشد. مصرف یک بسته کلم یک بار در هفته یا هر 10 روز یکبار می تواند محدودیت خوبی برای کودکان باشد.

والدین باید عادات غذایی فرزندان خود را از دوران کودکی اصلاح کنند. اگر کودک به استفاده از این نوع تنقلات عادت کند، مسلما دور نگه داشتن او از این نوع تنقلات سخت خواهد بود و وقتی بزرگ شد ذائقه اش به استفاده از این گونه غذاهای چرب و شور عادت می کند. والدین باید ذائقه کودکان را از دوران کودکی به تنقلاتی مانند آجیل مانند پسته، بادام و گردو، برگ هایی مانند زردآلو و آلو، میوه ها و ساندویچ های خانگی مانند نان، پنیر و آجیل و ساندویچ کوکوسبزی عادت دهند.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «ایسکانیوز»، این نوع تنقلات اکنون به نوعی در جامعه جا افتاده و بسیاری از کودکان با دیدن پفک و چیپس در قفسه فروشگاه ها، اصرار دارند که آن ها را بخرند و مصرف کنند. در چنین شرایطی نمی توان به طور کامل مصرف این نوع تنقلات را برای کودکان حذف کرد، زیرا با دیدن این تنقلات همچنان تمایل به مصرف آن ها دارند، بنابراین بهترین راه حل محدود کردن مصرف آن ها است.

استفاده از تنقلاتی مانند جوانه اثرات جبران ناپذیری دارد که بسیاری از کارشناسان علوم غذایی بر آن اتفاق نظر دارند. مصرف مقادیر زیاد نمک برای خوش طعم شدن پفک باعث آسیب کلیه، تغییر طعم غذاهای شور، تجمع آب در بدن و در نتیجه تورم بافت ها، افزایش فشار خون و سکته های قلبی و مغزی می شود. در ادامه به بررسی تلفات پفک می پردازیم.

مرتبط:  چطوری به رو خشک کنم

بررسی از دست دادن پف

در فرآیند تهیه جوانه ها، پودر ذرت را فشار داده و در دمای بسیار بالا قرار می دهند تا پر شود و در چنین شرایطی روغن موجود در جوانه ها می سوزد و پراکسید تولید می کند که در مجاورت گرما و نور زیاد می شود. بنابراین خوردن آن سلامت افراد را تهدید می کند.

استفاده از روغن های ترانس بالا در تهیه کلم منجر به افزایش وزن، افزایش چربی خون و در نهایت بیماری های قلبی عروقی می شود. علاوه بر این، استفاده از روغن هایی که چندین بار برای سرخ کردن استفاده می شود و اغلب بوی روغن سوخته و رنگی کدر و کدر به محصول می دهد، یکی از خطرناک ترین مواردی است که می تواند منجر به مسمومیت و سرطان شود. نمک زیاد در فلاش باعث آسیب کلیه و تجمع آب در بدن می شود که منجر به تورم بافت، افزایش فشار خون و حملات قلبی و مغزی می شود.

مضرات چیپس به دلیل محتوای کالری بالا

گرمای شدید محصول در طی فرآیند سرخ کردن باعث ایجاد رادیکال های آزاد پراکسید می شود. این مواد مضر مشابه مواد شیمیایی موجود در دود سیگار هستند و باعث سرطان ریه، سینه و مثانه می شوند. تحقیقات نشان می دهد که پفک ها تا 9 برابر وزن خود آب جذب می کنند و معده کودکان را پر می کنند و آنها را برای وعده های غذایی اصلی کمتر گرسنه می کنند. علاوه بر این، چیپس ها به دلیل کالری بالای روغنشان باعث سیری کاذب می شوند و تمایل افراد به مصرف غذاهای مغذی را کاهش می دهند. در نتیجه مصرف کننده پس از مصرف مداوم این محصول دچار بیماری هایی مانند کم خونی، کوتاهی قد، پوکی استخوان و ریزش مو و ضعیف شدن آن می شود.

0/5 (0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا