چرا با مصرف قرص کلومیفن باردار نشدم

سوال مخاطب نینی بان: امروز رفتم پیش دکترم دوباره متفورمین و کلومیفن برام تجویز کرد. من چهار ماه لتروزول مصرف کردم و باردار نشدم. الان که برام کلومیفن تجویز شد باردار میشم؟ آیا کلومیفن قویتر از لتروزول است؟ همچنین دو ماه پیش دکتر برای همسرم آزمایش اسپرم داد اما او حاضر به انجام این آزمایش نیست و می گوید ترسیده است. باید چکار کنم؟

پاسخ دکتر شیرین نیرومنش فوق تخصص زنان و زایمان:

 زمانی که این داروها را مصرف می کنید، بهتر است روز 13 قاعدگی تان سونوگرافی انجام دهید تا وضعیت تخمک گذاری تان بررسی شود. در صورتی که تخمک گذاری وجود داشت و همسرتان هم از نظر آزمایش اسپرموگرام مشکلی نداشت، احتمال بارداری در شما وجود دارد. در مورد قوی تر بودن کلومیفن یا لتروزل باید گفت که داروهای مختلفی وجود دارند و گاهی یک دارو آزمایش می شود و در صورت عدم پاسخ دهی مناسب، داروی دیگری تجویز می شود. کلومیفن قدیمی است اما قوی تر نیست. در مورد همسرتان هم تا زمانی که تمام آزمایشات لازم انجام نشود، نمی توانیم بفهمیم آقایی به لحاظ باروری دچار مشکل است یا نه؟ بهتر است همسرتان به یک ارولوژیست مراجعه کند تا دلایل کافی برای انجام این آزمایش در اختیار وی قرار دهد.

مهمترین اطلاعات در مورد آن:

کلومیفن معمولاً به شکل قرص برای یک دوره پنج روزه در ماه تجویز می‌شود. این دارو به شما کمک می‌کند تا به میزان بیشتری از هورمونی را تولید کنید که موجب تخمک‌گذاری می‌شود و این امر باعث می‌شود. کلومیفن یکی از داروهای مؤثر برای درمان ناباروری است؛ در اینجا کمی بیشتر با مزایا، معایب و نحوه مصرف این دارو آشنا می‌شویم.اگر تخمک‌گذاری‌تان نامنظم است یا در کل تخمک‌گذاری ندارید، کلومیفن می‌تواند به شما کمک کند، به خصوص اگر دچار سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) باشید (اگر شما سندرم تخمدان پلی‌کیستیک دارید و به نظر می‌رسد این درمان برایتان مفید واقع نشده، پزشک ممکن است همچنین متفورمین یک داروی تحریک کننده ترشح انسولین است را به شما بدهد تا کمک کند که بدنتان به کلومیفن پاسخ دهد). شما همچنین ممکن است کلومیفن (و دیگر داروهای باروری) را قبل از تکنیک‌هایی مانند لقاح آزمایشگاهی (IVF) امتحان کنید تا چندین سلول تخم را برای پرورش داشته باشید. کلومیفن همچنین می‌تواند به مردان با عدم تعادل هورمونی (که اغلب از مشکل در غده هیپوفیز یا هیپوتالاموس ناشی شده است) کمک کند. این افراد اغلب از تعداد اسپرم کم یا کیفیت اسپرم ضعیف یا اسپرم با تحرک کم رنج می‌برند.

درمان
کلومیفن معمولاً به صورت قرص برای مدت پنج روز در ماه تجویز می شود. این دارو به شما کمک می کند تا هورمون بیشتری تولید کنید که باعث تخمک گذاری می شود (هورمون محرک فولیکول (FSH)، که باعث می شود تخمدان های شما یک یا چند تخمک بالغ تولید کنند. پس از اتمام دوره کلومیفن، هیپوتالاموس (بخشی از مغز شما که عملکردهای اساسی مانند دما را تنظیم می کند) ترشح هورمون زرد (LH) را دارد که باعث ترشح هورمون زرد (LH) می شود.

مدت زمان درمان
اگر پریودهای شما منظم باشد، سه تا پنج روز پس از شروع چرخه قاعدگی ماهانه مصرف کلومیفن را شروع می کنید. احتمالاً 5-12 روز پس از مصرف آخرین قرص تخمک گذاری خواهید داشت. پزشک شما را به طور منظم معاینه می کند تا ببیند آیا تخمدان های شما آماده آزادسازی تخمک هستند یا خیر. بسیاری از زنان حداکثر سه تا شش سیکل درمان دارند (ممکن است 1 تا 2 ماه درمان دارویی طول بکشد تا تخمک گذاری شما منظم شود). شانس بارداری با استفاده طولانی‌تر بهبود نمی‌یابد، به خصوص اگر 3 دوره کلومیفن را تکمیل کرده باشید و هنوز موفقیتی نداشته باشید. در این مورد، پزشک ممکن است دوز دارو را افزایش دهد یا درمان دیگری را پیشنهاد کند.

مرتبط:  چطور دقیقه را به ساعت تبدیل کنیم

عوارض جانبی
داروهای باروری می‌توانند طیف گسترده‌ای از عوارض جانبی جزئی، از جمله تورم خفیف تخمدان‌ها، درد معده، حساسیت پستان‌ها، بی‌خوابی، تهوع و استفراغ، تاری دید، سردرد، خستگی، تحریک‌پذیری، افسردگی، افزایش وزن و در موارد نادر را ایجاد کنند. اگرچه بسیاری از زوج ها این امر را مایه نعمت و رحمت می دانند و خوشحال هستند، اما باید گفت که خطر سقط جنین و سایر مشکلات را افزایش می دهد.این درمان از نظر عاطفی و عاطفی نیز می تواند بسیار سخت باشد زیرا باید برای معاینات مکرر به پزشک مراجعه کنید. پیدا کردن یک دوست، گروه حمایتی، یا متخصص قبل، حین و بعد از درمان می تواند از نظر عاطفی شفابخش باشد. زنانی که کلومیفن را با سایر داروهای باروری مصرف می کنند، گاهی اوقات به سندرم تحریک بیش از حد تخمدان (OHS) مبتلا می شوند، وضعیتی که با افزایش وزن، نفخ و نفخ مشخص می شود. علاوه بر این، برخی از بیماران دچار تنگی نفس، سرگیجه، درد لگن، تهوع و استفراغ می شوند. این زمانی اتفاق می افتد که شما خیلی خوب به درمان پاسخ دهید و تخم های بالغ زیادی تولید کنید. در این حالت تخمدان ها به طور ناگهانی چندین برابر اندازه اصلی خود بزرگ می شوند و مایعی را به داخل حفره شکمی ترشح می کنند. معمولا این مشکل با نظارت دقیق پزشک برطرف می شود. اما در موارد نادر، ممکن است تهدید کننده زندگی باشد و ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان برای نظارت شدید داشته باشید. محققانی که اخیراً نتایج هشت مطالعه مختلف انجام شده بین سال‌های 1989 و 1999 را بررسی کردند، دریافتند که داروهای باروری خطر ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش نمی‌دهند، حتی اگر درمان دارویی بیش از یک سال طول بکشد. پیش از این، این موضوع یک منبع اصلی مناقشه و نگرانی بود.

میزان موفقیت:
داروهای باروری عموماً در تحریک تخمک گذاری موفق هستند: حدود 80 درصد زنان معمولاً در سه ماهه اول درمان تخمک گذاری می کنند و 40 درصد آنها باردار می شوند (البته احتمال بارداری به عوامل دیگری مانند سن، تحرک و کیفیت اسپرم همسر بستگی دارد). اطلاعات بسیار کمی در مورد میزان تولد زنده این داروهای باروری در دسترس است، اما چندین مطالعه ارقامی را بین 30 تا 60 درصد گزارش کرده اند.

نتیجه گیری
به نظر می رسد میزان موفقیت کلومید و لتروزول در درمان ناباروری ناشی از عدم تخمک گذاری مشابه است و هر دو می توانند تخمک گذاری و بارداری را به یک اندازه افزایش دهند. یعنی این دو دارو بر یکدیگر برتری ندارند و بر اساس تحمل بیمار، هزینه و عوارض جانبی قابل انتخاب هستند.

سلام به همه مادرهای عزیز

من قصد بارداری دارم و دکترم به دلیل کم کاری تیروئید برایم کلومیفن تجویز کرده است. اما در مطب شنیدم که گفته اند کلومیفن احتمال دختردار شدن را افزایش می دهد.

لتروزول شانس پسردار شدن را افزایش می دهد.

حالا لطفا کسانی که با استفاده از این داروها باردار شده اند و تجربه دارند و جنسیتشان هم مشخص است جواب من را بدهند.

خیلی ممنون… شما و بچه هاتون سلامت باشید

پاسخ مشاور سایت افشانا گنجی، متخصص زنان و زایمان:

سلام دوست عزیز، چون یک سال از اقدام شما برای بارداری می گذرد و هنوز باردار نیستید و از قرص کلومیفن نیز استفاده کرده اید، در صورتی که معاینات لازم مانند سونوگرافی از نظر وضعیت رحم و تخمدان و تخمک گذاری، آزمایشات هورمونی، عکس رنگی و تست رنگی را برای همسرتان انجام داده اید، توصیه می کنیم برای نتیجه آزمایش رنگی و طبیعی به شما مراجعه کنید. اقدامات درمانی مانند تغییر ov فرزندخواندگی یا استفاده از روش های کمک باروری.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا