چرا بازیافت به حفظ منابع طبیعی کمک میکند

زندگی مدرن امروزی منجر به تولید زباله های زیادی توسط انسان شده است. حجم زباله ها به حدی است که در صورت عدم مدیریت صحیح، مشکلات زیادی را برای مردم و محیط زیست ایجاد می کند. بنابراین مدیریت زباله بسیار مهم است. یکی از فرآیندهای مهم مدیریت پسماند، بازیافت زباله است.

بازیافت زباله یکی از موثرترین فعالیت ها برای حفظ محیط زیست است که می تواند به بهبود اقتصاد کشور کمک زیادی کند. ما همیشه در مورد فواید و مزایای بازیافت شنیده ایم. اما جالب است بدانید که بازیافت معایبی نیز دارد که امروز در مورد آن صحبت می کنیم.

در این مقاله به این سوالات پاسخ می دهیم که زباله چیست و چه انواعی دارد؟ بازیافت چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟ و مواد قابل بازیافت و غیر قابل بازیافت چیست؟ برای پاسخ به این سوالات با دیجی کالا مگ همراه باشید.

زباله چیست و چه انواعی دارد؟

زباله مجموعه ای از موادی است که پس از مصرف یا استفاده دیگر مفید نیستند و دور ریخته می شوند. زباله ها می توانند جامد، مایع یا گاز باشند.

زباله های شهری به طور کلی به دو دسته زباله های خشک و زباله های مرطوب تقسیم می شوند. هر یک از آنها به چندین بخش تقسیم می شود که در زیر به طور خلاصه به آنها اشاره می شود.

1. زباله های شهری

زباله های شهری بخش مهمی از زباله ها را تشکیل می دهند. زباله های شهری به دو دسته زباله های خشک و زباله های تر تقسیم می شوند. مواد فاسدشدنی بیشترین درصد زباله های شهری را تشکیل می دهند.

2. زباله های مرطوب تر

علاوه بر این، زباله ها فاسد شدنی و تجزیه پذیر هستند. این زباله ها به سرعت توسط باکتری ها به چرخه طبیعت بازگردانده شده و به عنوان کود مورد استفاده قرار می گیرند. بخش بزرگی از زباله های شهری را زباله های مرطوب تشکیل می دهند.

3. زباله ها را خشک کنید

زباله یا زباله خشک به موادی اطلاق می شود که پوسیده نمی شوند و تجزیه نمی شوند. زباله های بیشتر به سه گروه تقسیم می شوند:

نخاله های ساختمانی: شامل نخاله های ساختمانی و ضایعات ناشی از ساخت و ساز یا تخریب ساختمان ها می شود.

ضایعات صنعتی: کلیه پسماندهای حاصل از فعالیت های صنعتی و معدنی، پالایشگاه ها و غیره.

زباله های خطرناک: زباله هایی که باعث مرگ موجودات زنده یا آسیب رساندن به سلامت انسان و محیط زیست می شود و باعث گسترش بیماری ها و عفونت های مختلف می شود. زباله های بیمارستانی را می توان به عنوان زباله های خطرناک نام برد.

بازیافت چیست؟

بازیافت فرآیندی است که در آن برخی از مواد دور ریخته شده و استفاده شده به همان مواد یا مواد دیگر تبدیل می شوند. تا بتوان از آنها استفاده مجدد کرد. بازیافت زباله با روش صحیح برای حفظ محیط زیست و موجودات زنده بسیار مهم است.

زباله هایی مانند بطری های پلاستیکی، کاغذ، پلاستیک و موادی مانند فولاد و زباله های الکتریکی قابل بازیافت هستند.

اهمیت بازیافت زباله از کجا می آید؟

بازیافت به کاهش آلودگی آب، خاک و هوا، جلوگیری از تخریب تنوع زیستی، حفظ منابع طبیعی، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و سایر گازهای مضر برای سلامت انسان، کاهش میزان زباله، ایجاد فضای بیشتر در محل های دفن زباله کمک می کند. دفع زباله های غیر قابل بازیافت و … بسیار مهم است. بنابراین نباید از آن غافل شد.

مزایای بازیافت زباله چیست؟

برای درک بهتر اهمیت و ضرورت بازیافت زباله، باید فواید آن را بدانید. برخی از مزایای بازیافت زباله عبارتند از:

• کاهش آلودگی محیط زیست

بازیافت زباله منجر به کاهش آلودگی محیط زیست می شود. بازیافت زباله‌های صنعتی مانند پلاستیک، قوطی‌های فلزی و مواد شیمیایی که محیط‌زیست را آلوده می‌کنند، راه خوبی برای کاهش تا حد زیادی آلودگی است. زیرا این مواد به جای دور ریختن دوباره مورد استفاده قرار می گیرند.

بازیافت زباله مزایای زیادی دارد. از جمله مزایای بازیافت زباله می‌توان به کاهش آلودگی محیط زیست، حفاطت از محیط زیست، صرفه جویی در منابع، کاهش گرمایش جهانی و اشتغال زایی اشاره کرد.

• صرفه جویی در منابع

بازیافت ماشین های قدیمی، بطری های قدیمی، لاستیک های فرسوده و غیره. به ما این امکان را می دهد که بارها و بارها از این زباله های به ظاهر بی فایده استفاده مجدد کنیم. به این ترتیب نیازی به استفاده از منابع جدید نخواهد بود که منجر به صرفه جویی در منابع می شود.

• حفاظت از محیط زیست

یکی دیگر از مزایای بازیافت حفاظت از محیط زیست است. هر روز درختان زیادی در جنگل ها قطع می شوند. در چنین شرایطی می توانیم با استفاده از کاغذهای قابل بازیافت به کاهش جنگل زدایی کمک کنیم.

• کاهش گرمایش زمین

فرآیند احتراق در سوزاندن زباله که نوعی روش دفع زباله است، منجر به انتشار گازهای گلخانه ای مانند دی اکسید کربن، گوگرد و نیتروژن می شود و باعث تغییر اقلیم و گرم شدن زمین می شود. در فرآیند بازیافت، زباله ها به موادی تبدیل می شوند که می توانند دوباره مورد استفاده قرار گیرند و اثرات مضر زیست محیطی را به صفر یا حداقل کاهش می دهند.

• میزان زباله در محل های دفن زباله را کاهش دهید

بازیافت مواد قدیمی و مستعمل و تبدیل آنها به محصولات قابل استفاده مجدد به طور قابل توجهی درصد پر شدن محل های دفن زباله را کاهش می دهد. این به کاهش آلودگی زمین و آب کمک می کند.

• کار

بازیافت شغل ایجاد می کند و منجر به ایجاد کارخانه های بازیافت می شود. نیروی کار برای انجام فعالیت های بازیافت مورد نیاز است. بنابراین فرصت های شغلی زیادی وجود دارد.

به ازای هر تن کاغذ بازیافتی، یک شغل برای پنج نفر ایجاد می شود. بازیافت همچنین فرآیندهای تولید را ارزان‌تر می‌کند که یک پیروزی بزرگ برای تولیدکنندگان است.

سایر مزایای بازیافت زباله عبارتند از:

جلوگیری از هدر رفتن سرمایه های ملی

تبدیل مساحت کوچک تری از بیابان ها و مراتع کشور به دفن زباله

کاهش ماهانه تخریب 90 هزار هکتار جنگل، 12 میلیون لیتر آب و 120 هزار کیلووات برق

مدیریت بهتر زباله و جمع آوری بهتر و سریعتر

کاهش هزینه های جمع آوری زباله

قیمت پایین تر کاغذ بازیافتی نسبت به کاغذ معمولی که باعث افزایش قدرت خرید مردم و ترغیب آنها به خرید این نوع کاغذ می شود.

درآمدزایی؛ در حالی که میزان درآمد جهانی بازیافت کاغذ در سال 2017، 42 میلیون و 900 هزار دلار بوده است.

مرتبط:  چرا زود به زود پریود میشم نی نی سایت

معایب بازیافت زباله چیست؟

همانطور که قبلا ذکر کردیم، بازیافت زباله دارای معایب و همچنین مزایایی است. با این حال، مزایای بازیافت بسیار بیشتر از معایب آن است. با این حال، معایب آن را نیز باید در نظر گرفت. معایب بازیافت زباله عبارتند از:

• انرژی همچنان برای بازیافت زباله مصرف می شود

بر خلاف تصور عمومی، بازیافت زباله نیاز به انرژی دارد. به همین دلیل است که بسیاری از مردم فکر می کنند بهتر است سعی کنیم زباله کمتری تولید کنیم تا مقدار زیادی زباله تولید کنیم و سپس سعی کنیم آن را بازیافت کنیم. کاهش ضایعات تولیدی مزایای زیست محیطی بیشتری نسبت به فرآیند بازیافت زباله دارد.

بازیافت زباله می تواند منجر به آلودگی شود

منتقدان بازیافت زباله ادعا می کنند که مزایای بازیافت زباله بیش از حد بیان شده است. آنها معتقدند بازیافت زباله ها جدا از اینکه انرژی مصرف می کند، منجر به آلودگی نیز می شود. بازیافت زباله می تواند منجر به آلودگی آب و خاک شود. به همین دلیل است که باید با احتیاط کامل انجام شود.

• بازیافت زباله گران است

بسیاری از مردم بر این باورند که بازیافت زباله هزینه بالایی دارد. بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای جهان سوم با کمبود ظرفیت برای انجام فعالیت های بازیافت زباله مواجه هستند.

• کارکنان کارخانه های بازیافت در معرض مواد سمی و شیمیایی قرار دارند

اگرچه بیشتر فرآیند بازیافت به صورت خودکار انجام می شود، اما کارگران همچنان در معرض مواد سمی و مضر هستند. دلیل آن این است که کارمندان برخی از زباله ها را به تنهایی (نه به طور خودکار) مرتب می کنند و در نتیجه در معرض سمومی قرار می گیرند که می تواند برای بدن آنها مضر باشد.

سایر معایب بازیافت زباله عبارتند از:

سرمایه گذاری کم برای انجام عملیات بازیافت، ساخت کارخانه های بازیافت و موارد مشابه در برخی کشورها به ویژه کشورهای جهان سوم.

ماهیت غیربهداشتی برخی کاغذها و محصولات بازیافتی

در دسترس نبودن فناوری های مورد نیاز برای جداسازی مواد قابل بازیافت از سایر مواد مخلوط شده در آنها.

سختی متقاعد کردن مردم برای خرید محصولات بازیافتی

مضرات مواد سفید کننده کاغذ بازیافتی برای سلامت انسان و محیط زیست (البته چندین سال است که برخی از محققین موفق به بازیافت جوهر کاغذ فقط با لیزر و بدون استفاده از مواد شیمیایی و بدون آسیب به بافت کاغذ شده اند).

در دسترس نبودن فناوری های لازم برای انجام فرآیندهای بازیافت و همچنین کمبود نیروی متخصص برای مدیریت و راه اندازی کارخانه های بازیافت در برخی از کشورهای در حال توسعه و جهان سوم.

نیاز به صرف زمان و هزینه زیاد برای جداسازی مواد قابل بازیافت از مواد ترکیب شده با آنها. به همین دلیل، انواع مختلف مواد بازیافتی باید جداگانه نگهداری شوند و با مواد دیگر مخلوط نشوند. ترکیب مواد مختلف با یکدیگر فرآیند بازیافت را به یک مشکل جدی تبدیل می کند.

در صورت عدم وجود متقاضی، هزینه های بالایی را اعمال کنید

دشواری جذب مشتری و متقاعد کردن مردم به خرید کاغذ بازیافتی

مواد قابل بازیافت و غیر قابل بازیافت چیست؟

همه زباله ها را نمی توان بازیافت کرد. برای بازیافت زباله ابتدا باید با زباله های قابل بازیافت و غیر قابل بازیافت آشنا شوید.

نمونه هایی از زباله های خشک شامل انواع ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف، شیشه، آهن و فلزات، چوب، خاک اره، پارچه، مقوا و انواع کاغذ، پارچه و مبلمان است.

ضایعات مرطوب شامل تمام غذاهای طبیعی از جمله پوست سبزیجات و میوه ها، غذاهای پخته شده باقیمانده، روغن های پخت و پز، پوسته تخم مرغ، استخوان مرغ یا ماهی و غیره می شود. در ادامه به انواع مواد قابل بازیافت و غیر قابل بازیافت اشاره می کنیم.

انواع مواد قابل بازیافت

1. آلومینیوم

قوطی های آلومینیومی 100% قابل بازیافت هستند. علاوه بر این، آنها را می توان چندین بار بازیافت کرد. بازیافت قوطی های بازیافتی 95 درصد انرژی کمتری نسبت به ساخت قوطی های جدید مصرف می کند.

2. بطری های پلاستیکی

طبق تحقیقات انجام شده در موسسه بازیافت ظروف در ایالات متحده، تقریباً 25 میلیارد بطری یکبار مصرف هر سال خریداری می شود. ساخت پلاستیک از مواد بازیافتی تقریباً دو سوم انرژی کمتری نسبت به تولید پلاستیک های جدید مصرف می کند.

3. دفتر خاطرات

آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده می گوید که یک سوم زباله های شهری ایالات متحده از کاغذ تشکیل شده است. بازیافت کاغذ باعث صرفه جویی در منابع و صرفه جویی در انرژی و جلوگیری از پر شدن محل های دفن زباله می شود.

4. مقوا راه راه

مقوای راه راه درصد زیادی از ضایعات تجاری را تشکیل می دهد. همه ما می دانیم که کاغذ و مقوا رایج ترین زباله های تولید شده در ادارات و سازمان ها هستند. بنابراین قرار دادن سطل های مخصوص بازیافت در چنین مکان هایی به بهبود روند بازیافت کمک می کند.

5. قوطی های فولادی

قوطی های فولادی مانند محصولات آلومینیومی را می توان بازیافت کرد و در عین حال کیفیت خود را در فرآیند بازیافت حفظ کرد. علاوه بر قوطی های فولادی، قطعات فولادی خودرو و ابزار فولادی نیز قابل بازیافت هستند.

6. ظروف شیشه ای

ظروف شیشه ای بازیافتی 50 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی می کنند. یک ظرف شیشه ای آنقدر انرژی ذخیره می کند که یک لامپ 100 واتی را به مدت 4 ساعت روشن نگه دارد. شیشه های بازیافتی باعث آلودگی هوا 20 درصد و آلودگی آب 50 درصد کمتر می شود.

7. مجله و روزنامه

بازیافت این مواد بسیار مهم است. زیرا کاغذ بازیافتی در مقایسه با کاغذ بکر 60 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی می کند. علاوه بر این، آنها 95٪ آلودگی هوا کمتری ایجاد می کنند. بازیافت یک تن کاغذ باعث صرفه جویی 7000 گالن آب و 17 درخت می شود.

8. کامپیوتر

کامپیوترها را می توان به دو روش بازیافت کرد. می توانید کمک های مالی قدیمی را که هنوز کار می کنند به دوستان و آشنایان خود بدهید یا آنها را به خیریه اهدا کنید تا به افرادی که توانایی خرید رایانه را ندارند کمک کنید.

کامپیوترهای غیر کار را به مراکز بازیافت اهدا کنید تا قطعات آنها جدا شده و قطعات مفید بازیافت شوند.

9. لوازم الکترونیکی خانگی

برخی لوازم الکترونیکی خانگی مانند تلویزیون، تلفن های همراه، دستگاه های موسیقی دیجیتال مانند بلندگوها، پخش کننده های MP3، پخش کننده های سی دی، رادیو، استریو و لوازم جانبی کامپیوتر مانند کابل، سیم، ماوس، صفحه کلید و غیره. قابل بازیافت است.

مرتبط:  چرا رفتن به اعماق اب دشوار است علوم نهم

انواع مواد غیر قابل بازیافت

اکنون که با مواد قابل بازیافت آشنا شدید، بهتر است در مورد مواد غیرقابل بازیافت نیز بدانید. در ادامه به معرفی برخی از مهم ترین مواد غیر قابل بازیافت می پردازیم:

1. کاغذ خرد شده

خرد کردن کاغذ طول الیاف آن را کاهش می دهد و استفاده مجدد و بازیافت کاغذ را نامناسب می کند.

2. کاغذ رنگی براق

کاغذ رنگی براق بقیه کاغذ را رنگ می کند که می تواند کل کاغذ را خراب کند.

3. جعبه پیتزا

جعبه پیتزا از مقوا ساخته شده است. اما گریس پیتزا مقوا را آلوده می کند. با این حال، می توانید مقوای تمیز را جدا کرده و بازیافت کنید.

4. شیشه خانه

محصولاتی مانند قاب پنجره، آینه، لامپ (لامپ) و موارد مشابه قابل بازیافت یا استفاده مجدد نیستند.

5. درب بطری

درب بطری را نمی توان با بطری بازیافت کرد. زیرا درب بطری از پلاستیک های مختلفی ساخته شده است.

6. کارتن آب میوه و شیر

کارتن های آب میوه و شیر معمولاً با لایه نازکی از موم پوشانده می شوند. به همین دلیل قابل بازیافت نیستند.

7. لیوان های کاغذی

این لیوان ها دارای درب پلاستیکی هستند، بنابراین قابل بازیافت نیستند.

چگونه زباله ها را در خانه دسته بندی و بازیافت کنیم؟

برای جداسازی و بازیافت زباله ها باید دو سطل جداگانه یکی برای زباله های خشک و دیگری برای زباله های مرطوب قرار دهید. سپس ضایعات خشک و مرطوب را جدا کرده و در سطل مخصوص بریزید.

اطمینان حاصل کنید که می توانید زباله ها را نه تنها در خانه، بلکه در محل کار و سازمان ها نیز مرتب کنید. در نهایت می توانید زباله ها را به مراکز بازیافت تحویل دهید.

در ادامه به روش های جداسازی برخی از مواد قابل بازیافت می پردازیم.

• کاغذ

استفاده از کاغذ در حال افزایش است. به همین دلیل باید به فکر بازیافت کاغذ باشیم. برای بازیافت کاغذ، باید کاغذهای تمیز را جدا کنید. کاغذها را از آلاینده هایی مانند مواد غذایی، پلاستیک، فلزات و سایر زباله ها دور نگه دارید که بازیافت کاغذ را دشوار می کند.

کاغذهای آلوده غیرقابل بازیافت باید کمپوست یا دفن شوند. کاغذ بازیافتی را به مرکز بازیافت شهر خود تحویل دهید.

• ظروف و بطری های شیشه ای

بطری ها و ظروف شیشه ای را در سطل مخصوص شیشه ای قرار دهید. مراقب باشید که بطری ها و ظروف شیشه ای را نشکنید، زیرا بطری ها و ظروف شکسته را نمی توان به عنوان مواد قابل بازیافت پذیرفت.

برای جلوگیری از شکستن شیشه کافی است یک تکه کاغذ یا روزنامه را در کف سطل زباله قرار دهید.

موادی را که بازیافت کرده اید به مراکز بازیافت تحویل دهید. در مراکز بازیافت، ظروف و بطری ها بسته به رنگ به شیشه های شفاف، سبز و قهوه ای جدا می شوند. شیشه های رنگی به قطعات کوچکی به نام خرده شکسته می شوند و خرد و خرد می شوند.

در شیشه سازی، خرده های شیشه در کوره ذوب شیشه قرار می گیرند. شیشه مذاب از کوره ذوب استخراج می شود و به محصولات شیشه ای جدید تبدیل می شود.

• قوطی های فولادی

اکثر قوطی های فولادی دارای برچسب های کاغذی هستند که نیازی به برداشتن آنها نیست. قوطی ها را بشویید تا بقایای مواد غذایی پاک شود. درب جعبه را بردارید. سپس جعبه استیل را در سطل زباله مخصوص قرار دهید.

• بطری شیشه ای

وقتی بطری خالی شد، داخل آن را بشویید. درب بطری را بردارید و بطری را در سطل زباله مخصوص قرار دهید.

روش های جداسازی و بازیافت مواد قابل بازیافت در مراکز بازیافت چیست؟

مراحل تفکیک زباله عبارتند از:

تفکیک زباله از مبدا

زباله ها را جمع آوری کرده و به مراکز بازیافت منتقل کنید

تفکیک زباله از یکدیگر

شستشو و تمیز کردن آلودگی زباله و کثیفی

تغییر حالت و شکل زباله و مواد تشکیل دهنده آن در کارخانه بازیافت

استفاده از مواد خام بازیافتی در صنایع

به طور کلی بازیافت مواد به سه دسته تقسیم می شود:

• دسته اول

بازیافت موادی که بدون هیچ فرآیند خاصی و تنها با شستشو، ضدعفونی و رعایت دستورالعمل های بهداشتی قابل استفاده مجدد هستند. مثل بطری های شیشه ای سالم.

• دسته دوم

بازیافت مواد تبدیل شده به مواد جدید در طی فرآیندهای خاص؛ مانند شیشه شکسته، فلزات، پلاستیک، کاغذ و غیره.

• دسته سوم

بازیافت زباله های آلی، مانند تبدیل مواد فاسد شدنی به کمپوست یا بازیافت انرژی.

دوره زمانی

اگر زباله ها به درستی مدیریت نشود، مشکلات زیادی برای انسان، موجودات زنده و محیط زیست ایجاد می کند. یکی از روش های مدیریت پسماند، بازیافت است.

در این مقاله برای شما توضیح داده ایم که بازیافت چیست. اشاره کردیم که بازیافت زباله علاوه بر مزایای فراوان، معایبی نیز دارد. همچنین مواد قابل بازیافت و غیر قابل بازیافت را معرفی کرده ایم. در نهایت به شما گفتیم که چگونه می توانید زباله های خود را در خانه بازیافت کنید.

منبع: ساحل سبز

اگرچه بازیافت تبدیل به بخشی از روال روزانه همه شده است، بسیاری از مردم نمی دانند چرا بازیافت اهمیت دارد. به منظور حفظ محیط زیست و منابع طبیعی، مدیریت خوب مواد اولیه مهم است. برای این کار، بازیافت فرآیند بسیار مهمی است، زیرا ما به کاهش مواد خام و استفاده مجدد و گنجاندن چرخه عمر زباله در محصولات دست می‌یابیم.

در این مقاله به شما نشان خواهیم داد که چرا بازیافت اهمیت دارد.

چشم انداز زباله فعلی

بازیافت یکی از ساده ترین و معنی دارترین فعالیت های روزانه است که می توانیم انجام دهیم. تا زمانی که همه اعضای خانواده می توانند شرکت کنند، حتی کوچکترین خانه نیز می تواند شرکت کند. اگرچه انسان مسئول تولید مقادیر زیادی زباله است، بازیافت نیز نمونه ای از مسئولیت اجتماعی و حفاظت از محیط زیست است. گاهی اوقات ما هنوز از بازیافت خودداری می کنیم.

بنابراین تنها کاری که باید انجام دهیم این است که در کوتاه مدت و در آینده به خود و محیط زیست آسیب بزنیم. این موضوع برای هر مادر یا پدری نگران کننده است، این حرکت کوچک بخشی از مصرف مسئولانه است و به فرزندان ما اجازه می دهد از یک سیاره سبز و آبی لذت ببرند.

هر شهری در کشور ما ظروف یکبار مصرف را در ظروف دور ریختن ما قرار می دهد، اعم از ارگانیک، کاغذی، پلاستیکی و شیشه ای، می توانیم آنها را معرفی کنیم. همچنین نقاط نظافتی وجود دارد که می توانید وسایلی مانند وسایل خانه یا چوب را از آنجا ببرید.

مرتبط:  چرا خوردن سبزیجات با رنگ سبز تیره توصیه می شود

از طرفی می توانید ظرف را در خانه خود قرار دهید تا بازیافت محصولات مصرفی مناسب را ترویج دهید و به کل خانواده کمک کنید تا آموزش صحیحی کسب کنند و آگاهی اطرافیان را تغییر دهند.

دلایل مهم بازیافت

در حال حاضر می خواهیم دلایل اصلی اهمیت بازیافت را به شما ارائه دهیم.

صرفه جویی در انرژی و مبارزه با تغییرات آب و هوایی

مصرف انرژی کاهش می یابد. اگر بازیافت کنیم، استخراج، حمل و نقل و فرآوری مواد خام جدید را کاهش خواهیم داد که به میزان قابل توجهی انرژی مورد نیاز برای انجام این فرآیندها را کاهش می دهد.

کاهش دی اکسید کربن در جو. با کاهش مصرف انرژی، تولید دی اکسید کربن ما کاهش می یابد و اثر گلخانه ای کاهش می یابد. به عبارت دیگر، بازیافت در خانه به سیاره زمین کمک می کند و به مبارزه با تغییرات آب و هوایی کمک می کند.

کاهش آلودگی هوا. این در هنگام در نظر گرفتن رابطه بین کیفیت هوا و سلامت مهم است. به گفته سازمان جهانی بهداشت (WHO)، هرچه محتوای این آلاینده ها کمتر باشد، سلامت سیستم قلبی عروقی و تنفسی ما بهتر است. اگر به هوایی فکر می کنیم که پسران و دخترانمان هنگام بازی در پارک یا خیابان های یک شهر بزرگ تنفس می کنند، چند نکته را به خاطر بسپاریم.

از مواد اولیه کمتری استفاده کنید

اگر شیشه، کاغذ یا پلاستیک را بازیافت کنیم، دیگر نیازی به استفاده از مواد خام جدید زیادی برای تولید محصولات نداریم.

به این ترتیب منابع طبیعی زیادی را صرفه جویی می کنیم و از جمله از جنگل های خود، به اصطلاح ریه های زمین که کار آنها در پاکسازی محیط زیست حیاتی است، محافظت خواهیم کرد.

طبق گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو):

یک درخت می تواند تا 150 کیلوگرم CO2 در سال جذب کند.

جنگل ها به عنوان فیلتر برای ذرات کوچک شهری عمل می کنند.

مناطق وسیعی از درختان و پوشش گیاهی تغییرات آب و هوایی متوسطی را تجربه می کنند.

چرا بازیافت اهمیت دارد: ساخت محصولات جدید

یکی از جنبه های اصلی اهمیت بازیافت، ایجاد محصولات جدید از زباله است. بسیاری از جعبه های کفش را می توان استفاده کرد، آنها از چهار آجر ساخته شده اند، یک لاستیک که با آن می توانید قوطی های نوشابه، پتوهای پشمی و غیره درست کنید. از انواع زباله ها می توان برای تولید محصولات جدید استفاده کرد.

طراحی محیطی از ایده نوآوری این فناوری زاده شده است. بسیاری از شرکت ها با هدف طراحی محصولات جدید با حفظ محیط زیست، پروژه اکوتوریسم را راه اندازی کرده اند. آن‌ها حتی می‌توانند از اشیایی به‌عنوان تابلوهای جاده‌ای و استفاده از لاستیک‌ها، کاملاً متفاوت از آنچه در آنها وجود دارد، دوباره استفاده کنند. انواع مختلف مواد را می توان مجدداً مورد استفاده قرار داد تا عمر آنها را افزایش داده و در نتیجه آنها را به کاربردهای کاملاً جدیدی تبدیل کند. به این ترتیب، یک بطری شیشه ای را می توان بازیافت کرد و به جای شمع تبدیل کرد، در میان دیگران یک قایق را روی سه پایه خواهید دید.

می توانید با دستان خود آزمایش کنید تا شکل اجسام و مواد به ظاهر بی مصرف را تغییر دهید، اما اگر نوآور هستید، می توانید ایده هایی را برای ساخت محصولات جدید روی میز بگذارید.

ایجاد شغل

بازیافت در خانه حفاظت از محیط زیست است که به اندازه کمک به ایجاد و حفظ شغل مهم است. زیرا فرآیند بازیافت زباله، شرکت ها و کارگران را ملزم به جمع آوری مواد مختلف و طبقه بندی آنها می کند.

در اسپانیا ما سازمان‌های غیرانتفاعی Ecovidrio و Ecoembes داریم و ممکن است متوجه شوید که آنها فعالانه در فعالیت‌های بازیافت شرکت دارند. بازیافت همچنین می تواند پروژه هایی را با هدف ادغام اجتماعی و کار گروه های محروم اجرا کند.

چرا بازیافت مهم است: حفظ محیط زیست

تخلیه زباله های صنعتی مانند رنگ های نساجی یا مواد شیمیایی کشاورزی باعث آلودگی برخی از رودخانه های جهان، کاهش ثروت طبیعی رودخانه و تخریب زیستگاه بسیاری از گونه ها می شود. اقدام مسئولانه ضروری است.

صنعت با کاهش انتشار گازهای گلخانه ای آلودگی هوا را کاهش می دهد.

ما از خاک خود محافظت می کنیم زیرا زباله ها به مکان مناسبی می روند و به رودخانه ها و اقیانوس ها نمی رسند.

با استفاده از ضایعات آلی برای کمپوست باغ یا محصولات خود، از استفاده از کودهای شیمیایی اجتناب می کنیم.

ما همچنین از سفره های زیرزمینی خود محافظت می کنیم و از زیستگاه های طبیعی بسیاری از گونه ها محافظت می کنیم.

همانطور که می بینید، بازیافت یک کار نسبتاً ساده است که می تواند در زندگی روزمره ما گنجانده شود و می تواند به ذره ای شن کمک کند که نسل های آینده از آن سپاسگزار خواهند بود. امیدوارم با این اطلاعات بتوانید در مورد اهمیت بازیافت اطلاعات بیشتری کسب کنید.

چگونه بازیافت به حفظ منابع کمک می کند، درجه سه

فایل کامل بازیافت به صورت pdf و word آماده چاپ می باشد

بازیافت چیست؟

موادی که در زندگی روزمره خود استفاده می کنیم اغلب پس از مصرف قابل استفاده مجدد هستند که به آن بازیافت می گویند.

بازیافت چطور می تواند موجب حفظ منابع طبیعی شود؟

بازیافت و حفظ منابع طبیعی ، درختان:

با بازیافت کاغذ می توان هزاران درخت را از قطع شدن نجات داد.

حفظ منابع زیرزمینی، مثل نفت:

از اتلاف منابع نفتی می توان از طریق بازیافت پلاستیک و مصرف بهینه بنزین و گاز جلوگیری کرد.

حفظ منابع معدنی:

با بازیافت و استفاده مجدد از ضایعات فلزی و شیشه می توان از هدر رفتن منابع معدنی مانند سنگ آهن، شیشه، مس و آلومینیوم جلوگیری کرد.

بازیافت دوباره آب:

با بازیافت آب هدر رفته و تصفیه مجدد آن می توان از منابع آب استفاده مجدد کرد و به محیط زیست کمک کرد.

چگونه بازیافت به حفظ منابع کمک می کند، درجه سه

پاورپوینت درس 15 خانه ها متفاوتند مطالعات اجتماعی سوم دبستان

پاورپوینت درس پنجم هدیه های آسمان سوم دبستان

پاورپوینت هدایای بهشت ​​سوم دبستان درس دهم

آماده سازی و تنظیم: سایت کلاس

مطالب دیگر:

منبع: KelaseDarsi.ir

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. واقعا مقاله خوبی بود. اینکه بازیافت کردن چطور میتونه به حفظ منابع طبیعی کمک کنه خیلی عالی توضیح داده شده. باید همه ما به این کار عادت کنیم تا به سلامتی زمین و جانمون هم کمک کنیم.

  2. بازیافت کردن خیلی خوبه، چون میتونه از هدر رفت منابع جلوگیری کنه و به همین دلیل باید ازش استفاده کرد. البته برای ما که زندگی شهری داریم، توانایی بازیافت بهتره و میشه ازش استفاده کرد، اما برای بعضی افرادی که زندگی روستایی دارن، این کار خیلی سخته و باید به آموزش و ترویج بازیافت در مناطق روستایی هم فکر کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا