چرا به پنجشیر پنجشیر میگویند

منبع تصویر

امیرخان متقی، رئیس کمیته دعوت و جهت‌گیری گروه طالبان در پیامی صوتی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، گفت که تلاش‌های مکرر این گروه برای حل مسالمت‌آمیز مسئله پنجشیر تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

او گفت که اعضای گروه طالبان در چهار طرف پنجشیر در حالت آماده باش هستند. آقای متقی به مردم پنجشیر توصیه کرد که با هم کنار بیایند.

امیرخان متقی گفت: به کسانی که جنگ می خواهند بگویید با همکاری آمریکا و ناتو کاری از دستتان برنمی آید، چرا در یک منطقه جغرافیایی کوچک برای مردم مشکل ایجاد می کنید.

تلاش بی‌بی‌سی برای جلب نظر گروه موسوم به «مقاومت دوم» به رهبری احمد مسعود تاکنون با شکست مواجه شده است، اما چند روز پیش احمد مسعود در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی گفت که می‌خواهد با طالبان در مورد ایجاد حکومت گفتگو کند. که نماینده همه مردم افغانستان و تضمین کننده حقوق همه شهروندان است. وی افزود که اگر طالبان به جنگ روی آورد، او آماده است از اصولی دفاع کند که مردم افغانستان به آن اعتقاد دارند.

نیروهای «مقاومت دوم» به رهبری احمد مسعود پسر احمدشاه مسعود با گروه طالبان در دره پنجشیر مخالفت می کنند.

امرالله صالح معاون اول پیشین ریاست جمهوری افغانستان نیز در پنجشیر به سر می برد و میزان هماهنگی بین آقای مسعود و آقای صالح مشخص نیست. آقای صالح بارها گفته است که حاضر به سازش با طالبان نیست و تسلیم نخواهد شد.

وی در واکنش به هشدار امیرخان متقی در صفحه فیسبوک خود نوشت: «مقاومت ما دفاع از حقوق همه شهروندان افغانستان است. این مقاومت در پنجشیر است، نه برای پنجشیر و برای پنجشیر. امروز این وادی پذیرای همه کشورهاست و مایه امید همه ملت است. «اینجا افغانستان است. »

آقای صالح همچنین گفت: «اگر ملت کمی به شما اعتماد دارند، پس چرا این موج های مردمی در مرزهای کشور صف آرایی کردند و حاضرند همه دارایی خود را از دست بدهند و فقط تحت کنترل شما نباشند.

آقای متقی در سخنان خود بدون ذکر نام توصیه کرد که مردم پنجشیر خود را از جنگ طلبان جدا کنند.

گروه طالبان گفته است که والی منصوب از سوی این گروه از مردم پنجشیر بوده است. جزئیات بیشتر در مورد هویت والی طالبان پنجشیر ارائه نشده است.

اگرچه طالبان گفته اند که می خواهند مسئله پنجشیر را از طریق مذاکره حل کنند، اما منابع محلی به بی بی سی تایید کردند که در چند روز گذشته، طالبان مرتباً از مناطق مختلف پنجشیر از جمله کوتل خواک و ورودی پنجشیر در نزدیکی گلبهار بازدید کرده اند. ولایت پروان، مورد حمله قرار گرفت.

گزارش هایی از تلفات نیروهای مقاومت و طالبان نیز در شبکه های اجتماعی منتشر شد.

اما طالبان آغاز حمله پنجشیر را رد می کند.

پنجشیر تنها ولایت افغانستان است که طالبان نتوانسته است آن را فتح کند. در 18 روز گذشته و پس از ورود سربازان طالبان به کابل، بزرگان پنجشیر و رهبران طالبان صحبت کرده اند.

منبع تصویر

منبع تصویر، ویدیوی طالبان

طالبان در ولایت پنجشیر پیروز شدند و اعلام کردند که تمام افغانستان را به طور کامل تحت کنترل دارند.

طالبان روز دوشنبه ویدئویی را منتشر کرد که در آن نیروهایشان پرچم این گروه را در بیرون ولایت پنجشیر برافراشتند.

برای خواندن این فایل، لطفا جاوا اسکریپت را فعال کنید یا از مرورگر دیگری استفاده کنید.

نیروهای مقاومت اما اعلام کردند که همچنان در «تمامی مواضع استراتژیک» حضور دارند و «به مبارزه ادامه می‌دهند».

طالبان سه هفته پیش کنترل بقیه مناطق افغانستان را به دست گرفتند و کابل پایتخت را در 15 اوت پس از سقوط دولت مورد حمایت غرب تصرف کردند.

احمد مسعود: برای عزت و سربلندی افغانستان یک قیام عمومی به راه انداخت

امروز احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت ملی از همه مردم افغانستان خواست تا با تمام امکانات در برابر گروه طالبان قیام کنند و از غرور و افتخار افغانستان دفاع کنند.

مرتبط:  چطور در یوتیوب اکانت بسازیم

احمد مسعود در تازه ترین پیام صوتی گفت که طالبان بر خلاف تصمیم علمای دین به پنجشیر حمله کردند و «عزم اولیه خود را نشان دادند».

اعتبار تصویر: رضا دقاتی

وی همچنان گفت که مقاومت در دره پنجشیر و اندراب ادامه دارد. آقای مسعود تظاهرات زنان در کابل و مزارشریف را نمونه ای از این مقاومت عنوان کرد. او از تظاهرات مردمی سازماندهی شده در خارج از افغانستان علیه گروه طالبان تشکر کرد.

روز گذشته، طالبان مراکز ولسوالی های پنجشیر را به تصرف خود درآوردند. ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان صبح دوشنبه در یک کنفرانس خبری گفت که اکنون جنگ در افغانستان پایان یافته و پنجشیر تحت کنترل آنهاست.

وی همچنان گفت که پنجشیر مملو از سلاح و مهمات است که بعداً به مرکز انتقال داده می شود و برای دفاع از کل افغانستان استفاده می شود.

مکان فعلی احمد مسعود و امرالله صالح، از چهره های برجسته جبهه مقاومت، نامشخص است.

احمد مسعود حمله دیروز به پنجشیر را حمله “خارجی ها” علیه افغانستان خواند. دیروز گزارش های تایید نشده ای از حملات پهپادی به مواضع نیروهای مقاومت در پنجشیر منتشر شد.

شماری از مردم در تماس های جداگانه به خانواده های خود از کشته شدن افراد ملکی در روستاهای پنجشیر توسط نیروهای طالبان اطلاع دادند. شماری دیگر از باشندگان پنجشیری ساکن کابل ادعا می کنند که طالبان در مناطقی که جمعیت پنجشیری عمدتاً در آن متمرکز است، به دنبال جوانان پنجشیری هستند.

بلال کریمی، یکی از دستیاران ذبیح الله مجاهد، اتهامات مربوط به دستگیری جوانان پنجشیر در کابل، کشتار غیرنظامیان در ولایت پنجشیر و سوزاندن زمین های ساکنان را رد کرد.

در روزهای اخیر و تا امروز با تشدید جنگ در پنجشیر، دسترسی به اطلاعات و اخبار دقیق از پنجشیر کاهش یافته است.

گروه طالبان این ادعاها را رد کرد و گفت که نیروهای طالبان با غیرنظامیان کار نمی کنند.

محاصره پنجشیر

گروه طالبان برق و اینترنت را برای مردم پنجشیر قطع کرده است. پنجشیر در دو هفته گذشته در محاصره کامل گروه طالبان قرار داشت.

امرالله صالح، معاون پیشین رئیس جمهور در نامه ای نوشته است که گروه طالبان از ورود مواد غذایی و دوا به پنجشیر جلوگیری می کند. او از سازمان ملل خواست تا به آنچه که جنایات جنگی توسط گروه طالبان می‌داند توجه کند.

آنچه در پنجشیر در طی تقریباً دو هفته اتفاق افتاد در مقیاسی متفاوت از آنچه در هر جای افغانستان رخ داد بود.

منبع تصویر: رویترز

اگرچه فروپاشی حکومت افغانستان توجه جامعه جهانی را به خود جلب کرده است، اما حملات گروه طالبان در پنجشیر، بستن راه های مواصلاتی به این ولایت، جلوگیری از ورود مواد غذایی، قطع برق و دسترسی به اینترنت، با مجموع حملات همراه بود. خاموشی کشورهای سراسر جهان و نهادهای حقوق بشری.

پس از ورود سربازان طالبان به کابل در 24 اسد/ اگست، بزرگان پنجشیر کوشیدند تا در مورد موضوعاتی مانند ایجاد یک حکومت جهانی و فراگیر، آزادی های مندرج در قانون اساسی، برابری زن و مرد و اقوام مختلف بحث و گفتگو کنند. ادیان از ابتدا، برای جلوگیری از جنگ دیگر.

گروه طالبان نیز با بزرگان پنجشیر وارد گفتگو شد. احمد مسعود، رهبر نیروهای مقاومت ملی به بی‌بی‌سی گفت که می‌خواهد با گروه طالبان مذاکره کند، اما اگر این گروه فشار بیاورد، او آماده دفاع از آرمان‌های یک افغانستان فراگیر است.

در حالی که طالبان رسماً اعلام کردند که به دنبال تصرف به زور پنجشیر نیستند، از دو جهت به ورودی های پنجشیر حمله کردند.

فهیم دشتی، سخنگوی جبهه مقاومت در پیامی ویدیویی از دفع حملات طالبان و کشته شدن آنها خبر داد. طالبان همچنین به بی بی سی فارسی گفتند که نیروهای مخالف به رهبری احمد مسعود به اعضای گروه طالبان حمله کردند.

فهیم دشتی، سخنگوی جبهه مقاومت و مشاور احمد مسعود و همچنین عبدالودود ذره، فرمانده سابق و برادرزاده احمد شاه مسعود، شب گذشته در جنگ با گروه طالبان کشته شدند.

مرتبط:  چرا به مخلوط رس و کود ماسه اضافه می کنند

پس از گذشت 23 روز از تصرف کابل توسط گروه طالبان، این گروه هنوز موفق به ایجاد حکومت نشده است. سخنگویان این گروه همیشه می گویند که کار برای ایجاد یک دولت فراگیر در حال انجام است.

منبع تصویر: رویترز

طالبان ادعا می کنند که کنترل کامل دره پنجشیر را به دست گرفته اند، اما سخنگوی جبهه مقاومت ملی افغانستان می گوید که نیروهای آنها “در تمام نقاط استراتژیک” حضور دارند و “جنگ ادامه دارد.”

درگیری های شدید در روزهای اخیر در این ولایت واقع در شمال کابل بین طالبان و جبهه مقاومت ملی رخ داده است. این دره آخرین نقطه ای است که در کنترل طالبان نیست.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفت: «با این پیروزی، کنترل کامل کشور را در دست داریم و آن را از باتلاق جنگ بیرون آورده‌ایم».

آقای مجاهد در یک کنفرانس خبری در کابل گفت که برق و انترنت در ولایت پنجشیر که هفته گذشته قطع شده بود، “از امروز” وصل خواهد شد. گروه طالبان خطوط تلفن، اینترنت و برق را در این منطقه مسدود کرده بود.

منبع تصویر: AFP

او همچنان گفت که رهبران جبهه مقاومت ملی در پنجشیر “ناپدید” شده اند و امرالله صالح، معاون سابق رئیس جمهور نیز به تاجیکستان گریخته است. این موضوع هنوز به طور مستقل تایید نشده است.

آقای مجاهد گفت که افغانستان خانه این مردم است و در صورت تمایل می توانند به این کشور بازگردند.

در کنار کنفرانس مطبوعاتی سخنگوی طالبان، احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی، در حساب توییتر خود نوشت که حالش خوب است و از او خواسته است که نگران او نباشند.

جبهه مقاومت ملی مستقر در پنجشیر اخبار مربوط به کنترول طالبان بر این منطقه را تکذیب کرد و گفت که نیروهایش در «تمام نقاط استراتژیک» حضور دارند و «جنگ ادامه دارد».

علی میثم نظری، سخنگوی جبهه مقاومت ملی به بی بی سی گفت که “این خبر صحت ندارد و طالبان پنجشیر را تصرف نکرده اند و ما ادعای آنها را رد می کنیم.”

آقای نظری در توییتر خود نوشت: «نیروهای جبهه مقاومت ملی برای ادامه نبرد در تمام مواضع استراتژیک در دره پنجشیر حضور دارند و ما به مردم افغانستان اطمینان می دهیم که به مبارزه با طالبان و شرکای آنها تا تحقق عدالت و آزادی ادامه خواهیم داد. “

منبع تصویر: شبکه های اجتماعی

تصاویری در شبکه های اجتماعی منتشر شده است که طالبان را در مقابل ساختمان والی پنجشیر نشان می دهد. بی بی سی هنوز نتوانسته به طور مستقل صحت این عکس را تایید کند.

گروه طالبان سه هفته پیش وارد شهر کابل شد و قدرت را به دست گرفت.

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان گفت که آماده گفتگو با طالبان برای صلح است.

شورای علمای دین افغانستان جنگ پنجشیر را دروغ خوانده و گفته است که این جنگ هیچ مبنای شرعی ندارد. آنها از هر دو طرف خواستار پایان جنگ شدند.

جبهه مقاومت ملی اعلام کرد که در صورتی که طالبان حملات و عملیات نظامی خود را متوقف کنند، درخواست شورای علما/روحانیت افغانستان مبنی بر “توقف فوری خصومت ها” را می پذیرد.

در بیانیه ای که احمد مسعود، رهبر «جبهه مقاومت ملی» در صفحه رسمی خود در فیس بوک منتشر کرد، اشاره شده است که از «بیشتر مصوبات شورای علما» استقبال می کند و از درخواست علما حمایت کامل می کند و به دین امیدوار است. . که گروه طالبان این خواست اسلامی را می پذیرد، بشردوستی را جدی گرفته و عملی می کند.»

طالبان هنوز به این پیشنهاد پاسخ نداده اند.

منبع تصویر: عالمی

پنجشیر تنها ولایت افغانستان بود که هنوز به تصرف طالبان در نیامده است و حدود دو هفته است که نیروهای «جبهه مقاومت ملی» به رهبری احمد مسعود در برابر حملات طالبان مقاومت می کنند. پدرش احمد شاه مسعود در دهه 1980 با نیروهای شوروی و در دهه 1990 با طالبان جنگید.

مرتبط:  چرا شست پای مرده را می بندند

دره پنجشیر کجاست؟

پنجشیر، در فاصله کوتاهی از کابل، پایگاه جبهه مقاومت ملی، یک گروه چند قومی متشکل از ستیزه جویان و اعضای سابق نیروهای امنیتی افغانستان است.

پنجشیر یکی از کوچکترین ولایات افغانستان است که 150000 تا 200000 نفوس دارد و در دره های پشت قله های کوه که ارتفاع آنها 9800 فوت (3000 متر) بالای رودخانه پنجشیر است، پنهان شده است.

احمد مسعود فرزند احمدشاه مسعود و تعدادی از فرماندهان سابق ارتش محلی و افغانستان جبهه ای را به نام «جبهه مقاومت ملی» در برابر طالبان تشکیل دادند.

در سال‌های آرام مردم برای تفریح ​​به این دره می‌رفتند که مناظر خیره‌کننده‌ای را به نمایش می‌گذارد و منطقه‌ای امن بود.

این استان محل زندگی طیف وسیعی از مردم است که اکثر آنها اصالتاً تاجیک هستند. ساکنان این دره به شجاعت در مبارزه با بیگانگان شهرت دارند.

دره پنجشیر از نظر تاریخی به خاطر سنگ‌های قیمتی و معادنش شهرت داشت و در دو دهه گذشته سدهای برق آبی و بادی، جاده‌ها و یک برج رادیویی در آن ساخته شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا