چطور با صدای نازک داشته باشیم

برخی از افراد صدای خشن یا کلفتی دارند که به خصوص برای خانم ها تا حدودی آزاردهنده است. روش ها و اقدامات مختلفی برای اصلاح صدا وجود دارد که با استفاده از آنها می توان به صدایی زیبا و ظریف دست یافت.

نازک شدن صدا از بسیاری جهات

صدای برخی از زنان بسیار شبیه صدای مردان و کلفت است. این مشکل قطعا ناخوشایند است و زنان و شاید برخی از مردان از ضخامت صدای خود راضی نیستند، بنابراین به دنبال راه هایی برای تضعیف آن هستند. این رفتار و واکنش به صدای بلند و غلیظ کاملا طبیعی است. زنان معمولا صدای خوب و زیبایی دارند، مردان نیز هنگام آواز خواندن صدای خوبی دارند.

در برخی موارد وقتی صدایی را می شنوید نمی توانید تشخیص دهید که این صدای زن است یا مرد، یعنی نمی دانید صدای غلیظ مردانه است یا صدای نازک زنانه! البته چاق یا لاغر بودن برای همه یکسان نیست، منبع اصلی صدای غلیظ در افراد نوسانات ترشح هورمون جنسی آنهاست. حال اگر شما هم از این مشکل رنج می برید و می خواهید صدای نازکی داشته باشید در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

با خواننده ها بخوان

یکی از ساده ترین راه ها برای مقابله با صدای غلیظ و نازک شدن آن، هماهنگی با خواننده های زن است. از این به بعد برای هماهنگی با خواننده ها قبل از هر چیز باید گوش های خود را تقویت کنید. تقویت گوش برای شنوایی بهتر زمان می برد. یعنی انسان با تمرین می تواند به این هنر دست یابد. وقتی گوش های خوبی داشته باشید، می توانید تشخیص دهید که صدای یک خواننده نازک است یا کلفت. با توجه به اینکه هارمونی با خوانندگان و هنر گوش دادن ارتباط مستقیمی دارد، باید تمرینات خود را ادامه دهید و در نتیجه صدای خود را اصلاح کنید.

راحت در طول زمان صحبت عادی

وقتی می توانید بگویید که نکات لازم برای داشتن صدای خوب را کاملاً درک کرده اید، می توانید در مکالمات معمولی نیز با صدای خوب صحبت کنید. بنابراین، اگر در مکالمات روزانه خود صدای نازکی ندارید، باید از همین حالا شروع کنید و صدای خود را نازک کنید و صحبت کنید.

صدای خود را ضبط کنید

شما باید راهی برای مقایسه صدای خود قبل و بعد از تمرینات رقیق کردن صدا پیدا کنید، بدانید که بهترین راه برای تشخیص روند پیشرفت آواز خواندن با صدای نازک، ضبط صدای شماست. وقتی صدای خود را ضبط می کنید و سپس به آن گوش می دهید، در موقعیت یک شنونده معمولی هستید و به صدا گوش می دهید. بنابراین می توانید به راحتی صدای خود را منعکس کنید و ایده بدهید. اگر می توانید صدای روزانه خود را ضبط کنید، به آن گوش دهید و از دید دیگران بشنوید و مشکلات صدای خود را حل کنید.

زنگ ادبیات

سبک صحبت کردن خانم ها با آقایان کاملا متفاوت است. انسان باید ادبیات و طرز گفتار خود را بر اساس شناخت عرف خود و منطقه زبان مرد یا زن خود تنظیم کند و شیوه گفتار خود را تغییر دهد. تا حالا تو خیابون زنی رو ندیدی که دستش رو به سینه بزنه و با صدای بلند مردانه بگه: سلام من خیلی کوچیکم یا بنده!

زنان اغلب احساسات خود را با صحبت بیان می کنند و اغلب بر احساسات خود تأکید می کنند، اما در مقابل آنها مردان آشکارا احساسات خود را ابراز می کنند و آنها را انکار می کنند. به هر حال برای تهذیب صدا باید نگرش زنانه و عاطفی داشت و از ادبیات زنانه استفاده کرد.

آینه همدم من است

می توانید تمرینات خود را جلوی آینه انجام دهید تا نتیجه بهتری بگیرید، این به فرد این امکان را می دهد که در حین صحبت کردن خود را ببیند و مشکلات گفتار و لحن خود را حل کند.

صدا را تقویت کنید و آن را با مواد طبیعی اصلاح کنید

گاهی ممکن است صدای فرد ناگهان غلیظ شود. در حالی که صدای آن فرد اصلا کلفت و خشن نبود. برای رفع گرفتگی زودرس می توانید آب هویج را مخلوط با عسل بنوشید. این مخلوط کاملا طبیعی حجم صدا را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. در این صورت زمان مصرف این آب هویج و عسل نیز مهم است و در نتیجه تاثیر می گذارد. برای بهترین نتیجه بهتر است این مخلوط را صبح زود بخورید. پس از نوشیدن این ترکیب، تارهای صوتی فرد نرم می شود و دیگر نشانه ای از اختلال تارهای صوتی در صدای او دیده نمی شود.

اگر هویج و عسل تازه ندارید می توانید از لعاب چهار تخم مرغی یا چهار دانه ای استفاده کنید. باید بدانید که این لعاب در صورتی مفید است که لعاب را بعد از جوشاندن آنها تهیه کنید. علاوه بر این، لعاب چهار تخم مرغ برای افرادی که صدای سرد و خشن دارند نیز عالی است. برای صاف کردن گلو می توانید قبل از انجام تمرینات آواز از این فراستینگ استفاده کنید. غذاهایی مانند چغندر و بامیه وجود دارند که حاوی چهار تخم مرغ هستند.

علاوه بر روش های ذکر شده، عصاره جوشانده برگ کرفس یا اسفناج در رفع گرفتگی و گرفتگی صدا مفید است. در این صورت نباید زیاده روی کنید زیرا می تواند پایه صدا را به هم بزند. پس از هر بار استفاده از این ماده، صدای خود را اندازه بگیرید تا بتوانید میزان مصرف خود را تعیین کنید.

روش های دیگر

علاوه بر روش های ذکر شده در بالا برای پاکسازی صدا، راه حل ها و اقدامات دیگری نیز وجود دارد که می تواند در این زمینه کمک کننده باشد. در ادامه این روش ها را بررسی خواهیم کرد:

بلغم را از بین می برد

تنظیم خلق و خو

حجامت منظم دو تا سه بار در سال (حجامت عمومی و حجامت پشت زبان)

قرائت قرآن روزانه و به صورت ترتیل جماعت

تمرین مداحی و آواز خواندن در طول روز حداقل به مدت نیم ساعت، آواز خواندن با صدای کم و بلند

به اندازه کافی خوابیدن

روزانه آب عسل بخورید

تاریخ وعده های غذایی در طول روز

کرناب داروی طب اسلامی نرم کننده صدا است

جرعه جرعه شیر گاو گرم بنوشید

مصرف آویشن با بابونه، بادرنجبویه، چوب دارچین به صورت چای و دم کرده

برگ های بو داده بخورید

گوشت گوسفند بخور

اگر نخود سیاه است بهتر است آب نخود پخته شده مصرف شود.

با سرکه خانگی و نمک دریا غرغره کنید

روغن زیتون و روغن حیوانی

از نان جو سبوس دار و نان سبوس دار استفاده کنید

مصرف آرد گندم کامل و آرد گندم

با نور آرسنیک به بدن ضربه بزنید

استفاده از سرم چشم طب اسلامی اتامد روی چشم به راحتی با پنبه آغشته به روغن زیتون پاک می شود.

دهانشویه با پودر و چوب دندانپزشکی طب اسلامی معروف به چوب اراک و زیتون

۲۱ عدد کشمش را صبح ناشتا مصرف کنید

هنگام سرماخوردگی یک قطره روغن مرزنجوش طب اسلامی در بینی خود بریزید.

مرتبط:  چرا زیر شکم سمت چپ درد میکنه

رفع یبوست با مصرف داروی افتیمون از طب اسلامی و طب باصفایه از طب اسلامی

مصرف جوشانده برگ کاسنی

روغن زیتون را هر شب روی کف پا و چند قطره داخل ناف بمالید

از جوشانده آویشن و جوشانده مرزنجوش استفاده کنید

مصرف آب جوش ولرم هنگام ناشتا

منبع: آرگا

برچسب:

لحن و لحن صدا دو تا از بزرگ ترین و مهم ترین عوامل یک صدای خوب هستند و به افراد کمک می کنند تا کلمات خود را به مخاطب منتقل کنند و محتوای خود را به بهترین شکل بیان کنند. همانطور که در مقاله نحوه داشتن صدای خوب گفتیم، صدای خوب، صدایی شفاف، واضح و رسا است. می بینی؟ تقریباً همه اینها به لحن صدا بستگی دارد. به همین دلیل در این مقاله می خواهیم به این دو مورد مهم بپردازیم و به شما بگوییم که چگونه لحن و لحن صدای خود را تقویت کنید. در این قسمت از مقاله می توانید فیلم آموزشی با لحن خوب را نیز مشاهده کنید:

آنچه در این مقاله خواندید

لحن صدا چیست؟

صدای ما برای همه حاوی آهنگی به نام تن است. به عبارت دیگر موسیقی، صدا و احساس موجود در آن را لحن صدا می گویند. به عنوان مثال، افراد وقتی حرفی را خیلی دور می‌کشیدند یا خیلی سریع می‌پریدند، لحن صدای خود را دستکاری می‌کردند. به عنوان مثال: در این مرحله نمی توانید برنده شوید.

دیدی؟ در این جمله کلمات “تو” و “این” بیش از حد فشار داده شد و لحن صدا را تغییر داد. البته لحن انواع مختلفی دارد مانند لحن عصبانی یا کنایه آمیز و غیره که در ادامه بیشتر به آن می پردازیم تا معنای آن را خیلی بهتر و دقیق تر متوجه شوید.

لحن صدا چیست

انواع تن

همانطور که قبلاً گفتم، مردم لحن های مختلفی را بیان می کنند. شامل:

سخت شما

تحقیر کننده شما

لحن طلبکار

بازجویی شما

تعجب کردی

لحن موضعی

و تعریف این 6 تن:

لحن تند: وقتی می خواهیم چیزی را با عصبانیت بیان کنیم، از این لحن استفاده می کنیم.

لحن تحقیرآمیز: وقتی می خواهیم با صدای خود دیگران را تحقیر کنیم از لحن استفاده می کنیم.

لحن مطالبه گر: ما از این لحن زمانی استفاده می کنیم که از کسی کار بخواهیم.

لحن پرسشی: این لحنی است که در آن سوالات مطرح می شود.

لحن تعجب: وقتی تعجب می کنیم از این لحن استفاده می کنیم.

لحن موضعی: این لحن نیز واضح است; به عبارت دیگر ما خبر را به دیگران می دهیم.

فلسفه روانشناسی لحن صدا!!

چرا لحن صدا برای استودیوهای بزرگ و معروف اینقدر مهم است؟ زیرا در پشت لحن صدا، فلسفه بسیار طولانی وجود دارد که می تواند نتیجه جنگ های بزرگ را تعیین کند. به عنوان مثال، می توانم به برنامه رادیویی Axis Sally در طول جنگ جهانی دوم اشاره کنم که با موفقیت میلیون ها آمریکایی را از شرکت در جنگ جهانی منصرف کرد. اگر اکسیس سالی آنچه را که مقامات آلمانی می دانند با بهترین لحن ممکن نمی گفت، مسلما آلمانی ها یکی دو سال زودتر جنگ را می باختند!

فکر می کنم با مثال بالا به اهمیت این موضوع پی برده باشید. اما من فکر می کنم شما هنوز به قدرت لحن صدا اعتقاد ندارید. به همین دلیل در ادامه جستجوی سایت Exploring را در ذهنتان به شما ارائه کرده ام که نتایج آن شما را شگفت زده خواهد کرد.

جستجو با این عبارت بسیار جالب آغاز شد.

60 درصد از کل ارتباطات انسانی غیر کمی و 30 درصد با لحن صدا انجام می شود. یعنی 90 درصد ارتباطات انسانی غیرکلامی و با لحن است!!

جفت

متخصصان دانشگاه خودمختار بارسلون در آزمایشگاه ابزارهای ارتباطی انسانی تحقیقاتی را بر روی ابزارهای ارتباطی انسانی انجام داده اند که نتایج شگفت انگیزی را به همراه داشته است. این نتایج به شرح زیر بود:

مهمترین نتایج جستجو در مورد تن صدا

لحن عمیق صدای بلوغ فرد را نشان می دهد و این لحن صدا به فرد حس اعتماد به نفس می دهد. معمولا شرکت های بزرگ از بازیگرانی با صدای کم برای تبلیغات خود استفاده می کنند تا اعتماد مردم را به یک محصول جلب کنند.

صداهای بسیار عمیق و عمیق احساس تاریکی و ترس را بر می انگیزند. این دسته از صداها را در فیلم های ترسناک و ژانر ترسناک می بینیم.

صداهای آرام باعث می شود شنونده شما از درون احساس ضعف کند و فکر کند که چون فردی بی دست و پا هستند، اینگونه با او صحبت می کنید.

افرادی که صدای بسیار بالایی دارند و طوری صحبت می کنند که انگار فریاد می زنند نمی توانند با این لحن در بین مردم حس اعتبار ایجاد کنند.

چگونه لحن خوبی داشته باشیم؟

اکنون به بخش عملی کار می رسیم. یعنی بیان تکنیک هایی که به داشتن لحن خوب کمک می کند. تکنیک هایی که می خواهیم به شما ارائه دهیم عبارتند از:

صدایت را گرم کن

گاهی بشکن

درست نفس بکش

بلند بخوان

بشمارید یا خیلی سریع صحبت کنید

1. صدای خود را گرم کنید

اولین و مهمترین کاری که برای داشتن لحن خوب باید انجام دهید این است که قبل از هر بار صحبت کردن، صدای خود را گرم کنید.

مثلا اگر قرار است در مکانی سخنرانی کنید، بهتر است قبل از رفتن به بستنی، چند دقیقه با خودتان خلوت کنید و با هم صحبت کنید! یا صداهای آشنا مانند آهنگ های معروفی که وجود دارد و یا صداهایی که برای شما آشنا هستند و با دهان بسته مسلط شده اند را تولید کنید. این مانند گرم کردن و تمرین کردن برای یک بازیکن فوتبال قبل از بازی است و کمک می کند صدای شما آرام بماند و هنگام صحبت کردن، صدای بهتری داشته باشید.

برای داشتن لحن صدای خوب چه کار کنیم

2. گاهی اوقات استراحت کنید

یکی دیگر از کارهایی که می توانید برای رسیدن به تن صدای مناسب انجام دهید این است که مکث کنید. مکث خودکار تکنیک ها و راه حل های مختلفی دارد که هر کدام توضیحات زیادی دارند و برای اینکه بدانید مناسب ترین زمان برای استراحت چه زمانی است باید این نکات را بدانید. چون این بحث خارج از حوصله مقاله است، پیشنهاد می کنم مقاله مکث در گفتار را مطالعه کنید تا دقیقا بدانید چه زمانی و چه زمانی باید مکث کنید و سپس سخنرانی خود را ادامه دهید. اما اکنون برخی از مهمترین کاربردهای مکث را برای شما ذکر می کنم:

کلمات زیر را بیابید

از دست دادن کلمات

توجه عموم را به خود جلب کند

معنی جمله را تغییر دهید

بیشتر روی یک موضوع تمرکز کنید

کنترل سرعت صحبت کردن

تفکیک جملات و موضوعات

برای تازه کردن نفس گوینده

مشارکت مخاطب

تفکر و اعتبار بخشیدن به مردم

3. درست نفس بکشید

دلیل اینکه می گوییم نفس کشیدن مهم است این است که وقتی از تمام ظرفیت ریه های خود استفاده می کنید، ناخودآگاه صدای شما قدرتمندتر می شود و می توانید کلمات و جملات را بهتر تلفظ کنید. البته باید به یاد داشته باشید که بلندتر صحبت کردن هیچ ربطی به لحن و شدت صدا ندارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد. صدای واضح و رسا لزوماً صدای بلند نیست و صدایی است که کاملاً به گوش کل مخاطب می رسد و آنها را نیز درک می کند.

مرتبط:  چطور با گوشی سامسونگ از صفحه فیلم بگیریم

علاوه بر این، تنفس صحیح آرامش شما را افزایش می دهد و آرامش نیز باعث می شود لحن صدای شما راحت تر و صدای بهتری داشته باشید.

بنابراین سعی کنید قبل و در حین صحبت کردن به درستی نفس بکشید، سپس دم و بازدم را کامل انجام دهید.

تنفس صحیح لحن صدای شما را تنظیم می کند

4. با صدای بلند بخوانید

یکی دیگر از تکنیک‌های بهبود لحن صدایتان این است که کتاب، روزنامه یا چیز دیگری را بردارید و آن را با صدای بلند بخوانید. وقتی این کار را انجام می دهید، به مرور زمان لحن صدای شما با عبارات مختلف سازگار می شود و می تواند هر لحنی را به خوبی بیان کند.

سعی کنید این کار را چند بار در روز انجام دهید تا پس از مدتی لحن صدای شما بهتر شود.

5. بشمارید یا خیلی سریع صحبت کنید

آخرین تکنیکی که می خواهم برای بهبود لحن صدایتان به شما توضیح دهم این است که سریع صحبت کنید. به این معنی که گاهی باید سرعت مکالمه خود را افزایش دهید و تا حد امکان سریع صحبت کنید و گاهی آنقدر صحبت کنید که حروف یک به یک به وضوح مشخص شوند. این کار یعنی کنترل سرعت گفتار به شما کمک می کند تا به حروف خود تسلط کامل داشته باشید و همچنین می توانید لحن خود را کنترل کنید.

البته این را بدانید که این تمرین را باید در خلوت انجام دهید نه جلوی جمعیت!

تمرین تن

این تمرین که می خواهم به طور جداگانه به آن بپردازم بهترین تمرین پیشنهادی برای تقویت لحن صدا است. این تمرین شامل انتخاب یک جمله و گفتن آن با لحن های مختلف است. یعنی همان لحنی که قبلاً گفتیم.

سخت شما

تحقیر کننده شما

لحن طلبکار

بازجویی شما

تعجب کردی

لحن موضعی

مثلاً بگویید:

یاران رو خیلی دوست دارم!

من واقعا ایران را دوست دارم؟

من ایران را خیلی دوست دارم.

به همین ترتیب، صداهای دیگر را نیز بیان کنید; اگر چند بار در روز عبارات مختلف را به این شکل بیان کنید، قطعا می توانید لحن صدای خود را بهبود ببخشید و به وضوح متوجه خواهید شد که در هر زمان و مکانی چه لحنی را باید بگویید.

لحن صدا به چه معناست؟

لحن صدا همانطور که از نامش پیداست شدت و نرمی صدا را می سنجد. به زبان ساده، وقتی صدای خود را آرام می کنید یا خیلی بلند صحبت می کنید یا حتی به یک روال عادی ادامه می دهید، از لحن صدای خود استفاده می کنید. مهم این است که چه زمانی باید صدای خود را بالا و پایین کنیم و از آن استفاده کنیم؟ در این مورد بیشتر بحث خواهیم کرد.

تن صدا بلندی و آرامی صدای شما را اندازه گیری می کند

چگونه صدای خوبی داشته باشیم؟

لحن صدای هر انسان روی زمین خوب است، اما از نظر زیبایی شناختی، برخی از لحن ها و صداها نسبت به سایر هجاها محبوبیت بیشتری دارند. به عنوان مثال، مخاطبان سینما از پسر جوان انتظار صدای دو سیم و از دختر جوان صدای نازک دارند. صداهای زیبا صداهای زیبایی هستند و به قول خودشان همیشه خریدار و طرفدار دارند. همانطور که گفتیم، برخی فکر می کنند نمی توانیم صدای خود را تغییر دهیم، اما همانطور که از زمان های بسیار قدیم به ما آموخته اند:

کار نکرد!!

با کلیک بر روی کلمه ضرب المثل می توانید تاریخچه ضرب المثل بالا را مشاهده کنید. امروز می خواهیم تکنیک هایی را برای اصلاح صدای خود به شما آموزش دهیم.

این تمرینات صوتی خوب عبارتند از:

تقلید و همخوانی با خواننده

تمرینات کاهش صدا

لاغری صدا با مواد طبیعی

از یک معلم کمک بگیرید

تقلید و همخوانی با خواننده

تقلید و هارمونی یکی از بهترین راه ها برای تولید صدا است. وقتی با کسی آواز می خوانید و سعی می کنید صدای او را تقلید کنید، ناخودآگاه روی لحن صدا تأثیر می گذارد. اکنون که هدف این است که صدا را اصلاح کنید، با خواننده ای که صدای خوب یا خواننده ای دارد شریک شوید. این راه حل می تواند تاثیر طولانی مدت قابل توجهی داشته باشد.

تمرینات کاهش صدا

تمریناتی مانند تمرین ضبط صدا بسیار مهم است. اصولاً ما هنگام صحبت متوجه صدای خود نمی شویم و نمی دانیم صدایمان چگونه توسط دیگران شنیده می شود. به همین دلیل هنگام آواز خواندن یا صحبت کردن باید صدای خود را ضبط کنید. به صدای خود گوش دهید تا لحن و لحن صدای خود را دقیق و کامل بدانید و سعی کنید به تدریج مشکلات را حل کنید.

لاغری صدا با مواد طبیعی

غذاهایی که می خوریم تاثیر زیادی روی صدای ما دارند. اکنون در اینجا توصیه هایی برای لاغری سالم ارائه می دهیم که با رعایت آنها قطعا نتیجه خوبی خواهید گرفت.

از مصرف غذاهای اسیدی (ترشیجات و غیره) خودداری کنید.

مصرف مواد کافئین دار را کاهش دهید

از غذاهای خیلی گرم یا خیلی یخ زده استفاده نکنید (باعث تحریک فوری تارهای صوتی می شود).

سعی کنید آب کافی بنوشید (کم آبی بدن باعث خشکی گلو می شود و در نتیجه صدای خشن ایجاد می کند. گلو را مرطوب نگه دارید)

سیگار نکشید و در معرض دود آنها قرار نگیرید

غذاهای چرب نخورید.

از یک معلم کمک بگیرید

قطعا در هر کاری مشاوره با متخصص در این زمینه و گذراندن دوره آموزشی بسیار مهم و موثر خواهد بود. همچنین می توانید از مربی یا مشاور تولید صدا کمک بگیرید تا بر اساس صدا و دانش فعلی شما را راهنمایی کند.

لحن جذاب صدا

حال برای داشتن لحن صدایی جذاب باید نکات و تمرین های بسیار مهمی را رعایت کنید. لحن صدا همانطور که در مقاله گفتیم چرا صحبت کردن خسته کننده است یکی از مهم ترین نکات برای جذاب صحبت کردن است. تمرینات این بخش عبارتند از:

صدای خود را بالا و پایین بیاورید

صدای خود را ضبط کنید

چند متن را با صدای بلند بخوانید

البته تمرینات زیادی برای تقویت لحن صدا وجود دارد، اما در اینجا تنها به 3 مورد از مهمترین آنها می پردازیم.

1. صدای خود را بالا و پایین بیاورید

به طور کلی لحن صدا به معنای بالا و پایین بردن صدا است; درسته؟

پس سعی کنید هر روز یک متن را انتخاب کنید و آن را با لحن های مختلف بخوانید. یک بار نرم، یک بار سخت، یک بار معمولی و …

این تمرین مهم ترین تمرین برای تقویت لحن صدا و دست کم نگرفتن آن است. مطمئن شوید که این کار را هر روز انجام می دهید و به اندازه کافی پیگیر باشید تا در نهایت بتوانید لحن صدای خود را هنگام صحبت کردن مدیریت کنید.

مرتبط:  چرا به شرکت در نماز جماعت سفارش شده است

برای تقویت تن صدا چه کار کنیم

2. صدای خود را ضبط کنید

این تمرین در بحث های مختلف درباره فن بیان کاربردهای متفاوتی دارد. اگر مقاله فن بیان را بخوانید، دقیقاً متوجه منظور من خواهید شد. در این تمرین چه کاری باید انجام دهید؟

شما یک متن را 2-3 دقیقه صحبت می کنید و همزمان صدای خود را ضبط می کنید. پس از اتمام صحبت، باید چند بار به ضبط گوش دهید و ببینید که کجا باید صدای خود را بالا می بردید و چه زمانی باید برعکس آن را مطابق متن خود انجام می دادید. پس از چندین بار انجام این کار، نوبت به ضبط فایل صوتی بعدی می رسد و همین کار را انجام دهید.

آنقدر این کار را انجام دهید که بتوانید لحن خود را در طول سخنرانی های بداهه به خوبی مدیریت کنید.

3. چند متن را با صدای بلند بخوانید

آخرین تمرین شما برای تقویت لحن صدا، انتخاب یک متن و خواندن آن با صدای بلند است. این تمرین چه تفاوتی با بلندخوانی برای لحن دارد؟ هیچ چی! خیلی فرقی نمی کند؛ فقط شما باید در این تمرین به لحن خود توجه کنید، چگونه جملات را تلفظ می کنید، اما در اینجا باید مطمئن شوید که فقط با صدای بلند بخوانید و حتی حروف خاصی را با شدت بیشتری تلفظ کنید. با این کار دهان شما به مرور زمان به تربل عادت می کند.

بهترین راه برای تقویت صدا

یکی دیگر از راه های عالی برای بهبود تلفظ و تولید آواز، شرکت در کلاس های مرتبط با تلفظ است. چه بهتر که شخصا در این کلاس ها شرکت کنید! اما اگر وقت و حوصله این کلاس ها را ندارید پیشنهاد من حضور در کلاس های فن بیان است. در این دوره ها علاوه بر یادگیری مطالب درجه یک عالی، تمرین های عملی نیز دریافت خواهید کرد که با انجام آن ها شکی نخواهید داشت که بهترین اتفاقات برای شما خواهد افتاد.

موسسه گام تاپر سال هاست که به صورت حرفه ای روی مبحث تکنیک اسپیکینگ کار می کند و اکنون دوره آموزش از راه دور را برای تقویت تکنیک اسپیکینگ شما آماده کرده اند. با استفاده از آن می توانید تکنیک گفتاری و مهارت های کلامی خود را به بهترین شکل ممکن تقویت کنید. راه برای انجام برای مشاهده توضیحات این دوره که بخشی از آن را در این مقاله مشاهده کرده اید و برای تهیه آن بر روی دوره غیر حضوری فن بیان کلیک کنید.

امیدوارم با راهکارهای ذکر شده در این مقاله بتوانید صدای خود را به بهترین شکل ممکن تقویت کنید و بهترین صدا را داشته باشید. راستی اگر راه دیگری برای داشتن صدای خوب و رسا می شناسید حتما در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

موفق باشید…

لحن صدا

صدا یکی از مهم ترین عوامل در تشخیص زن یا مرد بودن است، افراد تراجنسیتی باید صدای خود را در طول فرآیند تغییر برنامه ریزی کنند تا اعتماد به نفس بیشتری کسب کنند. معمولا اولین راهی که افراد برای اصلاح صدا فکر می کنند دارو درمانی و جراحی حنجره است اما این روش ها کمترین تاثیر را در اصلاح صدا دارند. بهترین و موثرترین راه برای باریک یا ضخیم کردن صدا انجام تمریناتی است که حنجره و تارهای صوتی را برای صدای جدید آماده می کند.

1- کتاب خوان شوید

یکی از بهترین راه ها برای تغییر صدای خود این است که خواننده مورد علاقه خود را همراهی کنید. به عنوان مثال، خواننده مورد علاقه خود را پخش کنید و آن را با صدای بلند بخوانید و سعی کنید تا حد امکان شبیه به صدا باشد. سعی کنید خواننده ای با صدای بلند (مثل خواننده های اپرا) انتخاب کنید.

2- به گوش خود عادت کنید

گوش ها یکی از مهم ترین بخش های تنظیم صدای شما هستند. اگر نمی توانید صدای خود را بشنوید، در تشخیص بلند یا ملایم بودن، نازک یا غلیظ بودن و غیره مشکل خواهید داشت، بنابراین بهتر است هنگام ورزش با صدای بلند صحبت کنید تا گوش های شما به صدای جدید عادت کند.

3- سه، دو و یک را امتحان خواهیم کرد!

صدایی که از خودتان می شنوید با صدایی که دیگران از شما می شنوند متفاوت است، زیرا شما صدای خود را از طریق استخوان های صورت خود می شنوید، اما دیگران را از طریق گوش های خود! پس بهتر است صدای خود را ضبط کنید و به آن گوش دهید تا ببینید صدای شما توسط دیگران چگونه درک می شود.

4- با سیگار روشن وارد نشوید

سیگار، قلیان، پیپ و غیره. باعث ضخیم شدن تارهای صوتی و در نتیجه ضخیم شدن صدای شما به طور ناموزون می شود.

5- همسفر من آینه من

بهتر است تمرینات خود را جلوی آینه انجام دهید، این به شما امکان می دهد کلمات خود را در حال گفتن ببینید و مشکلات خود را تمرین کنید.

6- یک سیب، اما نخورید

آیا تا به حال به سیب گلو توجه کرده اید؟ این مهمترین بخش تنظیم صدای شما است، هر چه زیر صدا کمتر باشد، صدای مردانه تر است و هر چه گام بالاتر باشد، صدای زنانه تر است. در واقع کنترل گام به کنترل طول مجرای صوتی کمک می کند. شما می توانید این سیبیک را با ورزش حرکت دهید، می توانید این سیبیک را با سفت کردن ماهیچه های شکم، عضلات نیزه ای گلو یا انقباض یا بزرگ کردن فک خود حرکت دهید، دست خود را روی سیبیک خود قرار دهید و با انقباض Move یا انبساط گلو (برای خانم ها به بالا و پایین مردان)، با تمرین و تکرار، گلو به آرامی در جهت دلخواه حرکت می کند.

7- زنگ ادبیات

سبک صحبت کردن خانم ها و آقایان متفاوت است، شما باید سبک صحبت کردن و سبک خود را با توجه به آداب و رسوم منطقه خود و زن یا مرد بودن صحبت کردن تنظیم کنید و سبک صحبت خود را تغییر دهید. ما تا به حال ندیده ایم زنی در خیابان دستش را روی سینه بگذارد و با صدای بلند بگوید: سلام من خیلی کوچولو هستم بنده.

زنان اغلب احساسات خود را با پرسیدن سوالاتی از جمله “امروز روز زیبایی است، نه؟” در واقع زنان برای ابراز احساسات خود نیاز به تایید دارند، اما از سوی دیگر مردان به طور آشکار احساسات خود را بیان می کنند، مثلا: «امروز روز زیبایی است».

8- ناز نباش

البته برای خانم ها باید بنویسید، ناز باشید! پس این به شما بستگی دارد که بفهمید. خانم‌ها در نحوه صحبت کردن، جملات خود را با لحن ملایم‌تر و آرام‌تر بیان می‌کنند، خانم‌ها نیز جملات خود را با آهنگ بیشتری بیان می‌کنند، در حالی که آقایان جملات خود را واضح، قاطعانه و یکنواخت بیان می‌کنند.

http://www.mahtaa.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا