چطور از دانشگاه انصراف بدیم

عدم علاقه به رشته انتخابی، نداشتن آینده شغلی مناسب، مشکلات مالی یا خانوادگی و غیره. از جمله عواملی هستند که می توانند دانشجویان را به انصراف از دانشگاه های دولتی و سراسری سوق دهند. دانشجویان می توانند تحت شرایط خاصی از دانشگاه های دولتی و ملی انصراف دهند. اما برای این کار باید مراحل انصراف از دانشگاه دولتی را طی کنند.

ضمناً پس از انصراف از دانشگاه های دولتی، محرومیت هایی برای دانشجویان در نظر گرفته می شود و لازم است دانشجویان قبل از انصراف از دانشگاه از این محرومیت ها مطلع شوند. به همین دلیل است که در این مقاله به تشریح مراحل انصراف از دانشگاه دولتی و ردیابی شرایط آن می پردازیم.

مراحل انصراف از دانشگاه دولتی

برخی از دانشجویانی که در یکی از دانشگاه های دولتی تحصیل می کنند به دلایل مختلف می خواهند از دانشگاه خود انصراف دهند. این دسته از دانشجویان باید مراحل انصراف از دانشگاه دولتی را با توجه به شرایط دانشگاه مورد نظر خود انجام دهند.

در کلیه دانشگاه های دولتی روزانه و شبانه، دانشگاه های پیام نور، دانشگاه های غیرانتفاعی و دانشگاه های خودگردان امکان انصراف دانشجویان وجود دارد. اما برای انصراف از یکی از این دانشگاه ها باید مراحل انصراف از دانشگاه دولتی تکمیل و هزینه انصراف پرداخت شود.

مراحل انصراف از دانشگاه دولتی

مراحل انصراف دانشگاه دولتی متفاوت است: روزانه، شبانه، مستقل، پیام نور و … و برخی از دانشگاه ها ممکن است این خدمات را از طریق سایت دانشگاه یا سایت گلستان ارائه دهند. اما به طور کلی فرآیند انصراف از دانشگاه دولتی و سایر دانشگاه ها به صورت حضوری و طی مراحل زیر انجام می شود.

1-دانشجویان با مراجعه به واحد آموزشی دانشگاه محل تحصیل خود نسبت به دریافت فرم انصراف از دانشگاه اقدام نمایند.

2. دانشجویان پس از دریافت فرم می بایست فرم انصراف از دانشگاه را به صورت دقیق تکمیل و مجدداً به واحد آموزشی دانشگاه محل تحصیل خود ارسال نمایند.

3. از این پس آموزش دانشگاه موظف به بررسی درخواست دانشجو می باشد. در برخی از دانشگاه ها مانند دانشگاه پیام نور درخواست انصراف دانشجو به مدت یک ماه بایگانی می شود تا در صورتی که دانشجو قصد بازگشت به دانشگاه را داشته باشد مشکلی برای آنها پیش نیاید و پس از یک ماه درخواست انصراف دانشجو نهایی شود. .

4. پس از نهایی شدن مراحل انصراف، دانشجو باید طبق دستورالعمل موجود، هزینه انصراف را برای تکمیل فرآیند انصراف دانشگاه دولتی و دریافت شماره نامه انصراف از دانشگاه پرداخت کند.

در صورتی که دانشجویان پس از قبولی در یکی از دانشگاه های دولتی روزانه ثبت نام نکنند. این دانش آموزان نیازی به تکمیل مراحل انصراف ندارند و به آنها انصراف ثبت نام می گویند. اما به هر حال این دانشجویان تا یک سال نمی توانند در دانشگاه های روزانه کشور ثبت نام کنند.

بیشتر بخوانید: انصراف از دانشگاه پیام نور

شرایط انصراف از دانشگاه دولتی

دانشجویانی که قصد انصراف از دانشگاه دولتی را دارند و مایل به تکمیل مراحل انصراف از دانشگاه دولتی هستند باید از شرایط و مدارک مورد نیاز برای انصراف از دانشگاه دولتی آگاه بوده و سپس مراحل انصراف دانشگاه را تکمیل کنند. شرایط انصراف از دانشگاه های دولتی روزانه و شبانه، دانشگاه های پیام نور، دانشگاه های غیرانتفاعی و …. موارد زیر هستند.

دانشجویان موظفند درخواست خود را برای انصراف از دانشگاه به صورت کتبی ارسال کنند.

معمولا یک تا دو ماه پس از درخواست دانشجو برای انصراف از دانشگاه، انصراف دانشجو از دانشگاه قطعی می شود و قبل از این یکی دو ماه که برای هر دانشگاهی متفاوت است، دانشجویان می توانند درخواست انصراف از دانشگاه خود کنند. ادامه دادن

پس از قطعی شدن انصراف از دانشگاه دولتی، دیگر امکان ادامه تحصیل برای دانشجویان وجود نخواهد داشت.

در صورت انصراف از دانشگاه دولتی قبل از 29 اسفند، دانشجویان می توانند در کنکور سراسری سال بعد شرکت کرده و در دوره روزانه ثبت نام کنند. در غیر این صورت امکان ثبت نام در دوره های روزانه دانشگاه برای آنها وجود نخواهد داشت.

مرتبط:  چرا به حسین کنعانی میگن اتوبوس

دانشجویانی که پس از پذیرش در یکی از دانشگاه های سراسری، مراحل ثبت نام در آن دانشگاه را انجام ندهند، غایب شناخته می شوند و نیازی به انجام مراحل انصراف از ثبت نام برای آنها دانشگاه دولتی نیست.

در صورت احراز غیبت دانشجویان حداکثر تا یک سال حق انتخاب رشته در کلاسهای روزانه را ندارند.

دانشجویانی که در طول تحصیل یک ترم تحصیلی در دانشگاه حضور نداشته باشند، غایب محسوب می شوند و دانشگاه آنها را دانشجوی انصرافی می داند.

بیشتر بخوانید: انصراف از دانشگاه علمی کاربردی

هزینه انصراف از دانشگاه دولتی

همانطور که در این مقاله اشاره کردیم دانشجویانی که قصد انصراف از دانشگاه های سراسری، دولتی، پیام نور، غیرانتفاعی، خودگردان و … را دارند، نیاز به پرداخت هزینه انصراف دانشگاه دولتی دارند. هزینه انصراف از دانشگاه ها در واقع هزینه ای است که برای دانشجویان جریمه در نظر گرفته خواهد شد.

معمولاً روش محاسبه هزینه برداشت از کالج شبانه، کالج روزانه، دانشگاه های پیام نور، دانشگاه های غیرانتفاعی، دانشگاه های خودگردان و … می باشد. با یکدیگر متفاوت است؛ زیرا هر دانشگاه برای محاسبه هزینه انصراف از دانشگاه دستورالعمل های خود را در نظر می گیرد. اما در تمامی موارد دانشجویان موظف به پرداخت کامل هزینه های مربوط به انصراف از دانشگاه هستند.

لازم به ذکر است چنانچه دانشجو پس از قبولی در یکی از دانشگاه های سراسری ثبت نام نکند. اگرچه او به عنوان یک دانشجوی گوشه گیر شناخته می شود. اما نیازی به پرداخت هزینه انصراف از دانشگاه نیست. در جدول زیر نحوه محاسبه هزینه انصراف از دانشگاه های مختلف را مشاهده می کنید.

هزینه انصراف از دانشگاه دولتی

نوع دانشگاه
فرمول محاسبه هزینه انصراف از دانشگاه ها

دانشگاه دولتی (روزانه)
بسته به رشته، مقطع تحصیلی، دانشگاه محل تحصیل و … نحوه محاسبه هزینه انصراف از دانشگاه متفاوت خواهد بود.

دانشگاه دولتی (شبانه)
معمولا 1.5 برابر هزینه شهریه ثابت یک ترم تحصیلی

دانشگاه دولتی (پردیس خودگردان)
بسته به رشته، مقطع تحصیلی، دانشگاه محل تحصیل و … نحوه محاسبه هزینه انصراف از دانشگاه خودگردان متفاوت خواهد بود.

دانشگاه پیام نور
معمولا 1.5 برابر هزینه محاسبه شده برای ترم جاری دانشجو

دانشگاه غیرانتفاعی
7 واحد درسی + شهریه ثابت

دانشجویان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراحل انصراف دانشگاه آزاد و هزینه انصراف از تحصیل مقاله زیر را مطالعه کنند.

بیشتر بخوانید: هزینه انصراف از دانشگاه آزاد

مشاوره مراحل انصراف از دانشگاه دولتی

قبولی در یکی از رشته های خوب دانشگاه های دولتی کار ساده ای نیست و هر ساله دانشجویان زیادی برای ورود به دانشگاه های دولتی با هم رقابت می کنند. بنابراین، اگر فکر می کنید در رشته ای جذاب و مورد علاقه تحصیل می کنید و در عین حال دانشگاه شما جزو دانشگاه های دولتی است، بهتر است کمی بیشتر به احتمال انصراف از دانشگاه دولتی فکر کنید. زیرا پس از ترک دانشگاه نمی توانید به دانشگاه بازگردید و همچنین ممکن است پس از حضور در کنکور سراسری در رشته مورد علاقه خود قبول نشوید.

همانطور که در این مقاله اشاره کردیم برای انصراف از دانشگاه دولتی، روزانه، شبانه، غیرانتفاعی و غیره، دانشجویان ملزم به پرداخت هزینه به عنوان جریمه می باشند. اما این به شرطی است که دانشجویان توانایی پرداخت جریمه را داشته باشند.

همچنین لازم است قبل از نهایی شدن درخواست انصراف از دانشگاه، از شرایط انصراف دانشگاه دولتی اطلاع داشته باشید. فقط در صورتی از دانشگاه خارج شوید که شرایط انصراف دانشگاه را داشته باشید.

کارشناسان سامانه مشاوره هیوا آماده ارائه اطلاعات لازم در خصوص فرآیند انصراف از دانشگاه دولتی و راهنمایی متقاضیان از طریق سامانه مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا هستند. همچنین می توانید با عضویت در کانال تلگرام یا اینستاگرام هیوا آخرین اخبار مرتبط با این حوزه را دریافت کنید.

در ادامه بخوانید: انصراف از دانشگاه فرهنگیان

سوالات متداول

1- ✔️ مراحل انصراف از دانشگاه های دولتی چگونه است ؟

✔️ برای انصراف از دانشگاه های دولتی ابتدا باید درخواست انصراف را به آموزش دانشگاهی ارسال کنید و سپس سایر مراحل ذکر شده در متن مقاله را انجام دهید.

مرتبط:  چرا وقتی فیلتر شکن را روشن میکنم اینترنت قطع میشود

2- ✔️ هزینه انصراف از دانشگاه های دولتی چقدر است ؟

✔️هزینه انصراف از دانشگاه های دولتی در هر یک از دوره های روزانه، شبانه، غیرانتفاعی، پردیس و پیام نور متفاوت است که در جدول در متن مقاله آمده است.

3- ✔️ شرایط انصراف از دانشگاه های دولتی چیست ؟

✔️ انصراف از دانشگاه با درخواست کتبی دانشجو و توسط آموزش دانشگاه بررسی می شود. برای مطالعه سایر شرایط به متن مقاله مراجعه نمایید.

این راهنما برای توضیح روند هدایت دانشجویان به ثبت درخواست «انصراف از تحصیل» ایجاد شده است. دانش آموز گرامی لطفا به نکات و هشدارها برای تسریع در روند توجه فرمایید. علاوه بر این، جریان فرآیند را می توان به شکل فلوچارت در شکل 1 مشاهده کرد.

برای مشاهده فلوچارت فرآیند انصراف دانشجو اینجا را کلیک کنید.

شکل 1. نمودار جریان فرآیند

برخی از دانشجویان پس از ورود به دانشگاه از رشته تحصیلی یا شرایط دانشگاه خود راضی نیستند و تصمیم به تغییر رشته یا نوع دانشگاه می گیرند. برخی از دانشجویان شرایط را می پذیرند و رشته خود را به مقاطع بالاتر از جمله از مقطع کاردانی به کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا حتی دکترا تغییر می دهند.

خیلی ها تصمیم به انصراف از دانشگاه گرفته اند اما از شرایط و نحوه انصراف از دانشگاه و حذف از کنکور سراسری یا مجدد و همچنین جریمه انصراف اطلاعی ندارند. بنابراین در این مقاله تمامی شرایط مربوط به انصراف در دانشگاه های مختلف اعم از روزانه، عصرانه، آزاد، خودگردان، پیام نور، غیرانتفاعی و علمی کاربردی را خواهیم دانست. جریمه انصراف از دانشگاه نیز بررسی می شود. در صورت داشتن هرگونه سوال می توانید با بهترین گروه مشاور تماس بگیرید.

گروه مشاور برتر پاسخگوی سوالات شماست

برای دریافت پاسخ سوالات خود در مورد توقف تحصیل با ما تماس بگیرید

حتی در روزهای تعطیل از ساعت 8 صبح تا 12 بعدازظهر تماس بگیرید

آنچه در این مقاله می خوانید:

شرایط انصراف برای دانشجویان روزانه

انصراف از دانشگاه برای دانشجویان روزانه بیش از سایر دانشجویان در دوره های عصر، آزاد و غیره اهمیت دارد، زیرا انصراف از دوره حضوری می تواند منجر به حذف دانشجو از کنکور سراسری بعدی شود. اگر دانشجویی به دلیل عدم اطلاع از قوانین از دانشگاه انصراف دهد، ممکن است با مشکلاتی مانند از دست دادن رشته تحصیلی، از دست دادن معافیت تحصیلی آقایان، هزینه اضافی و … مواجه شود.

شرایط محرومیت برای دانش آموزان روزانه

پذیرفته شدگان دوره تمام وقت و دانشجوی ترم 1 یا 2 یعنی در سال اول تدریس هستند بر خلاف سال های گذشته در تمام وقت از دوره مستثنی نمی شوند. این افراد در سال های گذشته اگر می خواستند شانس خود را در کد رشته های دیگر غیر از دروس روزانه امتحان کنند، باید تا تاریخ اعلام شده از سوی سازمان سنجش (که معمولاً 29 اسفند ماه سال جاری است) از ادامه تحصیل در دوره روزانه انصراف می دادند. در سال جدید این قانون حذف شد و افراد می توانند پس از اخذ پذیرش در رشته انتخابی خود از دانشگاه انصراف دهند.

در سال جدید دانشجویان تمام وقت نیازی به انصراف از تحصیل در اسفند ماه ندارند و در صورت قبولی باید با اعلام نتایج از دانشگاه انصراف دهند.

شرایط برداشت بدون استثناء نرخ روز

طبق قوانین سازمان سنجش، افرادی که در دوره روزانه پذیرفته شده اند و به دلیل نارضایتی از رشته قبولی خود قصد انصراف دارند می توانند از دوره روزانه سال بعد حذف شوند. این افراد باید قبل از شروع مهلت ثبت نام دانشگاه با سازمان سنجش مکاتبه کنند و در صورت موافقت سازمان سنجش، ممنوعیت پذیرش دوره روزانه از سال بعد حذف خواهد شد.

در حال حاضر ممنوعیت انتخاب رشته روزانه رفع شده است و در صورت قبولی در دوره روزانه، در سال بعد از دوره روزانه محروم نخواهند شد.

دانشجو در صورت تحصیل به صورت تمام وقت می تواند بدون انصراف از تحصیل، رشته تخصصی را انتخاب کند و در صورت قبولی نهایی پس از اعلام نتایج از دانشگاه انصراف دهد.

مرتبط:  چرا در خواب تپش قلب میگیرم

گروه مشاور برتر پاسخگوی سوالات شماست

برای دریافت پاسخ سوالات خود در مورد توقف تحصیل با ما تماس بگیرید

حتی در روزهای تعطیل از ساعت 8 صبح تا 12 بعدازظهر تماس بگیرید

شرایط انصراف دانشگاه آزاد، عصر، خودگردان، غیرانتفاعی، پیام نور و علمی کاربردی

دانشجویانی که در دانشگاه های غیر روزانه تحصیل می کنند هیچ گونه استثناء یا محدودیتی برای انصراف از دانشگاه در هر زمانی ندارند. این افراد در صورت قبولی در رشته مورد نظر خود و در زمان ثبت نام دانشگاه از رشته قبلی انصراف داده و در رشته قبولی جدید ثبت نام می کنند. شرایط ذکر شده برای انواع دوره های غیر روزانه از جمله دوره های عصرانه، خودگردان، آزاد، پیام نور، غیرانتفاعی و علمی کاربردی مشترک است. البته شرایط برای آقایان از نظر قوانین نظام وظیفه متفاوت است که در ادامه توضیح داده خواهد شد.

قوانین رژیم حقوق بعد از خروج آقایان

طبق قوانین سازمان وظیفه عمومی، مردان بالای 18 سال دو بار مجاز به انصراف از دانشگاه هستند، اما تنها در اولین انصراف اجازه ادامه تحصیل خواهند داشت. در صورت انصراف دوم تا یک سال فرصت دارند به سازمان وظیفه عمومی گزارش دهند. این افراد در صورت معافیت از خدمت سربازی مانند معافیت کفالت، معافیت پزشکی و یا اخذ کارت پایان خدمت حق شرکت در کنکور و ادامه تحصیل را خواهند داشت. دانشجویانی که قصد ترک تحصیل دارند باید توجه داشته باشند که بیش از یک بار از دیپلم تا دکترا مجاز به ترک تحصیل و دریافت معافیت تحصیلی نیستند.

یک استثنا در این مورد وجود دارد. افراد اخراجی از دانشگاه شرایط متفاوتی خواهند داشت.

دانش آموزان اخراجی تا زمانی که کارت پایان خدمت یا معافیت دائم دریافت نکنند، مشمول شرکت در کنکور سراسری و ادامه تحصیل در رشته های امتحانی یا بدون آزمون نخواهند بود.

حتما بخوانید: همه چیز درباره تغییر رشته های دانشگاهی

جریمه انصراف از دانشگاه

جریمه انصراف دوره های روزانه و غیر روزانه بسته به نوع دانشگاه متفاوت است. همچنین در دانشگاه های روزانه هزینه انصراف بر اساس ترم جاری قابل محاسبه است. حتی ممکن است امکان کاهش جریمه انصراف توسط واحد مالی دانشگاه و بسته به شرایط دانشجو وجود داشته باشد. در ادامه این مقاله جریمه ها به طور کامل بررسی می شود.

جریمه لغو روزانه دوره

در دانشگاه دولتی بسته به اینکه دوره تحصیلی در روز باشد یا شبانه، میزان جریمه متفاوت است. واحد مالی دانشگاه در طول روز با توجه به رشته تحصیلی، مقطع، محل تحصیل، ترم تحصیلی و شرایط دانشجو، میزان جریمه را تعیین می کند.

جریمه انصراف از دانشگاه آزاد

دانشجویان دانشگاه آزاد طبق ضوابط سازمان سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد در صورت انصراف از دانشگاه بر اساس نیمسال تحصیلی باید مبلغی را به عنوان جریمه پرداخت کنند که بسته به مقاطع تحصیلی متفاوت است:

مقطع کاردانی: (تعداد ترم های ثبت نامی -4)* (نصف شهریه پایه)

مجوز غیر مستمر: (تعداد ترم های ثبت نام شده – 4)* (نصف شهریه پایه)

پروانه ادامه تحصیل: (تعداد ترم های ثبت نام شده -8)* (نصف شهریه پایه)

دکتری حرفه ای (دامپزشکی): (تعداد ترم های ثبت نام شده – 12)* (نصف شهریه پایه)

دکتری حرفه ای (دندانپزشکی، پزشکی عمومی و داروسازی): شهریه پایه کامل برای ترم های تحصیلی باقی مانده تا پایان دوره

حتما بخوانید: همه چیز درباره تغییرات آزمون ورودی، سوابق تحصیلی و تعمیر میانگین نمرات

جریمه انصراف از دانشگاه پیام نور غیرانتفاعی عصر و پردیس خودگردان

در دوره عصرانه غیرانتفاعی پیام نور دانشجویان در صورت انصراف باید 1.5 برابر مبلغ ثابت یک ترم پرداخت کنند. در دانشگاه علمی کاربردی شهریه ثابت دریافت می شود و در پردیس خودگردان دانشجو باید برای تمام ترم های باقی مانده شهریه ثابت بپردازد.

گروه مشاور برتر پاسخگوی سوالات شماست

برای دریافت پاسخ سوالات خود در مورد توقف تحصیل با ما تماس بگیرید

حتی در روزهای تعطیل از ساعت 8 صبح تا 12 بعدازظهر تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا