چرا نباید شب خانه را جارو کرد

1. طبق تحقیقات ما در منابع حدیثی، روایاتی که برای نظافت و جاروب منزل وارد شده، مطلق است و مختص روز نیست و نظافت در شب حرام نیست. امام علی علیه السلام نیز در حدیثی می فرماید: آیا شما را از آنچه موجب رزق می شود آگاه کنم؟ فرمودند: آرى اى اميرالمؤمنين! پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: بين دو نماز (ظهر و عصر و مغرب و عشا) جمع شويد، نمازهاى وارده را بخوانيد و بعد از نماز صبح و عصر و زيارت، تعقيب لازم را انجام دهيد. خويشاوندان و جارو كردن آستان بيرون خانه باعث طعام زياد مي شود.[1]
ب) از امام صادق (عليه السلام) نقل شده است كه فرمود: «شستن ظرفها و جارو كردن جلوي خانه رزق و روزي مي كشد». بلکه شامل روز و شب می شود، «مسجدی را جارو می کند و زمینش را جارو می کند و می برد، اگر چه به اندازه یک کره چشم باشد، خداوند گناهانش را می بخشد». سفارش داده شد.
3 البته در مورد نظافت منزل در روز روایتی از پیامبر اسلام (ص) وجود دارد که می فرمایند: «زباله را شب در خانه نگذارید و روزها آن را به بیرون از خانه منتقل کنید. ; زیرا زباله جای شیطان است». به روز بعد موکول شد زیرا این داستان اشاره به عجله در دفع زباله دارد و زباله ها مرکز انواع میکروب ها و محل پرورش حشرات و عوامل بیماری زا هستند و هرگز نباید در خانه نگهداری شوند.[1] شیخ صدوق، خصال، ج 2، ص 505، قم، جامعه مدرسین، چاپ اول، 1362. [2] همان، ج 1، ص 54. [3] شیخ صدوق، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ص. .31، قم، دارالرازی، چاپ اول، 1406ق [4] شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج4، ص5، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ دوم، 1413ق.

در نمایش های مذهبی 139

سفارش جارو کردن خانه در شب

2018/09/24

16992 بازدید

پاسخ کوتاه این است که جارو برقی و جارو دستی تفاوتی ندارد اما این سوال نیاز به توضیح مفصل دارد که در زیر نشان داده شده است. این موضوع از دو منظر فقهی، شرعی و حدیثی نیازمند بررسی است: مسائل شرعی. 2. اما از نظر اعتقادی باید گفت که روایات در این زمینه چند دسته هستند: – دسته ای از روایات که مربوط به رزق و روزی است که مضمون جاروب به صورت مطلق برانگیخته می شود و جاروب. (چه شب و چه روز) بر وسایل زندگی روزانه اعلام شده است. (1) – دسته دیگر از احادیث که عمدتاً به روایتی از جامع الاخبار (2) استناد می کنند، شب خراش و برخی عوامل دیگر از عوامل فقر است. – دسته دیگر داستان هایی است که بر شتابزدگی برای تمیز کردن، ریختن زباله و جارو کردن روزانه تاکید دارند. و از نظر مضمون، برخی از مطالبی که در آنجا ذکر شده، مانند «شب جاروب» با تعالیم دین مبین اسلام و تأکید بر پاکیزگی منافات دارد. اگر چه برخی موارد دیگر نیز با مبانی و مبانی اسلام کاملاً سازگار است.
پی نوشت:
(1) کتاب خصال، شیخ صدوق، ج 1، ص 138. 2، ص. 505، قم، جامعه مدرسين، چاپ اول، 1362: «امام على (عليه السلام) در حديثى مى فرمايد: آيا شما را از آنچه موجب رزق است آگاه كنم، گفتند: آرى اى اميرالمؤمنين! پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: بین دو نماز (ظهور و عصر و مغرب و عشا) جمع شوید، نمازهای ورودی را بخوانید و بعد از نماز صبح و عصر به تعقیب های لازم بپردازید، اقوام را ملاقات کنید و آستانه بیرونی خانه را جارو کنید. این باعث می شود غذای زیادی بخورد.
یا روایت دیگری که از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است: «شستن ظرفها و جارو کردن جلوی خانه موجب رزق و روزی می شود». (خصال، ج 1، ص 54)
یا روایت امام محمد باقر علیه السلام: «کنس البیوت یانفی الفقر». خانه نشینی فقر را از بین می برد (کافی، ج 6، ص 531). و جاروب خانه در شب…» بیست ویژگی از علل فقر ذکر شده که یکی از آنها جاروب کردن خانه در شب است.(جامع الاخبار، ج 1، ص 124)
(3) من. کتاب لا یحضره الفقیه، شیخ صدوق، ج4، ص5.

مرتبط:  چرا با منقبض شدن ماهیچه استخوان همراه آن حرکت می کند علوم هشتم

ممکن است این مطلب هم برای شما مفید باشد:

ریشه

تصمیم گیری ها و فلسفه تصمیم گیری

قوانین بلوغ و تکلیف

انواع تکالیف

اعمال زشت

سامانه پیام کوتاه دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی مدظله به منظور ارائه بهترین خدمات ممکن و سهولت دسترسی مشترکان به پاسخ به سوالات شرعی در سال 1396 راه اندازی شد.

بدلیل حضرتعالی می توانند به این شماره پیامک ارسال کنند

10000100

(از سراسر کشور بدون نیاز به پیشوند)

سوال خود را بپرسید و پاسخ بگیرید.

پاسخ به این امر به دو صورت انجام می شود:

1- عادی: پیروان رسول اکرم می توانند سوالات شرعی خود را از طریق پیامک ارسال کرده و در کمتر از 24 ساعت پاسخ خود را دریافت کنند.

2- اسنپ شات: با ارسال عدد 1، کاربر لیست تصمیمات را با شماره مربوطه دریافت می کند و با انتخاب هر یک از اعداد تصمیم گیری ارسال می شود.

نکته مهم: اگر به دلیل مشکل فنی در بازه زمانی اعلام شده پاسخی دریافت نکردید، سوال خود را مجددا ارسال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا