چرا شماره شبا ثبت نمی شود

07/09/09 من در سایت ثبت نام کردم. متاسفانه شماره شبای بانک را هرچه وارد می کنم پیغام خطا می دهد مثلا فیلد شماره شبایی پر نمی شود یا شماره شبای باید 24 رقمی باشد. .

1 پاسخ

447 بازدید

پاسخ

یکی از رایج ترین مشکلات افرادی که سود سهام عدالت را دریافت نمی کنند، ارائه نکردن شماره شبا در سامانه سهام عدالت برای دریافت سود است. از 49 میلیون نفر واجد شرایط برای سهام، حدود 2 میلیون نفر هنوز شماره شبا بانک معتبری را اعلام نکرده اند. مشکلی که با تبدیل شماره کارت به شبا به راحتی قابل حل بود اما برای بسیاری از سهامداران مانعی برای دریافت سود شده است.

اما امروزه دریافت شماره شبا بسیار آسان است. کافی است با تبدیل شماره کارت به شبا آن را دریافت کنید. برای این کار کافیست کد شبا 24 رقمی را با تمام اطلاعات حساب بانکی – مانند شماره حساب یا شماره کارت – دریافت کرده و وارد سایت دسته بندی یا سایت بانکی حساب مورد نظر شوید.

چگونه می توانم تعداد سهام شبا را ثبت یا تغییر دهم؟

برای ایجاد تغییرات و تغییرات در سامانه سهام عدالت باید به سایت samanese.ir مراجعه کنید

رفت اما سوالی که خیلی ها دارند این است که آیا امکان ثبت یا تغییر تعداد سهام شبا در این سامانه وجود دارد؟ پاسخ به این سوال به انتخاب شیوه مدیریت اقدامات بستگی دارد. اگر حالت مدیریت مستقیم را انتخاب کرده باشید، مجاز به ثبت نام و اصلاح شماره شبا خواهید بود. اما در صورت انتخاب روش غیر مستقیم برای مدیریت سهام، سامانه سهام samanese.ir در حال حاضر امکان ثبت شماره شبا را به سهامداران نمی دهد. حتی اگر تمامی مراحل دریافت شماره شبا در سامانه انجام شده باشد اما در انتها با پیغام «عملیات مورد نظر تا اطلاع ثانوی امکان پذیر نیست». بنابراین در حال حاضر امکان اصلاح و یا ثبت شماره شبا در سامانه سهام عدالت وجود ندارد.

مراحل تغییر شماره شبا در سامانه سجام

چگونه سود سهام را دریافت کنیم؟

اگر سهام خریداری کرده اید، اما هنوز سود سهام را دریافت نکرده اید، باید منتظر اعلام سهام باشید. بر اساس این اطلاعیه ها در ایام مشخصی از سال سامانه سهام عدالت باز است و امکان دریافت شماره شبا یا تغییر آن در سامانه وجود دارد. پس بهترین راه این است: ابتدا با تبدیل شماره کارت به شبا، کد شبای 24 رقمی بانکی را که قصد واریز سود سهام به حساب آن را دارید، دریافت کنید. پس از دریافت شماره شبا منتظر اعلام عمومی سامانه سهام در سایت ها و خبرگزاری ها باشید تا سهامداران برای مدت معینی – حدود یک ماه – نسبت به تغییر و ثبت شماره شبا اقدام کنند. در انتها منتظر می مانید تا سود سهام به حساب شما واریز شود و کار دیگری لازم نیست.

شناسه استاندارد بین المللی IBAN با هدف یکسان سازی شماره حساب های بانکی طراحی شده است.

در این استاندارد برای هر حساب بانکی یک شناسه منحصر به فرد تعریف شده است. این استاندارد در تمامی بانک های ایران نیز کاربرد دارد و به اختصار «Iran Bank ID» یا «شماره شبا» شناخته می شود.

خواه برای اظهارنامه مالیاتی، اسنپ یا ثبت سرمایه باشد، اغلب از شما شماره شبا خواسته می شود.

در این مقاله Boursins با ما همراه باشید تا در مورد شبا و جزئیات او بیشتر بدانید.

شماره شبا چیست؟

طبق تعریف سایت بانک مرکزی ایران، «شبا» مخفف «شماره حساب بانکی ایرانیان» است.

بانک مرکزی با هدف استانداردسازی و تسهیل مبادلات پولی بین بانکی و بین المللی بانک های کشور و بر اساس استاندارد ISO-13616 این عدد را تعریف و تبیین کرده است.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از اول ژانویه 2007 تا 1 ژانویه 2007 استفاده از این شناسه را برای انتقال ارز الزامی کرده است. مشتریان بانک به راحتی می توانند برای هر شماره حساب یک شماره شبا منحصر به فرد داشته باشند.

مرتبط:  چرا وقتی پشت خطی دارم متوجه نمیشم

شبا حاوی اطلاعات کاملی مانند کد بانک، نوع حساب، شماره حساب و کشور مربوطه می باشد. بنابراین در هنگام انتقال وجه از طریق این شناسه نیازی به ارائه این اطلاعات نیست.

شماره شبا در ایران با حروف IR (کد کوتاه مربوط به کشور) شروع می شود و بعد از آن 24 رقم دیگر شامل شماره حساب و سایر مشخصات می باشد.

شماره شبا چند رقمی است و چه اطلاعات دیگری دارد؟

همانطور که گفتیم، شبا یک شناسه 24 رقمی است که شامل کد کشور ایران یعنی “IR” و 24 رقمی است.

در زیر نمونه ای از عدد شبا و ساختار آن آورده شده است:

IR020120000000101975503009

نکته: همه شماره حساب ها 18 رقمی نیستند و ممکن است تعداد ارقام شماره حساب بانک های مختلف متفاوت باشد. به منظور رعایت استاندارد ساختار شبا، تعداد ارقام تا 18 رقم بعد از شماره حساب قرار می گیرد.

به عنوان مثال، اگر یک عدد حسابی 11 رقمی داشته باشد، 7 صفر پشت آن قرار می گیرد تا 18 رقم شود.

نحوه دریافت شماره شبا

بهترین راه برای دریافت شبا از طریق وب سایت های رسمی بانک است. شما همچنین می توانید این شناسه را با مراجعه به بانک خود دریافت کنید.

برخی از دستگاه های خودپرداز نیز شماره حساب شما را می دهند.

برای دریافت شبا به صورت آنلاین و آفلاین و سریع از طریق شماره حساب بانکی بر روی بانک مورد نظر زیر کلیک کنید تا به سایت بانک هدایت شوید (به ترتیب حروف الفبا):

فواید و کاربردهای شماره شبا

برخی از سایت هایی که در زمینه تجارت الکترونیک فعالیت می کنند و یا به کاربران خدمات ارائه می دهند از کاربران خود می خواهند شماره شبای خود را ثبت کنند.

ثبت نام شبا برای دریافت سود سهام الزامی است.

هنگام درخواست ابزارهای پرداخت مانند کارتخوان (POS) یا درگاه اینترنتی، ارائه شبا الزامی است.

شبا شامل تمام اطلاعات حساب است. با شناخت شبا می توانید بدون نگرانی از سایر مشخصات حساب، وجه را به حساب مربوطه واریز کنید.

در صورت بروز خطا در ورود شماره شبا، سیستم های بانکی از خطای مشتری یا اپراتور بانک در درج اطلاعات مطلع شده و آن را گزارش می کنند. به این ترتیب خطر خطای مشتری و اپراتور بانک با درج اطلاعات نادرست و ارسال پول به حساب های دیگر تا حد زیادی کاهش می یابد.

شبا برای هر نوع حساب بانکی قابل تنظیم است و برای دریافت شبا نیازی به داشتن نوع حساب خاصی ندارید. یکی دیگر از مزایای داشتن شبا، امکان انجام معاملات بین المللی و خرید و فروش خارج از کشور است.

تفاوت شماره حساب، شماره شبا و شماره کارت چیست؟

در ادامه به تفاوت شماره حساب، شماره شبا و شماره کارت می پردازیم:

شماره حساب

بانک ها هنگام باز کردن حساب شما یک شماره شناسایی منحصر به فرد برای شما تعیین می کنند.

می توانید از این شماره برای انتقال وجوه داخلی بین حساب های همان بانک استفاده کنید. همه حساب ها – اعم از حقوقی یا واقعی، جاری یا سپرده – دارای یک شماره حساب منحصر به فرد هستند.

شماره کارت

پس از افتتاح حساب بانکی، می توانید برای حساب خود کارت دریافت کنید (به طور کلی به جز حساب های جاری و حساب های حقوق و دستمزد). یک عدد 16 رقمی منحصر به فرد روی کارت های بانکی ذخیره می شود.

با داشتن شماره کارت دیگران می توانید به راحتی از دستگاه های خودپرداز یا اپلیکیشن های بانکی تلفن همراه خود به حساب آن ها در بانک های عضو شبکه شتاب پول انتقال دهید.

هر کارت بانکی یک شماره انقضا دارد و بعد از این تاریخ شماره کارت – بر خلاف شماره حساب و شبا – باطل می شود و برای تغییر آن باید به بانک مراجعه کنید.

مرتبط:  چرا تلگرام با پروکسی وصل نمیشه

شب

هر شماره حساب دارای کد مربوطه است که می توانید از آن برای انتقال پول بین بانک ها استفاده کنید.

امنیت شماره شبا

ارائه شماره شبا به دیگران مشکلی برای شما نخواهد داشت.

هرکسی که شماره حساب شخصی را داشته باشد می تواند شبا را در سایت بانک دریافت کند، بنابراین حتی اگر فردی شماره حساب طرف مقابل را داشته باشد به راحتی می تواند شبا را دریافت کند.

عصر بین المللی

شبا در تجارت بین المللی نیز اهمیت دارد.

شبا بر اساس استاندارد IBAN ایجاد شد که در حال حاضر در بسیاری از کشورهای جهان – از جمله تمام کشورهای اروپایی – به عنوان استاندارد شماره حساب بانکی استفاده می شود.

آیا شماره شبا هنگام تعویض کارت بانکی تغییر می کند؟

خیر، اگر کارت بانکی جدید به همان حساب بانکی شما متصل باشد، شماره شبا تغییر نمی کند. به‌طور پیش‌فرض، وقتی کارت جدیدی دریافت می‌کنید، به همان حساب بانکی که قبلاً پیوند داده شده بود، مرتبط می‌شود. بدین ترتیب با تعویض کارت بانکی شماره شبا تغییر می کند.

آیا می توان شماره شبا را از دستگاه خودپرداز دریافت کرد؟

این امکان در برخی از دستگاه های خودپرداز بانکی وجود دارد. بستگی به بانک و خودپرداز شما دارد. سریع ترین راه برای دریافت شبا این است که شماره حساب خود را در سایت بانک وارد کنید. (صفحات مربوطه را در بالای این صفحه قرار داده ایم)

آیا شماره شبا برای هر حساب بانکی متفاوت است؟

بله هر کدام از شماره حساب های بانکی شما شماره شبای متفاوتی دارند.

آیا هر کارت بانکی شماره شبای متفاوتی دارد؟

بستگی به این دارد که آیا کارت شما به یک حساب مرتبط است یا خیر. اگر دو کارت بانکی به یک حساب بانکی متصل داشته باشید، شماره شبای روی کارت یکسان خواهد بود. اما اگر کارت های بانکی شما به حساب های بانکی مختلفی متصل باشد، شماره شبا متفاوت خواهد بود.

عدد شبا چند رقمی است؟

شماره شبا در ایران با حروف IR (کد مخفف کشور) شروع می شود و بعد از آن 24 رقم دیگر که شامل شماره حساب و سایر مشخصات می باشد، می باشد.

شماره شبا بهتره یا شماره حساب؟

بستگی به روش انتقال پول دارد. برای ارسال تراکنش های ساتنا و پایا به شماره شبا نیاز دارید. برای انتقال پول از حسابی به حساب دیگر (مثلاً از یک حساب ملت به حساب ملت دیگر) نیازی به شماره شبا ندارید.

شماره شبا کجای نقشه است؟

همان عددی که با حروف IR روی کارت شما شروع می شود، شماره حساب بانکی شما است.

چگونه شماره شبا بگیریم؟

وقتی در هر بانکی حساب باز می کنید، شماره شبا نیز برای شما ایجاد می شود. با کلیک بر روی لینک بانک هایی که در این صفحه قرار داده ایم، می توانید شماره حساب خود را دریافت کنید. در ضمن روی اکثر کارت های بانکی شماره شبا درج شده است. همچنین امکان دریافت شماره شبا از برخی دستگاه های خودپرداز نیز وجود دارد.

چرا شماره شبا نامعتبر است؟

مراقب باشید حروف شماره شبا را اشتباه تایپ نکنید، همچنین برخی از بانک ها شماره شبا را با فاصله در سایت خود به شما نشان می دهند. اگر شماره شبا را کپی کنید و در جایی که به آن نیازی ندارد پیست کنید، احتمالا با خطا مواجه می شوید. به تعداد حروف و وجود یا عدم وجود فاصله توجه کنید.

شماره شبا برای کدام بانک است؟

شماره شبا به بانک خاصی مرتبط نیست. اگر در بانک حساب دارید، شماره شبا خواهید داشت.

شماره شبا ثابته یا تغییر میکنه؟

شماره شبا از شماره حساب شما ایجاد می شود، بنابراین همانطور که شماره حساب شما تغییر نمی کند، شماره شبای حساب بانکی شما نیز تغییر نمی کند.

شماره شبا رو فراموش کردم چیکار کنم؟

از طریق روش های ذکر شده در این صفحه می توانید مجددا شماره شبا را از بورسنس دریافت کنید. (بالا را بخوانید)

مرتبط:  چرا جی تی ای 5 باز نمیشود در ویندوز 7

مثال شماره شبا چیست؟

این نمونه ای از شماره شبا برای حساب بانک ملی است:
IR600170000000201139077002.

شماره ثبت سایر شرکت ها یا افراد را از کجا می توانیم دریافت کنیم؟

اگر شرکت مورد نظر به شما شماره حساب داده است، می توانید با مراجعه به سایت بانک مقصد، شماره حساب را به شماره شبا تبدیل کنید. لینک سایت بانک ها در همین صفحه بورسنس است.

آیا با داشتن شماره شبا می توان نام مالک را دانست؟

بله، با وارد کردن شماره شبا در سایت بانک (چه در هنگام تبدیل شماره شبا به شماره حساب و چه در هنگام وارد کردن اطلاعات حواله وجه) نام دارنده شماره شبا به شما نمایش داده می شود.

نتیجه

اکثر حساب هایی که در بانک باز می کنید دارای یک شناسه منحصر به فرد به نام شماره شبا هستند که می توانید از آن برای انتقال پول بین بانک ها استفاده کنید.

شماره شبا دارای پیش شماره IR و 24 رقمی است. با توجه به ثبت مشخصات مختلف مربوط به کشور، کد بانکی، نوع حساب و شماره حساب در شبا و به دلیل کاهش چشمگیر واریز وجه به حساب اشتباه، استفاده از این شناسه برای انتقال وجه بسیار امن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا