چرا شستا صف خرید شد

به گزارش نبض بورس، امروز یکشنبه 27 دی ماه 1401 بورس اوراق بهادار کار خود را آغاز کرد هرچند که از ابتدا مشخص بود امروز روز نمادهای شاخص است.

شاخص کل در نیمه اول جلسه امروز با رشد 2.30 درصدی به سطح یک میلیون و 634 هزار و 738 واحد می رسد.

تاثیرگذارترین نمادهای امروز بر شاخص کل به ترتیب فولاد، کگل و شستا بودند که در این بین شستا پس از مدت ها عملکرد خوبی داشت و در نهایت توانست به زور از سد قیمتی 100 تومان عبور کند.

شستا در دو دقیقه اول توانست با حجم خوبی در صف بنشیند. اگرچه شستا تاکنون حجم مشکوکی دریافت نکرده است، اما حجم معاملات امروز بالاتر از میانگین حجم معاملات ماهانه بود.

نرخ رشد قیمت آخرین و آخرین معامله امروز شستا 4.98 درصد بود و با این رشد قیمت شستا به 1054 ریال افزایش یافت.

ارزش صف خرید شستا 133 میلیارد تومان است و سنگین ترین صف بازار متعلق به این نماد است.

قدرت خریدار بر فروشنده در این نماد 6.79 و میزان پول واقعی ورودی به شستا 17.5 میلیارد تومان است.

چرا شستا در صف بقالی نشست؟

یکی از دلایل مهم صف بستن برای خرید شستا شایعات پیرامون نسبت های خوب زیر مجموعه های این نماد به ویژه نسبت ستاره خلیج فارس و سودآوری آنها است. همچنین ارزشمند بود که این اشتراک گذاری از هیچکس پنهان نبود.

شستا چقدر خوشبین است؟

در نمودار تعدیل شده، شستا پس از تکمیل چرخه های خود در محدوده Traiding قرار دارد و در قلب این محدوده در یک روند صعودی قرار دارد. در حال حاضر شستا در سقف مقاومت دینامیکی قرار دارد و حداکثر اصلاح در این محدوده با قیمتی در حدود 85 تومان قابل مشاهده است. در مورد سناریوهای پیش رو برای شستا، در صورت عبور از محدوده 95 تومانی با شکست معتبر، اولین هدف در مقابل اکشن محدوده 120 تومانی است که به طور همزمان مقاومت ایستا و دینامیکی 1 را بالای سر خود می بیند. با در نظر گرفتن تقارن 2 سطح ایستا و پویا می توان هدف دوم را محدوده 170 تومان در نظر گرفت.

 
بر اساس ایچیموکو نیز شستا در کوتاه مدت به محدوده مقاومتی سقف تنکنسن خود رسیده و نسبت به این سطح واکنش داشته است. حداکثر اصلاح از این محدوده را می‌توان قیمت حوالی ۸۵ تومان و سطح فلت کیجونسن در نظر گرفت. با توجه به شروع یک حرکت قدرتمند انتظار می‌رود شستا همچنان به روند صعودی خود تا محدوده‌های مشخص شده سطوح داینامیک و استاتیک خود ادامه دهد.

حسابرس دیروز از تایید افزایش سرمایه شستا خبر داد و امروز این نماد خود را با یک صف صد میلیونی می بیند. آیا شستا ارزش خرید دارد؟

به گزارش تجارت نیوز، دیروز و در میانه بازار به یکباره شاهد افزایش تقاضا برای نماد شستا بودیم به همین دلیل این نماد بزرگ بورس با صف خرید همراه شد. در عین حال علت این افزایش تقاضا تایید افزایش سرمایه 1172 درصدی این شرکت خواهد بود، گمانه زنی که شب گذشته به واقعیت پیوست و اطلاعات مربوط به این خبر در کدال منتشر شد.

اتفاقی که باعث شد امروز این نماد بزرگ با صف طولانی خرید مواجه شود. هم اکنون شستا با قیمت سقف روزانه 1137 تومان معامله می شود و حجم معاملات آن از مرز 12 میلیون سهم عبور کرده است. معاملاتی که بیش از دو هزار واحد بر شاخص کل تاثیر مثبت داشت.

اما آیا در شرایطی که به گفته کارشناسان در حال حاضر بیش از 100 نماد بورسی در سطحی بسیار کمتر از ارزش واقعی خود معامله می کنند، این همه انتظار منطقی است؟

ارزش واقعی شستا چیست؟

شستا در زمینه های مختلف فعالیت می کند و بسیاری از شرکت های تابعه آن در زمینه های نفت، گاز و پتروشیمی، تولید دارو، معدن، نیروگاه، سیمان و … فعالیت می کنند که بسیاری از آنها به صورت سهامی عام عرضه می شوند. پنج شرکت برتر بورسی شستا، صبا، تاسیکو، تیپیکو، سیتا و تاسیکو هستند. اگر بخواهیم ارزش واقعی شستا را بر اساس قیمت این هلدینگ ها در بورس محاسبه کنیم، ارزش خالص دارایی شستا حدود 1410 تومان محاسبه می شود. بنابراین نسبت قیمت به ارزش واقعی شستا تقریباً 81 درصد محاسبه شده است.

مرتبط:  چرا جلبک ها جزو گیاهان نیستند

اما اگر بخواهیم خالص ارزش دارایی شستا را بر اساس خالص ارزش دارایی شرکت های تابعه محاسبه کنیم، این رقم به 2220 تومان می رسد. بنابراین با توجه به قیمت معامله 1137 تومانی امروز، نسبت قیمت به NAV بیش از 51 درصد خواهد بود. موضوعی که ارزش شستا را نشان می دهد بیش از این مقدار است.

با این محاسبات می توان تشخیص داد که در هر صورت شستا زیر ارزش خود معامله می کند و می توان انتظار رشد قیمت آن را در آینده داشت. البته بسیاری از بخش‌های بزرگ بازار نیز در وضعیت بدی قرار دارند و رشد آنها ممکن است به اعتماد مجدد به بازار سهام و معاملات عادی بستگی داشته باشد.

مهمترین اخبار بورس را در صفحه بورس تجارت نیوز بخوانید.

به گزارش نالب بورس، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی دارای 9 سهام در این گروه است. 6 هلدینگ تاپیکو، تیپیکو، تاسیکو، صبا تفتین، سیمان تفتین و کشتیرانی جمهوری اسلامی (هخشتی) در بورس هستند و بر اساس برنامه ریزی انجام شده برای ورود سه هلدینگ دیگر از جمله تفتین به بورس گام برداشته می شود. صنایع عمومی، مدیریت توسعه انرژی تفتین و خدمات ارتباطی رایتل در فرآوری. سه شرکت سرمایه گذاری، سرمایه گذاری دارویی، سرمایه گذاری شیمیایی و سرمایه گذاری صدر به ترتیب متعلق به شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی دارای پرتفویی متشکل از سهام شرکت های دارویی، شیمیایی و فلزات اساسی هستند. با توجه به وزن بالای این صنایع در پرتفوی هر یک از این شرکت ها، تغییرات قیمت سهام هر گروه بر شاخص ارزش دارایی روزانه یا ارزش خالص دارایی این شرکت های سرمایه گذاری تاثیر می گذارد. سهام شستا به دلیل وسعت زیرمجموعه های سهام شاخص بورس تهران تاثیر زیادی بر شاخص بورس تهران دارد و از سوی دیگر می توان نوسانات این سهام را متاثر از توسعه سهم های بزرگ بازار دانست.

ماموریت شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی سرمایه گذاری دارایی های این سازمان برای حفظ منافع بیمه شدگان و تامین منابع لازم برای انجام تعهدات و حمایت های سازمان تامین اجتماعی به منظور افزایش سودآوری و حداکثر ارزش افزوده در بخش ملی و بازارهای سرمایه خارجی شستا سال مالی خود را در پایان ژوئن به پایان رساند. در این ماه، صورت های مالی این شرکت برای سه ماهه منتهی به 31 سپتامبر منتشر شد. شرکت سرمایه گذاری اجتماعی در این دو صورت مالی نشان می دهد که با افت شدید سود خالص خود مواجه است. شستا در آبان ماه امسال 32 میلیارد تومان از سرمایه گذاری های خود را فروخت.

عملکرد مالی یک شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی

در طول سال مالی منتهی به 31 ژوئن 1401، شستا عملکرد ضعیف تری نسبت به سال مالی قبل به ثبت رساند. این گروه طی سال مالی گذشته 21 هزار و 548 میلیارد تومان سود تقسیمی را با 5 درصد کاهش به ثبت رساند. سود حاصل از سرمایه گذاری های این شرکت با کاهش 92 درصدی از 8.866 میلیارد تومان به 729 میلیارد تومان رسید. هزینه های عملیاتی این گروه در سال جاری 80 درصد افزایش یافت و به 84 میلیارد تومان رسید، اما میزان این هزینه در مقایسه با هزینه های مالی شستا ناچیز است. سود عملیاتی شستا که در سال مالی منتهی به خرداد 1400 نزدیک به 31.5 میلیارد تومان بود، در سال مالی قبل به 22 هزار و 192 میلیارد تومان کاهش یافت. هزینه های مالی این گروه با 55 درصد افزایش به 1.120 میلیارد تومان رسید و از سوی دیگر درآمد خالص و هزینه های غیرعملیاتی این شرکت نیز با 52 درصد کاهش به 209 میلیارد تومان رسید. سود خالص شستا نیز در سال مالی گذشته با 32 درصد کاهش به 21 هزار و 281 میلیارد تومان رسید.

شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی امسال سرمایه گذاری های خود را کاهش داده است. این گروه در فروردین ماه امسال با ۲ میلیارد و ۵۷۵ میلیون تومان بیشترین افزایش بهای تمام شده سرمایه گذاری های خود را به ثبت رساند. از ماه می که روند نزولی شاخص کل آغاز شد، شستا شروع به فروش سرمایه گذاری های خود کرد. بیشترین میزان فروش سرمایه گذاری در سال جاری مربوط به خرداد ماه با کاهش 33 هزار و 249 میلیارد تومانی بهای تمام شده سرمایه گذاری های شستا بوده است. این گروه در پایان شهریور 1.402 میلیارد تومان به سرمایه گذاری های خود اضافه کرد اما در آبان 32.27 میلیارد تومان دیگر از سرمایه گذاری های خود را از دست داد.

مرتبط:  چرا کودک با دست به سر خود میزند

عملکرد مالی شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در سه ماهه امسال نشان می دهد که شستا با توجه به روند نزولی بازار سرمایه از اوج فاصله گرفته و تنها به سود نقدی سهام خود امیدوار است. این گروه در صورت های مالی سه ماهه خود نشان داده است که مانند سال قبل در تابستان هیچ سود سهامی دریافت نکرده و تنها منبع درآمد عملیاتی شستا، سود حاصل از فروش سرمایه گذاری هایش بوده است. شستا در تابستان امسال 260 میلیارد تومان سود از فروش سرمایه گذاری های خود به ثبت رساند، در حالی که در تابستان سال قبل 426 میلیارد تومان از محل فروش سرمایه گذاری ها درآمد کسب کرد.

شستا با کاهش هزینه های عملیاتی خود در سه ماهه اول سال جاری با کاهش 41 درصدی نسبت به تابستان 1400 موفق به ثبت 244 میلیارد تومان سود عملیاتی شد و هزینه های مالی که عمده هزینه های شستا را تشکیل می دهد کاهش یافت. با 20 درصد کاهش به 226 میلیارد تومان در تابستان امسال رسید و از سوی دیگر سایر درآمدهای غیرعملیاتی شستا با کاهش 91 درصدی از 48 میلیارد تومان به تابستان 1400 به 4 میلیارد تومان در تابستان امسال رسید. در نهایت سود خالص تابستان امسال با کاهش 88 درصدی نسبت به سود خالص 177 میلیارد تومانی تابستان قبل به 22 میلیارد تومان رسید. عملکرد ضعیف مالی شستا در تابستان باعث افت شدید قیمت سهام این شرکت در چند روز پس از پایان شهریور شد./اکو ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا