چرا در هنگام مطالعه خوابمان می گیرد

یکی از بزرگترین مشکلاتی که اکثر دانش آموزان در مطالعه جدی با آن مواجه هستند، مشکل خواب آلودگی در هنگام مطالعه است. اگر این مشکل به ظاهر عادی که همه با آن روبرو هستند را کنترل نکنید، می تواند آسیب بزرگی به روند یادگیری و پیشرفت شما وارد کند. به همین دلیل است که بسیاری از دانشجویان در برنامه ریزی درسی خود به دنبال خواب آلودگی در طول تحصیل هستند. در این مقاله 16 روش طلایی برای رهایی از خواب آلودگی در حین مطالعه علمی و جامع وجود دارد که با رعایت هر یک از این نکات و اجرای این روش ها می توانید تا حد زیادی از خواب آلودگی خود جلوگیری کنید.

مشکل بزرگی به نام خواب آلودگی!

شاید موقع خواندن خوابتان می‌آمد، مهم نیست چقدر برای خواندن وقت گذاشته‌اید، به محض باز کردن کتاب خوابتان می‌آید! و احساس خستگی و بی حوصلگی می کنید. گاهی اوقات خستگی در حین مطالعه باعث می شود هر آنچه را که تاکنون خوانده اید فراموش کنید! اما دلیل واقعی این خواب آلودگی چیست؟ برای اینکه موقع مطالعه نخوابیم چه کنیم؟ این مشکل بزرگی است که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند، اما به قول معروف، هر مشکلی درمانی دارد، فقط باید درمان آن را بدانید.

دلیل علمی خواب آلودگی در حین مطالعه چیست؟

دانشمندان به تازگی دریافته اند که سلول هایی در مغز به نام آستروسیت وجود دارد، سوزاندن آستروسیت ها در مغز باعث آزاد شدن ماده ای به نام آدنوزین می شود. آدنوزین ماده ای در مغز است که باعث خواب آلودگی ما می شود. این ماده توسط کافئین سرکوب و از بین می رود. آدنوزین در طول دوره بیداری در مغز جمع می شود و باعث خواب آلودگی ما می شود.

16 روش طلایی برای رفع خواب آلودگی

در ادامه به 16 روش طلایی برای رفع خستگی و خواب آلودگی می پردازیم. در طول جلسات توجیهی هنگام ورود، این سوالات همیشه به داوطلبان اشاره می شود و مهم تلقی می شوند. این روش های به ظاهر ساده تاثیر مستقیمی بر خواب آلودگی شما دارند و با رعایت هر یک از این روش های بعضا ابتدایی تا حد زیادی از شر این مشکل بزرگ خلاص خواهید شد.

1- استفاده از مواد مغزی

یکی از دلایل خواب‌آلودگی در حین مطالعه کمبود مواد مغذی است، برخی از افراد در امتحانات وعده‌های غذایی خود را حذف می‌کنند و به مطالعه تمرکز می‌کنند که می‌توان آن را کاملاً اشتباه دانست. کمبود مواد مغزی باعث خستگی و خواب آلودگی مغز می شود، خوردن غذای سالم در حین مطالعه بسیار مهم است تا مغز شما قدرت بیشتری داشته باشد. حتما در سبد غذایی خود غلات کامل و نان ارگانیک بگنجانید، همچنین می توانید از مواد مغذی مانند (خرما، کشمش، انجیر، عسل، مربا و …) یا حداقل چند عدد کشمش یا کلوچه استفاده کنید. غذاهایی مانند ماهی قزل آلا، سویا، تخم کدو تنبل و غذاهای حاوی امگا 3 مغز را فعال‌تر کرده و عملکرد آن را بهبود می‌بخشند.

2- محیط مطالعه

1-محیط مطالعه قطعا بسیار مهم است و تاثیر زیادی در خواب آلودگی دارد. هرگز نباید در رختخواب یا دراز کشیده مطالعه کنید. در این حالت مغز باید دو کار مطالعه و خواب را همزمان انجام دهد و موقعیت مناسبی برای مطالعه نیست. پس بهتره بشینی درس بخونی مهمتر از همه، بهترین حالت نشستن روی صندلی یا پشت میز است.

2. شما همچنین می توانید به موسیقی ملایم، موسیقی بدون متن گوش دهید.

3. هنگام مطالعه هرگز نباید میز تحریر شما به هم ریخته باشد

4. محیطی که در آن درس می خوانید باید روشن باشد. سعی کنید تا حد امکان از نور طبیعی مانند پنجره برای روشن کردن اتاقی که در آن مطالعه می کنید استفاده کنید.

5. در محیط بسیار گرم مطالعه نکنید! به خصوص در فصل زمستان که بسیاری از افراد اتاق را بیش از حد گرم می کنند، دمای ایده آل اتاق باید 24-25 درجه سانتیگراد و بالاتر از آن باشد، اگرچه ممکن است در زمستان برای برخی افراد راحت باشد، اما باعث خواب آلودگی و کاهش یادگیری می شود.

3- تأثیر نوشیدن آب در رفع خواب آلودگی

آب بنوشید، آب آشامیدنی شما را کم خواب می کند، مخصوصاً زمانی که برای نوشیدن آب از جایتان بلند می شوید، تحرک داشته باشید و سعی کنید هر یک ساعت و نیم یا دو ساعت یک بار استراحت کوتاهی داشته باشید و در همان مکان بی حرکت بنشینید شما را زندانی می کند. داخل اتاق.

4- استراحت کافی

مهم ترین عامل در رفع خستگی و خواب آلودگی، استراحت و خواب کافی در شب است. زمان خواب شما نباید بیشتر از 12:00 بعد از ظهر باشد. 7-8 ساعت در روز بخوابید و هرگز زمان خواب خود را تغییر ندهید. سعی کنید صبح زود بیدار شوید و زود بیدار شوید، زمان خواب خود را دیرتر تغییر دهید تا بتوانید آن 8 ساعت را رعایت کنید. برای مثال، اگر قصد دارید ساعت 6 صبح از خواب بیدار شوید (که خوب است)، بهتر است ساعت 11 شب بخوابید.

5- تحرک کافی داشته باشید و راه بروید

پیاده روی سریع آدرنالین خون را افزایش می دهد و اندورفین را در خون ترشح می کنید که به شما احساس انرژی و هوشیاری می دهد. سعی کنید برای مدتی از فضای مطالعه خود خارج شوید، نور خورشید به بدن شما یادآوری می کند که روز است. درمان طبیعی بدن به این صورت است که عسل باید در روز بیدار باشد و شب بخوابد. سعی کنید از این محیط دوری کنید و در حین مطالعه چند قدم بردارید، حتی اگر نمی توانید بیرون بروید یا راه بروید.

6- ذهن خود را مجبور نکنید!

اگر در طول تحصیل استراحت نکردید، بی وقفه مطالعه و مطالعه کنید، با این کار مغز گلوتن خودش را مصرف می کند و باعث خستگی ذهنی و کاهش تمرکز می شود. پس همیشه سعی کنید در طول جلسات مطالعه خود استراحت های کوتاهی داشته باشید.

۷- از میوه ها برای رفع خواب آلودگی استفاده کنید

از میوه برای رفع خواب آلودگی استفاده کنید، خوردن میوه برای بیدار نگه داشتن شما عالی است.

مرتبط:  چرا نباید از وسایل شخصی دیگران استفاده کنیم

8- عوامل فیزیکی و کمبود ویتامین ها

برای بررسی عوامل فیزیکی علاوه بر آرامش خاطر، چیزی که بسیار موثر است کمبود برخی ویتامین ها مانند ویتامین (D) است که باعث کاهش انرژی بدن و احساس خواب آلودگی می شود.

9- برنامه مشخصی برای مطالعه داشته باشید

برای مطالعه خود برنامه ریزی داشته باشید. حتماً این طرح را مثلاً (فصل درس ریاضی) تدوین کنید و از مطالعات پراکنده، نامنظم و بدون برنامه خودداری کنید.

10- بعد از غذا بخوانید

بهتر است مطالعه را از صبح زود شروع کنید. مطالعه بعد از ناهار باعث خواب آلودگی شما می شود، همچنین از پرخوری خودداری کنید زیرا پرخوری تمرکز شما را نیز از دست می دهد. به جای استفاده از غذاهای مضر، از میان وعده های مغذی مانند میوه ها استفاده کنید. اما به یاد داشته باشید که هرگز وعده های غذایی را حذف نکنید و هرگز با معده خالی مطالعه نکنید.

11- خواندن با صدای بلند

گاهی اوقات بلندخوانی کتاب دو فایده دارد، یکی اینکه در هنگام مطالعه خواب شما را کم می کند و دیگری این که تمرکز شما را افزایش می دهد.

12- نفس بکش

تا جایی که می توانید نفس های آهسته و عمیق بکشید. این کار اکسیژن رسانی به مغز شما را افزایش می دهد و خواب آلودگی را از بین می برد.

13- دوش بگیرید

در صورت امکان با آب ولرم یا سرد دوش بگیرید، انرژی مغز شما را افزایش می دهد.

14- مصرف کافئین

کافئین یک محرک قوی است که با تحریک سلول های مغزی به ما کمک می کند با خواب آلودگی در طول مطالعه مبارزه کنیم. قهوه منبع مهمی از کافئین است و مصرف قهوه به طور کلی می تواند عملکرد مغز را افزایش دهد.

15- آدامس

بله، جویدن آدامس نیز می تواند به شما کمک کند. تحقیقات نشان داده است که جویدن آدامس سرعت گردش خون در مغز را افزایش می دهد و از این طریق خون رسانی به مغز را بهبود می بخشد همچنین اگر هنگام مطالعه آدامس بجوید باعث شکل گیری الگوی رفتاری در شما می شود. و علاوه بر رفع خواب آلودگی در حین مطالعه می تواند به شما کمک کند مطالب را به خاطر بسپارید و به خاطر بسپارید.

16- به صورت گروهی مطالعه کنید

مطالعه گروهی روش دیگری برای مدیریت خواب آلودگی در حین مطالعه است. برای این کار فقط چند نفر از دوستانتان را دعوت کنید تا با هم مطالعه کنند و از آنها بخواهید همان مطالبی را که مطالعه می کنید یا هر مطلب دیگری را بخوانند و هر زمان که خوابتان می آمد فقط با دوستانتان چت کنید و صحبت کنید، اگر همان مقاله را می خواندید. از دوست خود بخواهید در مورد این مقاله نظر دهد و نظر خود را در مورد این مقاله بیان کند. در یادگیری و به خاطر سپردن مطالب به شما کمک زیادی می کند. . حتی اگر موضوعاتی که مطالعه می کردید یکسان نبود، باز هم می توانید از آن بهره مند شوید زیرا گوش دادن به موضوعات جدید علاوه بر جذاب بودن، می تواند خستگی را از ذهن شما دور کند و از یکنواخت شدن موضوع جلوگیری کند.

آخرین کلمه

در این مقاله قصد داشتیم با نشان دادن بهترین راه های پیشگیری از خواب آلودگی در دوران تحصیل به شما کمک کنیم تا بتوانید از شر این مشکل بزرگ که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند خلاص شوید و با خیالی آسوده از مطالعه خود لذت ببرید. اگر قصد قبولی در کنکور یا آموزش پایه خود را دارید، بهتر است از مشاوره یکی از بهترین های رشته خود استفاده کنید. زیرا راهی که این افراد به شما نشان می دهند مسیری است که آزمون و خطا را پشت سر گذاشته است و موفقیت در آن راه تضمین شده است. آیا می دانید که ما همیشه برای شما بهترین ها را آرزو می کنیم!؟

برنامه رتبه های برتر ایدی نوین را دریافت کنید

فرم زیر را پر کنید و ظرف چند ساعت یکی از بهترین مشاوران آیدی نوین با شما تماس گرفته و به سوالات شما پاسخ می دهد و رزومه خود را در اختیار شما قرار می دهد:

اگر واقعا نگران آینده تحصیلی و حرفه ای خود هستید، با یک جلسه مربیگری رایگان برای رتبه های برتر آیدی نوین، یک قدم به کسب رتبه برتر کنکور نزدیک شوید!

سوالات متداول

علل خستگی در حین مطالعه چیست؟

دلایل خستگی در هنگام مطالعه می تواند مواردی مانند اختلال در ساعات خواب، نداشتن تغذیه مناسب، عدم فعالیت بدنی و روش مطالعه نامناسب باشد.

آیا ورزش در حین مطالعه به رفع خستگی کمک می کند؟

ورزش و تحرک در حین مطالعه به دلیل ترشح اندورفین باعث ایجاد احساس شادی می شود و با افزایش ضربان قلب از خواب آلودگی جلوگیری می کند.

یک محیط دوستدار مطالعه چه ویژگی هایی دارد؟

محیط مناسب برای مطالعه باید مرتب باشد، در این محیط از گلدان و گل استفاده کنید و از محیط های شلوغ، گرم و تاریک خودداری کنید. تا حد امکان سعی کنید نور محیط مطالعه خود را طبیعی کنید.

به گزارش بارنا؛ بسیاری از ما وقتی شروع به مطالعه می کنیم خیلی زود از چیزهای دیگر خسته می شویم و تمرکز خود را روی کلمات و جملات از دست می دهیم. اگر شما هم یکی از این افراد هستید و نمی دانید دلیل این خستگی در دوران تحصیل چیست؟

علل خستگی در هنگام مطالعه

1. ادامه تحصیل

آیا می دانستید مطالعه مداوم بدون وقفه ذهن شما را خسته می کند و باعث از دست دادن تمرکز می شود؟ وقتی این اتفاق می افتد، احساس می کنید کلمات در مغز شما شنا می کنند و چیزی نمی فهمید و همه چیز در ذهن شما بی اهمیت است. دلیل آن این است که مغز انسان تنها 2 درصد وزن بدن را تشکیل می دهد، اما 20 درصد انرژی را مصرف می کند. هر چه بیشتر از مغز استفاده کنید، انرژی بیشتری مصرف می کنید و در نتیجه گلوکز کمتری در خون به دیگران می رسد. اعضای بدن و احساس خستگی مفرط پس از چند ساعت تفکر و مطالعه به شما هجوم می آورد. راه حل مناسب، خوردن غذاهای سالم و مغذی برای ماندگاری بیشتر است.

مرتبط:  چرا عبور جریان الکتریکی در فلزات آسان است علوم هشتم

2. کمبود مواد مغذی در بدن

بسیاری از افراد در طول امتحانات وعده های غذایی را نادیده می گیرند و بر درس خواندن تمرکز می کنند. سه وعده غذایی روزانه شما نباید فاقد موادی باشد که سوخت و انرژی بدن را تامین می کند. بنابراین بهتر است در این مدت از مواد فرآوری شده مانند پاستا یا فست فود استفاده نکنید که انرژی شما را از بین می برد.

غذاهایی بخورید که برای ذهن شما مفید است و تمرکز و حافظه را افزایش می دهد. به عنوان مثال، میوه هایی مانند تمشک آبی یا تخمه کدو تنبل گزینه های مناسبی هستند. ماهی سالمون، سویا و دانه چیا نیز به بدن انرژی کافی می دهند و همچنین خوردن نان با غلات کامل بسیار مفید است.

3. مشکلات در محیط مطالعه

باید بدانید فضایی که در آن مطالعه می کنید بسیار مهم است. مثلاً نباید در رختخواب مطالعه کنید زیرا خوابتان می‌آید و تمرکز 100 درصدی ندارید. همچنین باید به راحتی مکانی که در آن درس می خوانید توجه کنید. برخی از افراد عادت دارند هنگام مطالعه به نواختن موسیقی بپردازند. موسیقی ای که انتخاب می کنید نباید سرعت شما را کاهش دهد. پس اگر فکر می کنید مشکل در محیط مطالعه است سعی کنید محیط خنک تری ایجاد کنید. به عنوان مثال، این بار می توانید مطالعه در یک کافه یا مطالعه در یک محیط کاملاً آرام یا در یک کتابخانه را امتحان کنید.

4. خستگی مزمن

اگر احساس می کنید که رفتار شما علاوه بر خستگی در طول تحصیل تغییر کرده است، باید به دنبال علل جدید باشید. شاید اخیراً به غیر از تحصیل، از انجام فعالیت های دیگر خسته شده اید. احتمالاً از استرس یا خستگی مزمن رنج می برید که انرژی جسمی، ذهنی و جسمی را از شما می گیرد و در نتیجه انگیزه کافی برای مطالعه ندارید.

5. روی موارد منفی تمرکز کنید

آیا در شرایط سختی هستید و همیشه سناریوهای منفی در ذهن شما وجود دارد؟ وقتی همیشه به آینده فکر می کنید و افکار منفی را در ذهن خود ایجاد می کنید، استرس بی مورد وارد بدن شما می شود و ذهن شما را درگیر می کند و انرژی ذهنی را می گیرد. فکر کردن بیش از حد به چیزهای منفی و استرس زا باعث می شود انرژی شما برای کارهایی مانند مطالعه تمام شود. سعی کنید همیشه نکات مثبت را با نکات منفی ببینید.

6. از نظر جسمی احساس خوبی ندارید

شاید مشکلی در بدن شما وجود داشته باشد که شما را از نظر روحی خسته می کند، احساس بیماری می کنید یا برای افزایش انرژی بدن به مکمل ها نیاز دارید. این موارد را نادیده نگیرید و تا جایی که می توانید بدن خود را تقویت کنید. این کار را انجام دهید تا هنگام مطالعه وضعیت بهتری داشته باشید.

راهکارهایی برای مدیریت خستگی در حین مطالعه

1. رژیم غذایی سالم داشته باشید

غذاهای پرچرب شما را خواب آلود و سنگین می کند. بنابراین برای جلوگیری از این احساس خستگی در طول مطالعه; یک رژیم غذایی سالم و سرشار از مواد مغذی داشته باشید. به ویژه، غذاهای حاوی فیبر و میوه ها و سبزیجات در اینجا استفاده می شوند و حاوی پروتئین های سالم هستند که می توانند به افزایش انرژی شما در طول تحصیل کمک کنند.

2. خواب خوب

دلیل اصلی خوابیدن شما هنگام مطالعه این است که شب ها به اندازه کافی نمی خوابید. شما باید 7-8 ساعت در شب بخوابید تا در طول روز احساس خواب آلودگی نکنید.

3. چرت روزانه

حتی اگر شب ها به اندازه کافی نخوابیده اید، می توانید با یک چرت روزانه کوتاه انرژی خود را بازیابید و احساس شادابی کنید.

4. آب کافی بنوشید

یکی از دلایلی که هنگام مطالعه به خواب می روید این است که بدن شما کم آب است. کم آبی بدن عامل از دست دادن انرژی است. پس روزانه 2 لیتر آب بنوشید تا از شر این احساس خواب آلودگی خلاص شوید.

5. فعالیت داشته باشید

یکی از چیزهایی که باعث می شود در حین مطالعه احساس شادابی کنید این است که از جای خود بلند شوید، کمی حرکت کنید و فعالیت بدنی کوتاهی داشته باشید تا دوباره جریان خون در بدن افزایش یابد. یک قدم زدن آرام 10 دقیقه ای شما را جوان می کند، حتی در داخل خانه.

6. درس نخواندن متوالی

بسیاری از مردم بر این باورند که باید 5-6 ساعت متوالی مطالعه کنید، غیرممکن است که در این مدت تمرکز خود را از دست ندهید. پس هر از چند گاهی برخیزید. یک تمرین تنفسی انجام دهید و هر دو ساعت یکبار حدود 20 دقیقه استراحت کنید تا ریکاوری کنید.

7. با صدای بلند بخوانید و بنویسید

خواندن با صدای بلند انگیزه شما را برای ادامه مطالعه بیشتر می کند. همچنین به شما کمک می کند از خواب آلودگی دوری کنید و یک برگه در دست داشته باشید و نکات مهم را هنگام مطالعه یادداشت کنید.

8. تغییر موضوع مطالعه

گاهی اوقات اگر سعی کنید یک موضوع یا یک فصل را برای مدت طولانی مطالعه کنید، خوابتان می‌برد. پس حتما موضوعات مختلف را انتخاب کنید و روی آنها تمرکز کنید تا ذهنتان یکنواخت نشود.

9. راحتی بیش از حد در حین مطالعه

یکی از دلایل اصلی به خواب رفتن هنگام مطالعه، راحت بودن بیش از حد است. نکته اصلی این است که در رختخواب خود مطالعه نکنید. محیط مطالعه را برای محیط مطالعه خاص کنید و آن را از محیط خواب و آسایش جدا کنید. ترجیحاً بهتر است پشت میز و صندلی بنشینید و صاف و خنک بمانید. حتی می توانید هر روز فضای مطالعه خود را تغییر دهید تا احساس تنوع بیشتری داشته باشید، اما مکانی که در آن مطالعه می کنید نباید خیلی راحت باشد.

10. صورت خود را بشویید

یکی از مهم ترین بخش های احساس شادابی این است که یک بار صورت خود را بشویید تا از خواب آلودگی خلاص شوید. این یکی از بهترین روش ها برای کاهش خواب آلودگی است. همچنین می توانید دندان های خود را مسواک بزنید تا ببینید آیا سلامتی شما بهبود یافته است یا خیر.

مرتبط:  چرا وقتی انتی بیوتیک باعث اسهال میشود

11. با خودتان صحبت کنید

صحبت کردن با یکدیگر ممکن است ایده احمقانه ای به نظر برسد، اما می توانید در طول جلسات مطالعه با یکدیگر صحبت کنید تا بیدار بمانید. مثلاً با خود بگویید: خوب، حالا باید درس بخوانم و کارهایی هم انجام داده ام. اکنون می توانم به درس دیگری بروم.» این جملات تاکیدی اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد و به شما تمرکز و انگیزه بیشتری می دهد.

12. مراقبت از چشم

گاهی اوقات اصلا وقت ندارید و فقط می خواهید مطالعه کنید، اما دستگاه های دیجیتال حواس شما را پرت می کنند و چشمانتان را خسته می کنند. بنابراین برای جلوگیری از خستگی چشمانتان، بهتر است این وسایل را از خود دور نگه دارید، اما اگر مجبور هستید با گوشی یا لپ تاپ خود مطالعه کنید، هر 20 دقیقه یک بار به خود استراحت دهید. آن را ببندید و سعی کنید به فضای دیگری نگاه کنید تا خستگی چشمانتان برطرف شود.

13. آدامس جویدن

جویدن آدامس برای سلامت دندان‌ها مفید نیست، اما می‌توانید زمانی که در طول تحصیل خسته و خواب‌آلود هستید از آن استفاده کنید، زیرا وقتی دهانتان فعال است، احساس خواب آلودگی خواهید کرد.

14. مصرف نوشیدنی های کافئین دار

نوشیدن نوشیدنی های کافئین دار انرژی شما را افزایش می دهد. البته مصرف بیش از حد کافئین برای سلامتی مضر است و نباید بیش از 500-600 میلی گرم کافئین در روز مصرف کنید، اما می توانید آن را یکی از راه حل های توصیه شده برای جلوگیری از خواب آلودگی در نظر بگیرید.

15. با دیگران مطالعه کنید

اگر به تنهایی مطالعه نمی کنید، احتمال اینکه بعداً خسته شوید به طور قابل توجهی بیشتر است. مطالعه در جمع با دوستان گاهی اوقات می تواند حواس شما را پرت کند، اما اگر بر این حواس پرتی غلبه کنید، احتمالاً بعداً خسته خواهید شد زیرا باعث ایجاد حس رقابت و ایجاد انگیزه در شما می شود. شما همچنین می توانید از یکدیگر بازجویی کنید.

17. استفاده از موسیقی

برای افزایش تعادل امواج ذهنی و تمرکز بیشتر می توانید موسیقی ملایم مطالعه را پخش کنید. مطمئن شوید که ریتم موسیقی آرامش بخش است و می تواند شما را بیدار نگه دارد.

17. ماساژ

زمانی که بیش از حد احساس خواب آلودگی می کنید، یک استراحت کوتاه به خود بدهید و پنج ناحیه اصلی بدن خود را فشار دهید. این نواحی شامل بالای سر، پشت دست، زیر زانو، بالای گردن و کف پا هستند. همچنین می توانید ویدیوهای فضای مجازی را برای ماساژ دادن این پنج نقطه و اجرای آن مشاهده کنید.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف است


خبرهای شگفت انگیز درباره خواب کم نیستند، مثلا این که تقریبا یک سوم عمر انسان ها در خواب می گذرد؛ 12 درصد مردم دنیا فقط خواب های سیاه و سپید می بینند و تلویزیون های رنگی نقش مهمی در افزایش شمار خواب های رنگی مردم داشته اند؛ 5 دقیقه بعد از بیداری نیمی از رویایی را که دیده اید و 10 دقیقه بعد از آن، 90 درصدش را فراموش می کنید؛ یا این که نابیناها هم خواب می بینند، فقط خواب های شان بدون تصویر و پر از عواطف، حس لمس اشیاء، بوها و صداهاست.

خبر عجیب دیگر این است که کم خوابی طول عمر را کاهش می دهد و افراد را مستعد چاقی و سکته می کند. اختلال راه رفتن در خواب فقط به راه رفتن محدود نمی شود و کسانی که از آن رنج می برند ممکن است در خواب چیزهای نامناسب بنویسند یا رانندگی کنند یا مرتکب تجاوز جنسی و حتی قتل شوند. و نه تنها انسان ها خواب می بینند، حیوانات نیز خواب می بینند، به عنوان مثال، گربه ها به طور متوسط ​​70٪ از زندگی خود را در خواب می گذرانند.

بیشتر این اخبار را شنیده اید، اما احتمالاً اخبار ما را نشنیده اید: “اگر بخوابی، یاد می گیری!”

این خبر نتیجه تحقیقات پروفسور متیو ویلسون از دانشکده مغز و علوم شناختی دانشگاه کمبریج است.

او در حین راه رفتن در پیچ و خم مشغول تحقیق در مورد فعالیت های مغزی موش های صحرایی بود که در میانه کار به طور تصادفی آزمایشگاه را ترک کرد، در حالی که زمانی برای جدا کردن دستگاه از ثبت فعالیت مغز در موش ها نداشت.

وقتی پروفسور برگشت، لحظه ای در سکوت به موش ها نگاه کرد که خسته از بازی در پیچ و خم به خواب رفتند، اما ناگهان چشمش به ضبط کننده فعالیت مغز افتاد و متوجه یک چیز شگفت انگیز شد.

پروفسور متوجه شد که فعالیت مغزی موش هایش در هنگام خواب دقیقاً مانند زمانی است که آنها در تلاش برای حل مشکل و یافتن راه فرار از طریق پیچ و خم هستند.

پس از این مشاهدات، ویلسون یک سری آزمایش بر روی انسان انجام داد تا اطمینان حاصل کند که وضعیت فعالیت مغز انسان پس از فکر کردن به مشکلی مانند موش، بین خواب و بیداری تفاوتی ندارد.

او در نهایت با قطعیت به این نتیجه رسید که مغز انسان های خوابیده تجربیات آموخته شده در حالت بیداری را بازبینی می کند و در این دوره آنچه را که آموخته است، بهتر، کاملتر و عمیق تر می آموزد.

بر همین اساس، ویلسون و همکارانش پیشنهاد کردند که اگر می خواهید آموخته های خود را در بیداری به خاطر بسپارید، پس از خواندن آن بخوابید.

علاوه بر این، خوابیدن قبل از امتحان نیز به یادآوری مطالب کمک می کند و شاید به همین دلیل است که در برخی کشورها کودکان در مدرسه یک ساعت برای چرت کوتاه بین درس ها وقت دارند.

به این ترتیب، اگر در برهه‌ای از زندگی خود هستید که باید امتحان بدهید یا به درس‌ها پاسخ دهید، به جای اینکه در شب بیداری‌های طولانی و سخت قبل از امتحان خود را ریاضت دهید، راحت و با خیال راحت بخوابید و مطمئن شوید که آموخته اید که بعد از خواب بهتر به یاد خواهید آورد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. مقاله جالبی بود! منم همیشه فکر می‌کردم چرا در هنگام مطالعه خوابم می‌گیره، حالا بالاخره پاسخ رو دیدم. ممنون از این مقاله عالی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا