چرا جبران خسارت بیشتر از یک اظهار تاسف خشک و خالی است

پیام ها: 936
موضوعات: 918
تاریخ عضویت: مه 2021
اعتبار: 1

ممنون 5
تشکر 5 از 5 بار ارسال شده

 

2021/05/16، 08:40 AM

سوال 5: چرا جبران خسارت بیش از یک ابراز پشیمانی خشک و خالی است؟

ارسال‌ها

ارسال‌ها: 184
موضوع‌ها: 0
تاریخ عضویت: May 2021

اعتبار:
1

ممنون 0
تشکر 6 از 5 بار ارسال شده

2021/05/19، 10:25 AM

چون ما مردم را از هر جهت آزار داده ایم و صدمه دیده ایم و باعث درد و رنج روحی و روانی شده ایم و روح ما از این کارها آزرده، ناراحت و عذاب است و امکان تکرار آن نیز وجود دارد، باید درک کنیم. ببينيم چه ضرري دارد و در ضمن سعي كنيم خسارتي را كه بر اثر بد رفتاري خود وارد كرده ايم جبران كنيم وگرنه همان کاسه مي شود.

ارسال‌ها

آیا هیچ سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

حتی در روزهای تعطیل از ساعت 8 الی 12 با بهترین مشاوران در سراسر کشور تماس بگیرید.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های حقوق مدنی که امروزه در حوزه دعاوی اعمال می‌شود، مسئولیت مدنی یا غرامت است. مسئولیت مدنی به این معناست که شخصی به شخص دیگری که رابطه قراردادی با او ندارد خسارت وارد کند. به طور کلی در تمام مواردی که شخصی مکلف به جبران ضرر و زیان شخص دیگری است، او را مسئول مدنی یا ضامن می گویند. اگر شخصی به شما ضرر مالی وارد کند، می توانید از او برای مسئولیت مدنی شکایت کنید. در ادامه به بررسی مسئولیت مدنی و بررسی مبنای آن و نیز ارکان جبران خسارت بر اساس قانون می پردازیم.


برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

مبنای مسئولیت مدنی

در اکثر کشورها نظریه تقصیر مبنای اصلی مسئولیت مدنی است، هرچند در مواردی بسته به نیاز و مصالح جامعه، نظریه خطر یا مسئولیت بدون تقصیر مورد قبول قانونگذار قرار گرفته است.
در اینجا به تفسیر دو نظریه خطا و ریسک خواهیم پرداخت.

نظریه گناه

بر اساس این نظریه، مسئولیت مدنی مبتنی بر تقصیر (عمدی یا غیر عمدی) است و تنها کسی که مرتکب تقصیر شده است می‌تواند مسئول شناخته شود و دلیل آن در وهله اول بر عهده قربانی است.
طرفداران این نظریه آن را با مفاهیم اخلاقی توجیه می کنند و می گویند محکومیت بدون هیچ گناهی، محکومیت بی گناه است که اخلاق آن را قبول ندارد.

نظریه ریسک

نظریه ریسک اشکال و اقسام مختلفی دارد:
1 – برخی معتقدند فردی که از یک فعالیت منتفع می شود باید زیان های ناشی از آن را متحمل شود که طبیعی و منطبق با اخلاق و عدالت است. این نظریه به نظریه ریسک معروف است.
سود به معنای سود مالی و اقتصادی است و فعالیت اقتصادی سودآور مستلزم مسئولیت است حتی اگر تقصیری نداشته باشد.

بنابراین برای مطالبه خسارت نیازی به اثبات تقصیر یا حتی فرض تقصیر نیست و زیان دیده فقط باید ثابت کند که خسارت ناشی از فعالیت انتفاعی خوانده بوده است.

2- از آنجا که فعالیت انسان منحصر به فعالیت انتفاعی نیست و ممکن است خسارت ناشی از یک فعالیت غیرانتفاعی (مانند رانندگی برای لذت) باشد، نظریه ریسک دامنه وسیعی دارد. این نظریه به عنوان ریسک مطلق یا نظریه ریسک فعالیت شناخته می شود. بر اساس این نظریه، منفعت یا منفعت مادی است یا منفعت معنوی. بنابراین خواه راننده از مزیت مالی بهره مند شود و چه برای لذت رانندگی کند، مسؤول ضرر رساندن به دیگران است، حتی اگر مقصر نباشد یا تقصیر او ثابت نشود.

عناصر پاداش

عناصر غرامت، شرایط عمومی لازم برای ظهور مسئولیت غرامت را مشخص می کند.
برای قبول مسئولیت مدنی، سه شرط باید رعایت شود:

1- تعصب وارده به شاکی

در اینجا زیان و شرایط زیان قابل جبران را تعریف می کنیم.
همانطور که در بالا گفتیم ضرر اولین رکن جبران خسارت است. شر در عقل سلیم به معنای هرگونه آسیب مادی یا معنوی است که به شخص وارد شود.
تذکر: هر گونه خسارت مستلزم مسئولیت مدنی نیست زیرا ضرر قابل جبران دارای شرایطی است که عبارتند از:
1. مسلم است، ممکن نیست.
2. مستقیم باشید
3. شخصی باشید.
4. ناشی از صدمه به حق یا منفعت مشروع شخص است.
5. قبلاً غرامت نگرفته است.
6. قابل پیش بینی باشد

مرتبط:  چرا وقتی آب نمک را میجوشانیم یک ظرف فلزی سرد بالای آن نگه میداریم

2- جبران گناه

تعاریف متعددی از تقصیر وجود دارد که بهترین آنها ممکن است این باشد: تقصیر عبارت است از تخطی از رفتار انسان از مقدار و حد معمولی.
ماده 951 قانون مدنی نفوذ را تعریف کرده است و ماده 952 قانون مدنی نفوذ را تعریف کرده است.
تجاوز به معنای تجاوز از حدود اذن یا توافق در مورد مال یا حق دیگری است و تجاوز به معنای ترک عملی است که در قرارداد یا توافق برای حفظ مال لازم نیست.
به عبارت دیگر، طبق تعاریفی که گفته شد، تقصیر عبارت است از انجام عملی که انسان نباید انجام دهد یا ترک کاری که باید انجام دهد.

3- جبران رابطه سببی

رابطه سببی به این معناست که فقط وجود ضرر و تقصیر برای احراز مسئولیت مدنی کافی نیست، بلکه باید بین ضرر یا ضرر و تقصیر یا فعل زیانبار رابطه سببیت وجود داشته باشد.

توصیه می کنیم مقاله مسئولیت مدنی را مطالعه کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اقلام جبرانی به کانال قانونی تلگرام Vakil.com مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز با ارائه خدمات در زمینه مشاوره حقوقی توسط وکیل دات کام آماده پاسخگویی به سوالات شما در زمینه جبران خسارت می باشند.


برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

آیا هیچ سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

حتی در روزهای تعطیل از ساعت 8 الی 12 با بهترین مشاوران در سراسر کشور تماس بگیرید.

آیا هیچ سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

حتی در روزهای تعطیل از ساعت 8 الی 12 با بهترین مشاوران در سراسر کشور تماس بگیرید.

مسئولیت مدنی به این معناست که شخصی به شخص دیگری که رابطه قراردادی با او ندارد خسارت وارد کند. در تمام مواردی که شخصی ملزم به جبران ضرر و زیان شخص دیگری است، او را مسئول مدنی یا ضامن می گویند. بنابراین، ضامن باید خسارت وارده را جبران کند. در ادامه به بررسی راه های جبران خسارت و بررسی مواد قانونی مربوط به آن می پردازیم.


برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

دعوای مسئولیت

در اغلب موارد، شخص مسئول خسارت را بدون اقدام قانونی جبران نمی کند و به همین دلیل زیان دیده باید دعوای مسئولیت مدنی را مطرح کند.
این دعوای حقوقی با توجه به شرایط و ماهیت قابل طرح در دادگاه کیفری و در دادگاه قضایی است. اگر حادثه زیان آور کیفری باشد در دادگاه کیفری و اگر حادثه زیانبار مجرمانه نباشد در دادگاه قضایی رسیدگی می شود.

ادعای مسئولیت مدنی

دعوای مسئولیت مدنی باید توسط زیان دیده اقامه شود، زیرا طبق ماده 2 قانون آیین دادرسی مدنی، طرح دعوای حقوقی توسط شخصی که ذی نفع دعوی در عدالت نباشد، یعنی او نخواهد داد. بهره مندی از این اقدام قانونی، پذیرفته نمی شود.

متهم دعوی مسئولیت مدنی

متهم در دعوای مسئولیت مدنی شخصی است که باید خسارت وارده را جبران کند.
در صورتی که مسبب حادثه فوت کرده باشد می توان علیه وراث او که قائم مقام قانونی آن شخص محسوب می شوند، دعوای مسئولیت پذیرفت.

روش های پاداش

راههای جبران خسارت عینی ( اعاده وضع سابق ) و اعطای معادل است که دادگاه با توجه به شرایط و شرایط تعیین می کند که کدام یک از این موارد روش جبران می باشد .

الف- پاداش عینی

بهترین راه برای جبران خسارت، بازگرداندن کامل حالت آسیب دیده به حالت قبل از وقوع خسارت است. در جبران عینی ضرر به طور کامل از بین می رود و به همین دلیل این روش بر سایر روش ها ارجحیت دارد.
مثلاً اگر شخصی خانه‌ای را تخریب کند، دادگاه می‌تواند دستور بازسازی خانه را بدهد و به این ترتیب وضعیت را به حالت قبل برگرداند.

مرتبط:  اهنگ چرا نه تو شدی تک ستارم اخ نگارم

ب- معادل آن را بیاورید

راه دیگر برای جبران خسارت، دادن معادل آن است. در چنین مواردی معادل آنچه در اثر فعل یا ترک مال مسبب حادثه از مال زیان دیده یا تقلیل یافته خارج شده است باید به ملک وی وارد شود و این معادل به دو صورت جبران نقدی و غیر نقدی قابل انجام است. – جبران خسارت مالی

غرامت نقدی

اصل بر این است که در غرامت نقدی، غرامت باید به صورت مقطوع و فوری پرداخت شود، اما دادگاه بسته به وضعیت مالی مسئول شرم می تواند حکم به پرداخت اقساطی خسارت بدهد. مبلغ و تعداد کل پرداختی ها مشخص نیست و ممکن است تعهد به پرداخت مستمری تا پایان عمر قربانی ادامه یابد.

پاداش غیر پولی

غرامت غیر نقدی به این معناست که شما می توانید ملک را تحویل بگیرید که در این صورت چون دارای ویژگی های ملک است نیازی به پرداخت قیمت نخواهد بود. البته مانند همه خوبی ها وجود ندارد و همیشه نمی توان آن را اینطور داد.

توصیه می کنیم مقاله خسارت تاخیر را مطالعه کنید.

توصیه می کنیم مقاله خسارت ناشی از تخلف از تعهدات را مطالعه کنید.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مسئولیت مدنی به کانال تلگرام حقوقی Vakil.com مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز با ارائه خدمات در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام آماده پاسخگویی به سوالات شما در زمینه مسئولیت مدنی هستند.


برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

آیا هیچ سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

حتی در روزهای تعطیل از ساعت 8 الی 12 با بهترین مشاوران در سراسر کشور تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام دوستان! من هم خیلی از خوندن این مقاله لذت بردم. کاملا موافقم که جبران خسارت از یک اظهار تاسف خشک و خالی قدرتمندتر و موثرتره. امیدوارم همه از این مطلب استفاده کنن و در زندگی به کار ببرن. مرسی که به اشتراک گذاشتین.

  2. این مقاله خیلی خوب بود! من باهاش کاملا موافقم. واقعا، اظهار تاسف خیلی کمکی نمی‌کنه و باید جبران خسارت بشه. امیدوارم که این مقاله به خیلی‌ها کمک کنه تا بهتر بدونن چجوری با خطاهای خودشون برخورد کنن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا