چرا در خاک رس آب کم نفوذ میکند

فهرست آنچه در این مطلب می خوانید:
پنهان

عوامل موثر نفوذپذیری خاکهای کشاورزی

اگر خاک کشاورزی از نفوذپذیری خوبی برخوردار نباشد با دو مشکل عمده روبرو خواهیم شد:

توقف رشد ریشه گیاه یا کند کردن رشد ریشه

احتمال بیماری های ریشه ناشی از باکتری یا قارچ.

از طرف دیگر، اگر خاک بیش از حد نفوذپذیر باشد، مشکلات زیر را مشاهده خواهیم کرد:

گیاه تشنه است

جذب مواد مغذی توسط ریشه

بنابراین بهترین خاک کشاورزی خاکی است که نفوذپذیری معمولی (عادی) داشته باشد و عامل اصلی تعیین کننده نفوذپذیری خاک، بافت خاک است.

اصولاً در خاک هایی با درصد رس بالا شاهد کاهش نفوذپذیری خاک و در خاک هایی با درصد ماسه و سیلت بسیار زیاد شاهد نفوذپذیری بیش از حد هستیم، بنابراین قدرت اصلی گیاه ریشه زایی بیشتر و رسیدن به نقاط است. جایی که آب و غذا در آن است. باید بدانیم که آب و مواد مغذی در بافت رسی خاک ذخیره می شود، بنابراین اگر خاک عاری از خاک باشد، گیاه برای رسیدن به آب و مواد غذایی، شروع به رشد ریشه می کند و اگر در این تلاش ناکام ماند، او بمیرد

از طرف دیگر، اگر خاکی بیش از حد رس داشته باشد، بافت چسبناکی به دست می‌آورد تا ریشه نتواند از این بافت چسبناک عبور کند. بروز بیماری‌های قارچی.

استثنا برای گیاهانی که به سنگ ها نفوذ می کنند!

البته در بین گیاهان استثنائاتی وجود دارد، گیاهانی هستند که ریشه آنها از صخره ها و تخته سنگ ها عبور می کند، اما این گیاهان بیشتر یا گیاهان دارویی هستند یا گیاهانی که کاشت و نگهداری آنها به صرفه نیست.

اگر نفوذپذیری خاک کم باشد، علاوه بر مشکلات ذکر شده، نفوذ اکسیژن به خاک نیز کاهش می یابد و ریشه های گیاه آسیب زیادی می بینند.

علائم نفوذپذیری کم خاک

حتی با آبیاری فراوان نیز می توان علائم تشنگی را در گیاه مشاهده کرد.

آب برای مدت طولانی روی سطح خاک باقی می ماند.

رشد رویشی و عملکرد کاهش می یابد.

کیفیت محصول کاهش می یابد.

بیماری های ریشه ای مانند گوموز در حال افزایش است.

یرقان یکنواخت و کمبود آهن

حتی اگر آب و خاک شور نباشد، به دلیل عدم شستشو و نفوذ هوا به داخل خاک، علائم شوری را خواهید دید.

وقتی آبیاری می کنیم قسمت رسی خاک متورم می شود و آب را جذب می کند به دلیل این تورم نفوذپذیری آب به عمق خاک کاهش می یابد و در واقع خاک رس به عنوان سدی برای لایه ها عمل می کند. خاک رس زیادی در سطح وجود دارد که این پدیده باعث ایجاد ترک در سطح زمین می شود.

ویژگی های یک خاک خوب!

خاک خوب خاکی است که حدود 1 ساعت بعد از آبیاری آب را حفظ کند و آب به تدریج پایین بیاید، اگر آب خیلی سریع پایین آمد باید بدانید که بافت خاک ما خیلی سبک است و اگر آب دیر پایین آمد. آگاه باشید که بافت زمین خیلی سخت است.

البته این تنها معیار اندازه گیری نیست، گاهی اوقات بافت خاک تا 60 سانتی متر عالی است، اما از این عمق لایه های بسیار سختی وجود دارد که مانع نفوذ آب می شود و یا برعکس لایه های فوق العاده سبک و لایه های شنی وجود دارد که آب فورا نفوذ می کند عمق زمین نفوذ می کند البته باید دانست که اگر لایه های پایینی سبک باشند نسبت به لایه های سخت کمتر مشکلی برای گیاه ایجاد می کنند و گاهی اوقات اگر خاک در یک سطح ماسه بیشتری داشته باشد. عمق بیش از 1.5 متر برای گیاه نیز مفید است زیرا در این حالت به عنوان زهکش عمل می کند.

خاک رس تنها عامل تعیین کننده نفوذپذیری خاک نیست، وجود ترکیبات کلسیمی مانند بی کربنات، نمک و سدیم خاک را غیر قابل نفوذ می کند.

مرتبط:  چرا از مدل گلوله و میله برای نشان دادن اتم استفاده میشود

مواردی که بر نفوذپذیری خاک تأثیر می گذارد

از جمله عناصری که بر نفوذپذیری خاک های کشاورزی تأثیر می گذارند عبارتند از:

ویژگی های بافت خاک

کیفیت آب آبیاری

مقدار مواد آلی

تراکم خاک (معمولاً به دلیل استفاده بیش از حد از تراکتور و غیره رخ می دهد)

استفاده از کودهای شیمیایی

رفع مشکل نفوذپذیری زیاد و کم خاک

ساده ترین، موثرترین و بهترین راه برای مقابله با این مشکل در خاک استفاده از کودهای آلی است که در صورت توان مالی می توانید در هر هکتار تا 50 تن کود دامی کمپوست شده یا تجزیه شده بدهید.

هر نوع بقایای گیاهی و حیوانی می تواند این مشکل را حل کند، مواد آلی در خاک های بسیار سخت مانند گاوآهن عمیق عمل می کند و باعث نفوذپذیری خاک می شود، از طرفی در خاک های سبک باعث چسبیدن ذرات خاک به هم و نفوذپذیری خاک می شود. قوی ترین و بهترین ماده آلی که می توانید برای این منظور استفاده کنید اسید هیومیک با استفاده از باکتری های مفید یا محصول هاوکر است.

همچنین مواد آلی باعث افزایش فعالیت میکروارگانیسم های مفید خاک می شود که این فعالیت باعث افزایش مواد آلی خاک نیز می شود که علاوه بر بهبود خاک، اثرات شوری را نیز کاهش داده و حاصلخیزی خاک را افزایش می دهد. گاهی اوقات سختی زمین می تواند به دلیل وجود مواد معدنی مانند کربنات کلسیم باشد که در این صورت می توان با مشورت کارشناس از موادی مانند اسید سولفوریک یا مواد مشابه برای اصلاح بافت زمین استفاده کرد.

راه حل اساسی دیگر این است که به خاک خود کودهای زیستی حاوی میکروارگانیسم های مفید مانند (هوکر) بدهید، استفاده مداوم از کودهای زیستی باعث افزایش مواد آلی خاک می شود، بنابراین اگر خاک رسی باشد، مواد آلی چسبندگی کمتری ایجاد می کنند و اگر شنی باشد باعث می شوند. آب بیشتری در خاک ذخیره شود.

در واقع با توجه به تجربه و آزمایشات علمی فراوان ثابت شده است که به هر طریقی مواد آلی خاک را افزایش دهیم مشکلات فوق حل خواهد شد.

دسته بندی ها:

رطوبت خاک پتانسیل تولید علوفه را در مناطق نیمه خشک محدود می کند. برآورد مصرف آب برای سیستم های تولید کشاورزی دیم 50 درصد است و آب خاک تأثیر قابل توجهی بر تصمیمات مدیریتی تولیدکنندگان در طول سال دارد. رطوبت خاک موجود برای رشد گیاه تقریباً 0.01 درصد از آب ذخیره شده در سطح جهان را تشکیل می دهد.

با کمی درک از خواص فیزیکی خاک و ارتباط آن با رطوبت خاک، می توانید تصمیمات بهتری برای مدیریت خاک بگیرید. بافت و ساختار خاک تأثیر زیادی بر نفوذ آب، نفوذپذیری و ظرفیت نگهداری آب دارد.

نوع و بافت خاک به ترکیب خاک با ذرات ریز، متوسط ​​و درشت (به ترتیب خاک رس، سیلت و ماسه) در یک توده خاک مشخص اطلاق می شود. به عنوان مثال، خاک درشت، ماسه یا ماسه لومی، خاک متوسط، لومی، لومی لومی یا لومی، و خاک ریز، لوم شنی، رس لومی یا رس است.

ساختار خاک به چیدمان ذرات خاک (شن، سیلت و رس) در واحدهای پایدار به نام سنگدانه ها اشاره دارد. سنگدانه ها می توانند شل و خرد شده باشند یا می توانند الگوهای متمایز و یکنواختی ایجاد کنند. به عنوان مثال، یک ساختار دانه ای شل و شکننده است، یک ساختار بلوکی شش ضلعی است و می تواند زاویه ای یا گرد باشد، و یک ساختار مسطح لایه ای است و می تواند مشکلات تراکم را نشان دهد.

تخلخل خاک به فضای بین ذرات خاک اطلاق می شود که از مقادیر مختلف آب و هوا تشکیل شده است. تخلخل به بافت و ساختار خاک بستگی دارد. به عنوان مثال، خاک ریز دارای منافذ کوچکتر اما متعددتر از خاک درشت است. خاک درشت ذرات بزرگتری نسبت به خاک ریز دارد، اما دارای تخلخل یا فضای کل منافذ کمتری است. آب را می توان در منافذ کوچک محکم تر از منافذ بزرگ نگه داشت، بنابراین خاک های ریز می توانند آب بیشتری نسبت به خاک های درشت نگه دارند.

مرتبط:  چرا باید از آلودگی آب جلوگیری کنیم کلاس اول

نفوذ آب، حرکت آب از سطح خاک به داخل ساختمان خاک است. بافت خاک، ساختار خاک و شیب بیشترین تأثیر را بر میزان نفوذ دارند. آب با نیروی جاذبه به فضاهای متخلخل باز خاک منتقل می شود و اندازه ذرات خاک و فاصله آنها تعیین کننده میزان آب است. فاصله زیاد منافذ روی سطح خاک، ضریب نفوذ آب را افزایش می دهد، بنابراین خاک های درشت نسبت به خاک های ریز ضریب نفوذ بیشتری دارند.

نفوذپذیری به حرکت هوا و آب در خاک اطلاق می‌شود که مهم است زیرا بر تامین هوا، رطوبت و مواد مغذی موجود برای جذب توسط گیاهان منطقه ریشه تأثیر می‌گذارد. نفوذپذیری خاک با مقدار نسبی رطوبت و حرکت هوا از طریق محدودترین لایه 40 اینچ بالاتر از ناحیه موثر ریشه تعیین می شود. آب و هوا به سرعت در خاک‌های درشت نفوذ می‌کند و زیر خاک‌های دانه‌ریزی که در هنگام خیس شدن شل می‌شوند و حرکت آب یا هوا را محدود نمی‌کنند. نفوذپذیری آهسته مشخصه زیرزمینی نسبتاً نازک با ساختار بلوکی زاویه ای تا زیر گوشه ای است. وقتی خیس است سخت است و وقتی خشک می شود سخت است.

سرعت نفوذ آب به خاک بسیار زیاد است

در خاک رس به دلیل ریز بودن مواد، نفوذ آب کمتر از ماسه است.

مواد درشت تر هستند و فضای زیادی بین آنها وجود دارد، بنابراین آب بیشتر و سریعتر جریان می یابد.

ظرفیت نگهداری آب عمدتاً توسط بافت خاک و مواد آلی کنترل می شود. خاک هایی با ذرات کوچکتر (سیلت و رس) نسبت به خاک هایی با ذرات ماسه بزرگتر دارای سطح بیشتری هستند و سطح بیشتر به خاک اجازه می دهد تا آب بیشتری را در خود نگه دارد. به عبارت دیگر، خاک با درصد ذرات سیلت و رس بالا که خاک خوب را توصیف می کند، ظرفیت نگهداری آب بالاتری دارد. جدول تفاوت ظرفیت نگهداری آب را تحت تأثیر بافت نشان می دهد. درصد مواد آلی نیز بر ظرفیت نگهداری آب تأثیر می گذارد. با افزایش درصد، ظرفیت نگهداری آب به دلیل میل ترکیبی مواد آلی با آب افزایش می یابد.

کدام خاک بیشترین میزان نفوذ آب را دارد؟

از کمترین تا بالاترین میزان نفوذ آب (لوم مخفف ترکیبات خاک)

شن

شن و ماسه مرغوب

لوم لوم

لوم شنی

لوم شنی

لوم رسی لومی

خاک رس

مقدار آب موجود در شکل به همراه سطح آب در سه نوع خاک مختلف نشان داده شده است. آب اضافی یا گرانشی پس از بارندگی های شدید به دلیل نیروهای گرانشی (نقطه اشباع نسبت به ظرفیت مزرعه) به سرعت از خاک تخلیه می شود (از بین می رود). گیاهان می توانند مقدار کمی از این آب را قبل از خروج از ناحیه ریشه استفاده کنند. آب موجود پس از زهکشی بیش از حد در خاک حفظ می شود (بستگی به ظرفیت مزرعه تا نقطه پژمردگی دارد). این آب بیشترین اهمیت را برای تولید محصولات زراعی یا علوفه دارد. گیاهان می توانند حدود 50 درصد بدون ایجاد تنش استفاده کنند، اما اگر کمتر از 50 درصد در دسترس باشد، تنش خشکی رخ می دهد. آب غیرقابل دسترس رطوبت خاکی است که به قدری در خاک نگهداری می شود که گیاهان نمی توانند آن را استخراج کنند. آب حتی در زیر نقطه پژمرده شدن گیاهان در خاک باقی می ماند.

از جدول می توان دریافت که بافت خاک تأثیر بسزایی در دسترسی به آب دارد. خاک شنی را می توان به سرعت با رطوبت خاک پر کرد، اما نمی تواند به اندازه خاک های با بافت سنگین آب را در خود نگه دارد. با سنگین‌تر شدن بافت، نقطه پژمردگی افزایش می‌یابد زیرا خاک‌های ریز با فاصله منافذ باریک آب را محکم‌تر از خاک‌هایی با فاصله منافذ وسیع نگه می‌دارند.

مرتبط:  چرا در تصمیم گیری نباید تحت تاثیر فشارهای روانی دوستان قرار گرفت

خاک منبع با ارزشی است که از زندگی گیاهان پشتیبانی می کند و آب جزء ضروری این سیستم است. تصمیمات مدیریتی در مورد انواع محصول برای گیاهان، جمعیت گیاه، برنامه آبیاری و مقدار کود نیتروژن مصرفی به میزان رطوبت موجود در طول فصل رشد محصول بستگی دارد. با درک برخی از خواص فیزیکی خاک، می توانید نقاط قوت و ضعف انواع مختلف خاک را بهتر تعریف کنید.

این جداول و ارقام در ابتدا توسط موسسه کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه نبراسکا-لینکلن منتشر شد.

نفوذ آب از بستر رودخانه ها، دریاچه ها و آب حاصل از ذوب شدن برف و یخ در تشکیل آب های زیرزمینی نقش دارد. نفوذپذیری شیب بیشتری دارد
. بستگی به زمین دارد

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. من این مقاله رو خیلی دوست داشتم، ولی فکر می‌کنم برای یه کسی که زمین‌شناسی رو خونده باشه، خیلی جالب نباشه. ولی به هر حال، ممنون از شما که این مطلب رو با ما به اشتراک گذاشتید.

  2. من این مقاله رو دوست داشتم، ولی برای من که تازه با مبحث خاک رس آشنا شدم، یه کم پیچیده بود. اما با این حال، خیلی ازش لذت بردم و یاد گرفتم که چرا آب در خاک رس نمیتونه به راحتی نفوذ کنه. ممنون بابت این مقاله مفید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا