چطور با کیبورد گوشی کسر بنویسیم

در زبان فارسی به ندرت نیازی به استفاده از کلمات یا حرکات عربی داریم. به همین دلیل می توان محل حرکات یعنی فتحه، زما و کسرا را فراموش کرد (ـــــــــ). نام فارسی این حرکات به ترتیب «زیر»، «زابور» و «پیش» است. در این مقاله نحوه وارد کردن کسر و جمع در صفحه کلید فارسی را توضیح داده ایم.

چیدمان حرکات ممکن است در صفحه کلیدها کمی متفاوت باشد. در اینجا روش تایپ فاتح، کسره و زمه را در دو صفحه کلید اصلی یعنی صفحه کلید معمولی و صفحه کلید استاندارد فارسی به شما گفته ایم.

کیبورد رایج ویندوزکیبورد استانداردفتحه (ــَـ)Shift + AShift + Uکسره (ــِـ)Shift + DShift + Yضمه (ــُـ)Shift + SShift + T

مکانی در صفحه کلید

در صفحه کلید معمولی، با نگه داشتن کلید Shift و فشار دادن کلید A، مکان (ــَـ) وارد می شود.

در صفحه کلید فارسی استاندارد، فتح با نگه داشتن کلید Shift و فشار دادن کلید U تایپ می شود.

utype_ir

آموزش یوتیوب تایپ ده انگشتی

در اینستاگرام ما مطالب آموزشی جالب و مفید زیادی برای شما داریم

صفحه ما را ببینید

فضای صفحه کلید محدود

در یک صفحه کلید معمولی، کسری (ـــ) با نگه داشتن کلید Shift و فشار دادن کلید D وارد می شود.

در صفحه کلید فارسی استاندارد، کسر با نگه داشتن دکمه Shift چپ و فشار دادن دکمه Y وارد می شود.

فضای اضافی روی صفحه کلید

در یک صفحه کلید معمولی، پسوند (ـــ) با نگه داشتن کلید Shift و فشار دادن کلید S وارد می شود.

در صفحه کلید استاندارد فارسی، پسوند با نگه داشتن کلید Shift و فشار دادن کلید T وارد می شود.

یادداشت مهم

در Utype در دوره آموزش تایپ فارسی نحوه تایپ فارسی با ده انگشت بدون نگاه کردن به صفحه کلید را به شما آموزش می دهیم که شامل حرکات تایپ و سایر علائم و نشانه ها می باشد. درس اول را امتحان کنید. رایگان است!

اگر در حال ویرایش سندی هستید که حاوی نمادهای ریاضی، از جمله کسری است، باید مطمئن شوید که سند شما به درستی قالب بندی شده است، هم برای حرفه ای به نظر رسیدن و هم برای جلوگیری از سردرگمی احتمالی. اگر ظاهر کسری درست نباشد، می تواند معنای کل معادله را تغییر دهد. بنابراین نوشتن کسر در Word مهارت بسیار ارزشمندی است.

در این مقاله روش های مختلف برای نوشتن کسر در Word را نشان خواهیم داد.

روش 1: استفاده از نماد

نرم افزار Word در ویندوز دارای نمادهای از پیش فرمت شده برای کسری است، به عنوان مثال: ⅓، ⅔، ⅛، ⅜، ⅝،…. برای دسترسی به این کسرها، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

به تب Insert رفته و در قسمت Symbols روی Symbol کلیک کنید.

نمادهای بیشتر را از لیست انتخاب کنید تا پنجره نمادها باز شود.

در پنجره باز شده چند کسر ساده را خواهید دید.

با بستن پنجره آیکون انتخاب شده در متن قرار می گیرد. علاوه بر این، این نماد برای دسترسی سریع به لیست نمادهای اخیراً استفاده شده اضافه می شود.

این کسرها از نظر تعداد محدود هستند، اما گاهی اوقات آن چیزی است که شما نیاز دارید. این ساده ترین راه برای اضافه کردن این کسرها به محتوای سند است.

استفاده از میانبرهای صفحه کلید

به جای اینکه هر بار روی منوی Symbol کلیک کنید، می توانید از میانبرهای صفحه کلید برای ایجاد کسرهای ساده استفاده کنید:

1/2: Alt+0189

1/4: Alt+0188

3/4: Alt+0190

روش 2: از اسلش رو به جلو استفاده کنید

گاهی اوقات می توان از اسلش بین صورت و مخرج برای تشکیل کسری استفاده کرد.

این برای کسرهای ساده مانند 1/2 یا 5/6 خوب به نظر می رسد، اما در کسری با اعداد بزرگتر مانند 21038/2875 ظاهر کسر خراب می شود، یا در کسرهای جبری مانند (x+1) /(2x-3 ). اینطور نیست و برای جلوگیری از سردرگمی باید از براکت استفاده کرد.

مرتبط:  چرا باید در سامانه جامع تجارت ثبت نام کرد

10 ترفند کلمه بسیار مفید برای مبتدیان

روش 3: از حروف بزرگ و کوچک استفاده کنید

برای بهبود استفاده از اسلش ها، می توانید از حروف بزرگ و کوچک استفاده کنید، این کار ظاهر کسرها را مرتب تر می کند و نیازی به پرانتز ندارد، مانند: 1 + 3x / 4x + y

برای استفاده از این روش، ابتدا عبارت را در حالت تفریق انتخاب کنید.

سپس بر روی گزینه “x2” در قسمت “Font” در تب “Home” کلیک کنید.

صورت استنتاج کمی کوچکتر و بلندتر از بقیه متن است.

برای مخرج کسر، روی گزینه “x2” در قسمت “Font” در تب “Home” کلیک کنید.

این همچنین باعث می شود که مخرج کسر کمی کوچکتر و کمتر شود.

اگر از سبک و شکل استنتاج ناراضی هستید، می توانید اندازه فونت را تغییر دهید یا از روش 4 که بیشتر استفاده می شود استفاده کنید.

روش 4: با استفاده از معادله

استفاده از ابزار Equation محبوب ترین و رایج ترین راه برای از بین بردن سردرگمی است. ابزار معادله دارای ساختارهای معادله بسیاری از جمله کسرها (حتی کسرهای مختلط) است.

مراحل نوشتن کسر با استفاده از این ابزار به شرح زیر است:

نشانگر ماوس را در جایی که می خواهید کسر را بنویسید قرار دهید.

روی زبانه Insert کلیک کنید سپس به بخش نمادها بروید.

روی Equation کلیک کنید تا لیست آن باز شود. همچنین می توانید از میانبر صفحه کلید Alt+”=” استفاده کنید.

روی گزینه Insert New Equation کلیک کنید.

در تب Design که ظاهر می شود، به بخش Structures بروید.

روی Fraction کلیک کنید. همه نوع کسر نمایش داده می شود، یکی را که دوست دارید انتخاب کنید.

اگر کسر بخشی از یک معادله یا جدا از متن اصلی سند باشد، این روش بهترین گزینه است.

علاوه بر وارد کردن کسرها، ابزار معادله می تواند به شما در نوشتن معادلات پیچیده کمک کند، به خصوص اگر روی یک پروژه ریاضی یا علمی کار می کنید. با استفاده از این ابزار می توانید هر علامتی را که در صفحه کلید موجود نیست، مانند نماد تقسیم را در سند وارد کنید.

دانلود رایگان 40 درس کامل آفیس ورد (فیلم فارسی + جزوه PDF)

حتماً نحوه نوشتن متن ترسیم شده را در برنامه Word یاد گرفته اید. اگر تجربه نوشتن متن ترسیم شده در ورد را ندارید، می توانید با تغییر صفحه کلید به فارسی و تایپ کلمه مورد نظر و نگه داشتن کلید “shift” و حرف “T یا J” کلمه مورد نظر را بکشید. برای عربی‌سازی، می‌توانید حروف و کلمات خود را با نگه داشتن Shift و حروفی مانند «sh، s، y و غیره» عربی کنید. حالا اگر بخواهید خوشنویسی و نوشتن عربی را با گوشی اندرویدی خود تجربه کنید، چه کار می کنید؟ مطمئنا با استفاده از روش هایی که امروز در انزل وب به شما ارائه و آموزش می دهیم، می توانید به راحتی حروف نویسی را در اندروید و آیفون تجربه کنید.

چگونه در اندروید و آیفون کلمات کشیده و عربی را تایپ کنیم؟

? نحوه تایپ متن طولانی فارسی در اندروید و آیفون

تایپ فارسی روی گوشی و کامپیوتر و وارد کردن متن و نوشته های فارسی در نرم افزار آنها در زمانی که سیستم عامل شما از زبان نرم فارسی پشتیبانی نمی کند یک خلأ بزرگ و یک نیاز ضروری محسوب می شود. در این مقاله بهترین کیبوردها و نویسندگان فارسی را معرفی می کنیم. برای گوشی و کامپیوتر این مشکل را برطرف کرده اند. امروز در انزل وب نحوه ترسیم و ترسیم حروف عربی در اندروید را به شما آموزش می دهیم. شما می توانید این مشکل را به دو صورت حل کنید: اولی استفاده از سایت هایی که برای عربی سازی و خط شکسته طراحی شده اند. راه حل دیگر استفاده از صفحه کلیدهایی است که از خط شکسته و نوشتن عربی پشتیبانی می کنند. در ادامه هر یک از این روش ها را با جزئیات بیشتری توضیح خواهیم داد، با ما همراه باشید.

مرتبط:  چرا از صدای خودمون خوشمون نمیاد

روش اول – رسم حروف در تلگرام و سایر شبکه های اجتماعی

اگر دوست دارید در تلگرام، وایبر، اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی متن های طولانی بنویسید، به راحتی می توانید با کپی و چسباندن متن های طولانی این کار را انجام دهید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که به سایت کپی و پیست بروید. در این سایت 3 باکس پیش روی شما قرار دارد. در کادر اول متنی را که می خواهید ترسیم کنید تایپ کنید. در کادر دوم حروفی را که می خواهید به صورت کشیده بنویسید وارد کنید. اگر می خواهید چند حرف دراز باشند، حروف را بدون فاصله و با کاما از هم جدا کنید. می توانید متن حاوی حروف ترسیم شده را در کادر سوم مشاهده کنید. این متن را کپی کرده و در تلگرام، وایبر، اینستاگرام یا هر شبکه اجتماعی دیگری پیست کنید.

اگر قصد ویرایش متون فارسی و انگلیسی خود را دارید پیشنهاد می کنیم مقاله 10 ابزار برتر برای ویرایش آنلاین متون فارسی و انگلیسی بدون نیاز به نصب برنامه را مطالعه کنید.

روش 2 – رسم حروف در اندروید

می توانید از صفحه کلید برای وارد کردن حروف روی گوشی خود استفاده کنید. به لطف این صفحه کلید می توانید متون مبسوط و حتی عربی شده (فاتح، کسره، عزسان و …) را تایپ کنید. مانند روش 1 می توانید این متن ها را از طریق لاین، وایبر، تلگرام و … با دوستان خود به اشتراک بگذارید. حجم این برنامه 919.3 کیلوبایت می باشد.

روش 3 – حروف ترسیم شده را در اندروید تایپ کنید

صفحه کلید دیگری که می توانید برای تایپ حروف کشیده از آن استفاده کنید، صفحه کلید کششی Parasam است. شما می توانید این صفحه کلید را با افزودن و حذف کلمات مورد نظر خود به طور کامل شخصی سازی کنید. صفحه‌کلید کشویی پارسام می‌تواند به‌طور خودکار متنی را که می‌خواهید تایپ کنید (مانند ایمیل، وب‌سایت، شماره تلفن و غیره) تشخیص دهد و قابلیت تصحیح خودکار علائم نگارشی مانند کاما، نقطه، کاما و غیره را دارد. علاوه بر این، این صفحه کلید دارای ویژگی های بسیاری مانند عربی سازی، افزودن خودکار کلمات در پیامک ها، قابلیت تایپ نیم فاصله و … می باشد. حجم این برنامه 3.3 مگابایت است.

اگر قصد دارید با متنی که تایپ کرده اید لوگو بسازید، پیشنهاد می کنیم مقاله مقدماتی سایت های ساخت لوگو و تایپوگرافی با نام های فارسی و انگلیسی را مطالعه کنید.

روش 4 – حروف عربی و متحرک در iPad و iPhone

اگر از دستگاه های iOS استفاده می کنید، می توانید از صفحه کلید SwiftKey برای تایپ عربی به فارسی استفاده کنید. این صفحه کلید از هوش مصنوعی استفاده می کند تا به طور خودکار سبک نوشتاری شما، ایموجی هایی که دوست دارید استفاده کنید، کلماتی که به آنها علاقه دارید و نحوه تایپ شما را یاد می گیرد. این صفحه کلید بیش از 150 زبان را پشتیبانی می کند که زبان فارسی یکی از این زبان ها است. وقتی صفحه کلید را از اینترنت دانلود می کنید، اتصال اینترنت خود را قطع نکنید و فارسی را از لیست زبان های دانلود انتخاب کنید. پس از نصب، انگشت خود را روی علامت “-” در صفحه کلید فارسی نگه دارید تا عربی برای شما نمایش داده شود. می توانید از این عربی برای جابجایی حروف استفاده کنید.

روش 5- عربی سازی در متون اندروید

صفحه کلید هکرها کیبوردی است که مانند صفحه کلید کامپیوتر کار می کند و دارای بخش جداگانه ای برای اعداد، کلیدهای جهت دار، کلیدهای عملکردی F1 تا F12 و … می باشد. این صفحه کلید برای کسانی که از ConnectBot برای دسترسی SSH استفاده می کنند مفید است زیرا از کلیدهای Tab/Ctrl/Esc پشتیبانی می کند. این صفحه کلید از زبان های فارسی، عربی، انگلیسی، آلمانی، فرانسوی و غیره پشتیبانی می کند.

مرتبط:  چرا در کرونا ضربان قلب بالا میرود

روش 6 – عربی سازی در سامسونگ، هوآوی، سونی و غیره.

اگر از جمله کاربرانی هستید که گوشی شما از کیبورد فارسی پشتیبانی نمی کند، می توانید از کیبورد بهنویس استفاده کنید. با نصب این برنامه می توانید فارسی تایپ کرده، مستقیماً از برنامه پیامک ارسال کنید و متن خود را با سایر برنامه ها به اشتراک بگذارید. می توانید از حالت بدون عربی سازی و عربی سازی برای تایپ حروف خود استفاده کنید. می توانید متنی را که تایپ می کنید کپی کرده و در برنامه های مختلف از جمله شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

روش 7 – عربی سازی فارسی با تایپ آنلاین

حدیث نت سایتی است که می توانید از آن برای ترجمه حروف استفاده کنید. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید این سایت برای جابجایی حروف قرآن و احادیث طراحی شده است و اگر از آن برای جابجایی متون غیر از قرآن و احادیث استفاده کنید این حرکات دقیق نخواهد بود.

روش 8 – عربی سازی ورودی فارسی در اندروید و آیفون

مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نرم افزاری به نام مترجم خودکار عربی زبان عربی طراحی کرد که برای پیاده سازی آن از 400 جلد کتاب استفاده شد. اما برخلاف ادعای این مرکز تحقیقاتی، همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، یک متن فارسی عادی و یک متن قرآنی برای حرکت وارد کرده ایم. همانطور که می بینید هیچ یک از این حروف به درستی عربی نشده اند.

در پایان پیشنهاد می کنیم در صورتی که اصلا حوصله تایپ ندارید مقاله روش جایگزین را در زمانی که حوصله تایپ و خواندن متون فارسی را ندارید مطالعه کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

آیا مقاله امروز انزل وب که به خوشنویسی و عربی سازی حروف در اندروید و آیفون پرداخته بود برای شما مفید بود؟ چه روشی را پیشنهاد می کنید؟ اگر روش دیگری را می شناسید که در لیست امروزی نیست، آن را در قسمت نظرات همین مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا