چرا تراشیدن ریش حرام است

سرویس مذهبی ستاره – نظر شرعی در مورد تراشیدن ریش از نظر مراجع چیست؟ چرا تراشیدن ریش حرام است؟ پاسخ را در زیر بخوانید.

حکم تراشیدن ریش

همه (به جز بهجت و صافی): اصلاح با تیغ و ماشین بنابر احتیاط واجب حرام است.

صافی و بهجت: تراشیدن ریش حرام است.

ریش خود را مانند معلم تراشید

آیات عظام امام خامنه ای، بهجت، صافی، نوری و سیستانی: تراشیدن قسمتی از ریش (دو طرف گونه) معادل تراشیدن کامل آن است.

تبریزی، مکارم و فاضل: اگر چانه و اطراف آن (یک ربع صورت) تراشیده نشود، در مواجهه با آن ریش باشد، کافی است.

اصلاح با دستگاه های بی کیفیت

همه مراجع: هر وسیله ای که موهای صورت را به گونه ای می تراشد که به گفته مردم ریش ندارد، خواه تیغ، ماشین یا هر ابزار دیگری.

یک خط ریش اضافه کنید

همه مراجع: اصلاح گونه (مانند خط ریش) قابل قبول است.

تراشیدن ریش در چه مواردی مجاز است؟

همه مراجع: اگر گذاشتن ریش برای صورت مضر است تراشیدن صورت اشکالی ندارد.

تراشیدن ریش به خاطر توهین به مردم

برای یک مسلمان دیندار، گذاشتن ریش موجب تحقیر و ناامیدی نمی شود و مسخره کردن دیگران، احکام الهی را تغییر نمی دهد. تا زمانی که تمسخر و تحقیر به حدی نرسد که تحمل آن از نظر خردمند غیرعادی و شرم آور تلقی شود، ممکن است در این حالت ریش خود را بتراشد.

ریش را بتراشید تا رشد کند و پر شود

همه مراجع: اگر موی صورت کم باشد به طوری که ریش نباشد تراشیدن آن اشکال ندارد.

سبیل را بتراشید و بلند کنید

تراشیدن سبیل اشکالی ندارد، اما رشد دادن آن به حدی که هنگام خوردن یا آشامیدن به غذا یا آب برسد، مکروه است.

دیدگاه آیت الله خامنه ای در مورد تراشیدن ریش

از نظر بلندی و کوتاهی ریش محدودیت خاصی ندارد ولی ملاک این است که در این ریش صدق می کند و بلندی آن از مشت دست منفورتر است.

سبیل زدن و کوتاه کردن ریش اشکالی ندارد.

تراشیدن قسمتی از ریش به معنای تراشیدن کامل آن است.

تراشیدن ریش بنابر احتیاط واجب حرام است و مانع آن است که قوانین و آثار خلاف بر او جاری شود.

تراشیدن سبیل و ترک آن و بلند کردن آن و بلند کردن آن به حدی که هنگام خوردن و آشامیدن به غذا یا آب برسد، اشکالی ندارد.

به عنوان یک اقدام احتیاطی، خرید و ارائه تجهیزات اصلاح به دیگران، مگر در موارد ضروری، مجاز نیست.

برای مسلمان دیندار گذاشتن ریش باعث سردرد نمی شود و بنابر احتیاط آن تراشیدن ریش جایز نیست مگر اینکه گذاشتن ریش موجب ضرر یا خجالت باشد.

اگر خمیر ریش علاوه بر تراشیدن ریش، فواید حلال دیگری نیز داشته باشد، تولید و فروش آن برای این منظور اشکالی ندارد.

به عنوان یک اقدام احتیاطی، پرداخت پول برای تراشیدن ریش ممنوع است.

از آنجایی که تیغ به غیر از اصلاح، کاربردهای دیگری نیز دارد، اگر برای اصلاح در نظر گرفته نشده باشد، تعمیر آن و دریافت پول اشکالی ندارد.

دلیل حرام بودن تراشیدن ریش

در مورد تراشیدن ریش، روایاتی وارد شده که آن را مذمت کرده اند و بیشتر آن را کار مجوس و یهودیان می دانند. مثلاً حضرت فرمود:

عقلا ریش خود را تراشیدند و سبیل خود را گذاشتند، اما ما مسلمانان سبیل را کوتاه کردیم و ریش را گذاشتیم و این بر اساس طبیعت و خلقت است.

این نوع سؤالات از سؤالات ثانویه فقهی است که دلیل و فلسفه اصلی آن تعیین میزان تسلیم و اطاعت ما از اوامر خداوند است. نمی توان به راحتی به دلیل و فلسفه خاص این افعال و دستورات رسید، همچنان که فلسفه تعداد رکعت های نماز و مانند آن برای ما روشن نیست. اما اگر احادیث و سنت را ملاک کشف دستورات شرعی بدانیم و فقها به برکت این منابع به چنین نظری رسیده باشند، این دستور برای ما قانع کننده ترین خواهد بود.

مرتبط:  چطور به ادمین کانال ایتا پیام بدیم

در واقع منطقی ترین دلیلی که ما این تصمیم را می پذیریم این است که این دستور به عنوان یک تکلیف شرعی از مجاری منطقی و قابل اعتماد شرع به ما رسیده است. بنابراین عمل به این دستور مانند هر دستور دیگری ضروری، منطقی و معقول است. دستور دیگر اگر در نظر بگیریم که آزمون عقلانیت یک قاعده، یافتن علل طبیعی، سالم و دنیوی آن است، باید اذعان کنیم که شاید نتوان برای بسیاری از دستورات دینی تعریف شده، چنین دلیلی یافت.

البته از نظر فقهی دلیل اینکه مراجع این فتوا را داده اند متفاوت است و مختص این احادیث نیست. مثلاً به سنت به عنوان دلیل توجه می کردند، زیرا سنت و سیره انبیا و ائمه و اصحاب ائمه (ع) ریش گذاشتن بود. در تاریخ نمی دانیم که پیامبر یا امام ریش خود را تراشیده اند. بنابراین تراشیدن ریش بر خلاف احتیاط است. توصیه می شود سبیل را کوتاه کنید. البته طبق این قاعده تا زمانی که ریش واقعی است تراشیدن کافی است یعنی مردم می گویند ریش گذاشته اند و بلند بودن ریش لازم نیست.

به گزارش همشهری آنلاین، متن سؤالات بدلکاران حضرت آیت الله العظمی خامنه ای و پاسخ آنها در مورد تراشیدن ریش و احکام شرعی مرتبط با این سؤالات به شرح زیر است:

سوال: آیا تراشیدن ریش غیر اخلاقی است؟
پاسخ: تراشیدن ریش از روی احتیاط حرام است و پیشگیری از آن، وضع احکام و آثار فسق است.

سوال: منظور از فک پایینی که باید موهایش را ترک کند چیست؟ آیا این شامل گونه ها هم می شود؟
پاسخ: امتحان این است که از نظر عرف در مورد ریش گذاشتن صدق می کند.

سوال: ریش باید چقدر بلند و بلند باشد؟
پاسخ: محدودیت خاصی ندارد اما ملاک این است که در این ریش صدق می کند و بلندی آن از مشت مکروه تر است.

سؤال: نظر شرعی در مورد تراشیدن سبیل چیست؟
پاسخ: تراشیدن سبیل و رها کردن و بزرگ کردن آن اشکالی ندارد، بله رشد آن به حدی که هنگام خوردن و آشامیدن به غذا یا آب برسد مکروه است.

سؤال: اگر گذاشتن ریش توهین است، تراشیدن ریش چه حکمی دارد؟ ٧٥٧٥٧٥٩٩٩٨٨٨ پاسخ: براى مسلمانى كه نگران دين خود است، گذاشتن ريش موجب سردرد نيست و بنابر احتياط، تراشيدن آن جايز نيست. مگر اینکه باعث آسیب یا خجالت شود

سؤال: آیا تراشیدن ریش در صورتی که مانع از نیل به اهداف مشروع انسان باشد، جایز است؟

سؤال: آیا تراشیدن گونه ها چه با نخ و چه با موچین حرام است؟

سوال:
چرا تراشیدن ریش از نظر عقلی و شرعی حرام است؟

پاسخ:
با سلام و تشکر از سوال شما
اول از همه این را بدانید که در مورد تراشیدن ریش با تیغ و ماشینی که از ته و مانند تیغ می تراشد نظرات متعددی در بین وکلا و مراجع وجود دارد. همه اینها آشکارا فتوا برای تقدس است. در مقابل، برخی فتوا دادند (1) و برخی نیز بنابر احتیاط واجب تراشیدن ریش را جایز دانستند. دلیل این مشکل در روایات شرعی و شیوه زندگی مسلمانان است که به دوران پیامبر (ص) پیوند خورده است.

در حقيقت از تراشيدن ريش رواياتى نقل شده كه آن را مذمت كرده است و بيشتر آنها آن را كار مجوس و يهود مى دانستند، مثلاً پيامبر فرمود: «سبيل را بتراشيد». اما فضایل را رها کن و مثل یهود رفتار نکن. (3)
باز از پیامبر نقل شده است: «حکما ریش خود را تراشیدند و سبیل خود را گذاشتند، اما ما مسلمانان سبیل را کوتاه کردیم و ریش را ترک کردیم و این بر اساس طبیعت و خلقت است». (4)

البته روایاتی از مجازات امتهای پیشین در اثر این عمل وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد، اما باید توجه داشت که همه شواهد منحصر به این روایات نیست و فقها و مراجع از همه این داستانها استفاده کرده اند. این داستانها که ریش می تراشند
به هر حال این سؤالات سؤالات فرعی فقهی است که دلیل و فلسفه اصلی آن تعیین درجه تسلیم و اطاعت ما از احکام الهی است و امکان ندارد به راحتی دلیل و فلسفه خاص این اعمال و دستورات رسیده است، همچنان که فلسفه تعداد رکعت نماز و غیر آن برای ما روشن نیست. اما وقتی روایات و سنت را ملاک کشف دستورات شرعی بدانیم و فقها از طریق این منابع به چنین نظری رسیده باشند، این دستور برای ما قانع کننده ترین خواهد بود.

مرتبط:  چرا pc به اینترنت وصل نمیشود

در واقع منطقی ترین دلیلی که ما این تصمیم را می پذیریم این است که این دستور به عنوان یک تکلیف شرعی از مجاری منطقی و قابل اعتماد شرع به ما رسیده است. بنابراین، عمل به این دستور، یک عمل ضروری، منطقی و معقول شرعی است. فرقه، مانند هر نظم دیگری. اگر ملاک عقلانیت یک تصمیم را کشف دلایل طبیعی، علمی، بهداشتی و دنیوی آن بدانیم، باید گفت که شاید نتوان چنین دلیلی را یافت. برای بسیاری از دستورات قطعی دین.
. در این داستان ها نیست. مثلاً به سبک زندگی به عنوان دلیل توجه می کردند زیرا سبک زندگی و روش عملی پیامبران و ائمه و اصحاب ائمه (علیهم السلام) ریش گذاشتن بود. در تاریخ نمی دانیم که پیامبر یا امام ریش خود را تراشیده اند. بنابراین تراشیدن ریش منع مصرف دارد و کوتاه کردن سبیل توصیه می شود. البته طبق این قاعده فقط باید تراشید تا ریش واقعی شود، یعنی می گویند ریش روی صورت دارد و ندارد لازم نیست ریش بلند باشد.

مرحوم آیت الله العظمی العظمی خویی در مورد حرمت تراشیدن ریش بحث مفصلی دارد که به اختصار بیان می کنیم:
ایشان می فرمایند: در میان علمای شیعه و سنی اتفاق نظر وجود دارد که تراشیدن ریش حرمت است. وجوه زیر برای احترام جمع آوری شد:
1. “Flighiren Khalq Allah”; (5) تراشیدن ریش یک تغییر خلاقانه محسوب می شود. بنابراین ممنوع است.
2. در برخی از روایات به بلند کردن ریش و سبیل سفارش شده و از تشبیه آن به یهود و مجوس نهی شده است. در روایات معروف جعفریات آمده است که تراشیدن ریش مثله است و هر که مثله کند لعنت خدا بر او باد. (6)
4. روایاتی که حاکی از آن است که رفتار و مسلک دشمنان دین جایز نیست. اصلاح یکی از آنهاست. پیامبر (ص) به دو فرستاده کسری فرمود: «وای بر شما! چرا اینجوری شدی آن دو گفتند: پادشاه به ما چنین امر کرد، پیامبر فرمود: اما پروردگارم به من دستور داد که ریش خود را بلند کنم و سبیلم را ببندم. (7)

6. بیان امام علی (علیه السلام): مردمانی بودند که ریش خود را می تراشیدند و سبیل می گذاشتند، از این رو مسخ شدند. (8)
البته خودشان همه این ادله را حجت کامل و قابل قبول ندانسته اند، دلیل دیگری که روایت خاص امام رضا علیه السلام است را به عنوان دلیل اصلی قبول دارند (9) و در در پایان می گویند:
این امر در بین متدینین رایج است و مربوط به زمان پیامبر (ص) است، این بیانگر این سخن است. (10)
اگرچه امروزه توصیه های علمی و بهداشتی از سوی دانشمندان در مورد مضرات استفاده از تیغ برای اصلاح صورت ارائه شده است، اما با توجه به اینکه حرمت این موضوع مختص روش حذف مو یا اپیلاسیون ریش نیست، بلکه بلکه ملاک فولیکول مو است. این کار از پایین (چه با تیغ و چه با هر وسیله دیگری حتی اگر کاملاً بی ضرر باشد) انجام می شود، بنابراین نمی توان برای توجیه این تصمیم الهی تنها به این نکات بهداشتی و علمی تکیه کرد.

پی نوشت:
1. آیت الله بهجت، توضیح المسائل، سؤالات متفرقه، س4.
2. امام خميني، شرح المسال، سؤالات متفرقه، س83; آیت الله خامنه ای، رساله الجواب السؤالات، ص 138. 315، ص. 1414; آیت الله مکارم شیرازی، اسفتاطات جدید، ج2، ص753; آیت الله فاضل، جامع المسائل، ج 1، 1386ق. 1، ص. 955.
3. شیخ حر عاملی، وصال الشیعه، مؤسسه آل البیت، قم، 1409ق، ج 1، ص 138. 2، ص. 117.
4. همان.
5. نساء (4)، آیه 118.
6. محدث نوری، المستدرک، مؤسسه الاحیاء لترث العربی، بیروت، بی تا، ج 1، ص 138. 1، ص. 59.
7. همان صفحه 59.
8. الوصال الشیعه، ج 1، ص 138. 2، ص. 117، همان.
9. به روایت محمد بن ادریس در پایان سوره به نقل از جامع البزنتی، صاحب الرضا (علیه السلام) که فرمود: و سؤال او این است: آیا صحیح است که ریش مرا بگیرد؟ گفت: برای من مشکل موقتی و برای من پیش بازی نیست. (وسایل الشیعه همان ج 2 ص 112).7575759998810. توحیدی تبریزی، مصباح الفقاهه، احوالات درس محقق خویی، انتشارات انصاریان، 1417ق، ج 1، ص 138. 1، صص 257-261.

مرتبط:  چطور در ماین کرافت ازدواج کنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا