چرا به پژوهش نیاز داریم

اشاره:

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، به منظور گسترش فرهنگ «پژوهش» در جامعه و ارتقای جایگاه «پژوهشگر»، پنجم آذرماه از سوی «شورای کل فرهنگ» کشور به عنوان «روز پژوهش» نامگذاری شد. . . وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز از سال ۱۳۷۹ هفته چهارم آذرماه را به عنوان هفته پژوهش نامگذاری کرده است.

علت نامگذاری این روز به این دلیل است که مردم در این روز با اهمیت پژوهش، نقش، جایگاه و تأثیر آن در اداره سازمان ها، اداره کشور و جامعه و نیز بهبود زندگی بیشتر آشنا شوند. شرایط شهروندان و از زاویه ای دیگر در چارچوب عملکرد نهادها، سازمان ها و مجموعه هایی که ماهیت وظایف آنها پژوهشی است. این روز همچنین فرصتی است تا مردم و دوستداران علم و پژوهش با یکدیگر تعامل داشته باشند و از فعالیت های پژوهشی انجام شده در مناطق مختلف کشور مطلع شوند.

حال به بهانه این روز، این قلم موضوعات و موضوعاتی را در این زمینه برجسته خواهد کرد:

1- تحقیق چیست و محقق کیست؟

در دنیای امروز، دانش یکی از محورها و شاخص های اصلی پیشرفت و تعالی هر جامعه است. سنجش سطح دانش به میزان تولید و مصرف اطلاعات و گسترش دانش به دسترسی سریع و آسان به منابع علمی معتبر بستگی دارد. دانش ما یا از طریق مطالعه منابع اطلاعاتی موجود یا بر اساس تحقیقاتی که خودمان انجام می دهیم به دست می آید.

اگر این دانش مبتنی بر نتایج تحقیقات قبلی باشد، اطلاعات را به طور موثر مصرف کرده ایم و اگر مبتنی بر مشاهدات و تحلیل های فعلی باشد، تلاش ما منجر به تولید اطلاعات شده است. بنابراین منبع اصلی تولید اطلاعات و دانش جدید در واقع نتیجه فعالیت های پژوهشی انجام شده است. تحقیق در مورد هر موضوعی، در هر شکل و در هر سطحی، تلاشی منسجم و سیستماتیک برای گسترش دانش موجود در مورد موضوعاتی است که به آن می پردازیم. تحقیق تلاشی برای یافتن بهترین راه حل های ممکن برای حل مشکلات زندگی است.

علاوه بر این، تحقیق یک فعالیت منسجم برای دستیابی به درک واضح تری از مفاهیم پیرامون ما است. به طور کلی، پژوهش راهی برای جابجایی مرزهای دانش و گشودن افق های جدید برای نسل های آینده است. به فردی که به روش های مختلف تحقیق می کند، محقق می گویند. محقق کسی است که با استفاده از روش های علمی به دنبال کسب دانش جدید در موضوعات و مفاهیم مختلف است. او با استفاده از ابزارهای مختلف، پدیده های اطراف خود را با دقت و عمق بیشتری رصد می کند. محقق با نگاهی نقادانه و موشکافانه به محیط خود می نگرد و اطلاعات قابل اعتمادی را در اختیار مدیران قرار می دهد تا مشکلات شرکت را حل کند و بهترین راه حل های عملی را ارائه دهد.

تعریف تحقیق از دیدگاهی دیگر:

تعاریف زیادی از اصطلاح “تحقیق” وجود دارد. برخی آن را «مطالعه آگاهانه، برنامه ریزی شده، روشمند در مواجهه با مسئله ای پیچیده و مبهم به قصد شفاف سازی و رفع پیچیدگی و ابهام از آن مسئله» نامیده اند.

منوچهار آقایی در کتاب «پژوهش» در تعریف این واژه می نویسد: پژوهش مجموعه ای از فعالیت های نوآورانه، خلاق، نوآورانه، نظام مند و برنامه ریزی شده است که عموماً هدف آن گسترش دانش مرزهای علمی است. این دانش برای بهبود زندگی و به طور خلاصه نوآوری و ایجاد محصولات، فرآیندها، دستگاه ها و ابزارها، سیستم ها، خدمات و روش های جدید که در نهایت منجر به رشد و توسعه می شود. علی دلاور، استاد دانشگاه علامه طباطبایی، این پژوهش را بحث و گفت و گو در حوزه فرآیند کلی علوم انسانی می داند.

آنچه در همه تعاریف فوق مشترک است سه ویژگی است که عبارتند از: فرآیند تحقیق، نظم و تداوم در انجام فعالیت و هدف نهایی که کشف حقیقت یا افزایش آگاهی است. عنصر سوم به وضوح هدف نهایی هر فعالیت پژوهشی و جهت گیری آن را مشخص می کند. تحقیق باید با هدف «کشف حقیقت» انجام شود و اگر به این هدف نرسید، کار پژوهشی بهتر است.

تحقیق فرآیندی زمان‌بر است و بیش از هر چیز نیازمند صبر و حوصله مسئولان و محققان است.

در تحقیقات، نقاط ضعف و قوت یک موضوع یا محصول مورد مطالعه قرار می گیرد و یا عملکرد یک سازمان و یک موسسه ارزیابی می شود و بر اساس نتایج به دست آمده از این تحقیق می توان برای بهره وری بیشتر برنامه ریزی و راهکار ارائه کرد. این موسسه یا این محصولات و موضوعات.

2- روند تحقیق چگونه است؟

موفقیت و توسعه پژوهش در هر جامعه ای مستلزم گسترش رویکرد پژوهشی (پژوهش محور) در آن جامعه است. رویکرد تحقیق به رویکرد پژوهش محور به سوالات مختلف اشاره دارد. در این نوع نگاه، قبل از هر تصمیم مهم، نتایج تحقیقات قبلی مرتبط با موضوع تصمیم گیری مورد توجه قرار می گیرد. به عبارت دیگر، در رویکرد پژوهش محور، از نتایج تحقیقات قبلی به طور موثر برای بهبود وضعیت موجود استفاده می شود. کسانی که رویکرد پژوهشی به فعالیت های خود دارند قبل از تصمیم گیری وضعیت موجود را مطالعه می کنند و با تحلیل مشاهدات خود به بهترین راه حل ها فکر می کنند. آنها همچنین سعی در استفاده مناسب از نتایج کار سایر محققان دارند. بنابراین رویکرد پژوهشی محدود به لایه یا گروه خاصی نیست و زمانی منشأ اثر خواهد بود که به سطوح و شئون مختلف جامعه بسط یابد.

3- اهمیت و ضرورت تحقیق چیست؟

نوع و سطح فعالیت های پژوهشی یکی از شاخص های اصلی توسعه و پیشرفت است. موفقیت در کلیه فعالیت های مرتبط با توسعه صنایع، کشاورزی، خدمات و …. بستگی به گسترش فعالیت های تحقیقاتی دارد. در واقع پژوهش یکی از محورهای مهمی است که ضامن پیشرفت و توسعه پایدار در هر کشوری است. بدون تحقیق، دانش بشری پیشرفت نمی کند و دچار رکود می شود. بدون تحقیق، امور آموزشی از پویایی و نشاط لازم برخوردار نخواهد بود. همه آنچه را که به عنوان پیشرفت علمی در دوره های مختلف تاریخ می شناسیم، حاصل تلاش افرادی است که رویکردی پژوهشی به کار خود داشته اند و روحیه پرسشگری همواره محرک فعالیت های علمی آنها بوده است.

4- انواع اصلی و روش های معمول تحقیق کدامند؟

تحقیقات موجود را می توان بر اساس چندین معیار طبقه بندی کرد. به عنوان مثال، بسته به نحوه اعمال نتایج تحقیق، می توان آنها را به دو دسته «کاربردی» و «بنیادی» تقسیم کرد. از نتایج تحقیقات کاربردی می توان در کوتاه مدت برای حل مشکلات موجود استفاده کرد. به عبارت دیگر، پژوهش کاربردی در حل مسائل جاری مفید است و از این رو «کاربردی» نامیده می شود. معمولاً نیاز به انجام تحقیقات کاربردی زمانی به وجود می آید که روش ها و اطلاعاتی که در اختیار ما قرار دارد برای حل برخی مشکلات موجود کافی نباشد. از سوی دیگر، پژوهش های بنیادی به توسعه و تعمیق پایه های علوم مختلف کمک می کند و در درازمدت امکان عبور از حدود دانش بشری را فراهم می کند.

شايد تحقيقات پايه هنگام انجام كاربرد عيني و مشخصي نداشته باشد، اما در درازمدت زمينه اي را براي توسعه دانش و انجام تحقيقات بيشتر فراهم كند. علاوه بر این تقسیم بندی، جستجوها را می توان با توجه به زمینه آنها طبقه بندی کرد. مثلاً تحقیقات صنعتی، مذهبی، فرهنگی، کشاورزی، پزشکی و فنی. هر کدام از این رشته ها روش ها و اصول تحقیق کاربردی و پایه ای خاص خود را دارند که محققین آن رشته از آن استفاده می کنند.

5- فرآیند تحقیق شامل چه مراحلی است؟

تحقیق در زمینه های علمی به روش های مختلفی صورت می گیرد و نمی توان روش خاصی را که برای همه شاخه های علم قابل اجرا باشد معرفی کرد. اما اصول کلی بر فرآیند تحقیق در رشته های مختلف حاکم است که بیشتر شبیه به هم هستند تا متفاوت. پژوهش، در هر شکل و در هر زمینه ای، همواره از رهنمودهای مکتوب و منطقی پیروی می کند که به پژوهشگران در کارشان کمک می کند. علاوه بر این، به کارگیری این دستورالعمل ها به آنها اجازه می دهد تا نتایج و کار سایر تحقیقات را ارزیابی کنند و در عین حال اطمینان بیشتری نسبت به صحت نتایج کار خود کسب کنند. معمولاً در ابتدا، تمام تحقیقات با یک یا چند سؤال آغاز می شود. این سؤالات ذهن محقق را به خود مشغول می کند و او را تشویق می کند تا برای پاسخ به آنها تلاش کند.

در مرحله دوم، محقق به جستجوی منابع علمی رشته خود می پردازد و با بررسی دقیق آنها، تصویر روشن تری از میزان دانش موجود در آن حوزه به دست می آورد. این تصویر بر اساس گزارش های منتشر شده توسط سایر محققان در این زمینه است. این مرحله “بررسی پیشینه تحقیق” نامیده می شود. اگر در این مرحله منابع برای محقق مفید باشد و به نحوی از آنها استفاده کند، فهرست کاملی از تمامی منابع مورد استفاده در گزارش تحقیق خود را با دقت ذکر خواهد کرد. استناد به این منابع، ضمن نشان دادن پیوند بین تحقیقات خود و تحقیقات قبلی، اعتبار بیشتری به تحقیقات جاری می بخشد و ارتباطات علمی بین محققان را افزایش می دهد.

در مرحله سوم، محقق اطلاعات و داده هایی را جمع آوری می کند که می تواند مبنایی برای تحلیل ها و تفسیرهای آتی باشد که در نهایت به یافتن پاسخ سوالات اولیه کمک می کند. این بخش از تحقیق که به مرحله جمع آوری اطلاعات و داده ها معروف است به روش های کاملاً متفاوتی قابل انجام است. به عنوان مثال در پژوهش های معمول در زمینه های علوم انسانی و اجتماعی مانند روانشناسی، علوم تربیتی و جامعه شناسی از ابزارهایی مانند پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده استفاده می شود. در علوم تجربی، محققان در این مرحله آزمایش هایی انجام می دهند و تأثیر عوامل خاص را در حوزه کاری خود اندازه گیری و آزمایش می کنند.

در مرحله چهارم، داده‌های جمع‌آوری‌شده به شیوه‌ای به‌خصوص با استفاده از مبانی آمار، سازماندهی و خلاصه می‌شوند. این سازماندهی و سنتز به گونه ای انجام می شود که امکان توصیف و مقایسه نتایج به دست آمده برای محقق وجود داشته باشد. رسم نمودارها و جداول یکی از روش های رایج سازماندهی و جمع بندی داده ها است.

در گام پنجم، محقق می تواند بر اساس تحلیل نتایج مراحل قبل، تفسیر روشنی از موضوع تحقیق داشته باشد و پاسخی برای سؤالات اولیه خود بیابد.

در مرحله نهایی، نتایج تحقیقات انجام شده می تواند به صورت چاپی یا الکترونیکی به یکی از روش های معمول در نشریات علمی منتشر شود. به عنوان مثال، نتایج تحقیقات ممکن است در قالب گزارش های تحقیقاتی مفصل یا مختصر، مقالات علمی در مجلات، در رسانه ها، در وب سایت ها یا به عنوان ارائه در کنفرانس های ملی یا بین المللی منتشر شود. این نتایج می تواند توسط سایر محققان در آینده مورد استفاده قرار گیرد و به عنوان مبنایی برای مطالعات دیگر باشد. اگر تحقیق از نوع کاربردی باشد، نتایج به دست آمده در دسترس کسانی خواهد بود که می توانند از آن برای حل مشکلات موجود استفاده کنند.

6- ویژگی های یک محقق موفق چیست؟

یک محقق موفق نگاهی کنجکاو و موشکافانه به پدیده های اطراف خود دارد و نسبت به اتفاقات اطراف خود حساس است و ذهنی پویا و پرسشگر دارد. ذهن کنجکاو او همیشه به دنبال پاسخ های جدید برای سوالات موجود است. علاوه بر این، او از روش های علمی و شناخته شده برای انجام تحقیقات خود استفاده می کند. علاوه بر این، یک محقق موفق مهارت یافتن منابع اطلاعاتی مورد نیاز خود را دارد. این منابع از مکان هایی مانند کتابخانه ها، مراکز اطلاع رسانی و شبکه های کامپیوتری ملی و بین المللی به دست آمده اند. او می تواند درباره این منابع تحقیق کند و با مطالعه زمینه پژوهشی موضوعی که در آن کار می کند، درک روشنی از گذشته آن موضوع داشته باشد. محققین موفق از یک گروه کاری در پروژه های تحقیقاتی لذت می برند و سعی می کنند تحقیقات خود را با همکاری یکدیگر انجام دهند. در عین حال نتایج اکتشافات خود را به طور موثر منتشر می کنند و در اختیار سایر محققان قرار می دهند. آنها نسبت به توسعه مرزهای دانش احساس مسئولیت می کنند و پیوسته در تلاش برای ارتقای مهارت های علمی خود هستند.

مرتبط:  چطور با تنهایی کنار بیام نی نی سایت

7- اهمیت کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی در توسعه پژوهش چیست؟

کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی به عنوان مراکز اصلی جمع آوری و سازماندهی منابع اطلاعاتی، ابزار لازم را در اختیار پژوهشگران و توسعه پژوهش قرار می دهند. از آنجایی که هیچ تحقیقی بدون پیوند با زمینه تحقیق در حوزه خود نمی تواند موفق باشد، دسترسی به منابع اطلاعاتی به روز یکی از مهم ترین نیازهای محققین است. همه محققین باید از فعالیت هایی که قبلاً در زمینه تحقیقاتی خود یا در حال پیشرفت انجام شده است آگاه باشند. این آگاهی به لطف دسترسی به منابع اطلاعاتی امکان پذیر است. معمولا یافته های سایر محققان در مجلات علمی، کتاب ها، وب سایت ها و پایگاه های اطلاعاتی منتشر می شود. کتابداران و متخصصان اطلاعات وظیفه جمع آوری و سازماندهی این اطلاعات و ارائه نتایج تحقیقات قبلی را در اختیار پژوهشگران قرار می دهند.

8- رابطه تحقیق و توسعه کشور چیست؟

توسعه علمی، صنعتی و فرهنگی یک کشور بدون تحقیق نمی تواند موفق باشد. در واقع پژوهش موتور پیشرفت و توسعه است. حتی اگر بدون نگاه به مبانی پژوهش نشانه‌های توسعه وجود داشته باشد، این توسعه مستمر و پایدار نخواهد بود و نمی‌تواند مسیر مطمئنی را طی کند. بنابراین پژوهش اساس توسعه است و تضمینی برای توسعه مداوم است. همچنین به کارگیری نتایج تحقیقات انجام شده در هر حوزه منجر به بهبود راه حل ها و روش های رایج در حوزه های مورد نظر می شود.

9- توسعه پژوهش در کشور به چه عواملی بستگی دارد؟

عوامل زیادی در توسعه تحقیقات دخیل هستند که در این یادداشت نمی توان به آنها پرداخت. با این حال، عوامل توسعه تحقیق را می توان به طور خلاصه به سه بخش تقسیم کرد: عوامل سخت افزاری، عوامل نرم افزاری و منابع انسانی. عوامل فیزیکی به کلیه امکانات و زیرساخت های فیزیکی اولیه اطلاق می شود که محققین را قادر به انجام تحقیقات در زمینه های مختلف می کند. برای مثال وجود ابزارهای تحقیقاتی مانند دستگاه ها و آزمایشگاه های پیشرفته و همچنین امکانات شبکه و محاسبات بخشی از این منابع مادی است. امکانات نرم افزاری به جریان اطلاعات و دانش بین محققین اطلاق می شود که از طریق مجلات و سایر منابع علمی به صورت چاپی یا الکترونیکی صورت می گیرد. در نهایت قسمت سوم این مجموعه در مورد نیروی انسانی و پژوهشگرانی است که با دانش و تلاش خود می توانند از امکانات سخت افزاری و نرم افزاری استفاده کرده و طرح های تحقیقاتی مختلف را توسعه و اجرا کنند. علاوه بر این، توسعه آینده پژوهش در هر کشور متکی بر گسترش رویکرد پژوهش محور در آموزش آن کشور است که از مقطع ابتدایی شروع می شود و تا پایان تحصیلات دانشگاهی ادامه می یابد.

10- رویکرد پژوهش محور در آموزش رسمی چه اهمیتی دارد؟

منظور از رویکرد آموزشی پژوهش محور این است که در تمامی مقاطع و مقاطع تحصیلی، روش های تدریس باید به گونه ای باشد که دانش آموزان به مطالعه کتب درسی اکتفا نکرده و با بررسی منابع موجود در موضوعات، دانش خود را گسترش دهند. در رویکرد پژوهش محور، دانش آموزان یاد می گیرند که چگونه یاد بگیرند و می توانند دانش خود را به روش علمی توسعه دهند.
توسعه پایدار و کلی هر کشور تا حد زیادی به توسعه کمی و کیفی فعالیت های تحقیقاتی آن کشور بستگی دارد. اگر به پژوهش در درازمدت نگاه کنیم، شاید مهم‌تر از انجام پژوهش در زمینه‌های مختلف، گسترش رویکرد پژوهش محور به آموزش در سطوح مختلف آموزشی باشد. دانش آموزان امروز محققین فردا هستند که با تلاش خود می توانند مرزهای دانش را جابجا کنند. آموزش موثر روش های تحقیق بهینه موفقیت تحقیقات آینده را تضمین می کند. بدیهی است که توسعه پژوهش در گرو تعامل سازنده تمامی بخش‌های آموزشی و پژوهشی کشور است و هیچ یک از این سازمان‌ها به تنهایی نمی‌توانند در بهبود وضعیت پژوهشی کشور سهیم باشند. بنابراین پیشرفت در این زمینه نیازمند عزم ملی در این زمینه و توجه به جایگاه پژوهشی در زمینه های مختلف است.

11- نقش پژوهش در تصمیم گیری های کلان

یکی از عوامل اساسی پیشرفت در کشورهای توسعه یافته توجه ویژه به پژوهش است. اساساً هر نوع پیشرفت و توسعه با تحقیقات علمی ارتباط مستقیم دارد و رشد و توسعه کشورهای پیشرفته نتیجه سرمایه گذاری در بخش تحقیقات است. مقیاس تحقیقات علمی در کشورهای صنعتی پیشرفته گواه این امر است.
کشورهای صنعتی پیشرفته بخش قابل توجهی از تولید ناخالص ملی خود را به سرمایه گذاری در تحقیق و پژوهش اختصاص داده اند. به گفته کارشناسان، این رقم برای کشورهای صنعتی 5 درصد است در حالی که در ایران این رقم حدود 0.5 درصد است.

تحقیقات می تواند از بسیاری از موارد اضافی، اتلاف وقت و بودجه جلوگیری کند. هر چه یک موضوع بزرگتر و مهمتر باشد، برای تصمیم گیری در مورد اجرای آن به تحقیقات بیشتری نیاز است. این امر ریسک تصمیم گیری و اجرا را به حداقل می رساند. همچنین برای برنامه ریزی بلندمدت به تحقیقات بیشتری نیاز است. در صورتی که برنامه ریزی فاقد پشتوانه تحقیقاتی باشد و قبل از شروع آن به طور کامل بررسی نشود، قطعاً با مشکلات اجرایی و عملیاتی سازی مواجه خواهد شد. بنابراین می‌توان گفت که پژوهش نقش عمده‌ای را به‌ویژه در تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی ایفا می‌کند. به همین دلیل است که بسیاری پژوهش را “حلقه گمشده توسعه” یا “سنگ بنای توسعه” می نامند.
به گفته جعفر حبیب اللهی، محقق و مدرس دانشگاه علوم پزشکی، رشد علم محصول کار پژوهشی است و کمیت و کیفیت تحقیقات علمی و پژوهشی در هر جامعه پایه توسعه و پیشرفت این جامعه را تشکیل می دهد.

به گفته منوچهر فرهنگ، محقق و اقتصاددان، همین پژوهش بود که تمدن بشری را پدید آورد و دایره نفوذ انسان را در هستی گسترش داد. اگر امروز انسان قادر به رفتن به فضا است، این موفقیت فقط ثمره تحقیقات است. تحقیق مهمترین راه کشف و حل مشکلات کشور است.

12- پژوهش اولین گام برای حمایت از تولید ملی است

بیش از یک دهه است که مقام معظم رهبری با درایت و قضاوت خاص خود برای هر سال نامی خاص برگزیده اند و این نام ها مسیر حرکت مسئولان و فعالان عرصه های مختلف کشور اعم از اقتصادی، اجتماعی و بخش های فرهنگی . در همین راستا، سال 1392 به عنوان سال «تولید داخلی با حمایت از کار و سرمایه ایرانی» نامگذاری شد. عنوانی که اگر دقت کنید می تواند اسباب شکوفایی اقتصاد کشور را فراهم کند. مانند هر سال، اکنون نیز برای تحقق شعار تعیین شده، ابتدا باید الزامات اساسی فرآیند پیش رو را بسنجیم و سپس به دنبال تحقق اهداف خود باشیم. به نظر می رسد در زمینه تقویت و ارتقای تولید ملی، پژوهش قدم اول باشد (با دید وسیعی که با چشم اندازی بزرگ مانند صادرات انبوه محصولات ایرانی شکل می گیرد). ،

امروزه نیاز و اهمیت تحقیق بر کسی پوشیده نیست. تا چند دهه پیش، پژوهش و روش های آن، محققان و اندیشمندان را به عنوان گرایشی در رشته های مختلف تحصیلی مورد توجه قرار می داد و کسانی که شیفته تحقیق به معنای کشف حقایق و ایجاد آشنایی های جدید بودند، این گرایش را در دانشگاه های معتبر فرا گرفتند. از جهان. با پیشرفت روزافزون این علم در دهه های اخیر، روش های تحقیقاتی قبلی دیگر پاسخگوی نیاز افراد تحصیل کرده نبود. بدین ترتیب روش های تحقیق به یک حوزه علمی با تعریفی خاص تبدیل شده و دنیای پژوهش بیش از پیش زیبایی خود را نشان داده است.

همانطور که می دانیم تحقیق فعالیتی دقیق، منظم و منطقی برای کشف حقایق، کسب دانش جدید، حل مسائل و تصمیم گیری صحیح است. با الگوبرداری از این تعریف و همچنین رویکرد جهانی به دستاوردهای بزرگ کشورهای توسعه یافته که نشان دهنده کار پژوهشی در آغاز هر فعالیتی است، اهمیت و ضرورت اقدامات صحنه اجرایی کشور در سال جاری نمایان می شود. البته این تعریف و ضرورت های آن سال هاست که مورد توجه همه دانشمندان بوده است. اما اکنون که سال دوم را سال تولید ملی نامیده اند، باید توجه داشت که در هیچ نقطه ای از کشور نباید اقدامی در زمینه تولید ملی انجام داد، مگر اینکه فرآیند تصمیم گیری در قالب یک عملیات تحقیقاتی آموزش داده شود. ،

با نگاهی به تاریخ تحقیق و پژوهش در ایران متوجه می شویم که کشور ما در این زمینه خوب نیست. با توجه به تعداد محققین کشور، سهم بودجه پژوهشی، تعداد مراکز تحقیقاتی و …. در مقایسه با کشورهای توسعه یافته وجود اختیارات بیشتر ضروری است.

متأسفانه در ایران فرهنگ پژوهش بر خلاف فرهنگ آموزش گسترش یا نهادینه نشده است. اما فارغ از این ضعف ها در حوزه پژوهش، آنچه در این بحث حائز اهمیت است، استفاده مفید و موثر از ظرفیت های پژوهشی موجود کشور برای برداشتن گام های مدبرانه در جهت ارتقای تولید ملی کشور است. در صورتی که یک تولیدکننده خرد یا کلان در ابتدا یا در ادامه فرآیند تولید خود از همان قابلیت های تحقیقاتی استفاده کند و بر اساس نتایج کار تحقیقاتی تصمیم گیری کند، در صورتی که مسئولین اعتبارات بانکی قبل از تسهیلات برای تولیدکنندگان راهنمایی شوند. از کار پژوهشگران نظارت و ارزیابی مستمر صنایع و محصولات وابسته، در صورتی که مسئولان وزارتخانه‌های کشاورزی، جهاد، صنعت، معدن و تجارت، «کار و امور اجتماعی» در مورد نحوه اعمال تصمیم بگیرند، اتخاذ عوامل تولید موجود (کار، سرمایه و غیره) بر اساس عملیات تحقیقاتی، با فرض رعایت سایر الزامات برای ارتقای تولید ملی؛ بنابراین تولید ملی به اهداف عالی خود خواهد رسید. ،

مراجع:

2. پژوهش، مرحله اول حمایت از تولید ملی، علیرضا غفاری، کارشناس اقتصاد، اطلاعات، چهارشنبه 2 فروردین، شماره 2. 7575759999888888; تصور ما از پژوهش، دکتر احد فرامرز قراملکی، مجله رسالت، 1/2/2، صفحه 1، شماره 1، 1، 1، 1، 1، 1، 1/2/2.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم ، آغاز هفته پژوهش، اهمیت و استفاده از آن بهانه ای شد تا جایگاه واقعی آن در همه عرصه ها بازنگری شود.

پژوهش به عنوان راوی و ابزاری برای تحلیل پدیده ها، رویدادها و حتی رفتارها باید در اولویت های کشور قرار گیرد، زیرا تنها راه یافتن راه حل های دقیق و عملی برای مشکلات، تحقیق است.

دانشگاه‌ها به‌عنوان متولیان اصلی پژوهش در جهان، بیشترین مسئولیت را در احیای جایگاه و منزلت پژوهش به‌عنوان حلقه مفقوده نهادها در ایران بر عهده دارند و نمی‌توانند و نباید تنها به یک هفته بسنده کنند.

مرتبط:  چرا در اب احساس سبکی می کنیم

باید بپذیریم که بی توجهی به اهمیت پژوهش برای تصمیم گیری درست در همان حوزه ها عامل مهمی در عدم تحقق ظرفیت های بسیار چشمگیر منابع مالی و انسانی کشور است و نمی توان آن را تنها به حوزه صنعت یا علوم انسانی محدود کرد. . .

این هفته جایگاه پژوهشی بهانه ای شد برای گفت و گو با مهدی عباس زاده معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و علیرضا کاوند معاون پژوهش و فناوری قرآن کریم. دانشگاه علم و آموزش.

برنامه های هفته پژوهش را در دو بخش تکلیف و غیر تکلیف اجرا کنید

علیرضا کاوند با گرامیداشت هفته پژوهش به محورهای فعالیت های پژوهشی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم پرداخت و گفت: این دانشگاه هر ساله در آذرماه همایش هفته پژوهش را به موازات هفته پژوهش و فناوری برگزار می کند.

به گفته معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، همایش امسال از 25 آذرماه آغاز و تا 30 آذرماه ادامه خواهد داشت.

وی با تصریح بر اینکه عناوین برنامه های هفته پژوهش دانشگاه در دو بخش اجباری و غیر اجباری تعریف شده است، افزود: این برنامه ها در دانشکده های دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم اجرا و به دانشکده ها ابلاغ می شود. توسط ستاد مرکزی دانشگاه در دفتر مرکزی و معاونت فناوری و تحقیقات دانشگاه.

کاوند ادامه می دهد: با توجه به درخواست ما در هفته پژوهش، دانشکده های دانشگاه علوم قرآنی فرم ها و اطلاعات را تکمیل و جزییات برنامه های خود را به دفتر معاونت فناوری و پژوهش دانشگاه قرآنی اعلام می کنند. علوم. دفتر مرکزی. مدیران برنامه ها را هم معرفی می کنیم و نمونه ها را به ما ارائه می دهند و در نهایت به دانشکده ها مجوز برگزاری برنامه را می دهیم.

استادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم انگشت اتهام را به سوی متولیان برنامه تکلیف دانشکده ها گرفت و گفت: برگزاری نشست های علمی تخصصی در حوزه علوم قرآنی، برگزاری کارگاه اصول و فنون نگارش مقالات علمی برگزاری کارگاه آشنایی با نرم افزار نور و سیستم های نورمکس و مگ. ایران، ارائه پایان نامه کارشناسی ارشد و پایان نامه دکتری دفاع شده بین 10 شهریور 97 تا 31 آبان 98 در پرونده دفاعی و تکمیل عنوان استاد پژوهشی و پژوهشی سطح بالا دانشجویان بخشی از مهمترین برنامه های تکالیف را انجام می دهند. هفته پژوهش دانشگاه

وی گفت: تغییر برنامه های هفته پژوهش امسال نسبت به سال گذشته این است که برنامه ها به دو بخش تکلیف و غیر تکلیف تقسیم می شوند.

کاوند در خصوص مهم ترین عناوین برنامه های بدون تعیین تکلیف نیز گفت: در صورتی که این برنامه ها ظرفیت ساماندهی و اجرا را داشته باشد با تشخیص رئیس دانشکده و شورا تدریس و در دانشکده مقصد اجرا می شود. تحقیقات دانشکده

کارگاه نقد و بررسی کتاب برگزار کنید

به گفته معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، برپایی کارگاه نقد و بررسی کتاب و برپایی نمایشگاه کتاب با اولویت ارائه آثار تولید شده توسط اساتید دانشگاه، برترین ها پایان نامه ها، ارائه تصویری سامانه های دو ماهنامه علمی دانشگاه و ارائه و فروش نرم افزار نور از مهم ترین برنامه هایی است که در هفته پژوهش از سوی این دانشگاه تکلیف نیست.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ستاد هفته پژوهش و فناوری در استان قم نیز مانند سایر استان ها فعال است، دانشکده علوم قرآنی قم به دلیل استقرار در استان قم مجاز به شرکت در جشنواره استانی است. هفته پژوهش و ما پژوهشگران نمونه دانشگاه خود هستیم که فقط برگزیدگان استان قم را انتخاب می کنیم، در نتیجه امسال سه استاد و محقق را در دانشگاه قم برای ارزیابی معرفی می کنیم.

کاوند افزود: در کنار این موضوع به 19 دانشکده دیگر نیز مکاتبه کرده ایم تا در هفته پژوهش استان خود در استان مربوطه فعال باشند، زیرا فعالیت آنها در هفته پژوهش استان قابل مشاهده نیست، استان قم و همچنین در حال انجام است. دانشكده ها را توجيه كرد كه هر چه بيشتر براي معرفي بهترين محققان خود به استانداري هاي استان خود همكاري كنند.

استادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در پایان خاطرنشان کرد: از 80 استاد کل دانشگاه، تنها 13 استاد از دانشکده علوم و معارف قرآن کریم وارد مرحله مسابقه می شوند. و تحقیقات علمی ارزیابی هفته پژوهش استان و سایر اعضای هیأت علمی در استان مربوطه مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

تصمیمات اساسی فرهنگی، دولتی، سیاسی و اقتصادی باید مبتنی بر پژوهش باشد.

معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز بر اهمیت پژوهش و نیازسنجی تاکید کرد و گفت: پژوهش تنها به دانش خاص و حوزه علمی خاص تعلق ندارد، بلکه باید بر دانش بنیادی نیز تأثیر بگذارد. . تصمیمات دولت

مهدی عباس زاده افزود: تصمیمات اساسی کشور در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، حاکمیتی، سیاسی، اقتصادی، عمرانی، صنعتی و فناوری باید مبتنی بر پژوهش باشد.

وی بیان کرد: پژوهش یکی از مهم ترین نیازهای کشور است و حتی با وجود مشکلات اقتصادی که در جامعه وجود داشته، به نظر می رسد اگر بخواهیم به راهکارهای علمی و صحیح برای حل مشکلات اساسی خود دست یابیم، راه حلی وجود ندارد. به جز از طریق تحقیق برای دستیابی به این راه حل ها.

اهمیت توجه به پژوهش مسئله محور

معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: پژوهش باید ویژگی هایی داشته باشد تا بتواند این مشکلات اساسی را به خوبی حل کند. مهمترین جنبه تحقیق مسئله اصلی است، یعنی باید مشکل را شناسایی کنیم و بر اساس آن تحقیق را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه گاهی پژوهش به ویژه در علوم انسانی بیشتر موضوع محور است تا مسئله محور، بیان کرد: به این معنا که محقق یا دستگاه علمی موضوعاتی را تعریف می کند و پژوهشگران را روی آن متمرکز می کند تا به تحقیق بپردازند. اما اکثر این تحقیقات نمی تواند پاسخگوی نیازهای اساسی کشور باشد.

معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: مشکل در واقع یک موضوع واقعی و عینی است که در واقع وجود دارد، چه از لحاظ عملی و کاربردی و چه از نظر نظری و استراتژی.

وی تاکید کرد: نباید در تحقیق مشکل ایجاد کنیم، خود مشکل وجود دارد و باید آن را کشف کنیم و با مشکلات کشف شده برخورد کنیم. ما در همه انواع تحقیقات، اعم از کاربردی، استراتژیک یا بنیادی، به یک موضوع محوری نیاز داریم. برای هر سه مقوله، ما به یک تحلیل مسئله و یک مسئله مرکزی نیاز داریم.

عباس زاده با تاکید بر اینکه حتی در پژوهش های بنیادی که هدف آن گسترش مرزهای دانش است، به یک سوال محوری نیاز داریم، یادآور شد: در پژوهش های راهبردی که توصیه های خط مشی و راهبردی مهم است، یک سوال محوری نیز مطرح می شود.

وی بیان کرد: در پژوهش های کاربردی که بر حل مسائل کاربردی متمرکز است، باید مسئله محور باشیم. علاوه بر این، در همه دانش ها و همه علوم، چه علوم طبیعی و تجربی و چه علوم انسانی و اجتماعی، باید مشکل محوری وجود داشته باشد.

لزوم در نظر گرفتن نیازسنجی تحقیق

معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی درباره نیازسنجی گفت: نیازسنجی یکی از راه های مهم پی بردن به موضوع است. گاهی لازم است مطالعات نیازسنجی برای شناسایی مشکلات جامعه و تعریف صحیح آنها انجام شود.

وی تاکید کرد: گاهی برای نیازسنجی باید به جامعه هدف مراجعه کرد تا بتوانیم با پرسش، تحقیق، تحلیل نظرات و عقاید مردم به مشکل پی ببریم، بنابراین نیازسنجی یکی از راه های کشف مشکل است. .

عباس زاده همچنین درباره اقدامات پژوهشگاه گفت: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در چند سال اخیر علاوه بر پژوهش های بنیادی و نظری، تحقیقات راهبردی خود را نیز تعریف کرده و تمرکز خود را بر گزارش راهبردی و سیاسی در چند سال اخیر قرار داده است.

وی ادامه داد: سعی می کنیم در قالب پژوهش های کوچک به مؤسسات پیشرو مشاوره علمی داده و این کار را بر اساس مدل گزارش های تحقیقات راهبردی و سیاست گذاری الگو برداری کنیم.

معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: این پژوهشکده دارای چهار پژوهشکده و چندین مرکز علمی وابسته است که از این میان دو پژوهشکده به موضوعات راهبردی می پردازند که یکی به نام پژوهشکده اسلامی است. پژوهشکده سیستم ها که شامل گروه های سیاست، اقتصاد، فقه و حقوق است. در این پژوهشکده مدیریت و اخلاق تعریف شده است.

وی گفت: دیگری پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی است که مجموعه هایی مانند مطالعات فرهنگی، مطالعات انقلاب اسلامی، غرب شناسی و ادبیات فکری را گرد هم می آورد.

عباس زاده گفت: این دو پژوهشکده در این مسیر حرکت می کنند تا از فضاهای بنیادی صرفا نظری و انتزاعی فاصله بگیرند و پژوهش را به سمت چالش های راهبردی کشور پیش ببرند.

وی افزود: دو مرکز علمی وابسته به پژوهشگاه نیز فعال است که یکی مرکز مطالعات پیشرفت و تمدن و دیگری مرکز مطالعات فضای مجازی است. در این دو مرکز تحقیقات راهبردی با جدیت دنبال می شود.

ایجاد برنامه های تحقیقاتی مشترک با سه دانشکده

معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به فعالیت بیش از 25 ساله این پژوهشکده گفت: در این پژوهشکده پروژه های مشترکی با دولت، دولت اسلامی تعریف کرده ایم. شورا و قوه قضائیه و به طور کلی برای سه قوه با اولویت نیازهای نظام و بعضاً همکاری علمی مشترک داریم.

وی بیان کرد: برخی از این اقدامات شامل تدوین لوایح و قوانین یا رایزنی برای نهادهای قانونگذاری در موضوعاتی مانند دین، جرم و مجازات، زنان، خانواده و فرزندان، مالکیت معنوی و… است و برنامه ریزی هایی نیز انجام داده ایم. .

عباس زاده گفت: همچنین در پژوهشکده تحقیقات زیادی در مورد موضوع بانکداری اسلامی انجام داده ایم و با دستگاه دولتی و نظام بانکی کشور تعامل داریم و برای آنها تحقیقاتی انجام داده ایم. بتواند مشکل نظام بانکداری اسلامی را حل کند.

وی تصریح کرد: اقتصاد اسلامی یکی از موضوعات مهم نظام است و در پژوهشکده له جد دنبال می شود، به ویژه اینکه با وزارتخانه های همکار دولت، مباحث اقتصاد مقاومتی و اقتصاد تعاونی را پیش می بریم و کارهای مشترک در این زمینه ها تعریف کرده ایم. بخش ها

معاون امور پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: در خصوص الگوی پیشرفت با مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ارتباط داریم و وظایف مختلفی را برای این کار در نظر گرفته ایم که برخی از آن ها انجام شده است. . البته بیان دقیق گزارش عملکرد پژوهشکده در این حوزه ها، گستره وسیع تری را می طلبد.

انتهای پیام/457/ش

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، به منظور گسترش فرهنگ پژوهش در جامعه و ارج نهادن به مقام شامخ پژوهشگران، 25 آذر از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور به عنوان روز پژوهش نامگذاری شد.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همچنین از سال ۱۳۷۹ چهارمین هفته آذرماه را به عنوان هفته پژوهش نامگذاری کرده است. علت نامگذاری این روز به این دلیل است که مردم در این روز از اهمیت پژوهش، نقش، جایگاه و تأثیر آن در اداره سازمان ها، اداره کشور و جامعه و بهبود شرایط زندگی شهروندان آگاه می شوند تا با خود آشنا شوند. از زاویه ای متفاوت درگیر عملکرد موسسات، سازمان ها و مجموعه هایی که ماهیت آنها پژوهشی است، شود.

مرتبط:  چرا پروتونها در هسته همدیگر را دفع نمی کنند

تاریخ تحقیق در اسلام

تحقیق و پژوهش در اسلام و در بین مسلمانان از زمان پیامبر و ظهور اسلام و نزول قرآن رواج یافته است. شکی نیست که دین مبین اسلام در میان ادیان به دینی معروف است که پذیرش آن مبتنی بر تحقیق و تأمل است.

همان گونه که سازمان یونسکو در آمارهای علمی خود اهمیتی که در اسلام به تحقیق و پژوهش داده شده است را بالاتر از سایر ادیان دانسته است، قرآن نیز انسان را به طلبگی و طلبگی تشویق می کند و با تلاش و کوشش وعده گفتن حق را می دهد. پایه های دین را حفظ کند.

تحقیق چیست؟

در دنیای امروز، دانش یکی از محورها و شاخص های اصلی پیشرفت و تعالی هر جامعه است، سنجش سطح دانش به میزان تولید و مصرف اطلاعات و گسترش دانش از طریق دسترسی سریع و آسان به آن بستگی دارد. منابع علمی معتبر منابع

پژوهش تلاشی است برای یافتن بهترین راه حل های ممکن برای حل مشکلات در عرصه های زندگی و وسیله ای برای گسترش مرزهای دانش و گشودن افق های جدید برای نسل های آینده.

جستجوگر

فرد محققی که با روش های علمی به دنبال دستیابی به درکی جدید از مسائل و مفاهیم مختلف است، با استفاده از ابزارهای مختلف، پدیده های اطراف خود را با دقت و عمق بیشتری مشاهده می کند، تا مشکلات موجود در جامعه را حل کند و بهترین راه حل های عملی را ارائه دهد. مدیران با اطلاعات موثق

اهمیت و ضرورت تحقیق

توسعه علمی، صنعتی و فرهنگی یک کشور بدون پرداختن به موضوع پژوهش نمی تواند موفق باشد. در واقع پژوهش موتور پیشرفت و توسعه پایدار در هر کشوری است. بدون تحقیق، دانش بشری پیشرفت نمی کند و دچار رکود می شود.

بدون تحقیق، امور آموزشی از پویایی و نشاط لازم برخوردار نخواهد بود. هر آنچه را که ما به عنوان پیشرفت علم در دوره های مختلف تاریخ می شناسیم، حاصل تلاش افرادی است که به کار خود رویکردی پژوهشی و ذهنی جوینده دارند. همواره محرکی برای فعالیت های پژوهشی آنها بوده است.

انواع روشهای تحقیق رایج

تحقیقات موجود را می توان بر اساس چندین معیار طبقه بندی کرد. به عنوان مثال، بسته به نحوه اعمال نتایج تحقیق، می توان آنها را به دو دسته «کاربردی» و «بنیادی» تقسیم کرد.

از نتایج تحقیقات کاربردی می توان در کوتاه مدت برای حل مشکلات موجود استفاده کرد، به عبارت دیگر، تحقیقات کاربردی در حل مسائل جاری مفید است و به همین دلیل به عنوان «کاربردی» شناخته می شود، به طور کلی نیاز به انجام تحقیقات کاربردی زمانی احساس می شود که روش ها و اطلاعاتی که در اختیار داریم برای حل برخی از مشکلات موجود کافی نیست.

از سوی دیگر، پژوهش های بنیادی به توسعه و تعمیق پایه های علوم مختلف کمک می کند و در درازمدت امکان عبور از حدود دانش بشری را فراهم می کند.

شاید تحقیقات پایه در صورت انجام، کاربرد عینی و خاصی نداشته باشد، اما در درازمدت به عنوان مبنایی برای توسعه دانش و انجام تحقیقات بیشتر مفید باشد.

مراحل و فرآیند تحقیق

معمولاً در ابتدا، هر تحقیقی با یک یا چند سؤال آغاز می شود، این سؤالات ذهن محقق را به خود مشغول می کند و او را به تلاش برای پاسخ به آنها تشویق می کند.

در گام دوم، محقق به جستجوی منابع علمی رشته خود می پردازد و با بررسی دقیق آنها، تصویر روشن تری از میزان دانش موجود در آن حوزه به دست می آورد. تصویری که بر اساس گزارش‌های منتشر شده توسط سایر محققان در این زمینه “بررسی پیشینه تحقیق” نامیده می‌شود.

اگر در این مرحله منابع برای محقق مفید بوده و به نحوی از آنها استفاده می کند، در گزارش پژوهشی خود فهرست کاملی از تمامی منابع مورد استفاده را با استناد به این منابع به دقت ذکر می کند و ضمن ایجاد ارتباط بین تحقیق خود و تحقیقات قبلی، به آنها اشاره می کند. این امر قابل مشاهده است، به تحقیقات در حال انجام اعتبار بیشتری می بخشد و ارتباطات علمی بین محققان را افزایش می دهد.

در مرحله سوم، محقق اطلاعات و داده هایی را جمع آوری می کند که می تواند به عنوان مبنایی برای تحلیل ها و تفسیرهای آتی مورد استفاده قرار گیرد که پاسخ سؤالات اصلی را بیابد. این بخش از تحقیق با عنوان جمع آوری اطلاعات و داده ها نیز شناخته می شود. صحنه

در گام چهارم، داده‌های جمع‌آوری‌شده با روش‌هایی مانند استفاده از مبانی آمار، سازمان‌دهی و جمع‌بندی می‌شوند، این سازمان‌دهی و ترکیب‌بندی به‌گونه‌ای انجام می‌شود که به محقق امکان توصیف و مقایسه نتایج به‌دست‌آمده را می‌دهد. رسم نمودارها و جداول یکی از روش های رایج سازماندهی و جمع بندی داده ها است.

در گام پنجم، محقق می تواند از تحلیل نتایج مراحل قبل، تفسیر روشنی از موضوع تحقیق داشته باشد و پاسخی برای سؤالات اولیه خود بیابد.

و در نهایت در مرحله آخر می توان نتایج تحقیق انجام شده را به یکی از روش های معمول در نشریات علمی به صورت چاپی یا الکترونیکی منتشر کرد، به عنوان مثال، نتایج تحقیق می تواند به صورت گزارش تحقیقاتی مفصل یا مختصر باشد. مقالات علمی در مجلات، رسانه ها، وب سایت ها یا ارائه باید در کنفرانس های تخصصی ملی یا بین المللی منتشر شود. این نتایج می تواند توسط سایر محققان در آینده مورد استفاده قرار گیرد و به عنوان مبنایی برای مطالعات دیگر باشد.

رابطه بین تحقیق و توسعه کشور

پژوهش اساس توسعه است و تضمینی برای توسعه بیشتر محسوب می شود. بعلاوه استفاده از نتایج تحقیقات انجام شده در هر زمینه ای منجر به بهبود راه حل ها و روش های رایج در حوزه های مورد نظر می شود.

عوامل توسعه پژوهش در کشور

عوامل متعددی در توسعه تحقیق دخیل هستند که به طور خلاصه به سه بخش عوامل سخت افزاری، عوامل نرم افزاری و منابع انسانی تقسیم می شوند.

عوامل فیزیکی به کلیه امکانات و زیرساخت های فیزیکی اولیه اطلاق می شود که محققین را قادر به انجام تحقیقات در زمینه های مختلف می کند. برای مثال وجود ابزارهای تحقیقاتی مانند دستگاه ها و آزمایشگاه های پیشرفته و امکانات شبکه و محاسبات بخشی از این منابع مادی است.

امکانات نرم افزاری به جریان اطلاعات و دانش بین محققین اطلاق می شود که از طریق مجلات و سایر منابع علمی به صورت چاپی یا الکترونیکی صورت می گیرد.

در نهایت قسمت سوم این مجموعه در مورد نیروی انسانی و محققینی است که با دانش و تلاش خود می توانند از امکانات سخت افزاری و نرم افزاری استفاده کرده و پروژه های تحقیقاتی مختلف را توسعه و اجرا کنند.

علاوه بر این، توسعه آینده پژوهش در هر کشور متکی بر گسترش رویکرد پژوهش محور در آموزش آن کشور است که از مقطع ابتدایی شروع می شود و تا پایان تحصیلات دانشگاهی ادامه می یابد.

انواع اصلی و روش های رایج تحقیق

تحقیقات موجود را می توان بر اساس چندین معیار طبقه بندی کرد. به عنوان مثال، بسته به نحوه به کارگیری نتایج تحقیقات، می توان آنها را به دو دسته «کاربردی» و «بنیادی» تقسیم کرد، نتایج تحقیقات کاربردی را می توان در کوتاه مدت برای حل مشکلات موجود مورد استفاده قرار داد.

به عبارت دیگر پژوهش کاربردی در حل مسائل جاری مفید است و از این رو «کاربردی» نامیده می شود. به طور کلی، نیاز به انجام تحقیقات کاربردی زمانی ایجاد می شود که روش ها و اطلاعات در دسترس ما برای حل برخی از مشکلات موجود کافی نباشد.

از سوی دیگر، پژوهش‌های بنیادی به توسعه و تعمیق پایه‌های علوم مختلف کمک می‌کند و در درازمدت امکان پیش‌بردن مرزهای دانش بشری را فراهم می‌کند. تحقیقات پایه ممکن است در زمان انجام آن کاربرد عینی و خاصی نداشته باشد. اما در دراز مدت، یک پایه است. این برای توسعه دانش و انجام تحقیقات بیشتر خواهد بود.

علاوه بر این تقسیم‌بندی، پژوهش‌ها را می‌توان بر حسب زمینه‌هایشان طبقه‌بندی کرد، برای مثال تحقیقات صنعتی، مذهبی، فرهنگی، کشاورزی، پزشکی و فنی. هر کدام از این رشته ها روش ها و اصول تحقیق کاربردی و پایه ای خاص خود را دارند که محققین آن رشته از آن استفاده می کنند.

ویژگی های یک محقق موفق

یک محقق موفق دیدی کنجکاو و موشکافانه از پدیده های اطراف خود دارد. او نسبت به اتفاقات اطرافش حساس است و ذهنی پویا و پرسشگر دارد، روحیه پرسشگری او همیشه در جهت یافتن پاسخ های جدید برای پرسش های موجود است.

علاوه بر این، او از روش های علمی و شناخته شده برای انجام تحقیقات خود استفاده می کند. علاوه بر این، یک محقق موفق مهارت یافتن منابع اطلاعاتی مورد نیاز خود را دارد که این منابع از مکان‌های مختلفی مانند کتابخانه‌ها، مراکز اطلاعاتی و شبکه‌های کامپیوتری ملی و بین‌المللی به دست می‌آیند.

او می تواند در مورد این منابع تحقیق کند و با مطالعه زمینه تحقیق موضوعی که در آن کار می کند، درک روشنی از پیشینه موضوع داشته باشد.

محققان موفق از کار گروهی در پروژه‌های تحقیقاتی لذت می‌برند و تلاش می‌کنند تا تحقیقات خود را با همکاری یکدیگر انجام دهند، نتایج یافته‌های خود را به طور مؤثر منتشر کنند و در دسترس سایر محققان قرار دهند.

آنها نسبت به توسعه مرزهای دانش احساس مسئولیت می کنند و هرگز از تلاش برای ارتقای مهارت های علمی خود دست بر نمی دارند.

اهمیت کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی در توسعه پژوهش

کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی به عنوان مراکز اصلی جمع آوری و سازماندهی منابع اطلاعاتی، ابزار لازم را در اختیار پژوهشگران و توسعه پژوهش قرار می دهند. از آنجایی که هیچ تحقیقی بدون پیوند با زمینه تحقیق در حوزه خود نمی تواند موفق باشد، دسترسی به منابع اطلاعاتی به روز یکی از مهم ترین نیازهای محققین است.

همه محققین باید از فعالیت هایی که قبلاً در زمینه تحقیقاتی خود یا در حال پیشرفت انجام شده است آگاه باشند. این آگاهی به لطف دسترسی به منابع اطلاعاتی امکان پذیر است.

معمولاً نتایج سایر پژوهشگران در مجلات علمی، کتاب ها، وب سایت ها و پایگاه های اطلاعاتی منتشر می شود. کتابداران و متخصصان اطلاعات مسئول جمع آوری و سازماندهی این اطلاعات و در دسترس قرار دادن نتایج تحقیقات قبلی در اختیار پژوهشگران هستند.

نکته آخر

سیر تکاملی زندگی بشر در قرن بیستم اهمیت روزافزون علم و تحقیق را نشان داده است. به ویژه در نیمه دوم این قرن، کشورهای صنعتی و در حال توسعه با آگاهی از نقش پژوهش در ایجاد فناوری و سرعت بخشیدن به توسعه، توجه خود را به تقویت و ارتقاء بخش تحقیقات معطوف کردند. بنابراین می توان گفت که بین پیشرفت در بخش تحقیقات و تسریع توسعه فراگیر و پایدار در هر کشور رابطه مستقیمی وجود دارد.

نقش پژوهش در توسعه کلی پایدار به قدری مهم و غیرقابل انکار است که بدون شک می توان آن را موتور محرکه توسعه در همه زمینه ها اعم از فرهنگ، اقتصاد، سیاست و اجتماعی دانست. با این حال، علیرغم درک اهمیت مقوله تحقیق، این حوزه با مشکلات ساختاری و عملکردی فراوانی مواجه است.

نویسنده: مژگان محمدیان

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا